
De resultaten van Koningin Julianaschool Heteren in Heteren
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Koningin Julianaschool Heteren, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Koningin Julianaschool Heteren bij jullie?
Ontdek hoe goed Koningin Julianaschool Heteren bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op de Koningin Julianaschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we deze vaardigheden via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt als een belangrijke graadmeter voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school in Heteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Hogere Prestaties op de Koningin Julianaschool
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en hogere academische doelen te bereiken. Voor elke basisschool wordt, op basis van de specifieke leerlingenpopulatie, door de inspectie een individueel streefniveau vastgesteld. Dit percentage dient als unieke signaleringswaarde voor de school en geeft aan hoeveel leerlingen aan het eind van groep acht dit ambitieuze niveau moeten behalen. Op de Koningin Julianaschool streven we ernaar om zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken, wat bijdraagt aan een sterke voorbereiding op het vervolgonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Koningin Julianaschool Heteren?
Aan het einde van de basisschoolperiode doorlopen alle leerlingen een verplichte eindtoets. Deze toets is cruciaal om te meten wat leerlingen hebben opgestoken tijdens hun basisschooljaren. De leerkracht stelt op basis van observaties en prestaties een advies op voor het vervolgonderwijs. Wanneer een leerling op de eindtoets beter presteert dan het gegeven advies, is de school verplicht dit advies te heroverwegen. Bij een lagere score op de toets is een heroverweging niet noodzakelijk. Belangrijk om te weten: de eindtoets is geen examen; leerlingen kunnen hiervoor niet slagen of zakken. Op de Koningin Julianaschool in Heteren maken we sinds dit schooljaar gebruik van de innovatieve IEP Eindtoets. Deze toets evalueert de essentiële vaardigheden op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen. De toets is opgedeeld in twee delen van elk twee uur. Met een aantrekkelijke vormgeving, boeiende teksten en duidelijke vragen is de IEP Eindtoets ontworpen om de spanning bij leerlingen te minimaliseren. Zo kunnen zij optimaal hun kennis en vaardigheden tonen op het juiste niveau. Wij geloven dat deze aanpak het beste uit elk kind naar boven haalt. Onze school presteert al vijf jaar consequent boven het landelijk gemiddelde. Bovendien overtreffen onze resultaten ruimschoots de verwachtingen die gesteld mogen worden, gezien onze diverse schoolpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op de Koningin Julianaschool Heteren
De Koningin Julianaschool in Heteren legt een sterke nadruk op de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. Ons beleid is gebaseerd op het programma 'De Vreedzame School', een uitgebreid lesprogramma gericht op sociale competentie en democratisch burgerschap. Dit programma helpt ons een veilige en respectvolle gemeenschap te creëren waarin leerlingen leren verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar, hun omgeving en de bredere samenleving. We besteden actief aandacht aan essentiële sociaal-emotionele vaardigheden en burgerschapscompetenties die cruciaal zijn voor een democratische samenleving. Denk hierbij aan gezamenlijk beslissingen nemen, empathie tonen, openstaan voor diversiteit, conflicten constructief oplossen, effectieve omgangsvaardigheden en gemeenschapszin. Wij streven ernaar dat onze leerlingen niet alleen academisch excelleren in vakken als taal en rekenen, maar ook een solide basis ontwikkelen voor hun sociale en maatschappelijke vorming. Ons doel is om kinderen te vormen tot positieve individuen die een waardevolle bijdrage leveren aan de maatschappij. De Koningin Julianaschool wil een omgeving zijn waar elk kind zichzelf kan zijn, zich veilig en prettig voelt, en daardoor optimaal kan leren. We implementeren diverse strategieën om sociale veiligheid te waarborgen en ongewenst gedrag zoals pesten effectief te voorkomen.
Veiligheid en geborgenheid voor elke leerling
Ontwikkeling van zelfvertrouwen en eigenwaarde
Bevordering van zelfverantwoordelijkheid en proactiviteit
Hoe bevordert de Koningin Julianaschool Heteren de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Voor het monitoren van de sociaal-emotionele ontwikkeling maken onze leerkrachten gebruik van het observatie-instrument ZIEN!. Dit instrument volgt leerlingen aan de hand van zeven dimensies: welbevinden (WB) en betrokkenheid (BT) als graadmeters, en sociale autonomie (SA), sociaal initiatief (SI), sociale flexibiliteit (SF), impulsbeheersing (IB) en inlevingsvermogen (IV) als sociale vaardigheden. Onze werkwijze omvat het invullen van de observaties door de leerkracht in oktober en april. Duo-collega's vergelijken vervolgens de bevindingen. Voor leerlingen die extra aandacht behoeven of waarbij significante verschillen worden geconstateerd, vullen de leerkrachten ook de overige vijf dimensies in. Resultaten van leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften worden besproken tijdens oudergesprekken en met de intern begeleider. De belangrijkste groepsdoelen worden opgenomen in het groepsverbeterplan. Daarnaast stimuleren we de zelfreflectie van kinderen met ZIEN! Vragenlijsten. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 vullen in oktober en april lijsten in over veiligheid en pestbeleving. De intern begeleider analyseert de schoolbrede resultaten, terwijl de leerkracht een groepsanalyse maakt. Indien nodig volgen er gesprekken met kinderen, ouders en groepen om afgesproken interventies te implementeren.
Welke tools gebruikt de Koningin Julianaschool Heteren voor het registreren van sociale voortgang?
De Koningin Julianaschool Heteren hanteert de volgende registratiemethode om de sociale vooruitgang van leerlingen in kaart te brengen:
- Zien!
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op de Koningin Julianaschool Heteren?
Op de Koningin Julianaschool Heteren wordt de volgende methode ingezet voor sociaal-emotioneel leren:
- De Vreedzame School
Inspectierapport Koningin Julianaschool Heteren: Resultaten en Inzichten
Ontdek de uitstekende beoordelingen van de Koningin Julianaschool Heteren door de Inspectie van het Onderwijs. In januari 2018 ontvingen wij een lovend verslag na een themaonderzoek naar onze procedures voor advisering en de overgang van primair naar voortgezet onderwijs. De inspectie bestempelde onze school als een voorbeeld voor andere onderwijsinstellingen en moedigde ons aan om onze successen meer uit te dragen. Dit bevestigt onze toewijding aan hoogwaardig onderwijs en een soepele overgang voor onze leerlingen. Recentelijk, in januari en februari 2022, voerde de Inspectie van het Onderwijs een vierjaarlijks onderzoek uit bij onze overkoepelende stichting, Trivium. Dit onderzoek evalueerde de besturing, kwaliteitszorg en de ambities van het bestuur. De inspectie beoordeelde de kwaliteit van de besturing, kwaliteitszorg en ambitie van Stichting Trivium als 'Voldoende'. Dit betekent dat Stichting Trivium de kwaliteit van het onderwijs op haar scholen, waaronder de Koningin Julianaschool, effectief waarborgt. Onze meerjarenplannen zijn helder geformuleerd en de uitvoering hiervan is zichtbaar en voelbaar op de scholen. Door te focussen op transparante en verbindende communicatie, en te werken met duidelijke kaders en richtlijnen, hebben we structurele en duurzame verbeteringen gerealiseerd. We hebben een goed overzicht van de financiële middelen en de onderwijskwaliteit. De resultaten van onze keuzes en acties worden continu gemonitord en geëvalueerd. Deze systematische aanpak draagt bij aan de verdere professionalisering van onze scholen en de gehele organisatie, wat resulteert in een optimale leeromgeving voor elke leerling.