Montessori Basisschool Houten in Houten

De resultaten van Montessori Basisschool Houten in Houten

Current section: resultaten
Hefbrug 9
3991 Houten

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Montessori Basisschool Houten, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Montessori Basisschool Houten bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessori Basisschool Houten bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Succesvolle Beheersing van het Fundamentele Niveau op Montessori Houten

Op Montessori Basisschool Houten streven we ernaar dat alle leerlingen een solide basis leggen in taal en rekenen. Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële vaardigheden die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs zou moeten beheersen. Deze worden getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, een norm die wij met trots overtreffen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Behaald: Verder Gaan dan de Basis op Montessori Houten

Naast het fundamentele niveau zetten we ons op Montessori Basisschool Houten in om een aanzienlijk deel van onze leerlingen te stimuleren tot het bereiken van het hogere streefniveau. Dit ambitieuze niveau vereist meer dan de basisvaardigheden en draagt bij aan een bredere ontwikkeling van onze leerlingen. De inspectie stelt voor elke school specifieke streefpercentages vast, gebaseerd op de schoolpopulatie. Onze prestaties tonen aan dat we deze doelen effectief realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Montessori Basisschool Houten?

De overgang naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap. Montessori Basisschool Houten informeert ouders uitgebreid over dit proces. Tijdens een speciale informatieavond in april delen we alle benodigde informatie, inclusief een gedetailleerd tijdpad. Zo weet u precies wat u kunt verwachten van de school en het voortgezet onderwijs, en wat er van u verwacht wordt. Dit stelt u en uw kind in staat om tijdig en weloverwogen keuzes te maken voor het vervolgonderwijs. In groep 8 ontvangt uw kind een voorlopig schooladvies, gebaseerd op het IEP-leerlingvolgsysteem en de NIO-toets die na de herfstvakantie wordt afgenomen. Vanaf schooljaar 2023-2024 is de doorstroomtoets, de IEP doorstroomtoets, verplicht voor alle leerlingen in het regulier basisonderwijs. Het definitieve advies volgt in maart. Uiteindelijk kiest u de middelbare school die het beste past bij de behoeften en capaciteiten van uw kind. De door u gekozen school voor voortgezet onderwijs bepaalt de uiteindelijke toelating. In april ontvangen leerlingen bericht over hun plaatsing. Meer informatie vindt u op www.bureau-ice.nl/basisonderwijs/iep-doorstroomtoets. Naast toetsresultaten hecht Montessori Basisschool Houten veel waarde aan een proactieve werkhouding, zelfstandigheid, planningsvaardigheden en sociale competenties. De feedback van middelbare scholen bevestigt dat onze leerlingen deze vaardigheden uitstekend ontwikkelen. Onze leerlingen stromen door naar diverse vooraanstaande scholen voor voortgezet onderwijs, waaronder: In Houten: • College de Heemlanden • Het Houtens • Yuverta (voorheen Wellantcollege) In Utrecht: • X11 (voorheen Montessori College) • Stedelijk Gymnasium • Christelijk Gymnasium • Unic • St. Bonifatiuscollege • Waldorf & Descart, St-Gregorius College In Zeist: • Montessori Lyceum Herman Jordan In Nieuwegein: • Cals College • Anna van Rijn College • Oosterlicht College In Culemborg: • O.R.S. Lek en Linge • Kon. Wilhelmina College In Geldermalsen: • Lingeborgh

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Persoonlijke Groei op Montessori Basisschool Houten

Bij Montessori Basisschool Houten geloven we dat actieve betrokkenheid de sleutel is tot leren. Elk kind bezit een natuurlijke nieuwsgierigheid en een drang om de wereld te verkennen. Deze intrinsieke motivatie stimuleren we door een omgeving te bieden die uitnodigt tot ontdekking en voortdurende oefening. Wij erkennen dat kinderen unieke behoeften en ontwikkelingsfasen hebben. Door in te spelen op gevoelige periodes, waarin kinderen bijzonder ontvankelijk zijn voor specifieke kennis en vaardigheden, optimaliseren we het leerproces. De ontwikkeling van een kind vindt plaats in wisselwerking met de omgeving, inclusief gezin, cultuur en positieve prikkels die veiligheid en liefde bieden. Zelfstandigheid staat centraal in ons onderwijs, onder het motto ‘help mij het zelf te doen’. We bereiden kinderen voor op een complexe samenleving door hen te leren kiezen, kennis en vaardigheden aan te reiken voor wereldverkenning. Het kind wil zelfstandig worden, en wij ondersteunen dit proces door vrijheid binnen duidelijke kaders te bieden. Onze aandacht richt zich op de totale persoonlijkheid van het kind. Vrije wil, keuzevrijheid, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zijn hierbij essentieel. We benaderen elk kind als een individu, helpen hen hun mogelijkheden te ontdekken en mede-verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen groei. Ouders spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van hun kind. Door een veilige, stimulerende thuisomgeving te creëren en nauw samen te werken met de school, bevorderen we de persoonlijke ontwikkeling. Een gedeelde pedagogische visie tussen thuis en school is van onschatbare waarde voor het kind. We creëren een veilige, voorbereide leeromgeving met speciaal montessorimateriaal dat aansluit bij de ontwikkelingsfase en interesses van elk kind. Deze omgeving stimuleert de aangeboren nieuwsgierigheid en bevordert zelfstandig werken. Door kinderen van verschillende leeftijden samen te brengen, leren ze van en met elkaar, wat essentieel is voor sociale vaardigheden. Een veilige omgeving is de basis voor ontplooiing. Dit uit zich in een overzichtelijke, gestructureerde en uitdagende schoolomgeving waar kinderen zelfstandig hun weg vinden. We accepteren de unieke aard en talenten van elk kind, stellen realistische eisen en hanteren duidelijke regels met wederzijds respect. Sociaal-emotionele onderwerpen worden actief besproken om een positief leerklimaat te waarborgen. Kinderen krijgen veel vrijheid in werkkeuze en planning, waarbij de leerkracht waakt over de aansluiting bij de mogelijkheden van het kind. Deze vrijheid gaat gepaard met regels die het dragen van verantwoordelijkheid, samenwerken en samenleven bevorderen – de essentie van ‘vrijheid in gebondenheid’. Het montessorimateriaal is speciaal ontworpen om inzicht te geven in complexe concepten, door te spelen met concrete en symbolische materialen. Kinderen ervaren hoe handeling leidt tot inzicht en kennis. Het materiaal is vaak zelfcorrigerend, waardoor kinderen zelfstandig hun leerproces kunnen sturen. Dit materiaal, dat een uitnodigende uitstraling heeft, maakt een geleidelijke overgang van concreet naar abstract denken mogelijk, wat een krachtige vormende waarde heeft.

Respect voor jezelf, anderen en de omgeving

Zorgzaamheid en verantwoordelijkheid

Een veilig en stimulerend leerklimaat

Hoe bevordert Montessori Basisschool Houten de sociale ontwikkeling van uw kind?

Montessori Basisschool Houten bevordert de sociale ontwikkeling door een gestructureerde, veilige leeromgeving te bieden waar kinderen leren samenwerken, respect tonen en verantwoordelijkheid dragen. We stimuleren zelfstandigheid en bieden uitdagingen die aansluiten bij de individuele behoeften van elk kind, waardoor ze zich optimaal kunnen ontplooien in hun sociale interacties en persoonlijke groei.

Welke registratievormen gebruikt onze school voor het monitoren van sociale opbrengsten?

Onze school monitort sociale opbrengsten met behulp van de volgende registratievormen:

  • Zien (observatie en registratiesysteem)
  • WMK vragenlijst sociale veiligheid

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op onze school?

Voor het sociaal-emotioneel leren maken we gebruik van diverse effectieve methoden:

  • SOEMO-kaarten voor sociale en emotionele vaardigheden
  • Het boek "De Gouden Weken" ter bevordering van groepsvorming en positieve interacties
  • Klassenkracht energizers voor groepsvorming en dynamiek

Inspectierapport Montessori Basisschool Houten: Kwaliteit en Ontwikkeling

Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over onze school. Wij zetten ons dagelijks in voor hoogwaardig onderwijs en een veilige, stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen. Lees hier meer over onze onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze school.