Openbaar Basisschool Weisterbeek in Horst

De resultaten van Openbaar Basisschool Weisterbeek in Horst

Current section: resultaten
Schoolstraat 8
5961 Horst

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbaar Basisschool Weisterbeek, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbaar Basisschool Weisterbeek bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbaar Basisschool Weisterbeek bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen van het Fundamenteel Niveau op Basisschool Weisterbeek

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland om een solide basis te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op Basisschool Weisterbeek

Het streefniveau gaat verder dan het fundamenteel niveau en is gericht op het maximaliseren van de leerprestaties van alle leerlingen aan het einde van groep acht. Dit ambitieuze doel wordt per school vastgesteld door de inspectie, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie. Deze op maat gemaakte signaleringswaarde voor het streefniveau weerspiegelt de inspanningen van Basisschool Weisterbeek om leerlingen uit te dagen het hoogst haalbare te bereiken, wat essentieel is voor hun verdere schoolcarrière.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbaar Basisschool Weisterbeek?

Op Openbaar Basisschool Weisterbeek zien we een opmerkelijke trend: leerlingen stromen na het eerste jaar relatief vaak op naar een hoger onderwijsniveau, terwijl afstromen zelden voorkomt. Ook de opstroom na drie jaar is significant hoog, wat suggereert dat onze schooladviezen mogelijk conservatief zijn. Dit is een belangrijk aandachtspunt dat we jaarlijks kritisch analyseren en gebruiken om onze advisering te verbeteren. Ons proces voor een passend schooladvies is zorgvuldig opgebouwd en omvat verschillende toetsmomenten en gesprekken gedurende groep 7 en 8. We maken gebruik van CITO-toetsen en adaptieve metingen om een compleet beeld te krijgen van de capaciteiten van elke leerling. Ouders en leerlingen worden actief betrokken bij dit proces, met speciale voorlichtingsavonden en individuele adviesgesprekken. Bij het uitbrengen van een advies streven we naar kansrijkheid, waarbij we rekening houden met de individuele capaciteiten van elk kind. Vaak geven we een dubbeladvies, zoals HAVO/VWO, omdat de ontwikkeling van een leerling zich niet altijd in één specifiek niveau laat vangen. Dit biedt kinderen de ruimte om zich verder te ontwikkelen in de brugklas. Met toestemming van de ouders delen we alle relevante gegevens met het vervolgonderwijs om een soepele overgang te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Pesten Voorkomen op Basisschool Weisterbeek

OBS Weisterbeek hanteert een "Respect 4 All" beleid om een pestvrije omgeving te creëren. Wij geloven dat een positief sociaal klimaat essentieel is voor leerplezier en ontwikkeling. Daarom besteden we actief en op diverse manieren aandacht aan wederzijds respect en het actief tegengaan van pestgedrag en uitsluiting. Met het programma "De Vreedzame School" leren leerlingen sociaal-emotionele vaardigheden en ontwikkelen ze weerbaarheid. Ons motto "Lekker in je vel, dan red je het wel" benadrukt het belang van een veilige omgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt en respect toont voor anderen. Fouten maken is een natuurlijk onderdeel van leren. We begeleiden kinderen bij het leren van hun fouten en het herstellen ervan, waarbij dialoog, gezamenlijke taal en verantwoordelijkheid centraal staan. De sociale veiligheid monitoren we nauwkeurig via de WMK Vragenlijst Sociale Veiligheid en bespreken we tijdens groepsvergaderingen en de leerlingenraad, aangevuld met de Cito Vragenlijst Sociaal Emotioneel Functioneren.

Samenwerking en elkaar ondersteunen

Verbondenheid en betrokkenheid bij elkaar

Creëren van een veilige omgeving met vertrouwen

Hoe bevordert Basisschool Weisterbeek de sociale ontwikkeling van leerlingen?

OBS Weisterbeek zet zich actief in voor een pestvrije school met ons "Respect 4 All" beleid. We leren kinderen respect te tonen, elkaar te waarderen, te helpen en samen te werken, zonder enige vorm van discriminatie. We erkennen dat pesten en buitensluiten impact hebben op alle betrokkenen. Daarom stimuleren we een gezamenlijke verantwoordelijkheid tussen school, ouders en leerlingen om dit te voorkomen en op te lossen. We moedigen ouders aan om regelmatig het gesprek aan te gaan over de sociale omgang en eventuele pest- of buitensluitingssituaties. Ons doel is dat alle kinderen zich veilig en geborgen voelen, en met plezier naar school gaan, ondersteund door ons motto: "Lekker in je vel, dan red je het wel." De leerlingenraad bespreekt regelmatig de groepsdynamiek, na voorbereiding in de klas. Tevens zijn er getrainde mediatoren op het schoolplein die leerlingen helpen bij het oplossen van kleine conflicten.

Welke methoden gebruikt OBS Weisterbeek om sociale vooruitgang te meten?

OBS Weisterbeek monitort de sociale ontwikkeling met behulp van diverse registratiemiddelen:

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst
  • Tweejaarlijkse vragenlijsten voor kind, ouder en team
  • Tweemaandelijkse bijeenkomsten van de leerlingenraad
  • LiB Vragenlijst Sociaal Emotioneel Functioneren

Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Weisterbeek?

Op Openbaar Basisschool Weisterbeek maken we gebruik van de volgende effectieve methode voor sociaal-emotioneel leren:

  • De Vreedzame School

Inspectierapport Openbaar Basisschool Weisterbeek: Wat U Moet Weten

Het schoolbestuur draagt de eindverantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit van alle aangesloten basisscholen. Het toezicht door de onderwijsinspectie richt zich primair op het functioneren van dit bestuur. Om de vier jaar vindt een grondige evaluatie plaats van het bestuur en een selectie van de daaronder vallende scholen. Indien er specifieke aanleiding toe is, kan de inspectie besluiten om deze evaluaties vaker uit te voeren. Momenteel is er geen recent oordeel van de inspectie beschikbaar specifiek voor Openbaar Basisschool Weisterbeek. Dit betekent dat de meest recente, algemene beoordeling van het schoolbestuur van kracht is.

Resultaten | Openbaar Basisschool Weisterbeek in Horst | [2025] Schoolregister