Basisschool Johannesschool in Hillegom

Het team van Johannesschool in Hillegom

Current section: team
Mariastraat 30
2181 Hillegom

Zie hier hoe het team van Johannesschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Johannesschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Johannesschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Johannesschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Johannesschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.8%)
Man (17.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Johannesschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (13.3%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (3.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Johannesschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Indirect ondersteunend personeel (10.7%)
Management (3.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Johannesschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op de Johannesschool: Een Duidelijke Aanpak

Op de Johannesschool streven we ernaar dat uw kind altijd les krijgt van een bevoegde leerkracht. Bij onverwachte afwezigheid van een vaste leerkracht, zetten we direct de Sophia vervangingspool in. Onze eerste prioriteit is het vinden van een gekwalificeerde vervanger via deze pool. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan zoeken we intern naar de beste oplossing. Dit kan betekenen dat collega's extra taken op zich nemen of dat leerlingen tijdelijk verdeeld worden over andere klassen. In gevallen waar een vervanger tijdig is geregeld, informeren wij u direct over de naam van de invaller. Soms is dit echter niet haalbaar. In uitzonderlijke situaties, waarbij vervanging echt niet georganiseerd kan worden, kunnen we ouders vragen om hun kind(eren) een dag thuis te houden om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Indien dit vaker voorkomt, zullen we een eerlijke roulering toepassen tussen de groepen. LEES MEER OVER ONS ONDERWIJS

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Intern beschikken wij over de volgende specialisten: rekenspecialist, taal-leesspecialist, gedragsspecialist, kanjercoach, specialist hoogbegaafdheid, en specialisten jonge kind.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind

4

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met focus op taalontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen
Taalpedagoog voor lees- en schrijfontwikkeling

Toelichting van de school:

Binnen de Johannesschool werken wij met een team van gediplomeerde en ervaren specialisten. Zij bieden gerichte ondersteuning om de taalvaardigheid en rekenkundige vaardigheden van uw kind naar een hoger niveau te tillen. Onze aanpak is afgestemd op de individuele leerbehoeften van elk kind, met als doel een solide basis te leggen voor toekomstig succes.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal gedrag
Intern Begeleider voor sociaal-emotionele steun
Remedial Teacher voor persoonlijke groei
Specialist voor hoogbegaafdheid en sociaal welzijn

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Ons team van gediplomeerde specialisten staat klaar om kinderen te begeleiden bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en emotionele veerkracht. Vanuit een veilige en ondersteunende omgeving stimuleren we zelfvertrouwen en positieve interacties.

3

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor aanpak gedragsproblemen
Intern Begeleider voor studievaardigheden
Specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen met focus op werkhouding

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over specialistische kennis om leerlingen te ondersteunen bij hun gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpak. Daarnaast bieden wij toegang tot externe expertise. Een externe logopedist, dyslexiebehandelaar en een kinderoefentherapeut zijn wekelijks op school aanwezig om gespecialiseerde hulp te bieden.

2

Motorische Vaardigheden en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor motorische ontwikkeling
Gekwalificeerde Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De Johannesschool stimuleert de fysieke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze vakdocent bewegingsonderwijs voert vanaf schooljaar 2022-2023 jaarlijks de Motorische Vaardigheden Scan (MQ-scan) uit. Deze scan geeft inzicht in de motorische ontwikkeling en helpt bij het identificeren van eventuele ondersteuningsbehoeften.

0

Zorg en Medische Ondersteuning op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met de ouders en, indien nodig, externe zorgverleners. De school faciliteert de communicatie en coördinatie om een optimale ondersteuning te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Computerlokaal
Schooltuin
Leerlab
Grote aula inclusief podium

Ontdek de Ondersteuning voor Elke Leerling op de Johannesschool

Hoe Wij Leren en Ontwikkelen Stimuleren

Op de Johannesschool in Hillegom geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan elke leerling. In ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) beschrijven we gedetailleerd hoe we leerlingen met specifieke behoeften begeleiden en welke middelen we hiervoor inzetten. Dit profiel omvat ook hoe we nauw samenwerken met ouders. Leerlingen kunnen extra ondersteuning nodig hebben door uiteenlopende factoren, zoals een fysieke of cognitieve beperking, een chronische aandoening, gedragsuitdagingen of specifieke leerstoornissen. Onze school is toegewijd aan het creëren van een leeromgeving waarin alle leerlingen, van groep 1 tot en met 8, zich continu kunnen ontwikkelen. We focussen op het afstemmen van het onderwijs op de unieke leerbehoeften van elk kind. Onze aanpak is proactief; we signaleren vroegtijdig leerlingen die extra aandacht verdienen, niet alleen degenen die achterblijven, maar ook leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong of een bijzondere leerstijl. De eerste stap in ondersteuning vindt plaats binnen de vertrouwde klasomgeving. Leerlingen die meer nodig hebben dan de standaard instructie krijgen individuele begeleiding of werken in kleine groepjes met hun eigen leerkracht. Indien de basisondersteuning en de extra hulp in de klas niet volstaan, onderzoeken we welke aanvullende maatregelen passend zijn voor de individuele leerling. Het volledige SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) is inzichtelijk gemaakt via de website van Scholen op de Kaart. **Basisondersteuning: De Fundering van Inclusief Onderwijs** Basisondersteuning is de minimale garantie voor inclusief onderwijs die elke school biedt. Binnen ons samenwerkingsverband, de Duin- en Bollenstreek, is dit vastgelegd in de Norm voor Basisondersteuning. Dit houdt in: A. **Basis Kwaliteit:** De school voldoet aan alle door de inspectie gestelde basiskwaliteitseisen. B. **Ondersteuningsstructuur:** We hanteren een effectieve ondersteuningsstructuur die vroegtijdige signalering en passende hulp mogelijk maakt. Dit vereist een proactieve houding van ons team en een sterke samenwerking met ouders en externe partners. C. **Handelingsgericht Werken (HGW):** Onze leerkrachten brengen de onderwijsbehoeften van leerlingen nauwkeurig in kaart door middel van observaties, gesprekken en toetsen. We stellen Ondersteuningsplannen en Ontwikkelingsperspectieven (OPP) op, die we regelmatig evalueren. D. **Educatief Partnerschap:** Ouders worden actief betrokken bij de analyse en besluitvorming rondom hun kind, en zijn aanwezig bij belangrijke besprekingen. Leerlingen zelf worden ook betrokken bij hun leerproces en krijgen inspraak. E. **Interne Begeleiding:** De intern begeleider coördineert de ondersteuningsprocessen en OPP's voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, steeds in nauwe samenwerking met leerkrachten en ouders. F. **Ondersteuningsteam en Externe Samenwerking:** De school werkt structureel samen met jeugdhulpverlening, jeugdgezondheidszorg en andere relevante instanties voor integrale ondersteuning. Ouders geven hiervoor altijd toestemming. G. **Preventieve Interventies:** We bieden preventieve maatregelen en lichte ondersteuning wanneer reguliere onderwijsmethoden niet langer volstaan voor de optimale ontwikkeling van een leerling. **Toekomstig Aanbod voor Extra Leerondersteuning** We blijven ons aanbod continu verbeteren. Dit omvat ook specifieke aandacht voor meer- en hoogbegaafdheid en NT2-onderwijs (Nederlands als tweede taal). In schooljaar 2022-2023 hebben twee teamleden succesvol de opleiding tot Jonge Kind specialist afgerond. In het komende schooljaar integreren we deze nieuwe kennis en expertise in ons onderwijs voor de jongste leerlingen van de Johannesschool.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de kerndoelen van onze Johannesschool Hillegom voor 2023-2026?

De Johannesschool in Hillegom richt zich in de schoolplanperiode 2023-2026 op een consistente pedagogische en didactische aanpak, met een sterke focus op klassenmanagement. Dit zorgt voor een continue ontwikkeling van elke leerling. Onze prioriteit ligt bij het versterken van de basisvaardigheden, waarbij we realistische en haalbare doelen stellen die aansluiten bij de behoeften van onze leerlingenpopulatie. We zijn erop ingericht om effectieve ondersteuning te bieden aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Samenwerking en gezamenlijke verantwoordelijkheid vormen de kern van onze schoolcultuur. We streven naar een omgeving waarin zowel leerlingen als teamleden zich veilig en gewaardeerd voelen, vrij zijn om zichzelf te zijn en een positieve sfeer ervaren. Continu verbeteren is essentieel; we evalueren onze sterke punten en identificeren verbetergebieden om ons schoolbeleid te optimaliseren. Dit schooljaar ontwikkelen we een specifieke leerlijn voor burgerschap, met duidelijke beleidsdoelen en actieplannen voor het komende schooljaar.

Hoe waarborgt de Johannesschool Hillegom de gestelde onderwijsdoelen?

Bij de Johannesschool staat onderwijskwaliteit centraal. We hanteren een gestructureerde, planmatige en cyclische aanpak om de kwaliteit van ons onderwijs continu te verbeteren en duurzame ontwikkelingsprocessen te waarborgen. De basiskwaliteit is altijd op orde, wat betekent dat we voldoen aan de wettelijke eisen en tegelijkertijd werken aan onze eigen specifieke kwaliteitsdoelen. We zijn een professionele leeromgeving waar zowel leerlingen als medewerkers zich continu ontwikkelen. De directie en intern begeleider werken nauw samen om de voortgang en ontwikkeling van het team te monitoren. Zij stimuleren leerkrachten om actief van elkaar te leren en kennis te delen, wat zichtbaar is in de stimulerende leeromgeving en het gedrag van iedereen op school. Het bestuur van Sophia Scholen heeft een robuust kwaliteitszorgsysteem geïmplementeerd. Dit systeem monitort de onderwijskwaliteit, het functioneren van de directie en intern begeleider, en hun samenwerking binnen het team. Het bestuur biedt actieve ondersteuning en stimuleert scholen en medewerkers om te blijven werken aan duurzame schoolontwikkeling en professionele groei.

Podium voor Jonge Kinderen: Start uw kind op de Johannesschool

Toelichting van de school

De Johannesschool in Hillegom biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen, met een focus op Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE). We werken nauw samen met kinderopvangorganisatie BLOS, gevestigd in ons schoolgebouw, en diverse peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in Hillegom. Ons VVE-programma is speciaal ontworpen om kinderen die een risico lopen op een ontwikkelingsachterstand extra ondersteuning te bieden. In samenwerking met andere Hillegomse basisscholen en de gemeente ontwikkelen we continu ons aanbod om de beste start voor elk kind te garanderen. Spelenderwijs leren staat centraal in onze aanpak. De inrichting van de klaslokalen en de keuze van leermaterialen stimuleren de sociaal-emotionele ontwikkeling, cognitieve vaardigheden, taalontwikkeling en motoriek van jonge kinderen. Door spelactiviteiten ontdekken kinderen hun talenten en ontwikkelen ze belangrijke levensvaardigheden. De leerdoelen zijn subtiel verweven in het speelse aanbod, wat de overgang naar de meer methodische aanpak in groep 3 vergemakkelijkt. Kinderen floreren het best wanneer ze: Ruim de gelegenheid krijgen voor concrete, tastbare ervaringen. Actief en betrokken kunnen deelnemen aan leeractiviteiten. De activiteiten als zinvol en relevant voor henzelf ervaren. Spel een prominente rol speelt in hun dagelijkse leerproces. Ontwikkelingsgebieden op een integrale manier worden aangeboden. De voortgang van elk kind wordt nauwkeurig bijgehouden met het leerlingvolgsysteem "Mijn Kleutergroep". Dit systeem helpt ons om de algehele ontwikkeling in kaart te brengen en gerichte aandacht te besteden aan individuele leerbehoeften, zodat we elk kind optimaal kunnen begeleiden. We zetten ons actief in voor de ondersteuning van jonge kinderen, met een speciaal team van twee specialisten op dit gebied. Ons schoolplan voor de komende drie jaar benadrukt de prioriteit die we geven aan een sterke basis voor onze jongste leerlingen.

Veelgestelde vragen

Biedt de Johannesschool specifieke programma's voor jonge kinderen?

De Johannesschool richt zich op een brede, spelgerichte educatie voor jonge kinderen als onderdeel van het reguliere basisonderwijs, met speciale aandacht voor VVE-programma's.

Met welke partners werkt de Johannesschool samen voor het jonge kind?

De Johannesschool onderhoudt waardevolle samenwerkingen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Dit omvat: BLOS Kinderopvang Hillegom, een partner die gevestigd is binnen onze school en essentiële voor- en naschoolse opvang biedt. BSO De Theepot Hillegom, een andere lokale partner die onze educatieve visie aanvult.

De Johannesschool onderhoudt waardevolle samenwerkingen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Dit omvat: BLOS Kinderopvang Hillegom, een partner die gevestigd is binnen onze school en essentiële voor- en naschoolse opvang biedt. BSO De Theepot Hillegom, een andere lokale partner die onze educatieve visie aanvult.

Team | Johannesschool in Hillegom | [2025] Schoolregister