Basisschool KBs De Notenbalk in Harmelen

Het team van KBs De Notenbalk in Harmelen

Current section: team
Hendriklaan 9
3481 Harmelen

Zie hier hoe het team van KBs De Notenbalk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KBs De Notenbalk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KBs De Notenbalk bij jullie?

Ontdek hoe goed KBs De Notenbalk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KBs De Notenbalk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KBs De Notenbalk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (41.7%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (8.3%)
&ge;65 jaar (8.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KBs De Notenbalk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Management (9.1%)
Onbekend (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KBs De Notenbalk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallerregelingen op KBs De Notenbalk: Zekerheid voor Uw Kind

Gegarandeerde Continuïteit van Onderwijs bij Afwezigheid Bij KBs De Notenbalk begrijpen we het belang van een stabiele leeromgeving. Mocht een leerkracht onverhoopt ziek zijn of verlof opnemen, dan zetten we direct onze interne middelen in. Onze Prioriteit: Een Vaste Leerkracht voor de Klas Voordat we externe opties overwegen, schakelen we eerst onze eigen invallerspools in of vragen we collega's binnen de school om bij te springen. Het welzijn en de educatie van uw kind staan voorop, daarom streven we ernaar altijd een gekwalificeerde leerkracht voor de klas te hebben. Creatieve Oplossingen en Flexibiliteit In uitzonderlijke situaties, wanneer interne vervanging niet volstaat, kunnen groepen tijdelijk samengevoegd worden of leerkrachten intern worden herverdeeld om de continuïteit te waarborgen. We willen koste wat het kost voorkomen dat leerlingen naar huis moeten worden gestuurd. Inzet van Onderwijsondersteunend Personeel Indien nodig, worden interne begeleiders, remedial teachers of onderwijsassistenten ingezet voor de klasvervanging. Zij krijgen de flexibiliteit om hun eigen taken op een later moment in te halen, zodat de onderwijsdoelen behaald blijven. Alternatieve Educatieve Programma's Soms kiezen we voor een creatieve aanpak met externe partners, zoals programmeerscholen of culturele instellingen, om een waardevol alternatief lesprogramma aan te bieden wanneer een reguliere groepsleerkracht ontbreekt. Communicatie bij Onvoorziene Omstandigheden In het zeldzame geval dat we geen passende vervanging kunnen vinden, informeren we ouders direct, bij voorkeur op dezelfde dag of zelfs eerder. We houden u proactief op de hoogte van eventuele wijzigingen, ook voor andere groepen, om transparantie te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Binnen de groep passen we de lesstof aan aan de onderwijsbehoefte van de leerling. Dit doen wij door vanuit periodeplanningen leerlingen instructie op maat te bieden in kleinere instructiegroepen. Wij hanteren hiervoor verschillende ondersteuningsniveaus, van een basisinstructie in de groep, naar verlengde instructie in de klas, tot begeleiding van leerlingen op individueel niveau of in een klein groepje buiten de klas. Basis is dat alle leerlingen bij ons door de leerkuil gaan op hun eigen niveau. Vanuit hoge verwachtingen helpen wij leerlingen te bereiken wat er in hun potentie zit. Wij hebben op bijna alle dagen extra mensen rondlopen in de school die samen met leerlingen kunnen herhalen, compacten, versnellen en verrijken. Hiernaast hebben wij een leerkuilgroep (plusklas) voor leerlingen die tijdens de basisinstructie onvoldoende door de leerkuil gaan. Zij krijgen onder begeleiding van een leerkracht meer abstracte en complexe opdrachten. Op deze manier kunnen wij iedereen door de leerkuil laten gaan doordat wij instructie op maat kunnen bieden. Voor een meer visuele weergave van de leerkuil verwijzen wij u graag naar de bijlage in het hoofdstuk missie/visie.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op KBs De Notenbalk

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog voor Onderwijs
Remedial Teacher voor Leerondersteuning
Specialist Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator Onderwijs

Toelichting van de school:

Het schoolondersteuningsprofiel van KBs De Notenbalk schetst onze visie op optimale ondersteuning en de mogelijkheden die we bieden voor passend onderwijs. Ontdek onze ontwikkeldoelen op onze website. Onze Kwaliteitscoördinator, tevens orthopedagoog, focust op de ontwikkeling van elk kind en het team. Zij beantwoordt graag uw vragen over de extra ondersteuning van uw kind. De Remedial Teacher biedt komend schooljaar ambulante begeleiding voor leerlingen die extra hulp nodig hebben. Een onderwijsassistent ondersteunt daarnaast leerlingen. Een ervaren leerkracht biedt gerichte begeleiding buiten de klas, inclusief dyslexietraining en hulp bij het behalen van rekendoelen. Twee toegewijde collega's beheren informatie en afspraken rondom meer- en hoogbegaafdheid. Zij adviseren leerkrachten en leiden wekelijks leerkuilgroepen in alle bouwen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog voor Sociaal Welzijn
Kwaliteitscoördinator
Gecertificeerd Kindercoach

Toelichting van de school:

Onze school hecht groot belang aan het sociaal-emotionele welzijn van uw kind. Twee leerkrachten volgen momenteel de opleiding tot kindercoach. Zij bieden coachingsgesprekken aan leerlingen die extra begeleiding wensen bij het omgaan met sterke emoties of zorgen over de toekomst.

2

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog voor Gedrag
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

KBs De Notenbalk bevordert een positief pedagogisch klimaat met duidelijke gedragsverwachtingen. Twee leerkrachten zijn gespecialiseerd in het Pedagogisch Klimaat. Zij ondersteunen het team bij het monitoren van de sociaal-emotionele ontwikkeling en het ontwikkelen van beleid dat eigenaarschap bij leerlingen stimuleert.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Lesprogramma's

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Beweging en motorische ontwikkeling staan centraal op KBs De Notenbalk. Een vakdocent gym verzorgt twee dagen per week een doorlopende leerlijn voor motorische ontwikkeling. Via ons projectvak Jeelo vergroten leerlingen hun zelfkennis over lichamelijke ontwikkeling. We werken samen met een externe fysiotherapeut voor gespecialiseerde behandelingen indien nodig.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Raadpleeg het protocol medicijnverstrekking en medisch handelen op de website van KBs De Notenbalk onder 'beleid en regelingen'. Momenteel ontwikkelen we een stichtingsbreed beleid voor medische zorg en persoonlijke verzorging. Leerlingen ontvangen projectmatig onderwijs over persoonlijke verzorging en werken samen met het beweegteam Woerden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
2 speellokalen waarvan er 1 ingericht is met klim-
handvaardigheidsruimte
leer- en werkplekken buiten de groepen, een verkee
lift en invalidentoilet

Optimale Leerlingondersteuning op De Notenbalk: Passend Onderwijs Voorop

Ontdek Hoe KBs De Notenbalk Uw Kind Ondersteunt

Op KBs De Notenbalk in Harmelen staat passend onderwijs centraal. Ons schoolondersteuningsprofiel, een essentieel document binnen Passend Onderwijs, beschrijft onze visie op ondersteuning en de faciliteiten die we bieden om elk kind de best mogelijke kansen te geven. Dit profiel, te vinden op onze website, licht toe hoe we als katholieke basisschool werken aan de kerndoelen en hoe we resultaten analyseren om ons onderwijs continu te verbeteren. Wij geloven in een proactieve aanpak waarbij leerkrachten nauw samenwerken met een kwaliteitscoördinator om in te spelen op de specifieke behoeften van leerlingen. Drie keer per jaar vinden driehoeksgesprekken plaats tussen leerkracht, ouders en kind, waarin leerdoelen en persoonlijke groei centraal staan. Dit zorgt voor een duidelijke communicatie en een gezamenlijke focus op de ontwikkeling van uw kind. Individuele Ondersteuningstrajecten bij Specifieke Behoeften Als de basisondersteuning binnen De Notenbalk niet toereikend is, stellen we een individueel plan op maat op. Dit plan wordt periodiek geëvalueerd en kan, in overleg met u, aangevuld worden met expertise van Passenderwijs of WoerdenWijzer. Bij aanhoudende uitdagingen en in samenspraak met u, onderzoeken we de mogelijkheden voor externe ondersteuning, altijd gericht op het welzijn en de leerresultaten van uw kind. Samenwerking met Samenwerkingsverband Passenderwijs KBs De Notenbalk streeft ernaar elk kind passend onderwijs te bieden. We ontvangen budget van het samenwerkingsverband Passenderwijs om onze ondersteuningsstructuur te versterken. Wanneer schoolinterne hulp tekortschiet, kunnen school en ouders advies of extra ondersteuning aanvragen bij Passenderwijs. In sommige gevallen kan dit leiden tot een arrangement, een budget voor gespecialiseerde hulp. Als zelfs een arrangement geen ideale oplossing biedt, faciliteren we, samen met u, een aanvraag voor plaatsing in een meer passende onderwijsvoorziening, zoals speciaal basisonderwijs. Toekomstvisie: Versterkte Samenwerking en Gepersonaliseerd Leren We blijven investeren in de ontwikkeling van ons onderwijsaanbod door de samenwerking binnen onze units te intensiveren. Dit stelt ons in staat om nog beter in te spelen op de individuele leerbehoeften, inclusief die van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Door onze didactische aanpak, klassenmanagement en lesaanbod planmatig vast te leggen, creëren we een duidelijke structuur en verwachtingspatroon voor onze leerlingen. Komend schooljaar focussen we op het verder ontwikkelen van onze expertise in het ondersteunen van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, met speciale aandacht voor de 1S/2F-leerdoelen. Ons doel is een gestroomlijnd en effectief onderwijssysteem waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan bij KBs De Notenbalk

Wat Zijn de Educatieve Doelen in het Schoolplan van De Notenbalk?

Ontdek de ambitieuze doelen van KBs De Notenbalk voor het schooljaar 2025-2026. Wij focussen op een rijke taalomgeving waar leerlingen veel taal produceren en in aanraking komen met diverse taalvormen. Dit draagt bij aan de taalontwikkeling en brede educatie van elk kind. Daarnaast streven we naar een optimale lesafstemming. Leerlingen kunnen sneller doorstromen naar gedifferentieerd werk, ondersteund door een efficiënte lescyclus die door leerkrachten nauwkeurig wordt beheerd. Ons kleuteronderwijs wordt versterkt door een duidelijke visie en rijke thema's. We houden de ontwikkeling van kleuters nauwlettend in de gaten en zorgen voor een gestructureerde leeromgeving. Als onderhoudsdoelen hanteren we duidelijke verwachtingen voor het gedrag van leerlingen en bevorderen we een professionele, samenwerkende cultuur binnen ons team. We streven naar hoge verwachtingen van onszelf, ons team en onze leerlingen. Als oriëntatiedoelen onderzoeken we een passende aanpak voor technisch lezen die aansluit bij onze nieuwe visie op taal en spelling. Tevens consolideren we de doorgaande leerlijn tussen de onderbouwgroepen. Burgerschap is een kernonderdeel van ons onderwijs. We leiden leerlingen op tot democratische burgers met respect voor diversiteit en de basiswaarden van onze samenleving. Dit doen we via een samenhangend programma met monitoring en evaluatie, gericht op sociale competenties en een open houding naar de wereld. Kwaliteitszorg is de motor achter onze educatieve verbeteringen. We bepalen, bewaken en verbeteren continu de kwaliteit van ons onderwijs, afgestemd op overheidsnormen en onze eigen ambitieuze doelen. Zo borgen we dat zaken die goed gaan, ook goed blijven.

Hoe Realiseert De Notenbalk Haar Educatieve Doelen?

Bij KBs De Notenbalk werken we met hoge verwachtingen: voor leerlingen, onszelf en onze collega's. Iedereen wordt aangemoedigd het beste uit zichzelf te halen, met als doel de 2F/1S-niveaus te behalen, ons streefniveau. Wij creëren een veilige leeromgeving door gerichte begeleiding, positieve bijsturing en kindgesprekken. Het gedrag dat we verwachten, is helder voor iedereen binnen de school. Op praktisch niveau werken we binnen units samen. Deze professionele cultuur, gebaseerd op gedeelde verantwoordelijkheid, stelt ons in staat om instructies op maat te bieden. Leerkrachten verdelen de uitleg in kleine groepen, soms over klassen heen, wat extra ondersteuning voor leerlingen garandeert. Onze instrumenten voor kwaliteitsborging omvatten: - Regelmatige observatierondes door het team. - Externe audits door directieleden van andere Kalisto-scholen. - Tweejaarlijkse reflectie in het Regie op Onderwijskwaliteit (ROOK) document. - Feedback van vo-scholen op onze adviezen. - Analyse van Cito-toetsresultaten (midden- en eindtoetsen). - Tevredenheidsonderzoeken onder ouders en leerlingen. - Jaarlijkse voortgangsgesprekken met het Kalisto-bestuur. - Consultaties met een ouderpanel. Binnen de unitoverleggen bespreken leerkrachten de voortgang en bepalen zij vervolgacties. Leer- en werkgemeenschappen stellen concrete projectdoelen op, voortkomend uit het jaarplan. Gestandaardiseerde administratieve formats ondersteunen leerkrachten, verlagen de werkdruk en waarborgen consistentie in planning, analyses en rapportages. **Wetenschappelijk Onderzoek en Kwaliteitszorg:** Leerlinggegevens, zoals taal- en rekentoetsresultaten, dragen bij aan wetenschappelijk onderzoek en statistiek. Deze data, geanonimiseerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), analyseren we voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Dit helpt ons en andere scholen om onderwijsontwikkelingen te monitoren en te verbeteren. De school verstrekt gegevens aan het CBS voor onderzoek en statistiek. Het CBS pseudonimiseert deze data, waardoor herleidbaarheid naar individuele leerlingen onmogelijk is. Geanonimiseerde bestanden worden beschikbaar gesteld voor het NCO. De verwerking gebeurt binnen beveiligde CBS-omgevingen, conform wettelijke en CBS-regels. Indien u bezwaar heeft tegen de gegevensverwerking van uw kind, kunt u dit kenbaar maken bij de directie. Wij zorgen er dan voor dat deze gegevens niet aan het CBS worden verstrekt. Indien voor specifiek onderzoek bijzondere persoonsgegevens nodig zijn, zoals gezondheidsgegevens, zal de school hiervoor altijd expliciet toestemming vragen aan de ouders, conform wettelijke vereisten.

Naadloze Start voor Jonge Kinderen: Het Programma van KBs De Notenbalk

Toelichting van de school

Bij KBs De Notenbalk geloven we in een soepele overgang naar de basisschool. We onderhouden nauwe banden met lokale kinderopvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te garanderen. Toekomstige leerlingen worden uitgenodigd voor speciale bezoekdagen. Deze bezoeken, georganiseerd door kinderopvangpartners, helpen kinderen om zich vertrouwd te maken met onze schoolomgeving. Dit bevordert een positieve en zorgeloze start. We evalueren regelmatig onze samenwerking met verschillende kinderdagverblijven en buitenschoolse opvangcentra. Hierbij bespreken we de overdracht van informatie, zowel voor als na schooltijd, om de continuïteit in de ontwikkeling van uw kind te waarborgen.

Veelgestelde vragen

Biedt KBs De Notenbalk specifieke programma's voor peuters en de jongste kinderen?

KBs De Notenbalk richt zich primair op het basisonderwijs. Voor een optimale start werken we nauw samen met externe kinderopvangorganisaties die gespecialiseerd zijn in de opvang en ontwikkeling van jonge kinderen.

Met welke kinderopvangpartners werkt KBs De Notenbalk samen voor het jonge kind?

KBs De Notenbalk werkt samen met vooraanstaande kinderopvangpartners om een soepele overgang naar de basisschool te faciliteren. Onze partners zijn: Kinderdagverblijf Nijntje Pluis, onderdeel van KMN Kind en Co, biedt uitstekende zorg en voorbereiding. Ook Kinderdagverblijf ZieZaZo draagt bij aan een positieve start voor onze jongste leerlingen.

KBs De Notenbalk werkt samen met vooraanstaande kinderopvangpartners om een soepele overgang naar de basisschool te faciliteren. Onze partners zijn: Kinderdagverblijf Nijntje Pluis, onderdeel van KMN Kind en Co, biedt uitstekende zorg en voorbereiding. Ook Kinderdagverblijf ZieZaZo draagt bij aan een positieve start voor onze jongste leerlingen.

Team | KBs De Notenbalk in Harmelen | [2025] Schoolregister