Jenaplanschool 't Vlot in Hoogezand

Het team van Jenaplanschool 't Vlot in Hoogezand

Current section: team
Mars 1 C
9602 Hoogezand

Zie hier hoe het team van Jenaplanschool 't Vlot is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jenaplanschool 't Vlot. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jenaplanschool 't Vlot bij jullie?

Ontdek hoe goed Jenaplanschool 't Vlot bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jenaplanschool 't Vlot gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Vervanging Leerkrachten: Zorgeloos Onderwijs bij Jenaplanschool 't Vlot

Bij Jenaplanschool 't Vlot zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Ons uitgebreide Vervangingsprotocol VJN garandeert een vlotte en professionele afhandeling van alle vervangingen. Ouders kunnen erop vertrouwen dat de ontwikkeling van hun kind geen vertraging oploopt dankzij onze proactieve aanpak.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen onze scholen werken vakbekwame stamgroepleiders, waarbij een aantal leerkrachten zijn geschoold tot specialisten, o.a.: taalspecialist, leesspecialist, rekenspecialist en gedragsspecialist. Daarnaast kent elke bouw een bouwcoördinator.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Spelen en bewegen
28.6%
Werken in hoeken
28.6%
Taal en rekenactiviteiten
23.8%
Kringactiviteiten/gesprek
19%

Leerjaar 3 t/m 8

Wereldoriëntatie
21.3%
Lezen
20.6%
Rekenen/wiskunde
19%
Taal
19%
Overig
7.6%
Bewegingsonderwijs
5.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
5.7%
Engelse taal
1%

Deskundige Ondersteuning op Jenaplanschool 't Vlot: Onze Specialisten

5

Verbeteren Taal en Rekenen voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Dyslexie expert
Intern begeleider
Rekenspecialist
Remedial teacher
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Jenaplanschool 't Vlot zetten we vol in op taal en rekenen. Wij bieden een gestructureerde aanpak voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en taal. Met methodes zoals Zoem lezen, Close reading en Taaljacht, differentiëren we op drie niveaus: zorgleerlingen, basisleerlingen en plusleerlingen. Zorgleerlingen ontvangen verlengde instructie en gerichte ondersteuning om hiaten te dichten. Voor rekenen hanteren we een vergelijkbare differentiatie. Zorgleerlingen krijgen extra instructie op een concreet niveau, met ondersteunende materialen en digitale oefeningen. Plusleerlingen profiteren van verkorte instructie en verrijkingsopdrachten. We stimuleren rekenvaardigheid met oefenprogramma's zoals Sprint en Bareka.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Remedial teacher

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind staat centraal. We gebruiken meetinstrumenten zoals de Parnassys Leerlijnen Jonge Kind en de KiVa Monitor om de voortgang te volgen. KiVa is een schoolbreed programma dat sociale veiligheid bevordert en pestgedrag tegengaat, met focus op positieve groepsvorming. Daarnaast werken we nauw samen met kind-ouderondersteuners vanuit het WIJ-team of de gemeente. Zij bieden advies aan school, ouders en leerlingen, en ondersteunen bij het vroegtijdig signaleren en aanpakken van sociaal-emotionele en opvoedkundige uitdagingen.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Remedial teacher

Toelichting van de school:

We werken aan een optimale gedrags- en werkhouding. Momenteel ontwikkelen we een specifieke werkwijze voor executieve functies. Dit schooljaar zullen we de keuzes maken die het beste aansluiten bij de behoeften van onze leerlingen.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Remedial teacher

Toelichting van de school:

Ondersteuning bij motorische ontwikkeling. Indien er signalen zijn van uitdagingen in de motorische ontwikkeling, adviseren we ouders om een fysiotherapeut in te schakelen. Deze specialist kan gerichte begeleiding bieden voor zowel de grove als de fijne motoriek, inclusief schrijfmotoriek.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider
Remedial teacher

Toelichting van de school:

Onderwijs en ondersteuning bij ziekte. De school is verantwoordelijk voor onderwijs, ook bij langdurige ziekte. We bieden online onderwijs en zorgen voor betrokkenheid bij het leerproces om leerachterstand en isolatie te voorkomen. Contact met ouders verloopt via de stamgroepleider of intern begeleider. Voor gespecialiseerde ondersteuning bij ziekte kunnen we een beroep doen op de consulenten van Cedin. Bij langdurige opname in het UMCG wordt begeleiding geboden door de educatieve dienst van het ziekenhuis.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Optimale Leerlingondersteuning op Jenaplanschool 't Vlot

Ontwikkeling van Toekomstgerichte Ondersteuningsprogramma's

Jenaplanschool 't Vlot investeert in de toekomst door het aanbod van extra ondersteuning voor onze leerlingen te versterken. We richten ons primair op de ontwikkeling van essentiële executieve functies, cruciaal voor succesvolle leerprocessen en het dagelijks leven. Door deze vaardigheden te cultiveren, bereiden we kinderen voor op toekomstige uitdagingen. Daarnaast leggen we de nadruk op het stellen van ambitieuze verwachtingen en integreren we de taxonomie van Bloom in ons onderwijs. Dit stimuleert diepgaand leren en kritisch denken bij elke leerling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Jenaplanschool 't Vlot: Kwaliteitszorg en Schoolplan

Welke onderwijsdoelen staan centraal in ons schoolplan?

Bij Jenaplanschool 't Vlot focussen we dit schooljaar op gezamenlijke teamontwikkeling, waarbij we per periode aan specifieke thema's werken. Dit doen we door verdieping, kennisdeling en het inschakelen van externe expertise om onze onderwijskwaliteit continu te verbeteren. Onze professionele ontwikkelingsonderwerpen voor het hele team omvatten de Taxonomie van Bloom, Individuele Educatie Plannen (IEP), de implementatie van 'Taaljacht' en 'Veilig Leren Lezen', en het Leerling Volg Systeem (LVS) voor de onderbouw. Voor de ontwikkeling van ons onderwijs stellen we de volgende kernthema's centraal: Periode 1 (Zomer tot Herfst): Gouden Weken en Signalering. We richten ons op groepsvorming, het creëren van verbinding en het herkennen en adequaat reageren op signalen van onze leerlingen. Periode 2 (Herfst tot Kerst): Visie en Professionele Cultuur, Toetsing en Rapportage. We evalueren en verfijnen onze schoolvisie en passen onze rapportage aan met de introductie van IEP. Periode 3 (Kerst tot Voorjaar): Professionele Cultuur en Ontwikkelgesprekken, Toetsing en Rapportage. De directie faciliteert individuele ontwikkelgesprekken en we implementeren het nieuwe leerlingrapport. Periode 4 (Voorjaar tot Mei): Schoolplanontwikkeling en Vergroening Schoolplein. We plannen voor de toekomst en werken samen met leerlingen en partners aan een groener schoolplein. Periode 5 (Mei tot Zomer): Borging. We formaliseren afspraken over scholing, methodes en werkwijzen om de duurzame ontwikkeling van ons onderwijs te waarborgen.

Hoe monitort Jenaplanschool 't Vlot de voortgang en het behalen van onderwijsdoelen?

Jaarlijks evalueren we als team de behaalde resultaten en stellen we gezamenlijk de ambitieuze doelen voor het komende schooljaar vast. Deze cyclische aanpak garandeert dat ons onderwijs altijd aansluit bij de ontwikkelingen en behoeften van onze leerlingen.

Jenaplanschool 't Vlot: Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij Jenaplanschool 't Vlot staat spelend leren centraal in groep 1 en 2. Wij geloven dat kinderen het meest effectief leren door te spelen en bieden daarom volop kansen voor spel in de onderbouw. Veiligheid is de basis voor ontwikkeling. Daarom starten we met een huisbezoek vóór de eerste schooldag, zodat kinderen en ouders ons alvast kunnen leren kennen. De eerste weken na de vierde verjaardag beschouwen we als een uitgebreide wenperiode, waarin elk kind in zijn eigen tempo kan wennen en meedoen. Naast spel besteden we veel aandacht aan praten, werken en vieren. Zo krijgt elk kind de ruimte om zichzelf te zijn en krijgt het de kans om zijn of haar unieke talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Onze thema's sluiten naadloos aan bij de leefwereld van de kinderen. We creëren een rijke leeromgeving met uitdagende speelhoeken die nieuwsgierigheid prikkelen en kinderen uitnodigen om spelenderwijs te ontdekken. We zorgen voor contact met echte materialen, mensen en emoties, en stimuleren kinderen om te zoeken, proberen en experimenteren. Hiermee dagen we hen uit om het beste uit zichzelf en elkaar te halen. Ontdek hier concrete voorbeelden van hoe we spelen, praten, werken en vieren integreren: Spelen: Variërend van creatief bouwen in de blokkenhoek tot levendige rollenspellen in de huishoek en actief buitenspelen op ons vernieuwde plein. Elk spel bevordert essentiële vaardigheden zoals samenwerking, sociaal-emotionele ontwikkeling en motorische groei. Praten: Door middel van kringgesprekken, interactieve gesprekken tijdens het spel en gezamenlijk luisteren naar verhalen, ontwikkelen kinderen hun taalvaardigheid en sociaal bewustzijn. Voorlezen rond herkenbare thema's vergroot hun woordenschat en wereldbeeld. Werken: Kinderen gaan creatief aan de slag met knutsel- en tekenopdrachten die passen bij onze thema's. Samen bakken en koken bevordert niet alleen samenwerking, maar ook rekenvaardigheden en hygiëne. Educatieve spelletjes en puzzels scherpen de cognitieve vaardigheden aan. Elk kind ontvangt een eigen tekstenboek om verhalen bij te tekenen en te schrijven, wat op een speelse manier de basis legt voor geletterdheid. We sluiten de werkperiodes af met gezamenlijke evaluaties, zoals klassenvergaderingen, om samenwerking en verantwoordelijkheidsgevoel te versterken. Vieren: Verjaardagen worden met veel plezier gevierd, waarbij het kind centraal staat. Feestdagen zoals de Kinderboekenweek, Sinterklaas en Kerstmis worden uitgebreid gevierd, wat de saamhorigheid bevordert. Projectafsluitingen en weekvieringen bieden kinderen de kans om hun leerproces te presenteren aan medeleerlingen en ouders, wat hun zelfvertrouwen en groepsgevoel versterkt. Deze activiteiten ondersteunen de brede ontwikkeling van kleuters op het gebied van taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotionele groei en creativiteit, allemaal binnen een stimulerende en speelse leeromgeving.

Veelgestelde vragen

Biedt Jenaplanschool 't Vlot specifieke programma's voor jonge kinderen?

Jenaplanschool 't Vlot biedt een rijk en gestructureerd programma voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en brede ontwikkeling. Dit omvat ook opties voor kinderopvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een soepele overgang naar de basisschool te garanderen.

Jenaplanschool 't Vlot biedt een rijk en gestructureerd programma voor jonge kinderen, gericht op spelend leren en brede ontwikkeling. Dit omvat ook opties voor kinderopvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een soepele overgang naar de basisschool te garanderen.

Kinderopvang 't Vlot
Peuteropvang en VVE-programma's

Met welke organisaties werkt Jenaplanschool 't Vlot samen voor het jonge kind?

Jenaplanschool 't Vlot werkt nauw samen met KaKa om het onderwijsaanbod voor jonge kinderen te verrijken en te optimaliseren.

Jenaplanschool 't Vlot werkt nauw samen met KaKa om het onderwijsaanbod voor jonge kinderen te verrijken en te optimaliseren.

Team | Jenaplanschool 't Vlot in Hoogezand | [2025] Schoolregister