Basisschool Kindcentrum De Doelakkers in Hilvarenbeek

Het team van Kindcentrum De Doelakkers in Hilvarenbeek

Current section: team
Koningskruis 11
5081 Hilvarenbeek

Zie hier hoe het team van Kindcentrum De Doelakkers is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum De Doelakkers. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum De Doelakkers bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum De Doelakkers bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum De Doelakkers zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum De Doelakkers. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (20%)
35-45 jaar (10%)
45-55 jaar (40%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum De Doelakkers werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum De Doelakkers gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Professionele Vervangingsregeling bij Kindcentrum De Doelakkers

Bij Kindcentrum De Doelakkers zorgen we voor een optimale leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van onze vaste teamleden. Binnen ons basisonderwijs streven we ernaar om de continuïteit van de lessen te waarborgen door direct een gekwalificeerde invalkracht in te zetten bij ziekte van een leerkracht. Indien er geen externe vervanging beschikbaar is, lossen we dit intern op om ervoor te zorgen dat uw kind ononderbroken kan blijven leren. Het welzijn en de educatie van uw kind staan voorop. We doen er alles aan om te voorkomen dat groepen naar huis gestuurd moeten worden, en mocht dit in uitzonderlijke gevallen toch nodig zijn, dan informeren we u hierover tijdig, indien mogelijk al een dag van tevoren. Ook binnen onze kinderopvang garanderen we een stabiele en vertrouwde omgeving. Bij verlof van onze medewerkers zorgen we voor vervanging door vaste gezichten die de kinderen al kennen. Onze invalkrachten werken zoveel mogelijk op maximaal twee locaties, zodat ook zij uitgroeien tot vertrouwde professionals voor de kinderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Kindcentrum De Doelakkers

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp op De Doelakkers

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Specialist Nederlandse Taal voor Nieuwkomers (NT2)
Gedragsspecialist voor Positieve Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Kindcentrum De Doelakkers zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenvaardigheden. Onze toegewijde rekenspecialist en hoogbegaafdheidsspecialist staan klaar om uw kind te ondersteunen. Daarnaast hebben we een specialist voor Nederlandse taalontwikkeling (NT2) en een gedragsspecialist die zich richten op specifieke leerbehoeften. Maak gerust een afspraak voor een persoonlijk gesprek om de mogelijkheden te bespreken.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Veilige Basis op De Doelakkers

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Sociaal Welzijn

Toelichting van de school:

Het sociaal-emotioneel welzijn van uw kind staat centraal bij Kindcentrum De Doelakkers. Onze gedragsspecialist, Maartje Wissink, biedt gerichte ondersteuning om een positieve en veilige leeromgeving te garanderen. Indien u behoefte heeft aan een gesprek met onze gedragsspecialist om de ontwikkeling van uw kind te bespreken, nodigen wij u van harte uit om een afspraak te maken.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren op De Doelakkers

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Effectieve Leerstrategieën

Toelichting van de school:

Kindcentrum De Doelakkers bevordert een proactieve houding en effectieve taakaanpak bij alle leerlingen. Onze gedragsspecialist, Maartje Wissink, begeleidt kinderen bij het ontwikkelen van een sterke werkethiek en passende leerstrategieën. Voor vragen over de gedragsontwikkeling of werkhouding van uw kind, en om een persoonlijk adviesgesprek in te plannen, kunt u contact met ons opnemen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei op De Doelakkers

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke motorische specialisten hebben, stimuleren we de fysieke ontwikkeling van onze leerlingen door middel van diverse bewegingsactiviteiten en sportieve projecten binnen ons curriculum.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn op De Doelakkers

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische ondersteuning of persoonlijke verzorgingsvragen verwijzen we u graag naar de daarvoor aangewezen instanties. Op De Doelakkers zorgen we voor een veilige omgeving waarin we aandacht hebben voor het algemeen welzijn van elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Gymlokaal
Plusklas Eigenwijzer
NT 2 onderwijs

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Kindcentrum De Doelakkers

Gedetailleerde Informatie over Educatieve Ondersteuning

Kindcentrum De Doelakkers in Hilvarenbeek biedt een breed scala aan ondersteuning om elke leerling optimaal te laten ontwikkelen. Ons Schoolondersteuningsprofiel, een essentieel onderdeel van onze integrale aanpak, is beschikbaar bij de directie. Hieronder vindt u een samenvatting van onze werkwijze en faciliteiten. Als dorpsschool in Hilvarenbeek bedienen we voornamelijk de wijk De Doelakkers, met een stabiele populatie van ongeveer 181 leerlingen verdeeld over acht groepen, inclusief een combinatieklas voor groep 1 en 2. De geïntegreerde kinderopvang binnen ons centrum, eveneens onderdeel van Stichting Etuda, verzorgt Voor- en Naschoolse Opvang (VSO en BSO). Wij streven naar een naadloze doorlopende lijn van 0 tot 13 jaar, met nauwe samenwerking tussen onderwijs en opvang. Dit wordt ondersteund door kindgesprekken waarin leerdoelen centraal staan en onderwijs op maat wordt geboden. Door middel van handelingsgericht werken en een ontwikkelingsperspectief (OPP) leggen we de voortgang planmatig vast, waarbij we focussen op de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling. Onze basisondersteuning is de afgelopen jaren versterkt, zodat leerkrachten in samenwerking met ouders een passend aanbod kunnen creëren. Dit optimaliseert onze interne begeleiding en richt zich niet alleen op hulpvragen, maar ook op de professionele ontwikkeling van ons team. Ondanks onze sterke basis en de mogelijkheid tot groep-doorbrekend werken, kunnen we in specifieke gevallen doorverwijzen naar speciaal (basis)onderwijs. De intern begeleider (IB) coördineert de ontwikkeling van kinderen van 0-13 jaar en adviseert en begeleidt ook de opvang bij specifieke ondersteuningsbehoeften. Dit zorgt voor korte communicatielijnen en een warme overdracht van opvang naar onderwijs, waardoor vroegtijdige signalering en ondersteuning mogelijk is. Onze ambitie is om kinderen met speciale ondersteuningsbehoeften een plek te bieden binnen ons reguliere aanbod. We willen breed georiënteerd blijven en de maatschappij weerspiegelen, met de missie om een school te zijn waar alle kinderen uit de buurt, van 0 tot 13 jaar, welkom zijn en zich gewaardeerd voelen. Elke leerling profiteert van kleine groepen, maximaal 25 leerlingen, en een veilige leeromgeving. Onze leerkrachten bieden zowel pedagogische als didactische ondersteuning, geholpen door een onderwijsassistente en ambulante leerkrachten die zich richten op specifieke onderwijsbehoeften. Onze ondersteuning is gestructureerd in niveaus: niveau 1a (goede basisinstructie en differentiatie), niveau 1b (vroegtijdige signalering en interventie) en extra ondersteuning (niveau 2A), die plaatsvindt binnen de groep of daarbuiten voor tijdelijke, individuele begeleiding. Soms maken we gebruik van externe expertise of gespecialiseerde groepen. Niveaus 3a en 3b verwijzen naar gespecialiseerde ondersteuning vanuit SBO of SO. We evolueren van methode-gestuurd naar gepersonaliseerd onderwijs, waarbij we de methoden minder leidend maken en meer focussen op individuele leerbehoeften. Leerlingkaarten met ondersteuningsbehoeften, leerstijlen en doelen worden tweemaal per jaar geëvalueerd. Daarnaast bieden we wekelijks huiswerkbegeleiding voor leerlingen die thuis extra ondersteuning nodig hebben. Een heldere ondersteuningsstructuur, met duidelijke rollen voor leerkrachten, pedagogisch medewerkers, IB, directie en ouders, is cruciaal voor transparantie. Ons toekomstig aanbod is gericht op thuisnabij onderwijs binnen de wijk, met gezamenlijke verantwoordelijkheid en integrale verbindingen tussen onderwijs, zorg en toegang. Binnen Stichting Etuda werken we samen met andere scholen aan een breed ondersteuningsnetwerk. De Begeleider Passend Onderwijs (BPO-er) speelt hierin een belangrijke rol. Gezamenlijke overleggen, zoals het IDBGH-overleg, waar directeuren, IB-ers en bestuurders participeren, faciliteren de ambitie om elk kind optimale ontwikkelingskansen te bieden, gebaseerd op welbevinden, groei en de capaciteit van de school om te ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitsborging en Ontwikkelingsplan: Ontdek Onze Educatieve Ambitie

Welke Educatieve Doelen Zijn Vastgelegd in Ons Schoolplan?

Bij Kindcentrum De Doelakkers streven we naar continue ontwikkeling en verbetering van ons onderwijs. Kwaliteitszorg is de kern van onze aanpak, waarbij we de kwaliteit van zowel opvang als onderwijs systematisch meten, borgen en optimaliseren. Ons strategisch beleidsplan en het vierjaarlijks locatieplan vormen de basis voor onze ambities, met concrete doelstellingen voor 2028. Verbetering en innovatie zijn integrale onderdelen van ons dagelijks werk. We passen ons voortdurend aan maatschappelijke veranderingen aan en halen inspiratie uit resultaatmetingen en externe ontwikkelingen. De directeur is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit en stuurt de ontwikkeling van ons kindcentrum aan. We waarborgen kwaliteit door een gestructureerde kwaliteitscyclus, een gedetailleerd jaarplan, duidelijke teamafspraken en regelmatige evaluatie van resultaten. Onze ambitie is dat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Daarom bieden we passend onderwijs, volgen we de voortgang nauwgezet en bieden we extra ondersteuning waar nodig. Onze medewerkers zijn zich bewust van hun cruciale rol in kwaliteitsborging. Ze zijn geïnformeerd over onze ambities, kritisch op eigen functioneren en actief betrokken bij nieuwe ontwikkelingen. Dit creëert een professionele cultuur gericht op voortdurende verbetering. Binnen stichting Etuda hanteren we een kwaliteitskader met belangrijke kengetallen die de duurzame ontwikkeling van elk kindcentrum sturen. Dit kader omvat gebieden zoals opbrengsten van opvang en onderwijs, kwaliteit van medewerkers, kwaliteitszorg, veiligheid, maatschappelijke impact en tevredenheid van alle betrokkenen.

Hoe Realiseert Kindcentrum De Doelakkers Haar Educatieve Doelstellingen?

Op De Doelakkers hanteren we een systematische aanpak voor kwaliteitsverbetering, gebaseerd op de Plan-Do-Check-Act cyclus. Jaarlijks evalueren we specifieke beleidsterreinen, meten we de kwaliteit en stellen we deze bij waar nodig, steeds in lijn met ons schoolplan, strategisch beleidsplan en actuele ontwikkelingen. Het jaarplan, dat we delen met het bestuur, bovenschools management en de Locatieraad, communiceert onze sterke punten en verbeterpunten voor het komende schooljaar. Ouders informeren we via de Ziber app over deze belangrijke aspecten. Ons strategisch beleidsplan, waarin de visie van stichting Etuda is verwoord, dient als leidraad voor onze activiteiten. Dit plan wordt jaarlijks geëvalueerd en aangepast aan veranderende omstandigheden, zowel op landelijk als lokaal niveau. Het volledige strategisch beleidsplan is beschikbaar op onze website.

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen: Kindcentrum De Doelakkers

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum De Doelakkers in Hilvarenbeek bieden we een rijke leeromgeving speciaal voor jonge kinderen. Ontdek onze kinderopvang en voorschoolse educatie (VE), ook wel peuteropvang genoemd. We geloven sterk in een integrale aanpak waarbij opvang en onderwijs naadloos op elkaar aansluiten, met als doel een doorlopende ontwikkelingslijn van 0 tot 13 jaar. Onze visie, geïnspireerd door Etuda, richt zich op een geïntegreerde opvoeding en ontwikkeling die elk kind de kans geeft zijn of haar talenten optimaal te benutten. Wij streven ernaar om een stevige, positieve basis te leggen voor de toekomstige ontwikkeling van elk kind. De teams van de opvang en het onderwijs werken vanuit één gezamenlijke pedagogische en didactische visie, wat zorgt voor een consistente en liefdevolle begeleiding. **Pedagogische Doelen van Onze Opvang** Wij hanteren vier kernpedagogische doelen om een veilige en stimulerende omgeving te waarborgen: 1. **Emotionele Veiligheid:** We creëren een omgeving waar kinderen zich prettig, geborgen en thuis voelen. Door sensitieve en responsieve omgang, respect voor autonomie en duidelijke grenzen bieden we een veilige basis. 2. **Zelfstandig Functioneren:** Spelenderwijs dagen we kinderen uit in hun motorische, cognitieve en creatieve ontwikkeling. We leggen nadruk op taalontwikkeling als middel voor sociale expressie en bevorderen zelfstandigheid en zelfvertrouwen. 3. **Sociale Competenties:** De opvang is een sociale leergemeenschap waar kinderen spelenderwijs sociale vaardigheden ontwikkelen en leren om succesvol relaties aan te gaan en te onderhouden. 4. **Overdracht van Normen en Waarden:** We stimuleren kinderen om op een open manier kennis te maken met algemeen aanvaarde normen en waarden, wat bijdraagt aan respectvolle omgang en maatschappelijke participatie. **Voorschoolse Educatie (VE) Beleid** Ons VE-beleid is gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen, in nauwe samenwerking met ouders. We informeren ouders proactief over thema's en gebruiken, zodat ze thuis de leerervaringen kunnen versterken. Kinderen met een VE-indicatie volgen een gestructureerd programma met een opbouw in dagdelen: * 2 jaar: 2 dagdelen * 2,5 jaar: 3 dagdelen * 3 jaar: 4 dagdelen De pedagogisch coach ondersteunt onze professionals bij de implementatie van het VE-programma. Kinderen leren spelenderwijs, met een focus op zelfredzaamheid, zelfstandigheid en ontwikkelingsgericht werken. De thematische aanpak, in overleg met school ontwikkeld, stimuleert taal, motoriek, rekenen en muziek. Daarnaast besteden we veel aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling, zoals zelfkennis, zelfvertrouwen, rekening houden met anderen en samen spelen. Kinderen die deelnemen aan VE krijgen regelmatig activiteiten aangeboden in de kleutergroepen. Dit bereidt hen voor op een soepele overgang naar de basisschool en legt een stevige fundering voor hun verdere schoolloopbaan. **Wenbeleid voor Nieuwe Kinderen** Nieuwe kinderen krijgen de gelegenheid om te wennen. Voorafgaand aan de startdatum kan uw kind twee keer een dagdeel komen wennen. Tijdens het intakegesprek plannen we deze wenmomenten en maken u en uw kind kennis met de omgeving, de professionals en de groep. **Volgen en Signaleren door de Mentor** Elk kind wordt bewust gevolgd en gemonitord door een vaste mentor. Deze mentor bespreekt periodiek de ontwikkeling en het welbevinden van uw kind met u. De mentor is uw primaire aanspreekpunt voor alle vragen. Wij gebruiken een digitaal observatieschema dat rondom de verjaardag van het kind wordt ingevuld. Indien extra ondersteuning nodig is, bieden we gerichte stimulans in het spel. Bij signalering van ontwikkelingsachterstanden, en in overleg met u, kunnen we externe expertise inschakelen via het ondersteuningsteam van het Samenwijscentrum. **Meer Informatie** Voor uitgebreide details over onze kinderopvang (KDV en BSO) verwijzen we u graag naar ons pedagogisch beleid op onze website.

Veelgestelde vragen

Biedt Kindcentrum De Doelakkers extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, Kindcentrum De Doelakkers biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder kinderopvang en voorschoolse educatie (VE), ook wel peuteropvang genoemd. Deze programma's zijn ontworpen om een soepele overgang naar de basisschool te garanderen en een sterke ontwikkelingsbasis te leggen.

Ja, Kindcentrum De Doelakkers biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder kinderopvang en voorschoolse educatie (VE), ook wel peuteropvang genoemd. Deze programma's zijn ontworpen om een soepele overgang naar de basisschool te garanderen en een sterke ontwikkelingsbasis te leggen.

Kinderopvang Hilvarenbeek
Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VE)

Met welke partners werkt Kindcentrum De Doelakkers samen voor het jonge kind programma?

Kindcentrum De Doelakkers werkt nauw samen met Etuda Kinderopvang om een geïntegreerde en hoogwaardige aanpak voor kinderopvang en voorschoolse educatie te garanderen, met een focus op de holistische ontwikkeling van jonge kinderen.

Kindcentrum De Doelakkers werkt nauw samen met Etuda Kinderopvang om een geïntegreerde en hoogwaardige aanpak voor kinderopvang en voorschoolse educatie te garanderen, met een focus op de holistische ontwikkeling van jonge kinderen.

Team | Kindcentrum De Doelakkers in Hilvarenbeek | [2025] Schoolregister