Katholieke Basisschool De Tweeklank in Hazerswoude-Rijndijk

Het team van Katholieke Basisschool De Tweeklank in Hazerswoude-Rijndijk

Current section: team
Da Costasingel 42
2394 Hazerswoude-Rijndijk

Zie hier hoe het team van Katholieke Basisschool De Tweeklank is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Katholieke Basisschool De Tweeklank. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Katholieke Basisschool De Tweeklank bij jullie?

Ontdek hoe goed Katholieke Basisschool De Tweeklank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Katholieke Basisschool De Tweeklank zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68.8%)
Man (31.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Katholieke Basisschool De Tweeklank. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (40%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (6.7%)
55-65 jaar (13.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Katholieke Basisschool De Tweeklank werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.3%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Katholieke Basisschool De Tweeklank gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling Docentvervanging: Onze Aanpak bij Afwezigheid

Katholieke Basisschool De Tweeklank, onderdeel van het bestuur WIJ de Venen, anticipeert op de uitdagingen van het lerarentekort. We begrijpen dat de beschikbaarheid van gekwalificeerde vervangers een groeiend punt van zorg is in onze regio. Om dit tekort aan te pakken, zet WIJ de Venen actief in op het werven van nieuwe docenten voor onze vervangerspool. Daarnaast stimuleren we zij-instromers via specifieke opleidings­trajecten en zoeken we continu naar creatieve oplossingen binnen onze schoolorganisatie om onderwijskwaliteit te garanderen. Hoewel we ons uiterste best doen, kan het voorkomen dat er uitzonderlijke situaties ontstaan waarbij er geen directe vervanging mogelijk is. In dergelijke gevallen zullen wij u tijdig informeren en vragen om uw begrip, mocht het noodzakelijk zijn leerlingen een dag thuis te laten. Binnen WIJ de Venen hanteren we strikte afspraken om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Directeuren en intern begeleiders blijven primair gefocust op hun kerntaken en strategische ontwikkeling, en worden niet structureel ingezet als klassen­vervangers. WIJ de Venen werkt nauw samen met directeuren en de Gemeenschappelijke Medezeggenschaps­raad (GMR) aan een proactief beleidsplan om het lerarentekort effectief te mitigeren en de onderwijs­kwaliteit op lange termijn te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De onderwijskundige ontwikkelingen worden vormgegeven door werkgroepen. Leerkrachten in een werkgroep bepalen met elkaar wat er op hun gebied voor dit schooljaar bereikt moet worden. Dit leggen we in grote lijnen vast in het schooljaarplan. Per schooljaar verschilt het hoeveel tijd en aandacht er besteed wordt aan het betreffende onderwerp.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten bij Basisschool De Tweeklank

2

Taal en Rekenen: Verbetering van kernvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studieresultaten
Rekenspecialist voor Optimale Cijfers

Toelichting van de school:

Op De Tweeklank zetten we in op optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze intern begeleider en rekenspecialist werken nauw samen om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, te helpen excelleren. We stellen samen met u, uw kind en de leerkracht een persoonlijk plan op. Dit plan, dat gebruikmaakt van de expertise van onze specialisten, is gericht op het behalen van meetbare resultaten. Daarnaast onderhouden we een uitgebreid netwerk van externe partners. Dit stelt ons in staat om altijd de meest effectieve aanpak te bieden voor de specifieke leerbehoeften van uw kind.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Klaslokaalgedrag
Intern Begeleider met Master SEN Diploma

Toelichting van de school:

Wij bieden gerichte ondersteuning voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Onze gedragsspecialist en intern begeleider, die beschikt over een Master SEN diploma, creëren een veilige en stimulerende leeromgeving. Door middel van gespecialiseerde plannen, opgesteld in samenwerking met ouders en leerkrachten, pakken we gedragsuitdagingen effectief aan. Onze school profiteert van een breed netwerk, waardoor we altijd toegang hebben tot de nieuwste inzichten en methodieken op het gebied van gedragsmanagement en sociaal welzijn.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studiegedrag
Intern Begeleider voor Studieplanning

Toelichting van de school:

De Tweeklank stimuleert een proactieve werkhouding en effectieve taakaanpak. Wij gebruiken bewezen methodieken zoals Breinhelden en Butskees om onze aanpak te intensiveren. Deze methoden bieden ons de handvatten om zowel individuele leerlingen als hele groepen te begeleiden naar betere studieprestaties. Onze specialisten werken nauw samen om ervoor te zorgen dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is voor succesvol leren.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Logopedist voor Communicatieontwikkeling
Motorisch Remedial Teacher (MRT) voor Bewegingsvaardigheden

Toelichting van de school:

Wij besteden veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Een groot deel van ons team is gediplomeerd in bewegingsonderwijs, en we hebben een gespecialiseerde Motorisch Remedial Teacher (MRT). De school werkt samen met een logopediste die screenings uitvoert en structureel overleg pleegt over de voortgang van kinderen. Deze expertise zorgt ervoor dat leerlingen zich zowel fysiek als communicatief optimaal kunnen ontwikkelen.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam Onderwijs

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverleners (BHV) met EHBO-kennis

Toelichting van de school:

Veiligheid en persoonlijke verzorging staan centraal bij De Tweeklank. Onze BHV'ers, getraind in EHBO en jeugd EHBO, bieden directe hulp bij noodgevallen. We zorgen voor continue bijscholing van ons team, bijvoorbeeld op het gebied van diabeteszorg, in nauwe afstemming met de ouders. Onze proactieve aanpak garandeert dat medische behoeften adequaat worden opgepakt, zodat elk kind zich veilig en verzorgd voelt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Lift
Handvaardigheidslokaal met keuken

Ontdek Ons Aanbod: Ondersteuning op Maat voor Elk Kind

Gedetailleerde Uitleg van Katholieke Basisschool De Tweeklank

Bij Katholieke Basisschool De Tweeklank geloven we in een persoonlijke benadering. We kijken naar het unieke kind, niet naar doelgroepen. Samen met u als ouder verkennen we de sterke punten en ontwikkelingsbehoeften van uw kind, waarbij we verder reiken dan enkel de onderwijsleering. We focussen ook op de ondersteuningsvragen van leerkrachten, medeleerlingen en ouders. Door gezamenlijk plannen op te stellen en deze te evalueren, zorgen we voor een optimale groei. Indien er extra ondersteuning nodig is die buiten onze schoolmogelijkheden valt, denken zowel ons bestuur, WIJ de Venen, als ons samenwerkingsverband actief mee om passende oplossingen te vinden. Regionale Taalschool voor Nieuwkomers Kinderen in de basisschoolleeftijd die de Nederlandse taal nog niet beheersen, worden aangemeld bij onze regionale taalschool. Deze taalschool is een initiatief van het bestuur van SCOPE Scholengroep en werkt samen met onderwijsbesturen en drie gemeenten in de regio: Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop. De regionale taalschool biedt intensief taalonderwijs aan nieuwkomers, waaronder kinderen van asielzoekers, statushouders, vluchtelingen, arbeidsmigranten en andere kinderen die nog geen jaar in Nederland wonen. Zij ontvangen hier minimaal 3 maanden en maximaal 1 jaar fulltime taalonderwijs. Na dit traject stromen de kinderen door naar reguliere basisscholen in hun woonplaats, waarbij ze worden aangemeld bij een school binnen het dorp waar zij gevestigd zijn. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning De Tweeklank hecht grote waarde aan een open houding en het omarmen van de individualiteit van elk kind. Dit vormt de kern van onze teamfilosofie. In de komende jaren zullen diverse collega's zich verder specialiseren in taal, lezen en culturele vorming. Alle teamleden stellen ambitieuze doelen binnen hun persoonlijke leerplannen en door onze hernieuwde implementatie van handelingsgericht werken. We streven ernaar ons netwerk te vergroten en waar nodig ondersteuningsbehoeften extern in te vullen, wat onze aandacht heeft.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Innovatieve Schoolplannen

Welke Ambitieuze Doelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Ons schoolplan is zorgvuldig samengesteld rondom ambitieuze doelen, zowel op bestuurs- als op schoolniveau vastgesteld. Elk schooljaar evalueren we onze voortgang en passen we onze strategie aan om deze ambities stap voor stap te realiseren, verdeeld over diverse ontwikkelgebieden. Wij zetten ons in om leerlingen optimaal voor te bereiden op de toekomst. Daarom focust ons onderwijs op essentiële speerpunten: het cultiveren en behouden van leesplezier, het versterken van taal- en rekenvaardigheden als solide basis, en het bevorderen van sociale vaardigheden binnen een inclusieve omgeving. Daarnaast besteden we aandacht aan het ontwikkelen van breinkrachten, ook wel executieve functies genoemd, en aan persoonsontwikkeling, waarbij leerlingen hun innerlijke wereld leren kennen. 'Leren leren' staat hierbij centraal: het ontwikkelen van studievaardigheden en het omarmen van fouten als leermomenten. Om deze doelen te bereiken, bieden we een doordacht onderwijsaanbod dat wordt uitgewerkt in gedetailleerde groepsplannen en ondersteund door overzichtelijke groepsoverzichten. Minimaal driemaal per jaar evalueren we gezamenlijk met de leerkracht, intern begeleider en directie de leeropbrengsten. Op basis van deze groepsbesprekingen wordt het onderwijsaanbod waar nodig aangescherpt. Bovendien stimuleren we binnen ons team de ontwikkeling van gespecialiseerde kennis op diverse vakgebieden. Door actief expertise te delen, versterken we onze collectieve expertise en bevorderen we een cultuur van continu leren – niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor onze toegewijde leerkrachten.

Hoe Realiseert Onze School de Vastgestelde Educatieve Doelstellingen?

De doelstellingen uit ons schoolplan worden nauwlettend gemonitord door toegewijde werkgroepen binnen ons onderwijsteam. Meerdere keren per jaar presenteren de teamleden de actuele stand van zaken van hun werkgroep, en daarmee ook de voortgang op de vastgestelde doelen uit het schoolplan, aan hun collega's. Op bestuursniveau vinden er eveneens frequente overleggen plaats tussen directeuren en intern begeleiders. Tijdens deze bijeenkomsten wordt het schoolplan besproken en wordt gezamenlijk gekeken naar de effectiviteit en verdere ontwikkelingen.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool De Tweeklank

Toelichting van de school

Op Katholieke Basisschool De Tweeklank geloven we sterk in een naadloze overgang van opvang naar onderwijs. Daarom werken we actief samen met onze gewaardeerde partners, Junis en Partou. Deze samenwerking is essentieel voor het creëren van een doorgaande leerlijn, waarbij de ontwikkeling van elk kind centraal staat. We streven ernaar een omgeving te bieden waarin kinderen zich vanaf de start welkom, gezien en optimaal ondersteund voelen. Samen met Junis en Partou bouwen we aan een rijke en stimulerende leeromgeving, speciaal ontworpen voor de jongste ontdekkers binnen onze gemeenschap.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Tweeklank speciaal programma voor jonge kinderen?

Katholieke Basisschool De Tweeklank biedt geen afzonderlijk extra programma specifiek voor jonge kinderen buiten de reguliere instroom. Wel zorgen we voor een warme en gestructureerde overgang naar de basisschool, met aandacht voor de behoeften van elk individueel kind. Onze focus ligt op een soepele start binnen onze reguliere groepen, waar alle kinderen de aandacht krijgen die ze verdienen.

Met welke organisaties werkt Basisschool De Tweeklank samen voor jonge kinderen?

Basisschool De Tweeklank werkt nauw samen met toonaangevende organisaties die gespecialiseerd zijn in kinderopvang en voorschoolse educatie. Deze samenwerking met Junis en Partou zorgt voor een optimale afstemming tussen opvang en onderwijs. Kinderen profiteren zo van een doorlopende ontwikkelingslijn. Ontdek meer over de mogelijkheden via de websites van onze partners: Junis en Partou.

Basisschool De Tweeklank werkt nauw samen met toonaangevende organisaties die gespecialiseerd zijn in kinderopvang en voorschoolse educatie. Deze samenwerking met Junis en Partou zorgt voor een optimale afstemming tussen opvang en onderwijs. Kinderen profiteren zo van een doorlopende ontwikkelingslijn. Ontdek meer over de mogelijkheden via de websites van onze partners: Junis en Partou.

Team | Katholieke Basisschool De Tweeklank in Hazerswoude-Rijndijk | [2025] Schoolregister