De Tuimelaar in Hoogvliet Rotterdam

Het team van De Tuimelaar in Hoogvliet Rotterdam

Current section: team
Lengweg 146
3192 Hoogvliet Rotterdam

Zie hier hoe het team van De Tuimelaar is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Tuimelaar. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Tuimelaar bij jullie?

Ontdek hoe goed De Tuimelaar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Tuimelaar zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.9%)
Man (21.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Tuimelaar. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (30%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (15%)
&ge;65 jaar (5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Tuimelaar werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (52.6%)
Direct ondersteunend personeel (36.8%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Tuimelaar gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Effectieve Leerkrachtvervanging op Basisschool De Tuimelaar

Op Basisschool De Tuimelaar zorgen we voor een soepele voortgang van het onderwijs, ook bij afwezigheid van leerkrachten. Bij kortdurende ziekte evalueren we direct de situatie om de best passende oplossing te vinden. Dit kan betekenen dat we een collega uit het team vragen om bij te springen, of een aanvraag indienen bij de invalpool van Stichting BOOR. Vanwege het landelijke lerarentekort is het vinden van invallers soms een uitdading. Als alternatief kan een flexibele professional de klas opvangen. In uitzonderlijke gevallen, wanneer geen van de bovengenoemde opties haalbaar is, kunnen we ouders vragen hun kind thuis te houden. Voor ouders die dit niet kunnen regelen, zoeken we een plekje in een andere klas. Bij langdurige afwezigheid, zoals bij zwangerschapsverlof of geplande medische trajecten, starten we een zoektocht naar een structurele vervanger, mogelijk via een sollicitatieprocedure. In de overgangsfase naar een vaste vervanger kunnen leerlingen te maken krijgen met verschillende invallers.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal
38.1%
Bewegingsonderwijs
19%
Rekenen
17.1%
sociale vorming/burgerschap
12.4%
Expressie
7.6%
Wereldoriëntatie
5.7%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
32.7%
Rekenen/wiskunde
29.2%
Lezen
10.2%
Wereldoriëntatie
9.5%
Bewegingsonderwijs
8.6%
Overig
4.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
3.8%
Engelse taal
1.3%

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool De Tuimelaar

3

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Directe Ondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoördinator
Taalspecialist voor Bevordering Taalvaardigheid

Toelichting van de school:

Leerlingen die nieuw zijn in Nederland en de Nederlandse taal nog niet beheersen, kunnen extra ondersteuning ontvangen. Onze school beschikt over een toegewijde taal- en rekencoördinator die leerkrachten adviseert en begeleidt bij specifieke aandachtspunten. Deze coördinatoren bieden gerichte hulp aan groepen en individuele leerlingen om hun taal- en rekenvaardigheden te versterken, wat essentieel is voor hun academische ontwikkeling en integratie.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Zorgcoördinator voor Emotionele Steun

Toelichting van de school:

Wij werken nauw samen met Move-a-Head om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. Dit gebeurt door middel van interactieve lessen die in alle groepen worden gegeven. Deze programma's bevorderen een positief klassenklimaat en bieden leerlingen handvatten om hun emoties te begrijpen en effectief om te gaan met sociale situaties.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedragsanalyse
Zorgcoördinator voor Studievaardigheden

Toelichting van de school:

Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, werken leerkrachten nauw samen met de intern begeleider en zorgcoördinator. Zij evalueren de situatie en stellen, in overleg met ouders, een passend ondersteuningsplan op. Deze proactieve aanpak zorgt ervoor dat elke leerling de juiste begeleiding krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken en succesvol te zijn in het leerproces.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezond en Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Fysieke Begeleiding
Gespecialiseerde Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Jaarlijkse screenings door onze deskundige fysiotherapeut, in dienst van iMotoriek, helpen ons om de motorische ontwikkeling van leerlingen te monitoren. Deze therapeut is elke donderdagochtend aanwezig op school. Indien er specifieke aandachtspunten zijn, nemen wij contact op met ouders. Met uw toestemming kan uw kind tijdens schooltijd behandeld worden, waarbij de kosten volledig worden vergoed door uw zorgverzekeraar.

1

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Eerste Hulp

Toelichting van de school:

Alle medewerkers van Basisschool De Tuimelaar volgen jaarlijks een gecertificeerde cursus tot schoolhulpverlener. Hierdoor zijn al onze leerkrachten bekwaam om adequaat en snel te handelen bij kleine ongelukjes. Deze training garandeert een veilige omgeving waarin leerlingen direct de nodige hulp ontvangen, mocht dat onverhoopt nodig zijn.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
voor alle leerlingen vanaf groep 3 is er een iPad

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op De Tuimelaar

Ons Beleid voor Passend Onderwijs

Bij Basisschool De Tuimelaar geloven we dat elk kind uniek is en recht heeft op kwalitatief hoogstaand onderwijs, ongeacht de individuele behoeften. Ons streven is om zoveel mogelijk leerlingen een plek te bieden binnen onze vertrouwde schoolomgeving in de buurt. Dit vergroot hun kansen op succesvolle deelname aan de samenleving en op een goede aansluiting bij vervolgonderwijs. Sinds 1 augustus 2014 is de zorgplicht voor passend onderwijs wettelijk vastgelegd. Dit betekent dat De Tuimelaar zich inspant om voor ieder kind een passende onderwijsplek te realiseren. Mocht onze school niet langer de optimale omgeving bieden, dan ondersteunen wij u actief bij het vinden van een alternatieve, geschikte onderwijsplek. Samenwerking binnen Passend Primair Onderwijs (PPO) Rotterdam Om dit te waarborgen, werken alle basisscholen in Rotterdam nauw samen via het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit netwerk bundelen de scholen hun krachten om het onderwijs en de benodigde extra ondersteuning optimaal te organiseren, met constante betrokkenheid van ouders en verzorgers. Aanmelden en Informatieplicht: Uw Rol Wij adviseren u om uw kind tijdig aan te melden, uiterlijk tien weken voordat uw kind vier jaar wordt, en niet eerder dan wanneer uw kind drie jaar oud is. Indien uw kind extra ondersteuning nodig heeft, is het essentieel dat u dit bij de school aanmeldt. Dit noemen we de informatieplicht. Wanneer uw kind bij meerdere scholen is aangemeld, vragen wij u om uw eerste voorkeur aan te geven, zodat wij uw aanmelding correct kunnen verwerken. Onze Zorgplicht en Besluitvorming Zodra uw kind schriftelijk is aangemeld, treedt onze zorgplicht in werking. Dit houdt in dat wij garanderen een passende onderwijsplek te bieden. Meestal zal dit binnen onze eigen school zijn. Indien dit niet het geval is, begeleiden wij u naar een passende plek elders. Na aanmelding beoordelen wij de onderwijsbehoeften van uw kind. Binnen zes weken, met een mogelijke verlenging van vier weken, informeren wij u over onze beslissing. Als wij concluderen dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden, gaan we samen met u en de schoolcontactpersoon van PPO op zoek naar een geschikte school in de regio. Bekijk dit duidelijke filmpje voor meer uitleg: https://www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/ Schoolondersteuningsprofiel: Onze Expertise Bij inschrijving op De Tuimelaar verzekeren wij elke leerling van een passende onderwijsplek. Alle basisscholen in Rotterdam bieden dezelfde basisondersteuning, die u hier kunt vinden. Scholen kunnen deze basisondersteuning aanvullen met specifieke, extra ondersteuningsvormen. Deze extra ondersteuning is vastgelegd in een officieel schoolondersteuningsprofiel. Ontwikkelingsperspectief (OPP): Een Plan voor Succes Wanneer extra ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband nodig is, of wanneer uw kind een eigen leerlijn volgt voor een specifiek vak, stellen wij een Ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit plan wordt binnen zes weken na inschrijving of definitieve plaatsing, of bij start van extra ondersteuning, opgesteld. Het OPP bevat gezamenlijk vastgestelde doelen en wordt minimaal jaarlijks geëvalueerd tijdens een overleg. Hierin beschrijven we zowel belemmerende als bevorderende factoren en het verwachte uitstroomniveau naar vervolgonderwijs. Het doel is om de potentie van uw kind optimaal te ontwikkelen. U als ouder bent hierbij nauw betrokken en uw instemming is vereist voor het vaststellen van het OPP en het uitvoeringsplan. Bij wijzigingen wordt het OPP opnieuw voorgelegd ter ondertekening. Contactgegevens PPO Rotterdam: Schoolcontactpersoon: Marjoleine Engelmoer (0640696765, m.engelmoer@pporotterdam.nl) Ouderfunctionaris: Gwendolyn van Kaam (0645641478, g.vankaam@pporotterdam.nl) Voor vragen over passend onderwijs kunt u altijd terecht bij de school. Indien uw vraag niet volledig beantwoord kan worden, biedt het Ouder- en Jeugdsteunpunt van PPO Rotterdam uitkomst: https://pporotterdam.nl/ouder-jeugd-steunpunt/. Meer informatie over het samenwerkingsverband vindt u op: https://www.pporotterdam.nl/ Toekomstig Aanbod en Samenwerking met PPO Rotterdam Voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften versterken wij onze inzet zoals beschreven in ons ondersteuningsplan, in nauwe samenwerking met PPO Rotterdam. PPO biedt drie varianten van ondersteuning: 1. Expertise: Bij uitval binnen ondersteuningsniveau 2, consulteren we de schoolcontactpersoon van PPO om de benodigde ondersteuning te bepalen. PPO kan aanvullende expertise leveren middels een arrangement. 2. Budgetten: Als een kind dreigt uit te stromen naar het SBO of SO zonder extra middelen, kan de school een budget aanvragen om gerichte ondersteuning in te kopen en zo een verwijzing te voorkomen. 3. Toelaatbaarheidsverklaring: Indien De Tuimelaar uw kind geen passende plek kan bieden, faciliteert PPO het opstellen van een toelaatbaarheidsverklaring.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Diepgaande Blik op Onderwijs op De Tuimelaar

Welke Educatieve Doelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Op De Tuimelaar zetten we vol in op het EDI-model (Expliciet Directe Instructie) om het onderwijs vorm te geven. Elke les is afgestemd op de unieke onderwijsbehoeften van uw kind, met differentiatie op drie niveaus. De leerkracht besteedt continu aandacht aan de leerdoelen en leerlijnen, zowel tijdens de instructie als de verwerking. We volgen de voortgang nauwkeurig met methodetoetsen, die om de vier à vijf weken plaatsvinden, aangevuld met de IEP-toetsen in januari en juni. De resultaten worden geanalyseerd in opbrengstenvergaderingen, waarbij bevindingen op klas- en schoolniveau worden besproken. Met de LeerKRACHT-methodiek, gericht op continue verbetering, werken leerkrachten samen aan schoolbrede en groepsgerichte doelen. Wekelijkse bordsessies zorgen ervoor dat we gefocust blijven op de jaarplanambities. Ons team is een lerend team; leerkrachten krijgen volop kansen voor professionele ontwikkeling via gerichte ontwikkelgroepen, met als doel de onderwijskwaliteit continu te verhogen. Voor het komende schooljaar 2025-2026 richten we ons op de implementatie van digitale geletterdheid, versterking van taalleesonderwijs met de nieuwe methode Taal Actief 5 voor groep 4-7, en het verbeteren van begrijpend lezen met een gestandaardiseerd aanbod en focus op leesplezier. Ook burgerschapsonderwijs krijgt een impuls met een nieuw logo en plan van aanpak, en we streven naar een stijging van 26% naar minimaal 36% leerlingen die het 1S-niveau behalen op de doorstroomtoets voor rekenen in schooljaar 2025-2026.

Hoe Zorgen Wij Voor Continue Verbetering en Monitoring van Onderwijsresultaten?

De voortgang van onze leerlingen wordt systematisch gemonitord door middel van diverse evaluatiemomenten. De directie en intern begeleider voeren regelmatige groepsbezoeken uit, gevolgd door feedbackgesprekken om de onderwijsontwikkeling te ondersteunen. Naast de halfjaarlijkse IEP-toetsen en de periodieke methodetoetsen, gebruiken we Leeruniek voor een gedetailleerde analyse van toetsresultaten. Dit helpt ons om zowel groeps- als individuele doelen te evalueren en waar nodig bij te sturen. Jaarlijks evalueren we de voortgang van onze verbeterthema's en het schoolplan tweemaal, om flexibel in te spelen op onderwijsbehoeften.

Ontdek ons Stimulerende Programma voor Peuters en Kleuters

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Tuimelaar bieden we kleuters een rijk en uitdagend spel- en activiteitenprogramma. Onze toegewijde kleuterleerkrachten begeleiden en stimuleren uw kind dagelijks, zodat het zijn of haar volledige potentieel kan benutten. Wij zetten spelenderwijs in op de ontwikkeling van taalvaardigheden, rekenkundig en schrijfkundig voorbereidend werk, en bevorderen de sociaal-emotionele groei, motoriek en zelfstandigheid van elk kind. **Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)** In samenwerking met peuterspeelgroep De Snorkels bieden wij een doorlopend VVE-programma. Dit garandeert een naadloze aansluiting tussen de voorschoolse educatie en onze kleutergroepen, wat resulteert in een sterke, ononderbroken leerlijn. Gemeente Rotterdam en BOOR scholen werken aan een vernieuwd kwaliteitskader voor kleuteronderwijs. Dit schooljaar focussen wij op het vergroten van inzicht in de ontwikkeling van kinderen, met als doel planmatig te werken aan de zone van naaste ontwikkeling. **Van Peuterspeelzaal naar Groep 1** De overgang van peuterspeelzaal De Snorkels naar onze basisschool wordt soepel geregeld. Met een mondelinge overdracht, het Rotterdams Overdrachtsdocument en gegevens uit het observatiesysteem (met uw toestemming) krijgen wij een gedetailleerd beeld van uw kind, wat de wennen in groep 1 vergemakkelijkt. Kinderen die bijna vier zijn, mogen al regelmatig deelnemen aan activiteiten in groep 1 om te wennen aan de kleuterklas. Indien er zorgen zijn over de ontwikkeling van uw peuter, vragen wij uw toestemming voor een gesprek in ons zorgoverleg. Dit stelt ons in staat om tijdig passende ondersteuning aan te vragen en te organiseren. **Voorbereiding op Groep 3** Ons aanbod voor peuters en kleuters is nauwkeurig afgestemd. Acht thema's, elk vier weken centraal, bereiden kinderen spelenderwijs voor op de start in groep 3. We werken thematisch aan doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling in een stimulerende leeromgeving. **Groepssamenstelling** Wij hanteren gemengde groepen 1 en 2, waarin kinderen van verschillende leeftijden samen leren en elkaar versterken. Dit stelt onze leerkrachten in staat om met meer aandacht en ruimte individuele begeleiding te bieden aan kleine groepjes kinderen, afgestemd op hun specifieke leerbehoeften. **Ontwikkelingsmonitoring** De ontwikkeling van uw kind volgen we nauwgezet via de IEP observatiemethode, met persoonlijke gesprekken vier keer gedurende de kleuterperiode. Sinds augustus 2022 toetsen we kleuters niet meer; dit starten we vanaf groep 3. Naast het IEP-systeem noteren we dagelijkse observaties in ons leerlingadministratiesysteem, zodat we het aanbod continu kunnen afstemmen op de voortgang van uw kind. **Overgang naar Groep 3** Kinderen die vóór januari in groep 1 starten, stromen doorgaans door naar groep 3. Een individuele beoordeling, rekening houdend met zowel cognitieve als sociaal-emotionele factoren, bepaalt de geschiktheid voor de overstap. In uitzonderlijke gevallen kan verlenging van de kleuterperiode voordelig zijn. Gesprekken met u als ouder zijn cruciaal voor deze besluitvorming. Bij een verschil van inzicht is het advies van de school leidend.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Tuimelaar extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Tuimelaar biedt specifieke programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een optimale start te garanderen.

Ja, Basisschool De Tuimelaar biedt specifieke programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een optimale start te garanderen.

Ontdek ons aanbod voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt De Tuimelaar samen voor het jonge kind programma?

De Tuimelaar werkt nauw samen met Peuterspeelzaal De Snorkels van Kinderdam om een doorlopende leerlijn te garanderen.

De Tuimelaar werkt nauw samen met Peuterspeelzaal De Snorkels van Kinderdam om een doorlopende leerlijn te garanderen.

Team | De Tuimelaar in Hoogvliet Rotterdam | [2025] Schoolregister