Daltonschool De Rank in Hengelo (Overijssel)

De resultaten van Daltonschool De Rank in Hengelo (Overijssel)

Current section: resultaten
Elritsplein 100
7559 Hengelo (Overijssel)

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Daltonschool De Rank, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Daltonschool De Rank bij jullie?

Ontdek hoe goed Daltonschool De Rank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen op Daltonschool De Rank

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. Een cruciaal inspectiepunt is dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau haalt. Dit percentage, 85%, dient als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau voor alle basisscholen, waaronder Daltonschool De Rank.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Prestaties van Leerlingen op Daltonschool De Rank

Het streefniveau op Daltonschool De Rank symboliseert een ambitieuzer leerdoel dan het fundamentele niveau. We streven ernaar dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt. Het specifieke percentage voor het streefniveau wordt per school vastgesteld door de inspectie, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage fungeert als de individuele signaleringswaarde voor scholen zoals Daltonschool De Rank.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Daltonschool De Rank?

Bij Daltonschool De Rank volgen we een gestructureerde en transparante procedure voor de doorstroom naar het voortgezet onderwijs (VO). Kansrijk verwijzen staat centraal in onze aanpak, waarbij we de ontwikkeling van elke leerling breed evalueren. Onze prognose- en adviesgesprekken baseren we op een holistische kijk op de leerling. We kijken hierbij naar diverse ontwikkelingsgebieden, zoals cognitieve vaardigheden, sociaal-emotionele groei, motivatie, executieve functies en de algehele werkhouding, zowel in als buiten de klas. Voor de verwijzing naar het VO gebruiken we de OPP-trap als primaire indicatie en Parnassys als controlemechanisme, aangezien er verschillen kunnen zijn tussen deze systemen. Indien de resultaten van de doorstroomtoets hoger uitvallen dan ons schooladvies, hebben ouders de vrijheid om dit hogere advies te volgen. Bij een lagere uitslag handhaven we het oorspronkelijke schooladvies. Tijdens de voorbesprekingen zijn altijd de groepsleerkrachten en de zorgcoördinator (ZKC) aanwezig. Bij twijfel worden parallelcollega's, de ZKC en eventueel de directie geraadpleegd voor een weloverwogen advies. Onze doorlopende lijn voor schooladvies: Groep 6: We starten met het invullen van de OPP-trap, waarbij CITO-gegevens vanaf groep 3 worden meegenomen. Na de CITO-ronde in januari/februari ontvangen leerlingen de eerste OPP-trap, aangevuld met het leerlingrapport van 'Leerling in Beeld'. Vóór de zomervakantie, na de rapportvergadering, volgt de tweede OPP-trap met dezelfde documentatie. Ouders ontvangen aan het begin van het schooljaar uitleg over de OPP-trap. Groep 7: In januari/februari, na de CITO-ronde, wordt de derde OPP-trap verstrekt, samen met het leerlingrapport. Tijdens de gesprekken met leerlingen en ouders toetsen we de aansluiting van het verwachte uitstroomniveau met de OPP-trap. Bij significante verschillen wordt de ZKC ingeschakeld voor extra gesprekken en eventuele interventies. De vierde OPP-trap wordt in juni/juli, voorafgaand aan de prognosegesprekken, meegegeven, inclusief het leerlingrapport. Tijdens dit gesprek formuleren we een passend prognoseadvies. Groep 8: In de kennismakingsgesprekken met leerlingen en ouders controleren we de aansluiting bij het prognoseadvies van groep 7. Vragen hierover leiden tot overleg met de ZKC en geplande gesprekken. In november nemen we de Route 8 normeringstoets af ter gewenning en de begin-CITO toetsen voor extra inzichten, ondanks een andere normering. In januari volgt het adviesgesprek. De landelijke doorstroomtoets vindt plaats in de eerste twee weken van februari, met uitslag uiterlijk 15 maart. Bij een gelijke of lagere uitslag dan het schooladvies is geen nieuw gesprek nodig. Bij een hogere uitslag plannen we een gesprek om de mogelijkheden en wensen te bespreken. Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich aan bij de middelbare school van hun keuze met het definitieve advies. De leerkrachten van groep 8 zorgen voor een warme overdracht naar het VO. Voor leerlingen die naar PRO of VSO gaan, geldt een afwijkende procedure met vroegtijdige SOT-opstart en betrokkenheid van de orthopedagoog van de stichting, gecoördineerd door de ZKC.

Grafiek

Grafiek laden...

Onderwijsinspectie Rapport Daltonschool De Rank Hengelo

Daltonschool De Rank in Hengelo biedt hoogwaardig basisonderwijs aan 423 leerlingen. Wij geloven in de Daltonprincipes: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en samenwerking vormen de kern van ons onderwijs. Lees hier meer over de bevindingen van de Onderwijsinspectie met betrekking tot onze schoolprestaties en kwaliteitsborging. We streven continu naar verbetering en transparantie in ons onderwijsaanbod.

Resultaten | Daltonschool De Rank in Hengelo (Overijssel) | [2025] Schoolregister