Katholieke Daltonschool De Zevensprong in Houten

De resultaten van Katholieke Daltonschool De Zevensprong in Houten

Current section: resultaten
Scherpencamp 2
3992 Houten

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Katholieke Daltonschool De Zevensprong, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Katholieke Daltonschool De Zevensprong bij jullie?

Ontdek hoe goed Katholieke Daltonschool De Zevensprong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Zevensprong

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strikte norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau moet behalen. Deze 85% fungeert als landelijke signaleringswaarde en is uniform voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen voor Elke Leerling op De Zevensprong

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en hogere academische prestaties neer te zetten. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit ambitieuze niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een uniek streefpercentage vast. Dit percentage dient als de cruciale signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Katholieke Daltonschool De Zevensprong?

Op Katholieke Daltonschool De Zevensprong in Houten volgen we uw kind acht jaar lang intensief. Hierdoor kunnen we een passend en deskundig schooladvies opstellen in groep 8, dat recht doet aan de individuele ontwikkeling van elk kind. Wij geloven dat elk kind uniek is en onze leerlingenpopulatie elk jaar divers. Een advies voor VMBO, HAVO of VWO is voor ons even waardevol, zolang het maar aansluit bij de capaciteiten en groei van uw kind. Ons doel is een optimale doorstroom naar het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Bevordering Sociale Ontwikkeling op De Zevensprong

Katholieke Daltonschool De Zevensprong zet zich in voor de brede ontwikkeling van kinderen, met speciale aandacht voor hun sociale vaardigheden. Wij zien het als onze missie om leerlingen op te leiden tot verantwoordelijke individuen die actief en open in de maatschappij staan. Dit betekent dat ze respectvol omgaan met diverse culturen, achtergronden en levensbeschouwingen. Hoewel onze directe omgeving diversiteit mogelijk minder weerspiegelt, integreren we actief programma's die kinderen blootstellen aan verschillende culturen en gewoonten. Dit verbreedt hun horizon en bevordert intercultureel begrip. We streven ernaar dat elk kind zich gewaardeerd voelt en leert positief bij te dragen aan de gemeenschap. Een cruciaal onderdeel van ons pedagogisch beleid is de Kanjertraining. Deze methode is essentieel voor het bevorderen van zelfvertrouwen en een positieve kijk op medemenselijkheid. Door deze training leren kinderen respectvol met elkaar om te gaan en bouwen ze aan een veilige en ondersteunende schoolomgeving. Onze kernwaarden vormen hierbij de leidraad. Centraal in onze aanpak staan drie fundamentele regels: 'Wij zorgen goed voor onszelf', 'Wij zorgen goed voor de ander', en 'Wij zorgen goed voor onze omgeving'. Deze principes, samengevat in de gouden regel 'Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden', vormen de basis voor positieve interacties en een harmonieuze schoolcultuur.

Persoonlijke verantwoordelijkheid: Ik zorg goed voor mezelf.

Respect en zorg voor anderen: Ik zorg goed voor de ander.

Omgevingsbewustzijn: Ik zorg goed voor onze omgeving.

Hoe ondersteunt De Zevensprong de sociale en emotionele groei van leerlingen?

Wij hanteren de Kanjertraining als kernmethode voor sociale ontwikkeling. Voor leerlingen in groep 3 tot en met 8 volgen we de sociaal-emotionele voortgang via het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS). Dit systeem stelt ons in staat om individuele en groepsdynamieken nauwkeurig te monitoren en tijdig bij te sturen. Voor de jongste leerlingen in groep 1 en 2 maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem Focus PO. Beide systemen bieden leerkrachten gedetailleerde inzichten in de sociaal-emotionele ontwikkeling, waardoor ze effectief kunnen inspelen op de behoeften van elk kind. Dit zorgt voor een consistente en proactieve aanpak van sociaal leren.

Welke systemen gebruikt de school om sociale leerresultaten te registreren?

Katholieke Daltonschool De Zevensprong documenteert de sociale opbrengsten nauwkeurig met behulp van twee gespecialiseerde registratievormen: * **Kanvas**: Dit systeem wordt ingezet voor de monitoring van sociaal-emotionele ontwikkelingen bij leerlingen van groep 3 t/m 8. * **Focus PO**: Dit leerlingvolgsysteem wordt gebruikt voor de groepen 1 en 2, en biedt een gestructureerde manier om de sociale vooruitgang van jonge kinderen bij te houden.

Welke methodiek past De Zevensprong toe voor sociaal-emotioneel leren?

Onze school integreert de **Kanjertraining** als primaire methode voor het sociaal-emotioneel leren. Deze bewezen aanpak richt zich op het versterken van positief zelfbeeld en het bevorderen van empathie en respectvolle omgangsvormen onder leerlingen.

Inspectierapport Katholieke Daltonschool De Zevensprong: Kwaliteit en Vooruitgang

De Katholieke Daltonschool De Zevensprong in Houten heeft in december 2022 een grondig inspectiebezoek van de onderwijsinspectie ontvangen. Tijdens dit bezoek werden diverse aspecten van het onderwijs geëvalueerd, waaronder het aanbod, de ontwikkeling van leerlingen, didactische vaardigheden, onderwijstijd, veiligheid en het schoolklimaat. De inspectie analyseerde de school op standaarden zoals zicht op de ontwikkeling van leerlingen, didactisch handelen en de algehele schoolresultaten. Een belangrijk aandachtspunt uit 2021 was de standaard 'zicht op ontwikkeling', waarvoor de school destijds nog geen voldoende scoorde. De inspectie adviseerde destijds om de analyse van leerresultaten te verbeteren en proactiever te plannen, met hoge verwachtingen voor elke leerling. De Zevensprong heeft hier een jaar lang intensief aan gewerkt door de implementatie van Focus PO. Deze gerichte aanpak wierp zijn vruchten af, want in 2022 behaalde de school voor de pijler 'Zicht op ontwikkeling' een verbeterde beoordeling. De inspecteurs waren onder de indruk van het reflectievermogen van het onderwijsteam en de succesvolle, geïntegreerde manier waarop deze kwaliteitsimpuls is gerealiseerd.