
De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool Klimop in Hoofddorp
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool Klimop, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool Klimop bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool Klimop bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behaald Fundamenteel Niveau door Leerlingen
Op Basisschool Klimop streven we ernaar dat alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen aan het einde van hun basisschoolcarrière. Dit essentiële basisniveau, gemeten met de eindtoets in groep acht, is cruciaal voor hun verdere ontwikkeling. De landelijke norm van de onderwijsinspectie stelt dat minimaal 85% van de leerlingen dit niveau moet halen, wat fungeert als een belangrijke signaleringswaarde voor elke basisschool. Onze school scoort uitstekend op dit fundamentele niveau, met 99,09% van de leerlingen die het beheersen. Dit ligt ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en ook boven het vergelijkingsgemiddelde van 96,37%, wat de sterke basis die wij bieden onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Behaald Streefniveau door Leerlingen
Naast het fundamentele niveau zetten we ons in voor het behalen van een hoger, ambitieuzer streefniveau in taal en rekenen. Dit ambitieuze doel wordt voor elke school afzonderlijk bepaald door de onderwijsinspectie, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie. Het is een extra stimulans om leerlingen uit te dagen het beste uit zichzelf te halen. Basisschool Klimop laat zien dat 74,60% van onze leerlingen het streefniveau bereikt, wat aanzienlijk hoger is dan de vastgestelde signaleringswaarde van 48,6% voor onze school. Dit resultaat overtreft tevens het landelijke vergelijkingsgemiddelde van 60,51%, wat onze toewijding aan excellent onderwijs en de vooruitgang van onze leerlingen bevestigt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool Klimop?
De overstap naar het voortgezet onderwijs in de Haarlemmermeer volgt een gestructureerd proces met duidelijke stappen voor leerlingen van groep 8. Dit traject omvat een voorlopig schooladvies, een centrale doorstroomtoets en het definitieve schooladvies, wat essentieel is voor een succesvolle plaatsing. Het proces start met het voorlopige schooladvies, dat in de tweede helft van januari door de basisschool wordt verstrekt. Dit advies, gebaseerd op de academische prestaties en werkhouding van de leerling, dient als leidraad voor de oriëntatie op diverse schooltypen in het voortgezet onderwijs. In februari legt elke leerling de doorstroomtoets af. Deze toets biedt een objectieve meting van de kennis en vaardigheden, en ondersteunt het vastgestelde schooladvies. Het resultaat van de toets kan, indien positief, leiden tot een bijstelling van het voorlopige advies. Het definitieve schooladvies wordt uiterlijk op 1 maart door de school vastgesteld. Een hogere score op de doorstroomtoets kan het voorlopige advies verbeteren, terwijl een lagere score doorgaans geen negatieve invloed heeft op het reeds gegeven advies. Belangrijke informatie voor ouders en leerlingen: Het definitieve schooladvies is doorslaggevend voor de toelating tot middelbare scholen. Scholen voor voortgezet onderwijs zijn wettelijk verplicht dit advies te respecteren. Het is raadzaam om in de periode januari-februari open dagen van middelbare scholen te bezoeken om een weloverwogen keuze te maken. Na ontvangst van het definitieve advies kan de aanmelding bij de gewenste school plaatsvinden, wat zorgt voor een soepele overgang naar het vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Optimale Sociale Ontwikkeling Basisschool Klimop Hoofddorp
Rooms Katholieke Basisschool Klimop in Hoofddorp stimuleert de sociale ontwikkeling van ieder kind. Wij bieden een veilige en stimulerende omgeving waar kinderen de ruimte krijgen om te leren, te groeien en zichzelf te ontdekken. Onze aanpak balanceert geborgenheid met zelfstandigheid. Elk kind wordt benaderd vanuit vertrouwen, met begeleiding op maat die aansluit bij individuele behoeften en de groepsdynamiek. Met onze kernwaarden – nieuwsgierigheid, samenwerking, duurzaamheid en kwaliteit – creëren we een schoolklimaat vol plezier, ontdekking en groei. Kinderen bouwen zo stap voor stap zelfvertrouwen op.
Een veilige en warme schoolomgeving.
Kinderen voelen zich competent en gewaardeerd.
Stimuleren van vertrouwen en plezier in leren.
Hoe bevordert Basisschool Klimop de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Klimop gebruikt de Kanjertraining als fundament voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze effectieve methode begeleidt kinderen van groep 1 tot en met 8 bij het omgaan met gedrag, emoties en sociale interacties. Kernwaarden zoals vertrouwen, rust, respect en sociale redzaamheid staan centraal, wat bijdraagt aan een veilig en positief schoolklimaat. Leerkrachten monitoren de sociaal-emotionele vooruitgang via het digitale leerlingvolgsysteem KanVAS (en Mijn Kleutergroep voor de kleuters). Bij signalen van extra behoefte aan ondersteuning, wordt dit besproken met het schoolteam en de ouders.
Welke systemen gebruikt Basisschool Klimop voor het registreren van sociale opbrengsten?
Basisschool Klimop registreert sociale opbrengsten met de volgende systemen:
- Kanvas voor leerlingen in groep 3-8.
- Mijn Kleutergroep.nl voor leerlingen in groep 1-2.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Klimop?
Basisschool Klimop zet de volgende methodes in voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertraining.
Inspectierapport Basisschool Klimop: Kwaliteit en Ontwikkeling
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over onze school. Basisschool Klimop streeft naar kwalitatief hoogstaand onderwijs voor alle leerlingen. Lees hier meer over de resultaten en onze voortdurende inzet voor verbetering. Dit rapport biedt inzicht in de prestaties en de educatieve aanpak van onze school.