IKC De Akker in Hengelo (Overijssel)

Het team van IKC De Akker in Hengelo (Overijssel)

Current section: team
P.C. Hooftlaan 200/202
7552 Hengelo (Overijssel)

Zie hier hoe het team van IKC De Akker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Akker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Akker bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Akker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Akker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Akker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (4.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Akker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (5%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Akker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Professionele Vervangingsregeling voor Continuïteit van Onderwijs

Bij IKC De Akker garanderen we de continuïteit van onderwijs en opvang, zelfs bij onverwachte afwezigheid van personeel. Onze school hanteert een proactieve aanpak voor personeelsvervanging, waarbij we samenwerken met betrouwbare partners. Als onderdeel van het Onderwijs Bureau Twente maken we gebruik van een uitgebreide invalpool. Dit netwerk stelt ons in staat om snel gekwalificeerde leerkrachten en pedagogisch medewerkers te vinden. Deze samenwerking met diverse Twentse besturen vergroot de beschikbaarheid van ervaren vervangers aanzienlijk. Mocht een geschikte vervanger uit de pool niet direct beschikbaar zijn, dan zetten we onze flexibele interne pool van parttime medewerkers in. Ons toegewijde team werkt hard om de onderbreking tot een minimum te beperken. In uitzonderlijke situaties kunnen onze bekwame onderwijsassistenten worden ingeschakeld om de lesdoelen te waarborgen. Soms kan een groep tijdelijk worden opgesplitst en verdeeld over andere klassen, zodat elk kind de aandacht krijgt die het verdient. In het zeldzame geval dat vervanging voor meerdere dagen niet mogelijk is, informeren wij u direct. Afhankelijk van de situatie kan besloten worden de kinderen een dag vrij te geven. De schoolleiding communiceert dergelijke beslissingen tijdig via e-mail, zodat u als ouder goed geïnformeerd bent. Voor onze kinderopvang en buitenschoolse opvang (BSO) verzorgt Partou de personeelsvervanging. Zij zorgen voor een naadloze overgang en continuïteit in de dagelijkse opvang en activiteiten van uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op IKC De Akker

7

Taal- en Rekenspecialisten voor Succesvol Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist
Logopedist
Davis Counselor

Toelichting van de school:

IKC De Akker biedt gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Onze taalspecialisten werken nauw samen met het IKC-team om het taalbeleid te versterken en de didactische aanpak van leerkrachten te optimaliseren. Zij bieden trainingen, workshops en begeleiding aan zowel kinderen als leerkrachten. Daarnaast organiseren we, in samenwerking met Taalpunt Hengelo, een taalgroep voor ouders. Dit initiatief biedt ouders praktische handvatten om hun taalvaardigheid in het Nederlands te verbeteren en zo hun kinderen beter te ondersteunen bij hun taalontwikkeling. Onze rekenspecialisten sturen de rekenwerkgroep aan en dragen bij aan de groepsverdeling en de didactische aanpak van rekenonderwijs. Zij zorgen ervoor dat ons team op de hoogte blijft van de nieuwste inzichten en best practices in rekenonderwijs. De intern begeleiders coördineren het geheel en bieden ondersteuning aan leerkrachten volgens de 1-zorgroute, met specifieke aandacht voor het jonge kind, de midden- en bovenbouw. Verdere ondersteuning wordt gecoördineerd door de intern begeleiders, met regelmatige overleggen waarbij onze orthopedagoog en schoolzorgondersteuner betrokken zijn.

7

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Hoogbegaafdheid Specialist
Davis Counselor
Schoolzorgondersteuner
Brugfunctionaris

Toelichting van de school:

Op IKC De Akker staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind centraal. Wij hanteren de Vreedzame School methode, die gericht is op het bevorderen van een positief groepsklimaat en het versterken van de eigen kracht van kinderen. Kinderen leren hierdoor zich gehoord en gezien te voelen, een eigen stem te krijgen en effectief samen te werken aan het oplossen van conflicten. Onze aanpak wordt ondersteund door observatiesystemen zoals 'Iep, Hart en Handen'. De resultaten van deze observaties worden geëvalueerd tijdens groeps- en leerlingbesprekingen. Bij sociale uitdagingen zetten wij onze diverse specialisten in om passende ondersteuning te bieden op verschillende niveaus. De brugfunctionaris speelt een cruciale rol in het verbinden van school, thuis en externe professionals, wat bijdraagt aan een integrale aanpak voor het welbevinden van onze leerlingen. Onze orthopedagoog en schoolzorgondersteuner bieden aanvullende expertise.

5

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Hoogbegaafdheid Specialist
Davis Counselor

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist is een vast onderdeel van het wekelijkse zorgoverleg, waar ook intern begeleiders, directie en schoolzorgondersteuners aansluiten. Wij volgen de 1-zorgroute om elke leerling de juiste begeleiding te bieden, met specifieke aandacht voor individuele hulpvragen en onderwijsbehoeften. Indien interne expertise niet volstaat, schakelen wij ons aanmeldteam in. Na overleg met ouders bespreken wij leerlingen in dit team, bestaande uit onze orthopedagoog, een orthopedagoog van het expertisecentrum voor jonge kinderen, de schoolarts en onze intern begeleiders. Na deze consultatie vormen we een miniteam, inclusief ouders, om de optimale begeleidingsstrategie voor de leerling te bepalen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Gymnastiekleerkracht

Toelichting van de school:

IKC De Akker faciliteert de motorische ontwikkeling van kinderen door nauwe samenwerking met onze fysiotherapeut. Kinderen tot en met groep 2 kunnen tijdens schooltijd individuele fysiotherapie ontvangen. Vanaf groep 3 kan de fysiotherapeut ondersteuning bieden tijdens klassikale activiteiten, zoals schrijven of gymnastiek. Voor specifieke behoeften is er, na verwijzing, ook de mogelijkheid voor fysiotherapie binnen ons gebouw buiten schooltijd. Dit zorgt ervoor dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is voor een gezonde lichamelijke ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij samen met ouders en externe professionals om de best mogelijke zorg te garanderen. Specifieke informatie hierover kan verkregen worden via de schoolleiding of intern begeleiders.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Praktijklokaal

Individuele Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC De Akker

Ontdek Ons Unieke Ondersteuningsaanbod

Bij IKC De Akker in Hengelo zetten we ons volledig in voor de optimale ontwikkeling van elk kind. Wij bieden gespecialiseerde hulp aan leerlingen met specifieke behoeften, waaronder taal- en gehoorstoornissen, gedragsproblematiek en algemene ontwikkelingsuitdagingen. Vaak maken we hierbij gebruik van op maat gemaakte arrangementen, die toegang bieden tot externe expertise en gespecialiseerde leermiddelen om uw kind optimaal te begeleiden. Daarnaast verlenen we extra ondersteuning aan kinderen met lees- en spellingproblemen, rekenuitdagingen en aan leerlingen die extra aandacht nodig hebben op het gebied van welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling. Vanaf september 2022 omarmen we een thematische aanpak voor het gehele kindcentrum. Op ons jongekindplein ligt de focus op een procesgerichte benadering. Vanaf groep 4 stimuleren we met "Focus op begrip" het leren over onze wereld, woordenschat, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen binnen één geïntegreerd thema. Deze methode zorgt ervoor dat kennis beter beklijft, woordenschat exponentieel groeit en de betrokkenheid van de leerlingen aanzienlijk wordt vergroot. Onze peuter- en kleutergroepen integreren deze werkwijze in hun bestaande procesgerichte aanbod. Wetenschap en talentontwikkeling vormen een cruciale pijler binnen onze stichting. Al ruimschoots voordat dit een breed beleid werd, werkten wij al intensief aan wetenschap en talent via ons praktijkklas, breinplein, Spaanse lessen en de "Focus op begrip" methode. Dit biedt een solide basis voor een leven lang leren en ontdekken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan bij IKC De Akker

Welke Educatieve Doelen Zitten in Ons Schoolplan?

Bij IKC De Akker hanteren we een uitgebreid kwaliteitsdocument dat onze evaluaties per onderwijsgebied gedetailleerd beschrijft. Dit document fungeert als ons jaarverslag en zelfevaluatie. Daarnaast hebben we een specifieke kwaliteitskaart ontwikkeld die onze unieke aanpak binnen kerngebieden zoals rekenen, taal, beweging in een groene omgeving en het Vreedzame programma voor burgerschapsvorming weergeeft. Deze kaart wordt gedurende het schooljaar actief beheerd en indien nodig bijgewerkt om aan te sluiten bij onze visie. Onze focus ligt de komende jaren op het versterken van het rekenaanbod, met aandacht voor rekentaal en effectieve instructiemethoden. We verdiepen ons ook in het moderne leeraanbod 'Focus op begrip' voor de groepen 3 tot en met 8. Verder breiden we ons aanbod voor jonge kinderen uit en integreren we de Davis leermethoden. Een kansrijke schooldag en een uitgebreider naschools aanbod, gericht op wetenschap en talentontwikkeling, staan centraal. Voor burgerschapsvorming is ons Vreedzaam programma leidend. Dit programma, doorlopend van 0 tot 12 jaar, bevordert het maatschappelijk bewustzijn en benadrukt zorg voor elkaar, uniciteit en inclusiviteit. In de bovenbouw verdiepen we ons in democratie, de rechtsstaat en grondrechten. We stimuleren respectvolle discussies en leren kinderen hoe ze vreedzaam hun mening kunnen uiten. Het schooljaar begint altijd met gezamenlijke afspraken over deze normen, die verder worden uitgewerkt in de klassen. Voor een compleet beeld van onze kwaliteit en beleidsvoornemens verwijzen we naar de volgende bronnen: PO Vensters (kengetallen, beleid en waardering), de Schoolgids, de resultaten uit Ultimview van Parnassys, ons Koersplan Symbio, en de opbrengsten van de sociale veiligheidsmonitor. We verzamelen periodiek feedback van leerlingen, ouders en medewerkers om onze kwaliteit planmatig te verbeteren. Dit, samen met de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RiE) en een recente interne quickscan, stelt ons in staat om onze prestaties te beoordelen en continu te optimaliseren.

Hoe Realiseert Onze School Deze Educatieve Doelen?

De specifieke doelen voor ons onderwijs en opvang zijn vastgelegd in ons kwaliteitsdocument en jaarplan. We maken deze doelen concreet en plannen ze in op basis van een duidelijke tijdlijn. Tweemaal per jaar, in maart en juni, evalueren we ons kwaliteitsdocument. Deze evaluaties, uitgevoerd op management- en teamniveau, leiden tot bijstelling van bestaande doelen of het formuleren van nieuwe ambities. Als lerende organisatie hechten we eraan dat alle teamleden eigenaar zijn van onze gezamenlijke ontwikkeling. Wanneer specifieke doelen zijn behaald, documenteren we dit in een kwaliteitskaart. Deze kaarten worden meerdere malen per schooljaar besproken en waar nodig aangepast tijdens werkgroepvergaderingen. De kartrekkers van de werkgroepen zijn, in samenwerking met de directie, verantwoordelijk voor het borgen van de inhoud en de voortgang van deze kwaliteitskaarten.

Ontwikkeling voor de Jonge Ontdekker bij IKC De Akker

Toelichting van de school

Bij IKC De Akker in Hengelo bieden we een stimulerende omgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ons Integraal Kind Centrum combineert hoogwaardig basisonderwijs met een breed scala aan activiteiten, speciaal gericht op de behoeften van kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar. Wij geloven in een doorgaande leerlijn, waarbij de overgang van peuteropvang naar basisschool soepel verloopt. Ons team van toegewijde professionals zorgt voor een veilige en uitdagende omgeving waarin elk kind kan groeien, spelen en leren. Ontdek de mogelijkheden voor jouw kind bij IKC De Akker.

Veelgestelde vragen

Welke extra programma's biedt IKC De Akker voor jonge kinderen?

IKC De Akker verrijkt het aanbod voor jonge kinderen met gespecialiseerde programma's. Dit omvat toegankelijke kinderopvang en een uitgebreid programma voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Wij zorgen voor een naadloze aansluiting met het basisonderwijs, zodat elk kind een vliegende start maakt.

IKC De Akker verrijkt het aanbod voor jonge kinderen met gespecialiseerde programma's. Dit omvat toegankelijke kinderopvang en een uitgebreid programma voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Deze programma's zijn ontworpen om de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Wij zorgen voor een naadloze aansluiting met het basisonderwijs, zodat elk kind een vliegende start maakt.

Kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Met welke partners werkt IKC De Akker samen voor kinderopvang en educatie?

Om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen, werkt IKC De Akker nauw samen met gerenommeerde partners. We hebben een sterke band met Peuterspeelschool De Akker, bereikbaar via springhengelo.nl. Daarnaast faciliteert ons Integraal Kind Centrum ook Kinderdagverblijf De Akker, wat zorgt voor een geïntegreerde aanpak van kinderopvang en onderwijs. Deze samenwerkingen waarborgen een doorlopende ontwikkeling voor elk kind.

Om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen, werkt IKC De Akker nauw samen met gerenommeerde partners. We hebben een sterke band met Peuterspeelschool De Akker, bereikbaar via springhengelo.nl. Daarnaast faciliteert ons Integraal Kind Centrum ook Kinderdagverblijf De Akker, wat zorgt voor een geïntegreerde aanpak van kinderopvang en onderwijs. Deze samenwerkingen waarborgen een doorlopende ontwikkeling voor elk kind.

Kinderdagverblijf De Akker
Team | IKC De Akker in Hengelo (Overijssel) | [2025] Schoolregister