
De resultaten van Openbare Basisschool de Vijzel in Hauwert
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool de Vijzel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool de Vijzel bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Vijzel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Vijzel
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit cruciale niveau wordt getoetst in groep acht met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van onze leerlingen de basisvaardigheden moet beheersen om aan dit fundament te voldoen. Op Openbare Basisschool de Vijzel streven we ernaar dit landelijke doel ruimschoots te overtreffen, wat blijkt uit onze uitstekende resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op De Vijzel
Het streefniveau symboliseert een hoger ambitieniveau, waarbij we streven naar optimale taal- en rekenontwikkeling voor al onze leerlingen. Het is ons doel dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit uitdagende niveau bereikt. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Deze wordt bepaald op basis van de unieke kenmerken van onze leerlingenpopulatie, wat zorgt voor een gepersonaliseerde beoordeling van onze prestaties. Openbare Basisschool de Vijzel zet zich volop in om ook op dit hogere niveau uitstekende resultaten te behalen en onze leerlingen te stimuleren tot maximale groei.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool de Vijzel?
Openbare Basisschool de Vijzel begeleidt elke leerling naar het voortgezet onderwijs. Ons schooladvies is een weloverwogen beslissing, gebaseerd op de academische prestaties, de persoonlijke ontwikkeling en de inzet van uw kind. Het traject van advisering is zorgvuldig gepland om uw kind de best mogelijke voorbereiding te bieden. Eind groep 7 ontvangen leerlingen een oriënterend advies. In januari van groep 8 presenteren we een voorlopig schooladvies, gevolgd door de doorstroomtoets in februari. Het definitieve schooladvies wordt in maart vastgesteld, waarna alle leerlingen zich inschrijven voor een passende school in het voortgezet onderwijs. Mocht de doorstroomtoets een hogere score laten zien dan het voorlopige advies, dan evalueren we het schooladvies opnieuw. Dit kan leiden tot een bijstelling van het advies, of het behouden van het oorspronkelijke advies.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool de Vijzel
Op Openbare Basisschool de Vijzel stimuleren we actief de sociale ontwikkeling van elk kind. We leren kinderen essentiële vaardigheden voor positieve interacties, zoals effectief samenwerken, conflicten oplossen en assertiviteit. Deze vaardigheden dragen bij aan een veilige en prettige schoolomgeving, wat essentieel is voor optimale leerprestaties en persoonlijk welzijn. We hechten veel waarde aan de stem van onze leerlingen. Dit uit zich op diverse manieren binnen de schoolorganisatie. Zo is er een actieve leerlingenraad waarin elke klas vertegenwoordigd is. Voorafgaand aan vergaderingen bespreken klassenvertegenwoordigers de agenda met hun klasgenoten, zodat zij de groep goed kunnen vertegenwoordigen. Gemaakte notulen, verzorgd door leerlingen uit groep 8, worden vervolgens gedeeld met alle klassen. Daarnaast presenteren leerlingen schoolafspraken aan elkaar, en stellen zij samen met hun leerkracht groepsafspraken op. Elk kind is bovendien een centrale deelnemer aan start- en voortgangsgesprekken, waarbij hun inbreng en rol actief wordt benadrukt. Om de sociale vooruitgang te monitoren, vullen leerlingen en leerkrachten tweemaal per jaar de vragenlijsten van het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS) in. Onze leerkrachten zijn tevens gespecialiseerd in het geven van Kanjertrainingen, gericht op het versterken van onderling vertrouwen en samenwerking. Kinderen leren hierdoor niet alleen effectief samenwerken met een duidelijke taakverdeling, maar ook hoe ze elkaar kunnen ondersteunen, aanvullen en constructief feedback kunnen geven. Regelmatig werken leerlingen ook groepsoverstijgend samen aan projecten zoals spelletjescircuits, onderzoekopdrachten of creatieve uitdagingen, wat de verbinding binnen de school bevordert. Ons uiteindelijke doel is het creëren van een veilige leeromgeving waar iedereen met respect en op een positieve manier met elkaar omgaat.
Wederzijds Vertrouwen
Gedeelde Veiligheid
Individuele Verantwoordelijkheid
Hoe pakt Basisschool de Vijzel sociale ontwikkeling aan?
Wekelijks bieden we Kanjertrainingen aan, gericht op het versterken van wederzijds vertrouwen. Dit creëert rust in de klas, bevordert sociale veiligheid en draagt bij aan een positief schoolklimaat. Bij ongewenst gedrag hanteren we een systeem van gele en rode kaarten. Leerlingen en leerkrachten vullen tweemaal per jaar de KanVAS-vragenlijsten in. Deze gegevens worden geanalyseerd op leerling-, groeps- en schoolniveau. Op leerlingniveau vindt een grondige analyse plaats, aangevuld met dagelijkse observaties door leerkrachten. De resultaten worden besproken in het leerteam en tijdens ouder-kindgesprekken, met eventuele aanpassingen in het plan van aanpak. Op groepsniveau analyseren we de docentenvragenlijsten van KanVAS in het leerteam, gevolgd door een plan van aanpak indien nodig. Schoolbreed worden de KanVAS-gegevens besproken met het team en de medezeggenschapsraad (MR) om eventuele actieplannen te ontwikkelen. Daarnaast is Silvia Wagemaker, onze schoolmaatschappelijk werker, onderdeel van het ondersteuningsteam. Zij denkt mee met hulpvragen en zorgen en is ook voor ouders bereikbaar via silvia.wagemaker@medemblik.nl.
Welke registratiemiddelen zet de school in voor sociale resultaten?
Deze school gebruikt Kanvas om de sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen en te monitoren.
- Kanvas
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast?
Op Basisschool de Vijzel maken we gebruik van de bewezen effectieve Kanjertrainingen om sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen.
- Kanjertrainingen
Onderwijsinspectie Rapport: Beoordeling Openbare Basisschool De Vijzel
Openbare Basisschool De Vijzel heeft op 27 maart 2014 opnieuw een positief basisarrangement ontvangen van de Onderwijsinspectie. Dit bevestigt de solide kwaliteit van ons onderwijs en de effectieve aanpak voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Ons team zet zich dagelijks in voor excellent onderwijs, waarbij we focussen op de individuele groei van elke leerling. Het basisarrangement onderstreept onze toewijding aan een veilige en stimulerende leeromgeving. Hier vindt u gedetailleerde informatie over de bevindingen van de Onderwijsinspectie, die ons helpen om continu te blijven verbeteren en een toekomstbestendige school te zijn.