Basisschool CBS De Kievitsheuvel in Hellouw

Het team van CBS De Kievitsheuvel in Hellouw

Current section: team
Korfgraaf 10
4174 Hellouw

Zie hier hoe het team van CBS De Kievitsheuvel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS De Kievitsheuvel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS De Kievitsheuvel bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS De Kievitsheuvel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS De Kievitsheuvel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS De Kievitsheuvel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (14.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS De Kievitsheuvel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (57.1%)
Direct ondersteunend personeel (42.9%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS De Kievitsheuvel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Tekenen

Optimale Leercontinuïteit: Zorgvuldige Invallersregeling bij CBS De Kievitsheuvel

Bij CBS De Kievitsheuvel streven we naar maximale leercontinuïteit voor al onze 95 leerlingen. Hoewel ziekteverzuim of deelname aan nascholing soms onvermijdelijk is, zetten wij ons volledig in om de onderwijsactiviteiten ongestoord voort te zetten. Onze eerste prioriteit is altijd interne vervanging. Onze eigen leerkrachten kennen de leerlingen, de lesmethoden en de schoolcultuur het beste, wat zorgt voor de meeste stabiliteit en rust in de klas. Indien interne vervanging niet mogelijk is, doen we een beroep op IPPON's invalpool. Vanwege de huidige landelijke uitdagingen op de arbeidsmarkt voor onderwijzend personeel, kan het voorkomen dat IPPON niet altijd direct een geschikte invaller kan plaatsen. In zeldzame gevallen, bij een acuut tekort, kan het noodzakelijk zijn een groep tijdelijk niet te laten deelnemen aan de lessen. Ouders worden hierover direct geïnformeerd. Als ouders geen alternatieve opvang kunnen regelen, garanderen wij opvang op school. Het verdelen van leerlingen over andere groepen is binnen onze combinatieklassen momenteel niet haalbaar vanwege de groepsgrootte. Uw kind is bij ons altijd welkom en krijgt de aandacht die het verdient.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op CBS De Kievitsheuvel

7

Specialistische Hulp bij Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist
Logopediste
Onderwijsassistent met NT2-opleiding

Toelichting van de school:

Op CBS De Kievitsheuvel zetten wij ons optimaal in voor de taal- en rekenontwikkeling van al onze leerlingen. Onze toegewijde Remedial Teachers, Juf Karoline en Juf Esther, bieden individuele begeleiding en werken in kleine groepjes om leerlingen met specifieke leerbehoeften extra ondersteuning te bieden. Onze intern begeleider besteedt wekelijks 12 uur aan begeleidingstaken, wat zorgt voor een gestroomlijnde aanpak. Juf Pauline verzorgt specifieke programma's zoals Bouw!, gericht op het versterken van fonemisch bewustzijn en leesvaardigheid, vooral voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij het beginnende leesproces. Op dinsdagen is er een ervaren logopediste van Logopedie Kinderpraktijk Culemborg aanwezig om leerlingen te helpen met spraak- en taalontwikkeling. Tevens faciliteren we externe dyslexiespecialisten en motorische therapeuten om een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden te bieden, direct op school. Juf Diana coördineert de ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen, waarbij de lijnen met de groepsleerkracht kort blijven voor een effectieve integratie van leerstof.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal bij ons. Onze intern begeleider is tevens een gediplomeerd gedragsspecialist, en onze directeur heeft ook een gedragsopleiding afgerond, wat zorgt voor brede expertise binnen ons team. We hanteren proactieve methoden zoals Kwink, Kindbegrip en gedragsplannen om een positief schoolklimaat te waarborgen. Bij zeer specialistische hulpvragen werken we nauw samen met externe partners zoals het Expertise Centrum 't Past. Onze focus ligt op het voorkomen van problemen door structurele aandacht te besteden aan sociaal-emotionele vaardigheden en gedragsmanagement, waardoor elke leerling zich veilig en gesteund voelt.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Op CBS De Kievitsheuvel bieden we gerichte ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze intern begeleider en directeur beschikken over gespecialiseerde kennis op het gebied van gedrag. Daarnaast investeren we in de professionele ontwikkeling van ons team. In het schooljaar 2025-2026 volgen onze leerkrachten een uitgebreide scholing gericht op executieve functies, wat essentieel is voor een effectieve leerstrategie. Deze expertise stelt ons in staat om leerlingen optimaal te begeleiden bij het ontwikkelen van een positieve werkhouding en succesvolle taakaanpak, zowel individueel als in groepsverband.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met ontwikkelingsachterstanden op het gebied van motoriek werken wij nauw samen met ouders. In overleg stellen we de meest geschikte externe deskundigen in om uw kind de benodigde ondersteuning te bieden. Onze school faciliteert een omgeving waarin de ontwikkeling van elk kind wordt gestimuleerd. Bij specifieke motorische uitdagingen zorgen we voor een zorgvuldige afstemming met gespecialiseerde professionals. Wij geloven in een integrale aanpak, waarbij we, indien nodig, externe expertise inschakelen om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind optimaal te ondersteunen.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV'ers
Externe Contacten (SMW, Schoolarts, etc.)

Toelichting van de school:

CBS De Kievitsheuvel werkt samen met Jeugdgezondheidszorg (JGZ) om de gezondheid en ontwikkeling van uw kind te monitoren. Wij hechten waarde aan de samenwerking tussen ouders, school en JGZ om uw kind optimaal te ondersteunen. JGZ voert onderzoeken uit naar spraak, taal, gehoor, zicht en algemene gezondheid, met speciale aandacht voor de ontwikkeling van uw kind. Deze onderzoeken vinden plaats in de schoolomgeving. U wordt altijd geïnformeerd over de onderzoeken en kunt contact opnemen bij vragen of bezwaren. Onze school beschikt over getrainde BHV'ers voor eerste hulp en onderhoudt nauwe contacten met de schoolarts en andere medische partners. Via Mijn Kinddossier kunt u informatie vinden en afspraken maken. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van GGD Gelderland-Zuid.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Wissellokaal, Make-it space
Buitenklas (Arena)
Gymlocatie in de Biskamp
Techniektorens
Wij mogen gebruik maken van het voetbalveld ASH

Optimale Leerlingondersteuning op Maat bij CBS De Kievitsheuvel

Onze Visie op Passend Onderwijs en Extra Begeleiding

Bij CBS De Kievitsheuvel zetten we ons in voor het bieden van passend onderwijs aan elke leerling, dicht bij huis. Ons doel is een minimaal verwijzingspercentage naar speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO). Een hechte samenwerking tussen ouders, de leerkracht, onderwijsassistent, remedial teacher en intern begeleider vormt de kern van onze succesvolle ondersteuningsaanpak. Dit team werkt nauw samen om de leerontwikkeling van elk kind optimaal te stimuleren en eventuele belemmeringen te overwinnen. Toekomstgerichte Ontwikkeling in Lesgeven Ons toegewijde team heeft de cursus Expliciete Directe Instructie (EDI) succesvol afgerond. De komende jaren blijven we deze expertise verder verdiepen en integreren in onze dagelijkse lespraktijk. Dit betekent een voortdurende verrijking van onze didactiek, uitbreiding naar diverse vakgebieden en gezamenlijke lesvoorbereidingen om van elkaar te leren. Zo creëren we een heldere en consistente lijn in zowel de instructie als de toepassing ervan, wat leidt tot effectiever leren voor alle leerlingen. In het schooljaar 2024-2025 introduceren we succescriteria, formatieve toetsing en formatief handelen om de leerprocessen nog beter te monitoren en te begeleiden. Daarnaast verkennen we de voordelen van bewegend leren. Professionele Ontwikkeling voor NT2 en Borging Onze onderwijsassistent volgt een gespecialiseerde opleiding op het gebied van Nederlands als Tweede Taal (NT2). Deze belangrijke ontwikkeling, samen met de verdere implementatie van nieuwe lesmethoden en de focus op taalrijke leeromgevingen, wordt in het schooljaar 2025-2026 geborgd. Verbetering Taalonderwijs en Ondersteuning Hoogbegaafdheid Met ingang van het schooljaar 2025-2026 implementeren we een vernieuwde taalmethode, met een sterke nadruk op een taalrijke leeromgeving door de gehele school. Tegelijkertijd werken we aan de verdere uitwerking en operationalisering van ons beleidsplan voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Dit omvat concrete ontwikkeldoelen, de inzet van portfolio's en een naadloze integratie van deze ondersteuning binnen de reguliere klassen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan voor een Sterke Educatieve Toekomst

Wat zijn de belangrijkste onderwijsdoelen van CBS De Kievitsheuvel voor het komende schooljaar?

Voor het schooljaar 2025-2026 focust CBS De Kievitsheuvel zich op diverse kerngebieden om ons onderwijs continu te verbeteren. Ons primaire doel is het versterken en borgen van ons effectieve directe instructiemodel. Hierbij ligt de nadruk op het controleren van het begrip bij leerlingen, het helder formuleren van succescriteria en het toepassen van formatieve toetsing en didactiek. Dit helpt ons om elke leerling optimaal te begeleiden. Daarnaast zetten we vol in op het uitbouwen van ons aanbod voor leerlingen die een grote ontwikkelingsvoorsprong hebben. Dit omvat een betere koppeling met de groep, het gebruik van portfolio's en het stimuleren van doelgericht werken, zodat deze talenten volledig tot bloei kunnen komen. We borgen ook het gebruik van coöperatieve werkvormen en bewegend leren, aangevuld met actuele kennis over executieve functies. Dit draagt bij aan een actieve en betrokken leeromgeving die de ontwikkeling van alle leerlingen stimuleert. De implementatie van onze nieuwe spelling- en taalmethode, met een geleidelijke invoering van spelling, is een belangrijk aandachtspunt. We streven ernaar een taalrijke leeromgeving te creëren die de taalvaardigheid van onze leerlingen naar een hoger niveau tilt. Op het gebied van rekenonderwijs verdiepen we ons in de leerlijnen per domein. Dit stelt onze leerkrachten in staat om effectief te differentiëren en beter in te spelen op individuele leerbehoeften. Schoolspecifieke afspraken worden duidelijk vastgelegd om consistentie te waarborgen. Dit jaar richten we ons specifiek op breuken, verhoudingen, procenten en kommagetallen. De introductie van Rekensprint en Bareka in groep 3-6 en een pilot met extra oefenmateriaal uit Foutloos rekenen in groep 7-8 versterken dit. De herinrichting van ons schoolplein loopt helaas vertraging op door afhankelijkheid van gemeentelijke werkzaamheden en betrokkenheid van verschillende bestuursorganen.

Hoe zorgt CBS De Kievitsheuvel ervoor dat de gestelde onderwijsdoelen daadwerkelijk worden bereikt?

Het schoolplan van CBS De Kievitsheuvel vormt de visie en de ambitieuze doelen voor de komende drie jaar. Om deze doelstellingen systematisch te realiseren, hanteren we de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Elk jaar stellen we SMART geformuleerde jaarplannen op die als leidraad dienen voor ons dagelijks handelen. Deze jaarplannen worden aan het einde van het schooljaar grondig geëvalueerd in de Check-fase, waarna we de inzichten gebruiken voor bijsturing in de Act-fase. Belangrijke operationele afspraken worden vastgelegd in duidelijke werkkaarten, wat zorgt voor consistentie en helderheid. Een gestructureerd planbord visualiseert de verschillende aandachtsgebieden binnen ons vergaderrooster en de jaarlijkse studiedagen. Dit garandeert dat alle belangrijke onderwerpen tijdig en met de nodige aandacht worden besproken. Jaarlijks vindt er een KOM-gesprek plaats met het bestuur, die toeziet op de realisatie van onze strategische koers en het schoolplan. Daarnaast worden er periodiek audits uitgevoerd in opdracht van het bestuur. Deze audits monitoren de naleving van de inspectienormen en de kwaliteit van ons onderwijs. Binnen ons directeurscluster, waarin directeuren van CPOB-scholen samenwerken, worden school- en jaarplannen kritisch besproken, wat leidt tot waardevolle feedback en gezamenlijke verbeteringen. Twee keer per jaar analyseren we de onderwijsresultaten van de kernvakken op zowel school- als groepsniveau. Deze data-analyse stelt ons in staat om proactief bij te sturen en de effectiviteit van onze onderwijsstrategieën te optimaliseren.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij CBS De Kievitsheuvel

Toelichting van de school

CBS De Kievitsheuvel biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Voor de naschoolse opvang werken we nauw samen met De Kinderkamer in Herwijnen. Uw kind wordt comfortabel met de taxi opgehaald en naar de gezellige BSO-locatie in Herwijnen gebracht, waar ze onder deskundige begeleiding kunnen spelen en leren. Daarnaast faciliteren wij de toegang tot hoogwaardige kinderopvang met Kinderdagverblijf Kinderkamer in Vuren en Kinderdagverblijf Chapeau in Tuil, zodat alle jonge kinderen in onze regio de beste start krijgen.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning is er voor jonge kinderen op onze basisschool?

CBS De Kievitsheuvel richt zich op een brede basis voor alle leerlingen. Voor specifieke naschoolse opvang en kinderopvang werken we samen met externe, gespecialiseerde partners om een compleet aanbod te garanderen.

Met welke partners werkt CBS De Kievitsheuvel samen voor kinderopvang en naschoolse activiteiten?

Onze school werkt voor uitstekende kinderopvang en naschoolse opvang samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties die dichtbij gelegen zijn.

Onze school werkt voor uitstekende kinderopvang en naschoolse opvang samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties die dichtbij gelegen zijn.