Speciaal Basisonderwijs De Twister in Horst

Het team van Speciaal Basisonderwijs De Twister in Horst

Current section: team
Gebr. Van Doornelaan 25
5961 Horst

Zie hier hoe het team van Speciaal Basisonderwijs De Twister is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Speciaal Basisonderwijs De Twister. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Speciaal Basisonderwijs De Twister bij jullie?

Ontdek hoe goed Speciaal Basisonderwijs De Twister bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Speciaal Basisonderwijs De Twister zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.7% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.6%)
Man (15.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.7%)
Man (16.3%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Speciaal Basisonderwijs De Twister. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (16.7%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (20.8%)
35-45 jaar (24.8%)
45-55 jaar (22.9%)
55-65 jaar (21.7%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Speciaal Basisonderwijs De Twister werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.2%)
Direct ondersteunend personeel (23.1%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Speciaal Basisonderwijs De Twister gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Vervanging van Leerkrachten bij Speciaal Basisonderwijs De Twister: Een Duidelijk Protocol

Bij Speciaal Basisonderwijs De Twister begrijpen we het belang van ononderbroken onderwijs voor onze leerlingen. We hebben een helder protocol opgesteld voor het regelen van leerkrachtvervanging, zodat de kwaliteit van ons onderwijs gewaarborgd blijft. Bij geplande afwezigheid, zoals verlof, meldt de leerkracht dit tijdig aan de directie. We streven ernaar om zo snel mogelijk een passende vervanger te vinden, zodat de lessen gewoon doorgaan en uw kind de continuïteit ervaart die het nodig heeft. Onvoorziene afwezigheid door ziekte wordt direct door de leerkracht gemeld. De directie krijgt hierdoor de gelegenheid om acuut een vervanging te organiseren. We zetten alles op alles om de impact op de lesgroepen te minimaliseren. Indien er vanuit de stichting geen directe vervangers beschikbaar zijn, schakelen we over op ons interne noodplan. De hoogste prioriteit ligt bij het waarborgen van de veiligheid en het leerproces van alle leerlingen. Ons noodplan voorziet eerst in het intern oplossen van de vervanging, bijvoorbeeld door een collega uit een andere groep in te zetten. Als dit niet mogelijk is, wordt de groep tijdelijk verdeeld over de andere klassen. Op de eerste dag van afwezigheid zullen wij nooit leerlingen naar huis sturen, om te voorkomen dat zij zonder toezicht komen te zitten. In het uitzonderlijke geval dat we op de tweede dag nog geen vervanging kunnen regelen en ook intern geen oplossing vinden, informeren we ouders via ISY dat een specifieke groep tijdelijk thuis moet blijven. Dit doen we pas na overleg met het bestuur en de inspectie. Om de continuïteit te waarborgen, rouleren we in dergelijke situaties met de groepen die thuis moeten blijven, totdat een structurele oplossing is gevonden. We blijven ons onverminderd inzetten om vervanging te regelen en de onderwijskwaliteit te handhaven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijs Specialisten bij Speciaal Basisonderwijs De Twister

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Vooruitgang

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gepersonaliseerde Leertrajecten
Orthopedagoog voor Diagnostiek en Advies
Rekenspecialist voor Numerieke Vaardigheden
Hoogbegaafdheid Specialist voor Talentontwikkeling
Taalspecialist voor Communicatieve Kracht

Toelichting van de school:

Ons toegewijde team van een intern begeleider en een orthopedagoog speelt een cruciale rol in het monitoren en verbeteren van de leerlingenzorg. Zij observeren leerlingen nauwgezet, voeren verhelderende gesprekken met zowel leerkrachten als ouders, en bieden deskundig advies. De orthopedagoog is bevoegd om gespecialiseerde diagnostische tests, zoals IQ-metingen, uit te voeren om de individuele behoeften van elke leerling te identificeren. Onze taal- en rekenspecialisten sturen de onderwijsontwikkelingen aan en coachen leerkrachten om hun didactische vaardigheden te versterken. Hoewel zij niet direct met individuele leerlingen werken, dragen zij significant bij aan de kwaliteit van het onderwijs. Binnen onze school organiseren we een peergroup, geleid door de specialist meer- en hoogbegaafdheid, met als primaire doel het bevorderen van sociale interactie en het creëren van een ondersteunende leeromgeving. Daarnaast werken wij samen met externe professionals zoals logopedisten, fysiotherapeuten en ergotherapeuten die behandelingen binnen de schoolmuren aanbieden. De financiering hiervoor verloopt via de zorgverzekering van de ouders, wat zorgt voor laagdrempelige toegang tot gespecialiseerde zorg.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Emotionele Ondersteuning
Orthopedagoog voor Psychosociaal Welzijn
Hoogbegaafdheid Specialist voor Sociale Integratie
Rots en Water Trainer voor Weerbaarheid

Toelichting van de school:

Onze Rots en Water trainer is specifiek opgeleid om trainingen te geven die gericht zijn op het versterken van zelfvertrouwen en sociale vaardigheden bij groepen kinderen. Deze trainingen helpen leerlingen om te gaan met uitdagingen en hun emoties op een constructieve manier te uiten.

2

Gedragsmanagement en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedragsstrategieën
Orthopedagoog voor Gedragsanalyse

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider en orthopedagoog bieden expertise op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Zij werken samen met leerkrachten om effectieve strategieën te ontwikkelen die leerlingen helpen bij het structureren van hun werk en het verbeteren van hun concentratie.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkelingsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsstimulatie
Orthopedagoog voor Motorische Begeleiding

Toelichting van de school:

De intern begeleider en orthopedagoog assisteren bij het identificeren en aanpakken van motorische uitdagingen bij leerlingen. Zij adviseren over passende activiteiten en aanpassingen om de lichamelijke ontwikkeling te stimuleren.

0

Persoonlijke Verzorging en Medische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medische handelingen en persoonlijke verzorging verwijzen wij naar externe zorgverleners, aangezien deze expertise niet intern wordt aangeboden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Huis van de wijk
Stilteruimte
Huiskamer

Ontdek Onze Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Hoe De Twister Leerlingen Begeleidt

Bij Speciaal Basisonderwijs De Twister geloven we dat elk kind recht heeft op uitstekend en op maat gemaakt onderwijs. Ongeacht achtergrond, cultuur, geloofsovertuiging of levensvisie, wij creëren een omgeving waar kinderen zich thuis voelen en volledig geaccepteerd worden. Onze school is meer dan een plek om te leren; het is een leefgemeenschap waar persoonlijke groei centraal staat. We stimuleren de ontwikkeling van zelfvertrouwen, zelfkennis en het vermogen om keuzes te maken en verantwoordelijkheid te dragen. Samen leren, werken en spelen in een veilige en geborgen sfeer is de kern van onze aanpak. De Twister omvat zowel een reguliere basisschool als een school voor speciaal basisonderwijs. Daarnaast bieden we een speciale instroom voor leerlingen met een Specifieke Onderwijsbehoefte met een licht verstandelijke beperking. Ons streven is inclusief onderwijs, waarbij we nauw samenwerken met ouders. Flexibele arrangementen zijn mogelijk binnen onze organisatie. Dit betekent dat leerlingen, indien passend, een deel van hun onderwijs kunnen volgen in een reguliere basisschoolgroep. Deze afspraken worden altijd in overleg met alle betrokkenen, inclusief u als ouder, gemaakt. Als organisatie zijn we ook verankerd in de gemeenschap met ons Huis van de Wijk, inclusief een huiskamer en stilteruimte. Meer informatie over wijkactiviteiten vindt u op www.norbertuswijk.nl. We kijken naar de toekomst van onderwijs, waarin inclusie centraal staat. Kinderen kunnen dan in hun eigen woonwijk onderwijs en ondersteuning ontvangen, en leren omgaan met diversiteit. Ons doel is een omgeving te creëren waarin kinderen zich aan elkaar kunnen optrekken en niet geïsoleerd raken. Dit vraagt om een continue ontwikkeling van onze medewerkers en school, met een sterke focus op inclusiviteit. Wij zijn een inclusieve school die streeft naar het bieden van passende plekken aan zoveel mogelijk leerlingen uit onze omgeving, waarbij ieders unieke eigenschappen worden gewaardeerd.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Toekomstvisie: Het Schoolplan van De Twister

Welke ambitieuze doelen stelt Speciaal Basisonderwijs De Twister?

Ons schoolplan is gericht op het realiseren van uitstekende leerresultaten voor al onze leerlingen, zowel op de middellange als lange termijn. We streven naar topprestaties in rekenen, begrijpend lezen en taalvaardigheid. Verdere implementatie van effectieve lesmethoden zoals EDI op alle vakgebieden is een prioriteit. Daarnaast werken we aan een dieper inzicht in de leerlingontwikkeling op lesniveau, wat we systematisch uitwerken, implementeren en borgen. Ons aanbod voor kleuters (groep 1/2) is zorgvuldig afgestemd en praktisch zichtbaar. We creëren een kennisrijke leeromgeving waar taalontwikkeling en wereldoriëntatie elkaar versterken. Ook de doelen voor burgerschapsonderwijs, digitale geletterdheid en een sterke pedagogische basis worden actief geïmplementeerd, gemonitord en geborgd. We herijken onze visie continu en onderzoeken, in samenwerking met andere scholen, waar we staan en waar we naartoe willen. Het versterken van eigenaarschap bij leerlingen, het bevorderen van een lerende organisatie door gespreid leiderschap, en het verdiepen van de samenwerking met ouders en externe partners maken deel uit van onze strategische koers.

Hoe sturen wij op het behalen van onze onderwijsdoelen?

De ontwikkeling en monitoring van onze onderwijsdoelen worden grotendeels aangestuurd door ons kwaliteitsteam en specialisten, ondersteund door actieteams. Ontwikkelgroepen stellen jaarlijks concrete doelen vast, gebaseerd op ons meerjarenplan, en worden samengesteld op basis van actualiteit, noodzaak en behaalde resultaten. Onze jaarplannen beschrijven de specifieke beleidsvoornemens en ontwikkelpunten voor elk schooljaar. Deze plannen ordenen we thematisch aan de hand van de beloftes aan kinderen uit het koersplan van Dynamiek Scholengroep. Dit koersplan wordt jaarlijks geëvalueerd en geactualiseerd op basis van gerealiseerde doelen en nieuwe inzichten. Het schoolplan is met zorg samengesteld en goedgekeurd door ons team en de Medezeggenschapsraad (MR). Jaarlijks bespreken we het nieuwe jaarplan met het team en de MR en monitoren we de voortgang gezamenlijk.

Speciaal Basisonderwijs De Twister: Ontwikkeling en Ondersteuning voor het Jonge Kind

Toelichting van de school

Speciaal Basisonderwijs De Twister in Horst biedt een veilige en stimulerende omgeving voor jonge kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Ons speciaal basisonderwijs is gericht op het optimaal ontwikkelen van elk kind, met aandacht voor individuele behoeften en leerstijlen. Wij geloven in een proactieve aanpak waarbij we vroegtijdig signaleren en effectieve interventies inzetten. Ons team van toegewijde professionals werkt nauw samen om een leeromgeving te creëren die zowel uitdagend als ondersteunend is. Ontdek hoe wij het verschil maken voor het jonge kind.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Speciaal Basisonderwijs De Twister voor jonge kinderen?

Speciaal Basisonderwijs De Twister richt zich op een breed scala aan ondersteuning voor jonge kinderen met speciale onderwijsbehoeften. Onze aanpak is erop gericht om een solide basis te leggen voor hun verdere ontwikkeling, zowel op sociaal-emotioneel als op cognitief gebied. We bieden individuele begeleiding en aangepaste lesprogramma's die aansluiten bij de specifieke behoeften van elk kind. Door middel van spelenderwijs leren en gerichte oefeningen stimuleren we de groei en zelfredzaamheid van onze jongste leerlingen.

Met welke organisaties werkt Speciaal Basisonderwijs De Twister samen voor de ondersteuning van het jonge kind?

Speciaal Basisonderwijs De Twister werkt nauw samen met gespecialiseerde partners om een compleet ondersteuningsnetwerk te bieden aan jonge kinderen en hun gezinnen. Onze samenwerking met 't Nest en PSW garandeert een integrale aanpak, waarbij expertise wordt gebundeld om de beste zorg en begeleiding te verlenen. Deze partnerschappen versterken onze mogelijkheden om aan te sluiten bij de specifieke zorg- en ontwikkelingsvragen van elk kind.

Speciaal Basisonderwijs De Twister werkt nauw samen met gespecialiseerde partners om een compleet ondersteuningsnetwerk te bieden aan jonge kinderen en hun gezinnen. Onze samenwerking met 't Nest en PSW garandeert een integrale aanpak, waarbij expertise wordt gebundeld om de beste zorg en begeleiding te verlenen. Deze partnerschappen versterken onze mogelijkheden om aan te sluiten bij de specifieke zorg- en ontwikkelingsvragen van elk kind.

't Nest
PSW