De Toermalijn in Hasselt

Het team van De Toermalijn in Hasselt

Current section: team
Prinsenstraat 22 A
8061 Hasselt

Zie hier hoe het team van De Toermalijn is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Toermalijn. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Toermalijn bij jullie?

Ontdek hoe goed De Toermalijn bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Toermalijn zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 63.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (63.6%)
Man (36.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Toermalijn. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (18.2%)
35-45 jaar (18.2%)
45-55 jaar (45.5%)
55-65 jaar (9.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Toermalijn werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Toermalijn gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)

Professionele Vervangingsregelingen op Basisschool De Toermalijn

Op Basisschool De Toermalijn zorgen wij voor een naadloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. In geval van ziekte of andere onvoorziene omstandigheden, zetten wij direct onze interne vervangingspool in. Dit omvat ervaren duo-collega's die direct bijspringen en de lesvoortgang waarborgen. Indien een interne oplossing niet mogelijk is, beschikken we over een netwerk van gekwalificeerde externe leerkrachten. Zo garanderen we dat uw kind altijd les krijgt van een bevoegde professional. Wij erkennen de uitdagingen van het huidige lerarentekort en informeren u proactief over mogelijke beperkingen. Mocht het onverhoopt toch niet lukken om een vervanger te vinden, dan vragen wij tijdig uw begrip en medewerking om uw kind thuis op te vangen. Communicatie hierover verloopt primair via ons ouderportaal, Social Schools, om u zo spoedig mogelijk te informeren. In zeldzame spoedsituaties kan deze communicatie op de ochtend zelf plaatsvinden, zodat u direct op de hoogte bent van eventuele noodzakelijke thuissituaties voor die dag.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school is gehuisvest in een prachtig gebouw met veel mogelijkheden. Een groot speelveld waar we graag bewegen, een inpandig gymlokaal en mogelijkheden voor creativiteit in het technieklokaal en handvaardigheidslokaal. Afhankelijk van het aantal leerlingen maken we jaarlijks een indeling van de groepen. Dit schooljaar werken we met 7 groepen waarbij groep 6/7 en 7/8 gecombineerd zijn. Ook is het een bewuste keuze van de school om te werken met twee groepen 1/2.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op De Toermalijn: Specialisten voor Elke Uitdaging

4

Taal en Rekenen: Boost de Academische Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheidsspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op De Toermalijn bieden we gerichte ondersteuning aan leerlingen met specifieke leer- of gedragsvragen. Onze toegewijde leerkrachten en specialisten werken nauw samen om uw kind te helpen excelleren. De effectiviteit van de extra ondersteuning wordt meermaals per jaar geëvalueerd. Voor specifieke vragen rondom taal, lezen of rekenen, staan onze specialisten klaar met advies en praktische hulp. De kwaliteitscoördinator speelt een cruciale rol in het coördineren van zorgvragen en onderhoudt contacten met externe partners. De ondersteuning vindt plaats waar mogelijk binnen de klasomgeving en indien nodig buiten de groep, om een optimale leerervaring te garanderen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Gecertificeerde Kanjertrainers

Toelichting van de school:

Wij geloven in een positieve benadering van gedrag en werkhouding. Vrijwel al onze medewerkers hebben de Kanjertraining gevolgd, een effectieve methodiek voor sociaal-emotionele ontwikkeling en gedragsmanagement. Dit jaar volgen enkele leerkrachten een opfriscursus of de volledige training. Daarnaast profiteert De Toermalijn van de expertise binnen Stichting Op Kop. Deze stichting beschikt over een breed scala aan specialisten, waaronder orthopedagogen en gedragsspecialisten, die onze scholen ondersteunen. Onze focus ligt op het creëren van een omgeving waarin elk kind zich veilig voelt en zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op academisch als persoonlijk vlak.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging en Coördinatie

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor de bevordering van de motorische en lichamelijke ontwikkeling onderhoudt De Toermalijn waardevolle externe contacten. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om, indien nodig, gespecialiseerde trainingen zoals Psychomotorische Therapie (PMT) aan te bieden. Wij streven ernaar een holistische benadering van ontwikkeling te bieden, waarbij zowel de cognitieve als de fysieke aspecten van uw kind aandacht krijgen. Neem contact op met school voor meer informatie over de mogelijkheden.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Toermalijn hanteert een strikt protocol voor medisch handelen, dat u kunt raadplegen op de website van Stichting Op Kop. Dit protocol waarborgt de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen. Indien uw kind medicatie nodig heeft die tijdens schooltijd moet worden toegediend, is een open communicatie met de groepsleerkracht en/of de directie essentieel. Wij zorgen voor een zorgvuldige en veilige uitvoering hiervan. Uw kind kan rekenen op adequate zorg en ondersteuning binnen onze schoolmuren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal

Optimale Leerlingondersteuning op De Toermalijn: Een Diepgaande Aanpak

Onze Visie op Passend Onderwijs en Leerlingbegeleiding

Toelatingsbeleid: Uw Kind Centraal bij Basisschool De Toermalijn Elke ouder wenst het allerbeste voor zijn of haar kind, en deze ambitie delen wij als toegewijde basisschool. Bij de aanmelding van uw kind voeren we een zorgvuldig onderzoek om te bepalen of onze school de ideale leeromgeving biedt. Samen met u als ouder bespreken we de unieke behoeften van uw kind en hoe wij hieraan de meest passende ondersteuning kunnen bieden. Onze Zorgplicht voor Passend Onderwijs De Toermalijn draagt een zorgplicht, wat inhoudt dat wij de verantwoordelijkheid nemen om te evalueren of wij passend onderwijs kunnen realiseren. Indien dit niet het geval is, assisteren wij u actief bij het vinden van een alternatieve, geschikte school. Ons gezamenlijke doel is dat uw kind de optimale omgeving vindt voor zijn of haar ontwikkeling. Ons volledige toelatingsbeleid is verkrijgbaar via de schooldirectie. Toekomstig Aanbod en Werkwijze Leerlingenondersteuning Handelingsgericht werken (HGW) vormt de kern van onze onderwijsaanpak, gericht op het organiseren van passend onderwijs. Dit proces begint met een scherpe observatie van de leer- en ontwikkelbehoeften van elk kind. Deze methode stelt ons in staat om gerichte ondersteuning te bieden, de juiste expertise in te schakelen en de voortgang en resultaten nauwgezet te volgen. We hanteren vier ondersteuningsniveaus: basisondersteuning, lichte ondersteuning, extra ondersteuning en, indien nodig, een doorverwijzing naar speciaal (basis)onderwijs (S(B)O). Basisondersteuning: De Fundering voor Elke Leerling Passend onderwijs garandeert dat ieder kind onderwijs ontvangt dat aansluit bij individuele behoeften en capaciteiten. Basisondersteuning is de ondersteuning die wij standaard aan al onze leerlingen bieden. Hiermee creëren we een veilige, stimulerende en positieve leeromgeving waar ieder kind zich optimaal kan ontplooien. Wij volgen de ontwikkeling van leerlingen nauwgezet via een leerlingvolgsysteem, toetsen en observaties, met ondersteuning van onze kwaliteitscoördinator en een sterk pedagogisch klimaat. Onze Inzet voor Effectieve Basisondersteuning: Diepgaande kennis van leer- en ontwikkelingsprocessen. Beheersing van differentiatie- en instructietechnieken. Analytisch vermogen voor toetsanalyses en doelstellingen. Uitstekende communicatieve vaardigheden richting leerlingen, ouders en collega's. Sterk pedagogisch en didactisch klassenmanagement. Continu reflectief vermogen. Kennis van onze zorgstructuur en relevante wetgeving. Vaardigheid in digitale geletterdheid. In de kleuterklassen (groep 1-2) focussen we op observaties en ontwikkelgesprekken met een kleutervolgsysteem. Vanaf groep 3 tot en met 8 maken we gebruik van zowel methodegebonden als methodeonafhankelijke toetsen, aangevuld met sociaal-emotionele leerlingvolgsystemen. Alle data worden zorgvuldig geregistreerd in ParnasSys, inclusief analyses en onderwijsbehoeften. De ondersteuning is verankerd in een duidelijke zorgstructuur met regelmatige groeps- en leerlingbesprekingen. Kwaliteitscoördinatoren en directie bezoeken klassen om de onderwijskwaliteit continu te waarborgen. Lichte Ondersteuning: Extra Aandacht Binnen de Groep Lichte ondersteuning is bedoeld voor leerlingen die extra onderwijsbehoeften hebben, maar binnen het reguliere onderwijs kunnen functioneren. Deze ondersteuning vindt primair plaats binnen de eigen groep en kan bestaan uit aangepast lesmateriaal, herhaalde instructie, inzet van een onderwijsassistent, of aanpassingen in het klassenmanagement. Extra Ondersteuning: Handelingsgericht Werken en HGPD Indien basisondersteuning en lichte ondersteuning ontoereikend zijn, bieden wij extra ondersteuning. Binnen Stichting Op Kop passen we handelingsgericht werken (HGW) toe met handelingsgerichte procesdiagnostiek (HGPD). Een HGPD-gesprek is een gezamenlijke sessie met school, ouders en betrokkenen om de onderwijsbehoeften van uw kind te analyseren. Het doel is om helderheid te scheppen over de situatie, zowel binnen als buiten school, en om concrete afspraken te maken over passende begeleiding. Hierbij staan de talenten van het kind centraal. Mogelijke vormen van extra ondersteuning zijn: Begeleiding via een handelingsplan. Onderwijs via een Ontwikkelperspectiefplan (OPP). Inzet van ons interne ondersteuningsteam. Ambulante begeleiding door externe specialisten. Inschakelen van externe expertise via het samenwerkingsverband of jeugdhulp. Grenzen aan Zorg: Verantwoordelijkheid en Samenwerking Basisschool De Toermalijn streeft ernaar om elke leerling een veilige en passende leeromgeving te bieden. Hoewel we inzetten op preventie, pedagogische sensitiviteit en een professioneel zorgteam, zijn er grenzen aan de zelfstandig te leveren zorg. Grenzen worden bepaald door: Fysieke en sociale veiligheid: Gedrag dat structureel de veiligheid bedreigt, kan leiden tot grenzen aan plaatsing in het regulier onderwijs, ondanks inzet op ondersteuning. Passend binnen het onderwijsaanbod: Sommige leerlingen hebben behoeften die beter aansluiten bij een andere onderwijssetting, zoals speciaal (basis)onderwijs. Expertise van het schoolteam: Ons team is niet uitgerust voor intensieve psychologische of medische behandeling. Tijd en capaciteit: Ondersteuning moet uitvoerbaar blijven binnen de schoolorganisatie zonder de kwaliteit voor andere leerlingen aan te tasten. Bij vragen die deze grenzen overschrijden, zoeken we in overleg met u en het samenwerkingsverband naar passende vervolgstappen, zoals het inschakelen van externe hulp of het onderzoeken van een overstap naar een andere onderwijssetting. Samenwerking met Ketenpartners voor Optimale Ondersteuning Voor de meest effectieve ondersteuning werkt De Toermalijn nauw samen met diverse ketenpartners. Deze samenwerking is cruciaal wanneer de hulpvraag verder reikt dan het onderwijs of wanneer meerdere domeinen zoals zorg en welzijn betrokken zijn. Onze Kernpartners: Samenwerkingsverband Passend Onderwijs: Voor advies, toelaatbaarheidsverklaringen (TLV's) en expertise. Jeugdzorg en Wijkteams: Voor complexe hulpvragen en ondersteuning. GGD en Jeugdgezondheidszorg: Voor gezondheids-, gedrags- en ontwikkelingsvragen. Gemeente: Voor jeugdhulp, leerplicht en vroegsignalering. Andere Onderwijsinstellingen: Voor warme overdrachten en gezamenlijke voorzieningen. Deze samenwerking is gebaseerd op open communicatie, gedeelde verantwoordelijkheid en zorgvuldige afstemming met u als ouder. De Toermalijn blijft betrokken zolang uw kind bij ons onderwijs volgt, waarbij de regie over niet-onderwijsgerelateerde zorg bij de externe partners ligt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Het Schoolplan van De Toermalijn

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan voor 2025-2026?

Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we met succes de rekenmethode Alles Telt Q geïmplementeerd en heeft ons team een gespecialiseerde cursus voor Bareka gevolgd. De aanschaf van een rekenkast heeft onze rekenlessen verrijkt, met zichtbaar positieve leerresultaten eind juni. In het komende schooljaar 2025-2026 ligt de focus op de effectieve implementatie van het automatiseren van sommen, waarbij we schoolbrede afspraken zullen maken. De reeds aangeschafte rekenkast zal door elke groep optimaal worden benut. De doorlopende leerlijnen en leerdoelen voor groep 1/2 en de overgang naar groep 3 zijn met externe expertise vormgegeven. Dit schooljaar 2025-2026 bouwen we hierop voort door de leerdoelen zorgvuldig te koppelen aan onze thematische aanpak. In 2024-2025 hebben we nieuwe rapporten geïntroduceerd die kinderen mee naar huis nemen, wat zorgt voor een betere communicatie over de voortgang. De Risico Inventarisatie en Evaluatie is in 2024-2025 grondig uitgevoerd. Onze schoolbibliotheek is in 2024-2025 gerealiseerd en wordt officieel geopend in het nieuwe schooljaar. Hoewel de leesresultaten nog niet optimaal zijn voor onze populatie, richten we ons in 2025-2026 sterk op technisch en begrijpend lezen om de resultaten aanzienlijk te verbeteren. Voor 2025-2026 hebben we de volgende kerndoelen vastgesteld: Eind schooljaar 2025-2026 zal het technisch lezen op een passend niveau zijn voor onze leerlingen, en zullen zij met meer plezier lezen. Eind 2025-2026 streven we naar een professionelere leercultuur op De Toermalijn, waarin kennisdeling en samenwerking centraal staan. Eind 2025-2026 bieden we een helder en doordacht lesprogramma in groep 1 t/m 3, nauw verbonden met onze thema's. Eind 2025-2026 is er een duidelijke, doorlopende lijn in het automatiseren van rekenvaardigheden, met resultaten die passen bij onze leerlingenpopulatie. Eind 2025-2026 wordt de huidige ondersteuningsstructuur van de school geëvalueerd en geoptimaliseerd.

Hoe monitoren en evalueren we de voortgang van onze schoolse doelen?

De voortgang van onze schoolse doelen wordt nauwlettend gevolgd via het monitoringssysteem van het Schooljaarplan. Om deze doelen te waarborgen, vinden er halfjaarlijkse gesprekken plaats met de bestuurder en de onderwijskundig medewerker. Daarnaast analyseert elke groepsleerkracht de resultaten van de lesgebonden toetsen. De halfjaarlijkse toetsen van 'Leerling in Beeld' fungeren als belangrijke ijkpunten voor de evaluatie van ons onderwijs en de leerresultaten van onze leerlingen.

Optimale Start: Programma Jonge Kind op De Toermalijn

Toelichting van de school

Op Basisschool De Toermalijn in Hasselt is de overgang van kinderopvang naar basisschool naadloos geregeld. Door de nauwe samenwerking en gedeelde huisvesting met de kinderopvang, garanderen we een warme overdracht en korte communicatielijnen. Maandelijkse overleggen tussen de directies zorgen voor een constante afstemming van het beleid. Onze zorgcoördinatoren onderhouden proactief contact, wat essentieel is voor een optimale ontwikkeling van elk kind. Wij geloven in een gebalanceerde aanpak waarbij educatie en welzijn hand in hand gaan vanaf de allereerste schooljaren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt De Toermalijn voor jonge kinderen?

Basisschool De Toermalijn biedt diverse extra programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Dit omvat een nauwe integratie met kinderopvangfaciliteiten en specifieke programma's voor vroeg- en voorschoolse educatie. Ons lesaanbod is afgestemd op de behoeften van jonge leerders, met een focus op spelenderwijs leren en sociale interactie. We zorgen voor een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind kan groeien.

Basisschool De Toermalijn biedt diverse extra programma's om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Dit omvat een nauwe integratie met kinderopvangfaciliteiten en specifieke programma's voor vroeg- en voorschoolse educatie. Ons lesaanbod is afgestemd op de behoeften van jonge leerders, met een focus op spelenderwijs leren en sociale interactie. We zorgen voor een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind kan groeien.

Integrale kinderopvang
Peuteropvang met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partners werkt De Toermalijn samen voor het jonge kind programma?

Voor het succesvolle programma voor jonge kinderen werkt Basisschool De Toermalijn nauw samen met Stichting Kinderdagverblijf Zwartewaterland. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn en een consistente pedagogische aanpak. Via de website van Stichting Kinderdagverblijf Zwartewaterland kunt u meer informatie vinden over hun aanbod en onze gezamenlijke visie op kinderopvang en educatie.

Voor het succesvolle programma voor jonge kinderen werkt Basisschool De Toermalijn nauw samen met Stichting Kinderdagverblijf Zwartewaterland. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn en een consistente pedagogische aanpak. Via de website van Stichting Kinderdagverblijf Zwartewaterland kunt u meer informatie vinden over hun aanbod en onze gezamenlijke visie op kinderopvang en educatie.