OBS De Notenkraker in Hoogvliet Rotterdam

Het team van OBS De Notenkraker in Hoogvliet Rotterdam

Current section: team
Othelloweg 8
3194 Hoogvliet Rotterdam

Zie hier hoe het team van OBS De Notenkraker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Notenkraker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Notenkraker bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Notenkraker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Notenkraker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.5%)
Man (9.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Notenkraker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.8%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (4.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Notenkraker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (65%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (5%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Notenkraker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging op OBS De Notenkraker

Op OBS De Notenkraker zorgen we voor een optimale leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. We zetten primair in op interne oplossingen voor leerkrachtvervanging, waarbij we gebruikmaken van de flexibiliteit van ons eigen team. Dit kan betekenen dat een parttime werkende collega tijdelijk meer uren maakt, of dat onze toegewijde onderwijsassistenten de lesgevende taken overnemen. Zo garanderen we continuïteit en kwaliteit in de klas. In uitzonderlijke situaties waarin interne vervanging niet mogelijk is, hanteren we een strikt beleid om klassen niet te verdelen. Uw kind kan dan gevraagd worden om tijdelijk thuis te blijven, om zo de focus op kwalitatief goed onderwijs te behouden. Voor langdurige afwezigheid schakelen we het schoolbestuur in, dat beschikt over een professionele vervangingspool. Als laatste redmiddel maken we gebruik van gespecialiseerde uitzendbureaus voor onderwijspersoneel, zodat uw kind altijd verzekerd is van gekwalificeerde begeleiding.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op OBS De Notenkraker

0

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op OBS De Notenkraker zetten we vol in op taal- en rekenonderwijs. Onze gespecialiseerde coördinatoren zorgen ervoor dat ons team continu op de hoogte is van de nieuwste lesmethoden en effectieve instructietechnieken. Taal is cruciaal, zeker met onze diverse leerlingenpopulatie. We zorgen ervoor dat alle leerlingen, vanaf de jongste leeftijd, instructies volledig begrijpen. In de onderbouw werken we thematisch en intensiveren we de samenwerking met ouders om de woordenschat te vergroten. Onze speciale Taalklas, de LAN-klas, biedt intensieve begeleiding aan nieuwkomers. Hier leren leerlingen binnen een jaar de basis van de Nederlandse taal: verstaan, spreken, lezen en schrijven. Met methodes als LOGO 3000 en 'zien is snappen' versterken we hun taalvaardigheid. Ook rekenen, wereldoriëntatie en burgerschapsvaardigheden komen aan bod, met aandacht voor Nederlandse cultuur en maatschappelijke normen. Indien nodig kan de leertijd in de LAN-klas met een half jaar verlengd worden. Na de LAN-klas stromen leerlingen door naar reguliere groepen binnen onze school of naar partnerbasisscholen in Hoogvliet. Bij doorstroom naar het voortgezet onderwijs is een plek in een ISK-taalklas ook een mogelijkheid.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Pedagogisch Educatief Professional
PBS Coach (Positive Behavior Support)
Schoolmaatschappelijk Werker (2 dagen/week)

Toelichting van de school:

Ons schoolmaatschappelijk werkster ondersteunt leerlingen en ouders met gerichte gesprekken, twee dagen per week. Zij beoordeelt of aanvullende hulp van externe organisaties nodig is, wat de integrale zorg voor onze leerlingen waarborgt. Alle leerkrachten zijn getraind in Positive Behavior Support (PBS). Wekelijks passen we de PBS-principes toe in de klas, ondersteund door jaarlijkse bijscholing. Dit creëert een positieve en veilige leeromgeving. Met 'Kwink', een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL), versterken we de sociale integratie en mediawijsheid van groep 1 tot en met 8. Kwink biedt een wetenschappelijk onderbouwd programma dat preventie van pestgedrag bevordert en de groepsdynamiek versterkt. Het sluit naadloos aan bij PBS en bevat tevens een leerlijn voor burgerschapsonderwijs.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Pedagogisch Educatief Professional
Schoolcontactpersoon (PPO)

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist, opgeleid door een externe PBS-begeleider, is sinds schooljaar 2023-2024 verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van PBS binnen onze school. Deze expertise draagt bij aan een gestructureerde aanpak van gedrag en werkhouding. De intern begeleider coacht leerkrachten proactief bij vragen over gedrag, werkhouding en taakaanpak. Deze ondersteuning zorgt ervoor dat leerkrachten effectieve strategieën ontwikkelen om elke leerling optimaal te laten presteren.

7

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Fit en Vaardig

Beschikbare specialisten:

Pedagogisch Educatief Professional (Vakleerkracht Gym)
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Kinderfysiotherapeut (1 dag/week)
Logopedist (2 dagen/week)
Kinderoefentherapeut
Diëtist

Toelichting van de school:

Onze vakleerkracht gym, de pedagogisch educatief professional, verzorgt gymlessen volgens het 'Lekker Fit!'-beleid, wat bijdraagt aan de motorische ontwikkeling van alle leerlingen. Voor gespecialiseerde ondersteuning hebben we een kinderoefentherapeut van InBalans één dag per week en een logopedist van de Kletsmajoor twee dagen per week op school. Op basis van signalen van leerkrachten worden leerlingen aangemeld voor behandeling tijdens schooltijd, wat de toegankelijkheid van deze zorg maximaliseert.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische ondersteuning en persoonlijke verzorging werken we nauw samen met externe professionals en instanties, afgestemd op de individuele behoeften van onze leerlingen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS De Notenkraker

Hoe Wij Passend Onderwijs Bieden

OBS De Notenkraker hanteert een 'netwerkprofiel', wat betekent dat we als basisschool de nodige ondersteuning bieden. Als de specifieke hulpvraag van uw kind onze expertise overstijgt, werken we nauw samen met ouders en deskundigen om een geschikte onderwijsplek te vinden. Leerlingen met complexere ondersteuningsbehoeften verwijzen we naar gespecialiseerde partners binnen ons netwerk. Ons onderwijs is gericht op een diverse leerlingenpopulatie, waarbij velen Nederlands als tweede taal hebben en de achtergronden van ouders uiteenlopen. We streven ernaar om rekening te houden met individuele verschillen en de leerbehoeften van elk kind optimaal te faciliteren. Passend onderwijs is een kernwaarde bij OBS De Notenkraker. Elk kind verdient kwalitatief goed onderwijs, óók als er extra ondersteuning nodig is. We geloven dat zoveel mogelijk kinderen naar een reguliere basisschool in de buurt moeten kunnen gaan. Dit vergroot hun kansen op maatschappelijke participatie en succesvol vervolgonderwijs. Sinds 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen een zorgplicht om voor elk kind een passende onderwijsplek te realiseren. Die passende plek hoeft niet per se op De Notenkraker te zijn. Als het leerproces van de hele groep negatief wordt beïnvloed door de ondersteuningsbehoefte van één leerling, kan een andere school een betere oplossing bieden voor zowel het kind als de groep. De groepsgrootte wordt jaarlijks bepaald, mede gebaseerd op de benodigde extra ondersteuning. Per groep reserveren we drie plaatsen voor leerlingen die instromen vanuit de LAN-groep (schakelonderwijs). Wij zijn aangesloten bij Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO) Rotterdam. Dit stelt ons in staat om de onderwijszorg voor kinderen in heel Rotterdam zo goed mogelijk te organiseren, in nauwe samenwerking met ouders en verzorgers. Op onze website vindt u een informatief filmpje over dit proces. **Aanmelden en Zorgplicht:** Meld uw kind tijdig aan, bij voorkeur rond de 3e verjaardag. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft, is het belangrijk dit direct bij de aanmelding te melden (informatieplicht). Als u uw kind bij meerdere scholen aanmeldt, geef dan duidelijk aan wat uw eerste voorkeur is. De aanmelding wordt alleen in behandeling genomen als OBS De Notenkraker uw eerste keuze is. Na aanmelding beoordelen wij binnen zes weken (met mogelijke verlenging van vier weken) of wij uw kind passend onderwijs kunnen bieden. Indien dit niet het geval is, zoeken we samen met u en de schoolcontactpersoon van PPO naar een passende alternatieve school. **Schoolondersteuningsprofiel en Ontwikkelingsperspectief (OPP):** Bij inschrijving bieden wij uw kind een passende onderwijsplek. Alle basisscholen in Rotterdam bieden dezelfde basisondersteuning. Scholen kunnen hier aanvullende ondersteuning aanbieden, vastgelegd in een schoolondersteuningsprofiel. Dit profiel is beschikbaar op onze website en ter inzage bij de directie. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft of een eigen leerlijn volgt (bijvoorbeeld op het gebied van rekenen), stellen we een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit gebeurt binnen zes weken na inschrijving, plaatsing of start van de extra ondersteuning. In het OPP leggen we gezamenlijk doelen vast en evalueren we het plan minstens jaarlijks. Hierin worden belemmerende en bevorderende factoren en het verwachte uitstroomniveau opgenomen, met als doel de mogelijkheden van uw kind optimaal te ontwikkelen. Ouders zijn hierbij actief betrokken en moeten instemmen met het OPP en het uitvoeringsplan. Sinds 1 augustus 2025 hebben alle leerlingen hoorrecht en kunnen zij hun mening geven over de geboden ondersteuning. De ondersteuningsvormen op De Notenkraker omvatten: instructies op drie niveaus (basis, verlengd, verrijkt), begeleiding door remedial teachers voor leerlingen die extra baat hebben bij verlengde instructie, vrijwillige bijlesklassen na schooltijd voor bovenbouwleerlingen, en het programma BOUW voor technisch lezen voor groep 2-4, waarbij ouders ook betrokken worden. Het hoorrecht passen we toe tijdens rapportgesprekken en bij de bespreking van het OPP. Onze schoolcontactpersonen vanuit PPO zijn Rebecca van Kralingen en Marissa Atzori. Meer informatie vindt u op https://www.pporotterdam.nl/. **Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling:** Conform de wet beschikken wij over een meldcode om signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling bij leerlingen adequaat op te vangen. Deze meldcode is van toepassing op al ons personeel, inclusief stagiaires en vrijwilligers, en is gebaseerd op de BOOR meldcode, beschikbaar op onze website. **Toekomstig Aanbod Extra Ondersteuning:** De pilot voor ons schoolzorgteam (SZT), gefinancierd door de gemeente, is gestart om zorg en ondersteuning voor leerlingen en ouders proactiever te organiseren. De aanwezigheid van een wijkteammedewerker op school bevordert snelle en effectieve communicatie tussen leerkrachten, ouders en hulpverlening.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Focus op Ontwikkeling en Veiligheid

Welke Kernambities Bevat Ons Schoolplan voor Uw Kind?

Ons schoolplan, 'Zicht op Ontwikkeling' (OP2) en 'Didactisch Handelen' (OP3), legt de nadruk op structurele verbeteringen. We borgen de 4D-systematiek in zowel de grote als de kleine cyclus. Om de leerontwikkeling optimaal te ondersteunen, zetten we externe expertise in als remedial teachers. Dit zorgt voor gerichte hulp waar nodig. Onze ambitie is om de leerlingen te laten uitstromen met hoge verwachtingen: 100% op niveau 1F en 47% op niveau 2F en 1S, wat boven het landelijk gemiddelde ligt voor vergelijkbare scholen. Door een diepgaandere analyse van toetsgegevens stellen we elke leerkracht in staat om specifieke leerbehoeften en hiaten te identificeren en effectief aan te pakken. Dit garandeert een op maat gemaakte leerervaring voor elk kind op OBS De Notenkraker. Veiligheid is cruciaal (VS1). We waarborgen sociale veiligheid door middel van Positive Behavior Support (PBS), burgerschapsonderwijs en actieve betrokkenheid van de leerlingenraad. Ons aanbod (OP1) wordt verrijkt met een nieuwe methode voor wereldoriëntatie. We integreren woordenschat- en burgerschapsonderwijs in diverse thema's en zaakvakken. Samen met 'Thuis in Taal' en ouders vergroten we de taalvaardigheid en taalbegrip, ook voor meertalige kinderen. Door aandacht te besteden aan spelend leren in zowel de thuistaal als het Nederlands, leggen we een sterke taalbasis en bevorderen we het begrip van alle lesstof.

Hoe Monitoren We de Voortgang van Onze Schoolambities?

De voortgang van onze beleidsdoelen wordt nauwlettend gevolgd. In onze jaarkalender zijn specifieke momenten gereserveerd voor de evaluatie van deze doelen, zodat we continu bijsturen en de kwaliteit waarborgen.

Ontdek Ons Stimulerende Jonge Kind Programma: Spelend Leren bij OBS De Notenkraker

Toelichting van de school

Bij OBS De Notenkraker staat 'spelend beredeneerd leren' centraal in onze kleuterklassen. Onze toegewijde kleuterleerkrachten begeleiden en stimuleren de natuurlijke nieuwsgierigheid van uw kind. Door middel van speelse activiteiten bevorderen we de taalontwikkeling, bereiden we voor op rekenen en schrijven, en leggen we een sterke nadruk op sociaal-emotionele groei, motorische vaardigheden en zelfstandigheid. **Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) in Harmonie** In samenwerking met peuterspeelzaal Peanuts bieden wij een geïntegreerd VVE-programma. Dit garandeert een naadloze aansluiting tussen de voorschoolse educatie en onze kleuterklassen. Wij maken gebruik van het bewezen effectieve LOGO 3000 en de Kleuteruniversiteit in groep 1/2. Doordat de voorschool hetzelfde programma hanteert, creëren we een solide basis en een ononderbroken leerlijn voor uw kind. **Soepele Overgang van Peuterspeelzaal naar Groep 1** De overgang van peuterspeelzaal Peanuts naar onze school wordt zorgvuldig begeleid. Een mondelinge overdracht, aangevuld met het Rotterdams Overdrachtsdocument en observatiegegevens, zorgt ervoor dat we uw kind al goed kennen. Deze gestructureerde aanpak vergemakkelijkt de wenningsperiode, zodat uw kind zich snel thuis voelt in de kleuterklas. Bij specifieke ontwikkelingsvragen of zorgen vragen wij uw toestemming om uw kind te bespreken in ons zorgteam, zodat we tijdig de juiste ondersteuning kunnen bieden. **Voorbereiding op een Succesvolle Start in Groep 3** Ons aanbod voor peuters en kleuters is afgestemd op een geleidelijke voorbereiding op groep 3. Jaarlijks werken we met diverse thema's die wekenlang centraal staan. Binnen deze themaweken wordt uw kind spelenderwijs ondergedompeld in een uitdagende leeromgeving. We focussen op taalkundige, rekenkundige, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling, met als doel een vliegende start in groep 3 te garanderen. **Doordachte Groepssamenstelling voor Optimale Groei** Wij hanteren een structuur met een groep 1, een groep 1/2 en een groep 2. Deze opzet is essentieel om de instroom van nieuwe leerlingen gedurende het schooljaar te beheren en te structureren. In groep 1 stromen de nieuwste leerlingen binnen. In januari vindt een overgangsmoment plaats, waarbij we in overleg met ouders bepalen welke kinderen doorstromen naar groep 1/2 en vervolgens naar groep 2. Dit zorgt voor een stabiele en effectieve leeromgeving.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS De Notenkraker specifieke extra programma's voor jonge kinderen?

OBS De Notenkraker richt zich op een geïntegreerd en stimulerend programma binnen de reguliere kleuterklassen, zonder aparte extra aanbod specifiek voor het jonge kind.

Met welke partners werkt OBS De Notenkraker samen voor het jonge kind programma?

OBS De Notenkraker werkt nauw samen met Peuterspeelzaal Peanuts om een doorlopende en kwalitatieve educatieve ervaring te waarborgen.

OBS De Notenkraker werkt nauw samen met Peuterspeelzaal Peanuts om een doorlopende en kwalitatieve educatieve ervaring te waarborgen.

Team | OBS De Notenkraker in Hoogvliet Rotterdam | [2025] Schoolregister