
De resultaten van Basisschool Emmaus in Heesch
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Emmaus, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Emmaus bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Emmaus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op Basisschool Emmaus
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt getoetst in groep acht middels de eindtoets of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strakke norm: minimaal 85% van alle leerlingen moet dit basisniveau halen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool Emmaus. Ons streven is om deze norm ruimschoots te overtreffen en een solide basis te leggen voor de verdere ontwikkeling van elk kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Prestaties voor Toekomstig Succes op Basisschool Emmaus
Het streefniveau markeert een uitdagender prestatieniveau dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Op Basisschool Emmaus zetten we ons in om ook dit ambitieuze niveau voor onze leerlingen zo hoog mogelijk te leggen, ter voorbereiding op hun verdere schoolloopbaan en toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Emmaus?
De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is een cruciale stap. Bij Basisschool Emmaus in Heesch begeleiden we ouders en leerlingen intensief bij deze belangrijke schoolkeuze. Onze school biedt uitgebreide informatie en advies om de best passende vervolgopleiding te selecteren. Tijdens een speciale informatieavond voor ouders van groep 7 en 8, die plaatsvindt medio september, lichten we alle mogelijkheden toe. Dit helpt u om een weloverwogen beslissing te nemen. Het onderwijskundig rapport, essentieel voor de aanmelding, wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkrachten. Dit rapport, ondertekend door zowel ouders als school, bespreekt de academische prestaties, maar ook de persoonlijke ontwikkeling, motivatie en zelfstandigheid van uw kind. Dit gebeurt tijdens een persoonlijk gesprek in februari. Het schooladvies is een gezamenlijke inspanning, waarbij de leerkracht, de interne begeleider en de directeur hun expertise inzetten. Zij beoordelen de leerprestaties, aanleg en groei gedurende de gehele basisschoolperiode. Factoren zoals interesse, motivatie, huiswerkplanning en probleemoplossend vermogen worden meegenomen. Wij volgen de kalender van Samenwerkingsverband 30.06 voor alle procedures rondom open dagen en aanmeldingen. Op de website van de betreffende scholen vindt u de specifieke toelatingscriteria. Deze informatie is essentieel voor een soepele aanmelding. De procedure omvat meerdere gesprekken: een oriënterend gesprek in groep 7 (november), een eerste voorlopig advies in groep 7 (juni/juli), facultatieve gesprekken in groep 8 (november) voor bijstelling of bevestiging, en het definitieve onderwijskundig rapport in februari. Voor aanmeldingen in maart, met name voor de gemeenten Oss en Bernheze, is een digitale aanmelding met een papieren onderwijskundig rapport vereist. Houd er rekening mee dat u zich binnen regio Oss slechts bij één school kunt aanmelden. De school voor voortgezet onderwijs beslist over toelating en locatie. Vanaf schooljaar 2023-2024 is de doorstroomtoets verplicht voor alle basisschoolleerlingen in februari. Deze toets, met een gedetailleerd leerling-rapport, helpt bij het bepalen van het meest passende niveau in het voortgezet onderwijs. Een hogere score dan het schooladvies vereist een heroverweging van het advies door de school, waarbij rekening wordt gehouden met de algehele ontwikkeling en werkhouding van het kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool Emmaus: Groei en Samenleven
Op Basisschool Emmaus creëren we een inspirerende en veilige leeromgeving waar elke leerling zich gewaardeerd en uitgedaagd voelt. Onze kernwaarden vormen de basis van ons onderwijs en stimuleren positief gedrag. We leggen de nadruk op expliciete gedragsverwachtingen die betekenisvol worden aangeleerd, met transparante consequenties en ruimte voor reflectie. We faciliteren een ondersteunende structuur met behulpzame routines en een doorlopende leerlijn voor sociale groei. De leerkracht-leerlingrelatie is hierbij cruciaal; we investeren bewust in het opbouwen van sterke banden vanaf het begin van het schooljaar en onderhouden deze gedurende het hele traject. Leerlingen worden actief betrokken bij hun eigen leerproces en gestimuleerd in hun zelfstandigheid. Dit bevorderen we door een zorgvuldig opgebouwde ondersteuningslijn, van de onderbouw tot de bovenbouw, gericht op het ontwikkelen van zelfregulering en sociale vaardigheden.
Actieve Betrokkenheid
Wederzijds Respect
Gevoel van Veiligheid
Hoe bevordert Basisschool Emmaus de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Emmaus stimuleert sociale ontwikkeling door het creëren van een veilige leeromgeving waarin positief gedrag wordt voorgeleefd en aangeleerd. We werken met duidelijke gedragsverwachtingen, reflectiemomenten en ondersteunende routines. De focus ligt op het opbouwen van sterke leerkracht-leerlingrelaties en het bevorderen van zelfstandigheid en zelfregulering bij leerlingen, met een doorlopende leerlijn van onderbouw tot bovenbouw.
Welke methoden gebruikt Basisschool Emmaus voor het registreren en volgen van sociale opbrengsten?
Om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt Basisschool Emmaus gebruik van diverse registratievormen. Deze methoden helpen ons om de vooruitgang te monitoren en gerichte ondersteuning te bieden waar nodig.
- Kijk!
- LiB
- Sociogram Sometics
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Emmaus?
Op Basisschool Emmaus zetten we diverse effectieve methoden in om sociaal-emotioneel leren te stimuleren. Deze programma's zijn ontworpen om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden, wat bijdraagt aan een positieve schoolervaring.
- Een doos vol gevoelens
- Kinderen en… hun sociale talenten
- Taakspel
- Fides (incidenteel)
Inspectierapport Basisschool Emmaus: Resultaten en Kwaliteit
Basisschool Emmaus heeft voor het schooljaar 2016-2017 opnieuw het basisarrangement ontvangen, wat getuigt van een stabiele onderwijskwaliteit. Het meest recente inspectierapport, opgesteld in maart 2016, biedt een gedetailleerd inzicht in de prestaties en de onderwijsontwikkeling van onze school. Ouders en geïnteresseerden worden van harte uitgenodigd om dit belangrijke document in te zien voor een compleet beeld van onze educatieve aanpak en de behaalde resultaten.