
Het team van Van Maasdijkschool in Heerenveen
Current section: teamZie hier hoe het team van Van Maasdijkschool is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Van Maasdijkschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Van Maasdijkschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Van Maasdijkschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Van Maasdijkschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Van Maasdijkschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Van Maasdijkschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Van Maasdijkschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Invulling Leerkrachtvervanging op de Van Maasdijkschool
Het lerarentekort heeft ook gevolgen voor onze Van Maasdijkschool in Heerenveen. Het vinden van gekwalificeerde leerkrachten ter vervanging bij ziekte of andere afwezigheid wordt een grotere uitdaging. Wij willen u graag informeren over de procedures die we volgen wanneer een directe vervanging niet mogelijk is, om u zo goed mogelijk te ondersteunen. Via Ambion, het samenwerkingsverband waar onze school onder valt, maken we gebruik van een deskundige vervangingspool. Deze pool van leerkrachten wordt als eerste ingeschakeld voor invallen op alle aangesloten scholen. Daarnaast heeft Ambion toegang tot een bredere database met invallers die flexibel inzetbaar zijn voor diverse onderwijsorganisaties. We anticiperen op situaties waarin het vinden van een vervanger uitdagend is. In eerste instantie bekijken we of een collega binnen ons team extra uren kan of wil bijdragen. Indien dit niet haalbaar is, worden de leerlingen van de betreffende groep gedurende de eerste dag van afwezigheid verdeeld over andere klassen. Voor de tweede dag van afwezigheid, en als er nog steeds geen vervanging is gevonden, zien we ons genoodzaakt de betreffende groep leerlingen tijdelijk vrij te geven. Uiteraard communiceren we de situatie zo snel mogelijk naar u, zodat u tijdig de nodige opvang kunt regelen. We begrijpen dat dit onverwachte situaties met zich meebrengt voor uw gezin en bieden hiervoor ons excuus aan. Ons doel is om dit te allen tijde te voorkomen, maar vragen om uw begrip wanneer dit door omstandigheden onvermijdelijk blijkt.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Van Maasdijkschool
Taal en Rekenen: Specialistische Begeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De Van Maasdijkschool biedt gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen met uitdagingen op het gebied van taal en rekenen. Voor leerlingen met een vastgestelde taalontwikkelingsstoornis kan extra begeleiding via Kentalis (cluster 2) mogelijk zijn. De Commissie van Onderzoek beoordeelt de geschiktheid en duur van deze ondersteuning. Nieuwkomers in de regio Heerenveen en Joure kunnen terecht bij de centrale Schakelklassen op basisschool De Optimist of de Taalklassen op De Brede basisschool. Deze voorzieningen zijn er voor kinderen die direct uit het buitenland instromen of het Nederlands onvoldoende beheersen na een verblijf elders in Nederland, en die korter dan twee jaar in Nederland zijn. Ook kinderen van statushouders die het Nederlands nog moeten leren, vallen onder deze regeling. De schakel- en taalklassen bieden een diagnose- en adviesfunctie en bereiden leerlingen voor op regulier primair onderwijs. Na maximaal 1,5 jaar worden leerlingen, mits er geen andere specifieke leer- of gedragsbehoeften zijn, teruggeplaatst naar een reguliere school. Voor leerlingen met ernstige rekenproblemen volgen we de landelijke protocollen voor Ernstige Reken en Wiskunde-problemen en dyscalculie (ERWD). Kwalitatief goed rekenonderwijs, afgestemd op de individuele leerbehoefte, vormt de basis. Onze leerkrachten zijn getraind in doorlopende leerlijnen, het handelingsmodel, het drieslagmodel en de vertaalcirkel. Ze kunnen differentiëren, diagnostische rekengesprekken voeren en handelingsplannen opstellen in samenwerking met de intern begeleider en rekenspecialist. Signalering van rekenproblemen vindt plaats vanaf groep 1, met extra aandacht in de groepen 1-4 voor een sterke basis. Observaties, methodegebonden toetsen en het CITO leerlingvolgsysteem monitoren de voortgang. Bij onvoldoende resultaat volgen de fasen geel (extra ondersteuning) en oranje (intensieve begeleiding na overleg met specialisten en ouders). In fase rood wordt uitgebreid diagnostisch onderzoek verricht, eventueel leidend tot een diagnose dyscalculie, waarna blijvende, deskundige hulp wordt geboden.
Sociaal-emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen staan centraal. Naast de dagelijkse observaties van leerkrachten, monitoren we de sociaal-emotionele vooruitgang en het gevoel van veiligheid halfjaarlijks met behulp van het observatie-instrument Kanvas. In de onderbouw vult de leerkracht dit in, terwijl in de bovenbouw zowel de leerkracht als de leerling de vragenlijst invult. De resultaten van Kanvas helpen ons om gerichte aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, zowel op individueel niveau als binnen groepen. Indien nodig, organiseren we in overleg met ouders en externe instanties zoals de GGD of het Centrum voor Jeugd en Gezin, aanvullende ondersteuning.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Ondersteuning op Maat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor leerlingen met specifieke gedragsvraagstukken of uitdagingen met de taakaanpak, kunnen de scholen van Ambion rekenen op gespecialiseerde hulp. Gedragsspecialisten en experts op het gebied van executieve functies bieden tijdelijke, intensieve begeleiding aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Deze specialisten voorzien zowel de leerling als de leerkracht van waardevolle handvatten om de ontwikkeling van de leerling optimaal te ondersteunen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Inclusieve Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De Van Maasdijkschool werkt samen met Steunpunt Onderwijs Noord om leerlingen met een lichamelijke beperking optimale ondersteuning te bieden. Specialisten van dit steunpunt, waaronder partners zoals Revalidatie Friesland, helpen ons bij het realiseren van de nodige aanpassingen in de klasomgeving. Zo zorgen we voor een inclusieve leeromgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.
Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Protocol en Samenwerking
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De scholen van Ambion verlenen, onder specifieke voorwaarden, medewerking aan het verstrekken van medicijnen. Voor medische handelingen zelf, verlenen de scholen in principe geen medewerking. Ouders worden geadviseerd om hiervoor zelf een arts of de GGD in te schakelen. Gedetailleerde informatie hierover is te vinden in het protocol ‘Medische handelingen op scholen’, beschikbaar via de website van Ambion.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op de Van Maasdijkschool
Ontdek Ons Ondersteuningsaanbod
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs
Welke ambitieuze doelen bevat ons schoolplan?
Hoe realiseren wij onze onderwijskundige doelstellingen?
Hoe monitort de school de voortgang en kwaliteit?
Voorbereiding op School: Ons Aanbod voor het Jonge Kind
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt de Van Maasdijkschool extra programma's voor peuters en kleuters?
Met welke kinderopvangorganisaties werkt de Van Maasdijkschool samen?
Onze school werkt nauw samen met Kinderwoud, specifiek met hun locatie De Bijenkorf. Deze samenwerking zorgt voor een gestroomlijnde overgang vanuit de voorschoolse opvang naar de eerste jaren van het basisonderwijs aan de Van Maasdijkschool.