Basisschool De Kiem in Heesch

Het team van Basisschool De Kiem in Heesch

Current section: team
De Ploeg 101
5384 Heesch

Zie hier hoe het team van Basisschool De Kiem is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Kiem. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Kiem bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Kiem bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Kiem zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Kiem. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (37.5%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Kiem werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Kiem gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Kiem: Ziekte en Afwezigheid Professioneel Opgevangen

Bij Basisschool De Kiem begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze school, onderdeel van Filios Scholengroep, maakt gebruik van de regionale vervangingspool CPV Ingenium om een solide basis te leggen voor professionele leerkrachtvervanging. Dit zorgt ervoor dat uw kind altijd les krijgt van gekwalificeerd personeel dat zich volledig inzet voor het lesprogramma. Ondanks zorgvuldige planning kan het voorkomen dat door bijvoorbeeld een griepgolf niet direct een vervanger beschikbaar is. Daarom heeft Filios Scholengroep, in samenwerking met directies, een helder protocol opgesteld. Dit protocol beschrijft de stappen die we ondernemen om de impact van kortdurend ziekteverlof voor leerlingen te minimaliseren. Kwaliteit en continuïteit staan hierbij altijd voorop. Indien er onverhoopt toch geen externe vervanger kan worden ingezet, hanteren we een vastgesteld intern plan. Dit omvat het benaderen van duo-collega's en parttimers, het inzetten van onderwijs- of klassenassistenten onder deskundige supervisie, en het mobiliseren van ambulante leerkrachten of (LIO-) stagiaires. Ook het opdelen van groepen, eventueel in combinatie met ondersteuning van intern begeleiders, behoort tot de mogelijkheden. Als laatste redmiddel en enkel in uitzonderlijke situaties, waarbij alle andere opties zijn uitgeput, kunnen leerlingen tijdelijk naar huis worden gestuurd. Ouders worden hierover uiterlijk om 18:00 uur geïnformeerd via Social Schools. Dit gebeurt nooit twee dagen achter elkaar voor dezelfde groep. Mocht dit zich voordoen, dan zal de volgende keer een andere groep de betreffende maatregel krijgen om de continuïteit voor alle leerlingen te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

KANSRIJKE COMBINATIEGROEPEN

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundige Ondersteuningsteam op Basisschool De Kiem

0

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Kiem leggen we een sterke nadruk op de ontwikkeling van taal- en rekenvaardigheden. Hoewel we op dit moment geen specifieke specialisten in deze categorie hebben aangewezen, integreren we deze cruciale leergebieden in ons dagelijks lesaanbod. Ons toegewijde team zorgt ervoor dat elke leerling de aandacht krijgt die nodig is om deze basisvaardigheden optimaal te ontwikkelen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien met Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Drie toegewijde gedragsspecialisten vormen de kern van onze ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied. Zij werken nauw samen met de leerkrachten om een positief en veilig schoolklimaat te creëren. Deze specialisten bieden ook gerichte begeleiding in kleine groepen. Hierdoor kunnen leerlingen effectief werken aan hun sociale vaardigheden en emotionele welzijn, wat bijdraagt aan hun algehele ontwikkeling.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialisten bieden essentiële ambulante ondersteuning aan leerlingen met specifieke gedragsvragen. Hun expertise helpt kinderen om hun werkhouding en leerstrategieën te verbeteren. Daarnaast versterken zij continu de kennis en vaardigheden van ons schoolteam op het gebied van gedragsmanagement en talentontwikkeling. Dit zorgt voor een consistente en effectieve aanpak voor elke leerling.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Gymnastiek

Toelichting van de school:

De lessen bewegingsonderwijs op Basisschool De Kiem worden verzorgd door gespecialiseerde vakleerkrachten. Zij zorgen voor een uitdagend en leerzaam programma voor alle leerlingen. Jaarlijks voeren we twee Motorische Quotiënt (MQ) scans uit. Deze scans bieden waardevolle inzichten in de motorische ontwikkeling van elk kind, zodat we gerichte ondersteuning kunnen bieden waar nodig.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat voorop op Basisschool De Kiem. We zorgen voor een veilige en verzorgde omgeving waarin elk kind zich thuis voelt. Hoewel we momenteel geen specifieke medische specialisten in huis hebben, werken we nauw samen met externe professionals indien nodig. Ons team is getraind om alert te zijn op de behoeften van de kinderen en zorgt voor een persoonlijke benadering in alle aspecten van hun verzorging.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Plusklas middenbouw en bovenbouw

Ontdek de Kracht van Persoonlijke Ondersteuning op Basisschool De Kiem

Hoe Basisschool De Kiem Uw Kind Helpt Ontwikkelen

Basisschool De Kiem in Heesch biedt een unieke leeromgeving voor basisschoolleerlingen. Onze school is ingericht om aan diverse onderwijsbehoeften te voldoen, mede dankzij onze specifieke onderwijsaanpak. Wij geloven dat elk kind uniek is en extra aandacht verdient. Zo kan een leerling met ADHD profiteren van onze 'bewegend leren'-strategieën, terwijl hoogbegaafde kinderen worden uitgedaagd met projectmatig werk dat hun executieve functies stimuleert. De Kiem onderscheidt zich door: Kleinschaligheid, waar samenwerken, vertrouwen en persoonlijk contact centraal staan. De sociaal-emotionele ontwikkeling krijgt een prominente plek in ons dagelijkse onderwijs. Kinderen worden actief betrokken bij hun leerproces, zowel cognitief als sociaal-emotioneel, door middel van kindgesprekken, leerplannen en het aanleren van executieve vaardigheden. Ons rapport focust op leerdoelen, waarbij kinderen leren zelf aan te geven wanneer ze hulp nodig hebben, een doel beheersen of het aan anderen kunnen uitleggen. Dit bevordert zelfstandigheid en eigenaarschap. Kansrijke Combinatiegroepen: Onze focus ligt op leerlijnen, niet op methodes. De lesstof wordt flexibel aangepast aan de individuele leerstijl en het tempo van elk kind. We integreren structurele beweegmomenten, zowel binnen als buiten, om de concentratie en het welzijn te bevorderen. Ouderbetrokkenheid: Wij streven naar een gerichte, gelijkwaardige samenwerking met ouders, gebaseerd op gedeelde verantwoordelijkheid en wederzijds vertrouwen. Dit partnerschap is essentieel voor de ontwikkeling van uw kind. Talentgericht Werken: Zowel ons team als onze leerlingen ontwikkelen en benutten hun talenten. Kinderen leren hun sterke punten te herkennen en effectief in te zetten, wat bijdraagt aan hun zelfvertrouwen en succes. Toekomstig Aanbod voor Extra Ondersteuning: Door leerlingen groeigericht in beeld te brengen, krijgt elk kind inzicht in zijn eigen voortgang. Leerkrachten sluiten naadloos aan bij de instructiebehoeften. Bij extra cognitieve ondersteuning bieden leerkrachten, onderwijsassistenten, de IB'er en ondersteuningsspecialisten aanvullende programma's. Kinderen met motorische achterstanden kunnen deelnemen aan speciale lessen, gegeven door onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Onze gedragsspecialisten bieden gerichte begeleiding, zowel in kleine groepen als individueel, en coachen het team. Bovendien beschikt de school over een stiltehuisje, een speciale ruimte waar leerlingen zich kunnen terugtrekken om tot rust te komen. Ontdek hoe Basisschool De Kiem uw kind optimaal ondersteunt in zijn of haar ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Toewijding aan Kwaliteitszorg en Educatieve Excellente

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor onderwijsontwikkeling?

Ons onderwijs is gebaseerd op een visie van heterogene groepen, waarbij twee jaargroepen gezamenlijk worden onderwezen om een dynamische leeromgeving te creëren. Door gerichte samenwerking met onderwijsadviesbureau BCO hebben we leerlijnen ontwikkeld die de overgang tussen jaargroepen versterken. Dit resulteert in effectiever, creatiever en kwalitatief beter onderwijs, wat de leerlingbetrokkenheid en het leerrendement op zowel cognitief als sociaal vlak verhoogt. Onze leerkrachten zijn gespecialiseerd in 'Kansrijke Combinatiegroepen', waarbij ze instructies combineren om meer individuele aandacht te bieden en leerlingen stimuleren tot zelfstandig en interactief leren. De leerlijnen vormen de basis voor ons onderwijs, waarbij methodes dienen als ondersteunend materiaal om leerdoelen te realiseren. Dit moedigt de creativiteit van leerkrachten aan en garandeert dat geen enkele leerstap wordt overgeslagen, zodat elk kind het onderwijs krijgt dat het verdient. Wij hanteren het IGDI-model (Instructie, Geleide Instructie, Zelfstandige Verwerking) voor taal, spelling en rekenen, gestructureerd volgens de niveaus zon, maan en ster. Dit model omvat terugblik, instructie, modellering, begeleide inoefening, individuele verwerking, verlengde instructie en evaluatie, met veel nadruk op coöperatieve werkvormen voor verwerking. Basisschool De Kiem streeft continu naar kwaliteitsverbetering en onderscheidt zich door innovatieve speerpunten, waaronder Bewegend Leren, buitenlessen, kansrijke combinatiegroepen, en een sterke ouderbetrokkenheid gericht op verbinding en gedeelde inzichten. Verder zetten we in op groeigericht onderwijs met aandacht voor executieve functies en eigenaarschap van het leerproces, talentontwikkeling, spelconcepten voor taalontwikkeling bij jonge kinderen, en thematisch onderwijs waarbij vakken geïntegreerd worden aangeboden. Naast gerichte teamscholing, stimuleren we de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten door ruimte te bieden voor persoonlijke leerwensen en het delen van expertise via collegiale consultatie.

Hoe evalueert en vernieuwt Basisschool De Kiem haar onderwijsaanpak?

Bij Basisschool De Kiem werken we met gestructureerde Leerteams en gedetailleerde projectplannen om onze onderwijsdoelen te monitoren en te realiseren. Gedurende het schooljaar analyseren we op geplande momenten de voortgang van onze doelstellingen. Voorafgaand aan elk nieuw schooljaar wordt een omvattend jaarplan opgesteld, dat rekening houdt met de meest recente ontwikkelingen en inzichten. Dit zorgt ervoor dat ons onderwijs altijd relevant en toekomstgericht blijft. Om de langetermijnvisie te waarborgen, stellen we elke vier jaar zowel op bestuursniveau als op schoolniveau een nieuw koersplan op. Dit vierjarenplan biedt een duidelijke richting en laat tegelijkertijd ruimte voor flexibele aanpassing aan de veranderende omstandigheden en behoeften van onze leerlingen.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen: Ons Aandachtspunt op Basisschool De Kiem

Toelichting van de school

Basisschool De Kiem zet zich actief in voor de optimale ontwikkeling van elk jong kind. We participeren in het kernoverleg met lokale peuterspeelzalen en kinderdagverblijven om een naadloze overgang te waarborgen. Kinderen met een (risico op) taalachterstand krijgen onze speciale aandacht en worden nauwlettend gevolgd. Jaarlijks evalueren we de voortgang met de Monitor VVE, een belangrijk instrument dat we delen met de gemeente Bernheze. Dit stelt ons in staat om ons aanbod continu te verbeteren en af te stemmen op de behoeften van onze jongste leerlingen. Na uw aanmelding op De Kiem garanderen wij een warme en zorgvuldige overdracht, uiteraard met uw volledige toestemming. Zo zorgen we ervoor dat uw kind zich direct thuis voelt en vol vertrouwen aan zijn of haar schoolcarrière kan beginnen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Kiem extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Op Basisschool De Kiem geloven we in een sterke basis voor alle jonge kinderen. Hoewel we geen specifiek apart programma hebben, integreren we ontwikkelingsgerichte activiteiten in ons dagelijkse lesaanbod. We richten ons op het stimuleren van taalontwikkeling, sociale vaardigheden en spelenderwijs leren, zodat elk kind zich optimaal kan ontplooien.

Met welke partners werkt Basisschool De Kiem samen voor de ontwikkeling van jonge kinderen?

Basisschool De Kiem werkt nauw samen met vooraanstaande partners om de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en ondersteunende leeromgeving, zowel binnen als buiten de schoolmuren.

Basisschool De Kiem werkt nauw samen met vooraanstaande partners om de ontwikkeling van jonge kinderen te optimaliseren. Deze samenwerkingen zorgen voor een consistente en ondersteunende leeromgeving, zowel binnen als buiten de schoolmuren.