Basisschool De Giraf in Hillegom

Het team van Basisschool De Giraf in Hillegom

Current section: team
Guido Gezellelaan 3
2182 Hillegom

Zie hier hoe het team van Basisschool De Giraf is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Giraf. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Giraf bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Giraf bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Giraf zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Giraf. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.5%)
25-35 jaar (36.4%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (22.7%)
55-65 jaar (9.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Giraf werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (75%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (20.8%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Giraf gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Vervanging op Basisschool De Giraf: Een Vlekkeloze Regeling

Bij onverwachte afwezigheid van uw kind zijn leerkracht, zorgen wij voor een naadloze overgang met gekwalificeerde vervanging. Onze school maakt gebruik van een regionale invalpool met ervaren leerkrachten. Deze pool garandeert deskundige begeleiding. Is er geen directe beschikbaarheid vanuit de pool? Dan zetten we met trots onze toegewijde deeltijdwerkers uit het eigen team in. Zij kennen de schoolcultuur en de leerlingen, wat zorgt voor continuïteit. Als laatste redmiddel kunnen ook onze onderwijsassistenten en leraarondersteuners de klas overnemen. In uitzonderlijke gevallen, waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kunnen leerlingen tijdelijk verdeeld worden over andere groepen volgens een vastgesteld verdelingsplan. Zelfs ambulante medewerkers kunnen, indien passend in hun schema, worden ingezet. Wij erkennen de huidige landelijke uitdagingen op het gebied van personeelstekorten. Basisschool De Giraf streeft ernaar om flexibel en proactief te handelen. Duidelijke en tijdige communicatie met ouders staat hierbij centraal. In het uiterste geval, wanneer alle vervangingsmogelijkheden zijn benut, kan het voorkomen dat ouders gevraagd worden hun kind tijdelijk thuis te houden. Uw begrip en medewerking wordt zeer gewaardeerd in deze situaties.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra Ondersteuning op Basisschool De Giraf: Deskundige Begeleiding voor Elke Leerling

5

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern begeleider
Remedial teacher
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Logopedist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Giraf geloven we in een sterke basis voor taal en rekenen. Onze gespecialiseerde teamleden, waaronder een dyslexiespecialist, intern begeleider, remedial teacher en logopedist, staan klaar om leerlingen met specifieke behoeften extra ondersteuning te bieden. Wij richten ons op het optimaliseren van de leerresultaten en het vergroten van het zelfvertrouwen bij elke leerling. Ook leerlingen met meer- of hoogbegaafdheid krijgen de aandacht die ze verdienen, met uitdagende leertrajecten en op maat gemaakte begeleiding. Onze aanpak is erop gericht om leerlingen de vaardigheden te geven die nodig zijn voor een succesvolle schoolcarrière en daarbuiten.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Coördinator Kanjertraining
Antipest-coördinator

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staan centraal op Basisschool De Giraf. Met een toegewijd team van specialisten, waaronder een gedragsspecialist, intern begeleider en coördinatoren voor zowel de Kanjertraining als anti-pestbeleid, creëren we een veilige en positieve leeromgeving. Onze aanpak is gericht op het bevorderen van sociale vaardigheden, het vergroten van zelfinzicht en het aanpakken van eventuele gedragsuitdagingen. We streven ernaar dat elke leerling zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Met de Kanjertraining leggen we een solide basis voor positieve interacties en een prettige sfeer in de klas en op de speelplaats.

4

Gedrag en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern begeleider
Remedial teacher
Specialist meer- en hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool De Giraf zet zich in voor een optimale leeromgeving waarin gedrag en taakaanpak effectief worden ondersteund. Onze gedragsspecialist, intern begeleider en remedial teacher werken nauw samen om leerlingen te helpen hun werkhouding te verbeteren en uitdagingen in de taakuitvoering te overwinnen. Voor leerlingen die extra stimulans nodig hebben, biedt onze specialist meer- en hoogbegaafdheid uitdagende programma's. Wij geloven dat een gestructureerde aanpak en individuele begeleiding cruciaal zijn voor academisch succes. Ons doel is om elke leerling de middelen te geven om zelfstandig en met plezier te leren.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Bij Basisschool De Giraf besteden we veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs zorgt voor uitdagende en leuke lessen die de fysieke vaardigheden van de kinderen stimuleren. Door middel van diverse sport- en spelactiviteiten bevorderen we een gezonde levensstijl en het ontdekken van verschillende bewegingsvormen. Dit draagt bij aan het algehele welzijn en de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen. We moedigen alle kinderen aan om actief deel te nemen en plezier te beleven aan beweging.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

BHV'ers

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang op Basisschool De Giraf. Onze gecertificeerde BHV'ers (Bedrijfshulpverleners) zijn getraind om adequaat te handelen in geval van noodgevallen, van kleine verwondingen tot meer ingrijpende situaties. Speciaal voor de leerlingen van groep 8 organiseren we tijdens schooltijd EHBO-lessen. Deze lessen maken de kinderen wegwijs in het beoordelen en verlenen van eerste hulp bij diverse verwondingen. Ze leren bovendien reanimeren en oefenen praktisch met Lotus slachtoffers, wat essentieel is voor hun zelfredzaamheid. Deze praktische trainingen dragen bij aan een veilige schoolomgeving en bereiden de kinderen voor op het leven buiten de schoolmuren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymzaal
Per bouw grote schoolpleinen

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool De Giraf

Ontdek de Zorgstructuur en Begeleiding op Onze School

Op Basisschool De Giraf bieden we meer dan alleen basisondersteuning. We voldoen aan de kwaliteitsnormen van de inspectie en zetten extra stappen voor optimale leerlingbegeleiding. Dit omvat specifieke onderwijsmaterialen, extra begeleidingsruimte en een team van deskundige leerkrachten. Ons uitgebreide schoolondersteuningsprofiel, beschikbaar via Scholen op de Kaart of direct opvraagbaar bij de directie, schetst gedetailleerd welke aanvullende ondersteuning wij aanbieden. Wij geloven in een proactieve aanpak om elke leerling de kans te geven zich volledig te ontwikkelen, zowel binnen als buiten de klas. Voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften hanteren we een duidelijke zorgstructuur. Veelal vindt extra ondersteuning plaats binnen de klas, soms met assistentie van een onderwijsassistent. Voor gerichte oefening of extra uitdaging werken we ook met kleine groepjes buiten de reguliere les. Naast ons plusaanbod voor uitblinkers, bieden we intensieve begeleiding aan leerlingen die meer nodig hebben. Zij ontvangen wekelijks speciale aandacht van onze hoogbegaafdheidsspecialist, wat samen leren met gelijkgestemden stimuleert. Indien uw kind een bijzondere onderwijs- of begeleidingsbehoefte heeft, organiseren we een ondersteuningsteam. Hierbij bent u als ouder van harte uitgenodigd, samen met eventuele andere betrokken professionals zoals een jeugdteammedewerker of onderwijsspecialist. Gezamenlijk stellen we een persoonlijk plan op en openen we, met uw toestemming, een 'groeidocument'. Dit digitale systeem waarborgt veilige informatie-uitwisseling rondom uw kind, inclusief handelingsplannen, evaluaties en onderzoeksresultaten. Dit groeidocument is essentieel voor het monitoren van de voortgang en het effect van de geboden ondersteuning. Mocht een traject leiden tot een aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor het speciaal onderwijs, dan biedt dit document de benodigde inzichten en onderbouwing voor een passende onderwijssetting. Basisschool De Giraf is aangesloten bij Samenwerkingsverband Primair Onderwijs Duin- en Bollenstreek (Bonnikeplein 24-26, 2201 XA Noordwijk, Tel: 0252-431575, www.swv-db.nl).

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Schoolplan van Basisschool De Giraf

Wat Zijn de Kernambities en Doelen van ons Schoolplan 2023-2026?

Het schoolplan van Basisschool De Giraf schetst onze ontwikkelingsvisie voor de periode 2023-2026, met focus op onderwijs, personeel en kwaliteitsborging. We beschrijven onze huidige positie, onze toekomstvisie en de strategie om deze te realiseren. Dit plan dient als leidraad voor onze jaarlijkse planning en legt verantwoording af aan bevoegd gezag, overheid en medezeggenschapsraad. Het is nauw verbonden met het Koersplan 2022-2026 van Sophia Scholen, wat zorgt voor een coherente aanpak. Onze ambitie is om kinderen een solide basis mee te geven voor hun toekomst, met aandacht voor zowel kennis (kwalificatie) als persoonlijke groei (socialisatie en persoonsvorming). We streven naar continue verbetering van de onderwijskwaliteit, met de leerkracht als centrale factor. Dit doen we door meer tijd en ruimte te bieden voor professionele ontwikkeling en door kritisch te kijken naar elke onderwijsactiviteit. We zetten in op doelgericht werken, sterke didactiek en continue bijscholing. Een balans tussen basisvaardigheden en brede talentontwikkeling, ondersteund door opbrengst- en handelingsgericht werken, is essentieel. In een snel veranderende wereld rusten we leerlingen uit met vaardigheden als onderzoeken, creëren, experimenteren, presenteren en samenwerken, naast basiskennis. Burgerschapsvorming krijgt bij ons structureel aandacht. Dit realiseren we door een veilige sfeer, ruimte voor ieders identiteit vanuit onze katholieke grondslag, en door de buitenwereld naar binnen te halen via thematisch onderwijs en wereldoriëntatie. We bespreken maatschappelijke vraagstukken en leren kinderen over democratie, onder andere via de leerlingenraad. De Kanjertraining wordt ingezet voor het aanleren van sociale vaardigheden. Het schoolplan is tot stand gekomen in samenspraak met het team, met draagvlak en realistische ambities. De medezeggenschapsraad heeft ingestemd met het plan, dat de belangrijkste lijnen voor onze schoolontwikkeling uiteenzet.

Hoe Waarborgen Wij de Kwaliteit van Ons Onderwijs?

Ons kwaliteitszorgsysteem omvat een continue cyclus van planning, uitvoering, evaluatie en verbetering. We baseren ons op ons schoolplan en jaarplannen, analyseren leerresultaten en onderwijsleerprocessen, en monitoren de tevredenheid van medewerkers, ouders en leerlingen. We evalueren de personeelsontwikkeling, het pedagogisch en didactisch handelen, en de schoolveiligheid. Goede communicatie met het team, de medezeggenschapsraad en partners zoals de kinderopvang is cruciaal voor onze kwaliteitsborging. Om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen en te verbeteren, verzamelen we gegevens via diverse instrumenten. Dit omvat functionerings- en POP-gesprekken met leerkrachten, klassenbezoeken, schooltoezicht door de onderwijsinspectie en het CITO-leerlingvolgsysteem. Ook ouder- en leerlingtevredenheidsonderzoeken, gesprekken met het voortgezet onderwijs en het Arbo-overleg dragen bij aan een compleet beeld. Voor diepgaande kwaliteitsmetingen maken we gebruik van CITO-eindtoetsen, methodegebonden toetsen, tevredenheidspeilingen en collegiale visitatie. Deze metingen vormen de basis voor onze PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Door deze gegevens te analyseren, interpreteren en te vertalen naar concrete verbeterplannen, zorgen we voor een continue cyclus van kwaliteitsverbetering. De resultaten van deze cyclus borgen we in de schoolorganisatie, zodat we altijd streven naar het best mogelijke onderwijs voor onze leerlingen.

Ontdek ons VVE Programma voor Peuters: Uk & Puk bij Basisschool De Giraf

Toelichting van de school

Basisschool De Giraf in Hillegom biedt een stimulerend Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma speciaal voor de allerkleinsten. Met de bewezen methode Uk & Puk creëren we een speelse leeromgeving waarin uw peuter zich optimaal kan ontwikkelen. Uk & Puk is een veelzijdig programma dat kinderen spelenderwijs kennis laat maken met diverse thema's. Elke zes weken duiken we in een nieuw onderwerp. Dit doen we door creatief bezig te zijn, leuke spelletjes te spelen en de kinderen actief te betrekken bij gesprekken over het thema. De klaslokalen worden thematisch ingericht met passende materialen, en soms organiseren we zelfs kleine uitstapjes om de leerervaringen te verrijken. Wij leggen veel nadruk op de sociale ontwikkeling van jonge kinderen. Het aanleren van omgangsvormen, zoals samen delen en geduldig wachten op je beurt, staat centraal. Daarnaast stimuleren we de taalontwikkeling en breiden we de woordenschat van uw kind aanzienlijk uit. Ook de voorbereiding op rekenen, zoals het herkennen van vormen, tellen en het begrijpen van begrippen als groter en kleiner, krijgt volop aandacht. Kortom, wij bieden een solide basis voor een succesvolle start op de basisschool.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Giraf extra ondersteuning en activiteiten voor jonge kinderen?

Absoluut! Basisschool De Giraf heeft een rijk aanbod voor jonge kinderen, gericht op een brede ontwikkeling. Wij maken gebruik van erkende methodes zoals Uk & Puk en de LOGO 3000 aanpak om de taal- en rekenvaardigheden spelenderwijs te stimuleren. Dit alles zorgt voor een uitstekende voorbereiding op het basisonderwijs, met veel aandacht voor zowel cognitieve als sociale vaardigheden.

Absoluut! Basisschool De Giraf heeft een rijk aanbod voor jonge kinderen, gericht op een brede ontwikkeling. Wij maken gebruik van erkende methodes zoals Uk & Puk en de LOGO 3000 aanpak om de taal- en rekenvaardigheden spelenderwijs te stimuleren. Dit alles zorgt voor een uitstekende voorbereiding op het basisonderwijs, met veel aandacht voor zowel cognitieve als sociale vaardigheden.

Professionele kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) voor optimale ontwikkeling
LOGO 3000 methode voor snelle en speelse woordenschatuitbreiding

Met welke partners werkt Basisschool De Giraf samen voor het programma voor jonge kinderen?

Basisschool De Giraf werkt nauw samen met Kinderopvang De Giraf. Deze samenwerking garandeert een naadloze overgang en een consistente pedagogische aanpak voor uw kind, van de opvang tot aan de start van het basisonderwijs.

Basisschool De Giraf werkt nauw samen met Kinderopvang De Giraf. Deze samenwerking garandeert een naadloze overgang en een consistente pedagogische aanpak voor uw kind, van de opvang tot aan de start van het basisonderwijs.