
De resultaten van Jacobusschool in Hoogvliet Rotterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Jacobusschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Jacobusschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Jacobusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Taal en Rekenen Jacobusschool
De Jacobusschool streeft ernaar dat alle leerlingen een solide basis ontwikkelen in taal en rekenen. Dit fundamentele niveau, essentieel voor de verdere ontwikkeling, wordt gemeten aan het einde van groep 8 met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau beheersen. Dit percentage fungeert als signaleringswaarde voor alle basisscholen, inclusief de Jacobusschool, om de basisvaardigheden te waarborgen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Taal en Rekenen Jacobusschool
Naast het fundamentele niveau, richt de Jacobusschool zich ook op het behalen van een hoger streefniveau in taal en rekenen voor zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep 8. De inspectie stelt voor elke school een individueel streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als maatstaf om de prestaties van de Jacobusschool te evalueren ten opzichte van vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Jacobusschool?
De Jacobusschool hanteert een zorgvuldig adviesproces voor het voortgezet onderwijs. In mei vindt een adviesvergadering plaats met bovenbouwleerkrachten, interne begeleiders en de directie. Wij beoordelen de schoolse vaardigheden, toetsresultaten uit het leerlingvolgsysteem en alle relevante leerlinginformatie. Persoonlijke omstandigheden buiten school buiten beschouwing gelaten, stellen we een pre-advies op. Dit pre-advies wordt in leerjaar 7 besproken tijdens portfoliogesprekken met leerling en ouders. Hierin worden gezamenlijke doelen voor leerjaar 8 vastgesteld. Indien een leerling extra ondersteuning nodig heeft, zoals praktijkonderwijs of leerwegondersteuning (LWOO), wordt een ADIT-onderzoek ingezet. Dit onderzoek, uitgevoerd door ons samenwerkingsverband, bepaalt de meest geschikte onderwijsroute. De onderzoeksresultaten worden via een gesloten envelop verstrekt. Wij vragen ouders deze resultaten met ons te delen voor het best passende advies. Leerlingen die minimaal 75 scoren op de doorstroomtoets, nemen hieraan deel. Een score lager dan 75 maakt de doorstroomtoets optioneel, een beslissing die we samen met ouders en leerling nemen. In november/december leggen we de reguliere IEP-toetsen af. Direct na de kerstvakantie volgt een adviesvergadering, vergelijkbaar met die in leerjaar 7, om het definitieve schooladvies te bepalen. Het voorlopige schooladvies wordt uiterlijk 31 januari met leerling en ouders besproken. De doorstroomtoets vindt plaats in de eerste twee weken van februari, met uitslagen half maart. Bij een hogere score op de doorstroomtoets dan het in januari gegeven advies, heroverwegen we het advies in samenspraak met ouders en leerling. Anders blijft het januari-advies van kracht. Eind maart melden leerlingen zich aan bij de middelbare school die aansluit bij hun definitieve advies. Wij zorgen voor een warme overdracht naar het voortgezet onderwijs middels een gesprek en een onderwijskundig rapport, dat door ouders wordt ingezien.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling Sociaal Emotionele Vaardigheden Jacobusschool
Op de Jacobusschool in Hoogvliet Rotterdam bieden we kinderen een solide basis voor hun toekomst. Onze missie is kinderen de vaardigheden mee te geven om succesvol te navigeren in een voortdurend veranderende maatschappij, zodat zij zelf invloed kunnen uitoefenen op hun ontwikkeling en toekomst. Wij focussen op kernpunten zoals het omgaan met zowel successen als tegenslagen, het nemen van verantwoordelijkheid, en het benutten van individuele talenten. Een realistisch zelfbeeld en het geloof in een betere wereld, waarin zij zelf een rol spelen, zijn hierbij essentieel. Onze visie is gericht op een onderwijsleeromgeving die een continu proces van ontwikkeling stimuleert. Dit omvat de verstandelijke, sociaal-emotionele, motorische en creatieve groei van elk kind. We stemmen ons onderwijs af op de vooruitgang van kennis en vaardigheden, met veel ruimte voor talentontwikkeling. Wij creëren een veilige en accepterende sfeer waar kinderen met zelfvertrouwen leren. Anticiperend op toekomstige, nog onbekende vaardigheden, bevorderen we een lerende houding bij zowel leerlingen als teamleden. Samenwerking met ouders is cruciaal; via educatief partnerschap betrekken we hen actief bij de schoolse ontwikkeling van hun kind, waarbij we gezamenlijk kansen zien om aan te sluiten bij hun groei.
Bevordering van welbevinden
Stimuleren van sociaal initiatief
Ontwikkelen van inlevingsvermogen
Hoe stimuleert de Jacobusschool de sociale competenties van leerlingen?
Gedurende de eerste zes tot acht weken van elk schooljaar implementeren we het programma 'Grip op de groep'. Dit programma bevat gerichte activiteiten die bijdragen aan een veilig en positief groepsklimaat, waarbij leerlingen elkaar goed leren kennen en er expliciet aandacht is voor omgangsvormen. De leerkracht monitort de groep nauwlettend om gedragspatronen te signaleren en waar nodig bij te sturen. Bij nieuwe instroom of veranderingen in de groepssamenstelling wordt 'Grip op de groep' opnieuw ingezet om een stabiel sociaal fundament te waarborgen. Jaarlijks gebruiken we de IEP-methode 'Hart en Handen' om inzicht te krijgen in het welzijn en gedrag van kinderen binnen de groep. Deze gegevens vormen de basis voor onze groepsplannen en de wekelijkse sociaal-emotionele lessen met de methode KWINK. Deze gecombineerde aanpak zorgt voor een veilige leeromgeving en bevordert de ontwikkeling van essentiële sociale vaardigheden bij alle leerlingen van de Jacobusschool.
Welke instrumenten gebruikt de Jacobusschool voor het meten van sociale vooruitgang?
De Jacobusschool maakt gebruik van specifieke registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen. Dit helpt ons om de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind nauwkeurig te volgen en te ondersteunen.
- IEP: Hart en Handen voor gedrags- en welzijnsanalyse
Welke lesmethodes zet de Jacobusschool in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het bevorderen van sociaal-emotionele vaardigheden maakt de Jacobusschool gebruik van bewezen lesmethodes die aansluiten bij de behoeften van onze leerlingen.
- Grip op de groep voor een sterk klassenklimaat
- KWINK voor gestructureerde sociaal-emotionele lessen
Inspectierapport Jacobusschool Hoogvliet Rotterdam: Kwaliteit van Ons Onderwijs
De Jacobusschool in Hoogvliet Rotterdam hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. Wij nodigen u uit om de bevindingen van de Onderwijsinspectie te bekijken. Dit rapport geeft een gedetailleerd beeld van de educatieve prestaties en de organisatie van onze school. Ontdek hoe wij streven naar excellent basisonderwijs voor alle leerlingen.