Basisschool SBO De Sterren in Hoogezand

Het team van SBO De Sterren in Hoogezand

Current section: team
Zuiderkroon 8
9602 Hoogezand

Zie hier hoe het team van SBO De Sterren is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SBO De Sterren. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SBO De Sterren bij jullie?

Ontdek hoe goed SBO De Sterren bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SBO De Sterren zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.3%)
Man (18.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.4%)
Man (15.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SBO De Sterren. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (50%)
35-45 jaar (11.1%)
45-55 jaar (27.8%)
55-65 jaar (5.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (24.5%)
35-45 jaar (25.2%)
45-55 jaar (21.8%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SBO De Sterren werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.6%)
Direct ondersteunend personeel (29.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SBO De Sterren gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging op SBO De Sterren: Continuïteit in Onderwijs

Bij SBO De Sterren geloven we in de groei van ons team. Onze toegewijde medewerkers volgen met regelmaat opleidingen en cursussen om hun expertise te vergroten. Deze professionele ontwikkeling wordt zoveel mogelijk opgevangen door interne vervanging, met onze eigen gekwalificeerde krachten. Wanneer onvoorziene omstandigheden zoals ziekte optreden, zorgen wij voor een passende vervanging. Ons doel is om de onderwijscontinuïteit te waarborgen. Mocht directe vervanging niet mogelijk zijn, dan worden klassen tijdelijk verdeeld over andere groepen of organiseren we een thuiswerkdag om de kwaliteit van het onderwijs te handhaven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leerroutes

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Vind de Juiste Ondersteuning: Specialisten op SBO De Sterren

3

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Logopedist

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider is een cruciaal onderdeel van de commissie van begeleiding en bevordert de didactische ontwikkeling van elke leerling. Zij coacht teamleden en optimaliseert het lesaanbod, met een focus op handelingsgericht werken. De orthopedagoog, eveneens verbonden aan de commissie van begeleiding, stelt het integratieve beeld van leerlingen vast. Deze specialist draagt bij aan een positief pedagogisch klimaat en het welbevinden van leerlingen, en fungeert als aanspreekpunt voor externe zorgpartners.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Ouder-Kind Ondersteuner
Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

SBO De Sterren werkt samen met een ouder-kind ondersteuner voor gerichte pedagogische interventies. Deze professional beantwoordt vragen over opgroeien en opvoeden, en ondersteunt leerkrachten bij thema's zoals mediawijsheid. U kunt de ondersteuner bereiken voor advies en begeleiding. Financiering vanuit 'Tijd voor Toekomst' maakt de inzet van een pedagogisch medewerker mogelijk. Deze specialist biedt emotionele ondersteuning en begeleidt leerlingen die moeite hebben met deelname aan het groepsgebeuren, met als doel hen succesvol terug te leiden naar de klas.

3

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Onze gedragswetenschappers zijn nauw betrokken bij de commissie van begeleiding. Zij stellen deskundigenverklaringen op, formuleren zienswijzen voor toelaatbaarheidsprocedures en brengen de zorgbehoeften van leerlingen in kaart. De specialist voor sociaal-emotioneel leren introduceert wekelijkse thema's, ondersteunt leerkrachten en bevordert ouderbetrokkenheid. Binnen ons lesaanbod besteden we structureel aandacht aan werkhouding en effectieve leerstrategieën ('leren-leren').

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist

Toelichting van de school:

SBO De Sterren faciliteert logopedische ondersteuning door Logopedie Spectrum Nederland. Daarnaast is er fysiotherapeutische expertise aanwezig via Fysiotherapie Hoogezand, wat de brede ontwikkeling van onze leerlingen ten goede komt.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

De Nieuwe Thuiszorg

Toelichting van de school:

Meerdere teamleden van SBO De Sterren beschikken over EHBO- en BHV-diploma's voor directe hulpverlening. Voor gespecialiseerde medische handelingen schakelen we De Nieuwe Thuiszorg in, die op school aanwezig is. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij persoonlijke verzorging, zoals bij niet-zindelijkheid, zijn welkom. Voor schooljaar 2025-2026 zijn er afspraken gemaakt met de gemeente Midden-Groningen om deze zorg te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Keuken

Op Maat Gemaakte Ondersteuning Binnen SBO De Sterren

Ontdek Ons Flexibele Ondersteuningsaanbod

SBO De Sterren biedt een gedetailleerd ondersteuningsprofiel dat de specifieke voorzieningen beschrijft voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben. Dit profiel wordt in nauwe samenwerking met ons toegewijde team en een vertegenwoordiging van ouders ontwikkeld. Bij het opstellen houden we niet alleen rekening met de unieke expertise van onze school, maar ook met de profielen van andere scholen binnen ons samenwerkingsverband. Het doel is een compleet en dekkend aanbod van onderwijsondersteuning en zorg te garanderen voor alle leerlingen. Voor het schooljaar 2025-2026 versterkt SBO De Sterren haar expertise op het gebied van sociaal-emotioneel leren. We blijven ons richten op leerlingen met Profiel 4 uit het landelijk doelgroepenmodel, inclusief observatie, analyse van onderwijsbehoeften en advies. Ons team investeert voortdurend in professionele ontwikkeling, met een focus op trauma-sensitief lesgeven en verdere specialisatie in taal en rekenen. Bovendien leiden we een medewerker op tot autisme-coach om onze ondersteuning verder te verdiepen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Ambitieuze Schoolplannen

Wat zijn de kernambities in ons schoolplan voor inclusief onderwijs en expertise?

SBO De Sterren streeft ernaar de komende vier jaar uit te groeien tot een toonaangevend expertise centrum binnen de regio Zuid-Oost. We willen scholen ondersteunen met gespecialiseerde kennis op het gebied van leren en gedrag, mede door het ontwikkelen van een flexibele ondersteuningsstructuur. Hierdoor bieden we mogelijkheden voor leerlingobservatie en bevorderen we inclusief onderwijs door actief beleid te voeren op het terugplaatsen van leerlingen naar het regulier onderwijs. Onze missie is het bieden van hoogwaardig, gespecialiseerd onderwijs dat aansluit bij de unieke behoeften van elk kind. Wij zien onszelf als specialisten in het onderwijslandschap en willen voor elke leerling een passend en onderscheidend leertraject realiseren. Om dit te garanderen, stellen we ambitieuze doelen die de mogelijkheden van elke leerling maximaliseren. Dit vereist een gezamenlijke visie en gedeelde competenties bij onze medewerkers en ketenpartners. Continue voldoening aan de basiskwaliteitsnormen is hierbij essentieel. Professionalisering en continue ontwikkeling van onze medewerkers staan centraal. Door praktijkgericht leren te stimuleren en voorbeeldgedrag te tonen, inspireren we onze leerlingen. We faciliteren een cultuur waarin leren en ontwikkelen een continu proces is. RENN4 initieert en sluit aan bij praktijkgericht en wetenschappelijk onderzoek, wat leidt tot innovatieve werkwijzen die onderbouwd worden toegepast. Dit stelt ons in staat om flexibel in te spelen op de veranderende onderwijsbehoeften van leerlingen, met aandacht voor zelfstandig denken en probleemoplossend vermogen. Burgerschapsonderwijs is een integraal onderdeel van ons curriculum, verankerd in een doorlopende leerlijn. We benaderen burgerschap vanuit de dynamiek van de klas en omarmen diversiteit, waarbij de school fungeert als een oefenplaats voor maatschappelijke vaardigheden. Leerlingen leren hun mening respectvol te uiten, van elkaar te leren, zorg te dragen voor de omgeving en kennis op te doen van democratische principes. Het ontwikkelen van zelfstandigheid, verantwoordelijkheidsbesef, creativiteit en kritisch denkvermogen is cruciaal. Kinderen leren over rechten en plichten, respect en tolerantie voor de ander, en zorg voor mens, materie en natuur, zoals beschreven in ons burgerschapskader (SBO De Sterren, Bos. R. 2023). Onze belangrijkste speerpunten voor het komende schooljaar zijn: het koesteren van hoge verwachtingen van leerlingen door leerkrachten (IP); het implementeren en borgen van een samenhangend burgerschapscurriculum met duidelijke leerlijnen voor kennis, vaardigheden en houding (HGO); de verankering van De Sterren als regionaal expertise centrum door brede inzet van expertise, observatiemogelijkheden en gespecialiseerd onderwijs (IP); het realiseren dat 75% van de leerlingen met een VMBO-uitstroomprofiel op 1F niveau uitstroomt (HGO); en het bevorderen van competentiegevoel en continue ontwikkeling bij medewerkers (PDV).

Hoe monitoren en realiseren we onze schoolplan doelen?

De doelen uit ons jaarplan, die voortkomen uit het overkoepelende schoolplan, worden structureel besproken en gemonitord tijdens teamvergaderingen. Via kwartaalmanagementrapportages evalueren we de voortgang tussentijds, met een definitieve eindevaluatie aan het einde van het schooljaar. We hanteren de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) om onze gestelde doelen continu te evalueren en bij te sturen, wat zorgt voor een cyclisch verbeterproces. Afgelopen schooljaar 2024-2025 hebben we gericht gewerkt aan het verbeteren van de basisvaardigheden. Alle onderwijsassistenten hebben de training 'Sprongen vooruit' succesvol afgerond. Om de ontwikkeling van leerlingen nauwkeuriger te kunnen analyseren, hebben we nieuwe, niet-methodegebonden toetsen geïntroduceerd. Het team maakt nu gebruik van Cito-Leerling in Beeld, waarmee ook subtiele vooruitgang in kaart gebracht kan worden. Een werkgroep lezen heeft een voorstel opgesteld ter bevordering van leesvaardigheid. In de onderbouw zijn thematische leeshoeken ingericht die ook rekenvaardigheden stimuleren. We geloven dat duurzame ontwikkeling van vakdidactische kennis essentieel is voor het borgen van onderwijsverbeteringen. Door onze leerkrachten te toerusten en te investeren in zowel materiaal als personeel, werken we aan toekomstbestendig onderwijs. Via WMK (Parnassys) monitoren we de realisatie van de doelen uit zowel het jaarplan als het schoolplan. Tevens gebruiken we dit instrument om de medewerkerstevredenheid te meten, wat ons waardevolle inzichten geeft voor verdere optimalisatie van onze werkomgeving en onderwijskwaliteit.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen bij SBO De Sterren

Toelichting van de school

Speciaal Basisonderwijs De Sterren in Hoogezand biedt een stimulerende en veilige omgeving voor alle jonge kinderen. Wij geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij we de unieke talenten en leerbehoeften van elk kind centraal stellen. Ons onderwijs is gericht op het creëren van een sterke basis voor toekomstig succes. Met kleine klassen en toegewijde leerkrachten zorgen we ervoor dat elk kind de aandacht krijgt die het verdient. Ontdek hoe wij uw kind helpen groeien.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op SBO De Sterren?

SBO De Sterren biedt gespecialiseerde programma's voor de allerkleinsten. Ons aanbod omvat Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), specifiek gericht op de ontwikkeling van peuters. Daarnaast functioneren we als een kindcentrum, wat betekent dat we de educatieve en opvangbehoeften van jonge kinderen bundelen voor een naadloze overgang en een consistente leerervaring. Dit zorgt voor een optimale ondersteuning in de cruciale vroege jaren.

SBO De Sterren biedt gespecialiseerde programma's voor de allerkleinsten. Ons aanbod omvat Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), specifiek gericht op de ontwikkeling van peuters. Daarnaast functioneren we als een kindcentrum, wat betekent dat we de educatieve en opvangbehoeften van jonge kinderen bundelen voor een naadloze overgang en een consistente leerervaring. Dit zorgt voor een optimale ondersteuning in de cruciale vroege jaren.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor peuters
Geïntegreerd kindcentrum voor optimale ontwikkeling

Met welke partners werkt SBO De Sterren samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor jonge kinderen, werkt SBO De Sterren nauw samen met Kinderopvang KAKA. Deze samenwerking garandeert een doorlopende lijn in educatie en zorg. Door deze partnerschap kunnen we onze expertise combineren met die van KAKA, wat resulteert in een rijke leeromgeving die perfect aansluit bij de behoeften van peuters en jonge schoolkinderen. Samen bouwen we aan een veelbelovende toekomst.

Voor een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod voor jonge kinderen, werkt SBO De Sterren nauw samen met Kinderopvang KAKA. Deze samenwerking garandeert een doorlopende lijn in educatie en zorg. Door deze partnerschap kunnen we onze expertise combineren met die van KAKA, wat resulteert in een rijke leeromgeving die perfect aansluit bij de behoeften van peuters en jonge schoolkinderen. Samen bouwen we aan een veelbelovende toekomst.

Samenwerking met Kinderopvang KAKA
Team | SBO De Sterren in Hoogezand | [2025] Schoolregister