Basisschool Van Maasdijkschool in Heerenveen

Het team van Van Maasdijkschool in Heerenveen

Current section: team
Van Beijma Thoe Kingmawg 1
8441 Heerenveen

Zie hier hoe het team van Van Maasdijkschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Van Maasdijkschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Van Maasdijkschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Van Maasdijkschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Van Maasdijkschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Van Maasdijkschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (41.7%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Van Maasdijkschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Van Maasdijkschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invulling Leerkrachtvervanging op de Van Maasdijkschool

Het lerarentekort heeft ook gevolgen voor onze Van Maasdijkschool in Heerenveen. Het vinden van gekwalificeerde leerkrachten ter vervanging bij ziekte of andere afwezigheid wordt een grotere uitdaging. Wij willen u graag informeren over de procedures die we volgen wanneer een directe vervanging niet mogelijk is, om u zo goed mogelijk te ondersteunen. Via Ambion, het samenwerkingsverband waar onze school onder valt, maken we gebruik van een deskundige vervangingspool. Deze pool van leerkrachten wordt als eerste ingeschakeld voor invallen op alle aangesloten scholen. Daarnaast heeft Ambion toegang tot een bredere database met invallers die flexibel inzetbaar zijn voor diverse onderwijsorganisaties. We anticiperen op situaties waarin het vinden van een vervanger uitdagend is. In eerste instantie bekijken we of een collega binnen ons team extra uren kan of wil bijdragen. Indien dit niet haalbaar is, worden de leerlingen van de betreffende groep gedurende de eerste dag van afwezigheid verdeeld over andere klassen. Voor de tweede dag van afwezigheid, en als er nog steeds geen vervanging is gevonden, zien we ons genoodzaakt de betreffende groep leerlingen tijdelijk vrij te geven. Uiteraard communiceren we de situatie zo snel mogelijk naar u, zodat u tijdig de nodige opvang kunt regelen. We begrijpen dat dit onverwachte situaties met zich meebrengt voor uw gezin en bieden hiervoor ons excuus aan. Ons doel is om dit te allen tijde te voorkomen, maar vragen om uw begrip wanneer dit door omstandigheden onvermijdelijk blijkt.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Van Maasdijkschool

1

Taal en Rekenen: Specialistische Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist

Toelichting van de school:

De Van Maasdijkschool biedt gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen met uitdagingen op het gebied van taal en rekenen. Voor leerlingen met een vastgestelde taalontwikkelingsstoornis kan extra begeleiding via Kentalis (cluster 2) mogelijk zijn. De Commissie van Onderzoek beoordeelt de geschiktheid en duur van deze ondersteuning. Nieuwkomers in de regio Heerenveen en Joure kunnen terecht bij de centrale Schakelklassen op basisschool De Optimist of de Taalklassen op De Brede basisschool. Deze voorzieningen zijn er voor kinderen die direct uit het buitenland instromen of het Nederlands onvoldoende beheersen na een verblijf elders in Nederland, en die korter dan twee jaar in Nederland zijn. Ook kinderen van statushouders die het Nederlands nog moeten leren, vallen onder deze regeling. De schakel- en taalklassen bieden een diagnose- en adviesfunctie en bereiden leerlingen voor op regulier primair onderwijs. Na maximaal 1,5 jaar worden leerlingen, mits er geen andere specifieke leer- of gedragsbehoeften zijn, teruggeplaatst naar een reguliere school. Voor leerlingen met ernstige rekenproblemen volgen we de landelijke protocollen voor Ernstige Reken en Wiskunde-problemen en dyscalculie (ERWD). Kwalitatief goed rekenonderwijs, afgestemd op de individuele leerbehoefte, vormt de basis. Onze leerkrachten zijn getraind in doorlopende leerlijnen, het handelingsmodel, het drieslagmodel en de vertaalcirkel. Ze kunnen differentiëren, diagnostische rekengesprekken voeren en handelingsplannen opstellen in samenwerking met de intern begeleider en rekenspecialist. Signalering van rekenproblemen vindt plaats vanaf groep 1, met extra aandacht in de groepen 1-4 voor een sterke basis. Observaties, methodegebonden toetsen en het CITO leerlingvolgsysteem monitoren de voortgang. Bij onvoldoende resultaat volgen de fasen geel (extra ondersteuning) en oranje (intensieve begeleiding na overleg met specialisten en ouders). In fase rood wordt uitgebreid diagnostisch onderzoek verricht, eventueel leidend tot een diagnose dyscalculie, waarna blijvende, deskundige hulp wordt geboden.

1

Sociaal-emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

specialist sociaal-emotionele vorming

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen staan centraal. Naast de dagelijkse observaties van leerkrachten, monitoren we de sociaal-emotionele vooruitgang en het gevoel van veiligheid halfjaarlijks met behulp van het observatie-instrument Kanvas. In de onderbouw vult de leerkracht dit in, terwijl in de bovenbouw zowel de leerkracht als de leerling de vragenlijst invult. De resultaten van Kanvas helpen ons om gerichte aandacht te besteden aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, zowel op individueel niveau als binnen groepen. Indien nodig, organiseren we in overleg met ouders en externe instanties zoals de GGD of het Centrum voor Jeugd en Gezin, aanvullende ondersteuning.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke gedragsvraagstukken of uitdagingen met de taakaanpak, kunnen de scholen van Ambion rekenen op gespecialiseerde hulp. Gedragsspecialisten en experts op het gebied van executieve functies bieden tijdelijke, intensieve begeleiding aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Deze specialisten voorzien zowel de leerling als de leerkracht van waardevolle handvatten om de ontwikkeling van de leerling optimaal te ondersteunen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Inclusieve Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

sportconsulent

Toelichting van de school:

De Van Maasdijkschool werkt samen met Steunpunt Onderwijs Noord om leerlingen met een lichamelijke beperking optimale ondersteuning te bieden. Specialisten van dit steunpunt, waaronder partners zoals Revalidatie Friesland, helpen ons bij het realiseren van de nodige aanpassingen in de klasomgeving. Zo zorgen we voor een inclusieve leeromgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Protocol en Samenwerking

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De scholen van Ambion verlenen, onder specifieke voorwaarden, medewerking aan het verstrekken van medicijnen. Voor medische handelingen zelf, verlenen de scholen in principe geen medewerking. Ouders worden geadviseerd om hiervoor zelf een arts of de GGD in te schakelen. Gedetailleerde informatie hierover is te vinden in het protocol ‘Medische handelingen op scholen’, beschikbaar via de website van Ambion.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
3
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Grote toneelzaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op de Van Maasdijkschool

Ontdek Ons Ondersteuningsaanbod

De Van Maasdijkschool biedt uitgebreide ondersteuning om elk kind optimaal te laten presteren. Ons Schoolondersteuningsprofiel, beschikbaar op onze website onder documenten, schetst gedetailleerd hoe wij dit realiseren. U vindt er alle informatie over onze aanpak. Een warm welkom voor jonge kinderen is essentieel. Voor peuters die de overstap maken naar de basisschool organiseren we een soepele overdracht. We nodigen kinderen ruim voor hun vierde verjaardag uit voor wennen, zodat de start op de Van Maasdijkschool zo prettig mogelijk verloopt. Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, werken we nauw samen met een toegewijde intern begeleider. Zij coördineert de leerlingenzorg, ondersteunt leerkrachten en ouders en draagt bij aan het schoolbeleid op het gebied van zorg. Heeft u vragen, neem dan gerust contact op met de groepsleerkracht. Onze basisondersteuning is handelingsgericht. We kijken systematisch naar de individuele behoeften van leerlingen en hoe we deze het beste kunnen invullen. De intern begeleider speelt hierin een cruciale ondersteunende rol, zodat elke leerling de juiste basis krijgt. Bij specifieke onderwijsbehoeften bieden we gerichte hulp. Dit kan extra instructie, aangepast lesmateriaal of de inzet van onderwijsassistenten omvatten. We streven ernaar om leerlingen zoveel mogelijk binnen hun eigen groep te ondersteunen met middelen vanuit het samenwerkingsverband. De Van Maasdijkschool maakt deel uit van Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Dit samenwerkingsverband zorgt voor een ondersteuningsplan en de verdeling van middelen, zodat alle leerlingen de juiste zorg ontvangen. Meer details vindt u op hun website. Voor ernstige dyslexie biedt de gemeente vergoeding voor onderzoek en begeleiding. Ons dyslexieprotocol is gericht op vroege signalering en adequate ondersteuning. We houden nauwkeurig dossiers bij en zetten effectieve interventies in. Onze school werkt samen met de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion. Via de intern begeleider kunnen we expertise inroepen van orthopedagogen, dyslexiespecialisten en logopedisten. Ook is er een flexibele schil met specialisten voor rekenen, taal, gedrag en hoogbegaafdheid. Indien de basisondersteuning niet volstaat, signaleren we dit gezamenlijk met ouders en de leerling. We zoeken dan naar maatwerkoplossingen en passende extra ondersteuning, waarbij we nauw samenwerken met specialisten. Een handelingsgericht proces-diagnostiek gesprek met een orthopedagoog is hierbij essentieel. De ontwikkeling van jonge kinderen volgen we nauwgezet via observaties. We dagen ze spelenderwijs uit en focussen op taal- en rekenvaardigheden voor een soepele overgang naar groep 3. De voorbereiding op groep 3 is zorgvuldig, met aandacht voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling. Toekomstige ontwikkelingen in ons ondersteuningsaanbod richten zich met name op de gebieden Taal en Rekenen. We blijven ons onderwijs continu verbeteren voor de beste resultaten van uw kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs

Welke ambitieuze doelen bevat ons schoolplan?

Onze Van Maasdijkschool hanteert een gestructureerde aanpak voor lesgeven, gebaseerd op expliciete, directe instructie. Dit model garandeert een duidelijk lesaanbod met concrete leerdoelen en een grondige evaluatie. Class-management is eveneens een speerpunt, waarbij we effectieve middelen inzetten die aansluiten bij ons lesmodel. Regelmatige klassenbezoeken door de directie en intern begeleider waarborgen de naleving van onze afspraken. Via persoonlijke gesprekken en teamoverleg delen we bevindingen en stellen we werkwijzen bij om continu te verbeteren. Voor het komende schooljaar focussen we op professionele ontwikkeling. Dit omvat het verdiepen van Snappet voor adaptief rekenen en taal in groep 4-8, het versterken van onze Friese methode 'Spoar 8', en het uitbreiden van de Kanjertraining. Ook kindgesprekken, portfolio's en Apple/ICT-trainingen staan centraal, naast het actief werken aan een positieve professionele cultuur binnen ons team.

Hoe realiseren wij onze onderwijskundige doelstellingen?

Het Koersplan 2023-2027 van Ambion vormt de leidraad voor onze strategische agenda. Dit plan, gebaseerd op de evaluatie van eerdere koersuitspraken, kent zes kernthema's: Professionele Cultuur, Onderzoekend Leren en Werken, Uitdagend Onderwijs, Onderwijs op Maat, Samenwerken en een Passende Organisatie-inrichting. 'De Basis Verstevigen' is ons fundament, met nadruk op taal, rekenen, digitale geletterdheid en wereldburgerschap. Onze vier kernwaarden – Vertrouwen, Vakmanschap, Verbinding en Vindingrijkheid – weerspiegelen onze openbare identiteit en visie. Elk schoolplan beschrijft hoe deze thema's binnen onze school concreet worden ingevuld, met jaarlijkse evaluaties in de schooljaarverslagen. Ons kwaliteitszorgdocument van Ambion schetst de organisatorische aanpak voor kwaliteitsontwikkeling. Via onze schoolwebsite en Scholen op de Kaart delen we ons Schoolplan, Schooljaarplan en -verslag, en het Koersplan Ambion, zodat u volledig geïnformeerd bent over onze onderwijskwaliteit en -ontwikkeling.

Hoe monitort de school de voortgang en kwaliteit?

De directie en het schoolteam werken nauw samen aan de continue verbetering van ons onderwijs. We leggen verantwoording af over onze kwaliteit aan ouders, partners en de onderwijsinspectie via onze schoolgids, Scholen op de Kaart, het schoolplan en jaarlijkse plannen en verslagen. Het schooljaarplan specificeert de jaardoelen, verantwoordelijkheden, budgetten en tijdlijnen. Dit plan wordt in samenspraak met het team opgesteld en voorgelegd aan de medezeggenschapsraad, die de voortgang monitort. Aan het einde van het schooljaar evalueert het team het plan, analyseert het eventuele niet-behaalde doelen en formuleert vervolgstappen. Het schooljaarplan bevat tevens het verslag van het voorgaande jaar, wat zorgt voor een cyclische aanpak. Hierdoor zien we welke doelen doorlopen en continueren we onze kwaliteitsverbetering, wat resulteert in een transparante en doelgerichte onderwijsomgeving voor onze leerlingen.

Voorbereiding op School: Ons Aanbod voor het Jonge Kind

Toelichting van de school

De Van Maasdijkschool in Heerenveen hecht veel waarde aan een soepele overgang naar het basisonderwijs. Daarom werken we nauw samen met lokale kinderopvangorganisaties die gespecialiseerde voorschoolse educatie aanbieden. Samen met de gemeente Heerenveen hebben we duidelijke afspraken gemaakt om de ontwikkeling van kinderen van 0 tot 6 jaar optimaal te ondersteunen. Deze samenwerking garandeert een 'warme overdracht' van de peuteropvang naar onze school. Door constante communicatie en uitwisseling van kennis zorgen we ervoor dat de leerlijnen naadloos op elkaar aansluiten en continu verbeteren. Dit draagt bij aan een solide basis voor elke jonge leerling.

Veelgestelde vragen

Biedt de Van Maasdijkschool extra programma's voor peuters en kleuters?

De Van Maasdijkschool richt zich primair op basisonderwijs. Voor een naadloze start werken we echter samen met externe partners die gespecialiseerde voorschoolse educatie verzorgen, wat de overgang naar ons onderwijs vergemakkelijkt.

Met welke kinderopvangorganisaties werkt de Van Maasdijkschool samen?

Onze school werkt nauw samen met Kinderwoud, specifiek met hun locatie De Bijenkorf. Deze samenwerking zorgt voor een gestroomlijnde overgang vanuit de voorschoolse opvang naar de eerste jaren van het basisonderwijs aan de Van Maasdijkschool.

Onze school werkt nauw samen met Kinderwoud, specifiek met hun locatie De Bijenkorf. Deze samenwerking zorgt voor een gestroomlijnde overgang vanuit de voorschoolse opvang naar de eerste jaren van het basisonderwijs aan de Van Maasdijkschool.

Team | Van Maasdijkschool in Heerenveen | [2025] Schoolregister