Basisschool RK Basisschool Op Weg in Haarle (Gem. Hellendoorn)

Het team van RK Basisschool Op Weg in Haarle (Gem. Hellendoorn)

Current section: team
Pastoor Langedijkstraat 1
7448 Haarle (Gem. Hellendoorn)

Zie hier hoe het team van RK Basisschool Op Weg is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK Basisschool Op Weg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RK Basisschool Op Weg bij jullie?

Ontdek hoe goed RK Basisschool Op Weg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RK Basisschool Op Weg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK Basisschool Op Weg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (10%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RK Basisschool Op Weg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (10%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK Basisschool Op Weg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Personeel: Zekerheid voor Ons Onderwijs

Bij RK Basisschool Op Weg zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Ons personeelsbeleid is conform de CAO Primair Onderwijs opgesteld, wat zorgt voor een duidelijke en eerlijke regeling. Wanneer een leerkracht verlof aanvraagt of onverhoopt ziek wordt, zetten we eerst in op interne oplossingen. Onze flexibele en toegewijde teamleden staan klaar om bij te springen waar nodig. Lukt het niet om intern een passende vervanger te vinden, dan schakelen we direct het mobiliteitscentrum van het Onderwijs Bureau Twente in. Het vinden van kwalitatief goede vervanging is een uitdaging waar veel scholen mee te maken hebben. Daarom hebben wij een doordacht protocol opgesteld, het 'Protocol vervanging bij ziekte'. Dit protocol garandeert een uniforme aanpak binnen onze stichting en waarborgt de kwaliteit van het onderwijs voor uw kind. Ons stappenplan voor vervanging bij ziekte is als volgt: Eerst wordt een digitaal verzoek ingediend bij het mobiliteitscentrum. Indien nodig informeren we of collega's intern extra uren willen werken. Als dit geen bevredigend resultaat oplevert, gaan we verder met de volgende stap. Om de werkdruk niet onnodig te verhogen, zetten we collega's met speciale taken of zonder eigen groep niet in als klassenvervanger. Ook de continuïteit van de zorg voor onze leerlingen met specifieke behoeften staat centraal. Een uitzondering hierop geldt voor de eerste dag van ziekte, waarvoor we wettelijk verplicht de opvang moeten garanderen. Alternatieve oplossingen zoals het tijdelijk samenvoegen van groepen, het verdelen van leerlingen over andere klassen, of de inzet van een onderwijsassistent of een bevoegde ouder zijn mogelijkheden. De inzet van een 'oppasouder' is echter uitgesloten, omdat wij de onderwijskwaliteit te allen tijde willen waarborgen. Als er na de eerste dag nog steeds geen vervanging beschikbaar is, zelfs na alle inspanningen, moeten we helaas overwegen leerlingen naar huis te sturen. Dit doen we zo evenwichtig mogelijk om de impact op specifieke groepen te minimaliseren. Ouders worden hierover tijdig en duidelijk geïnformeerd, inclusief de redenen voor de afwezigheid en de gemaakte vervangingspogingen. Het bevoegd gezag wordt hiervan op de hoogte gesteld.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op RK Basisschool Op Weg

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Focus op Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Logopedist

Toelichting van de school:

Op RK Basisschool Op Weg excelleren we in taal en rekenen met moderne lesmethodes die voldoen aan alle kerndoelen en referentieniveaus. Kleuterplein bereidt onze jongste leerlingen voor op taal- en rekenvaardigheden. Groep 3 focust op lezen met Veilig Leren Lezen, terwijl groepen 4 tot en met 8 gebruik maken van Atlantis voor lezen en Taal Actief 4 voor taal en spelling. Vanaf schooljaar 2023-2024 implementeren we Wereld in Getallen 5 voor rekenen, wat zorgt voor een consistente leerlijn. Deze doorlopende leerlijnen garanderen dat elke leerling de benodigde kennis en vaardigheden opdoet, aangepast aan hun individuele ontwikkeling. We signaleren vroegtijdig leerproblemen en bieden specifieke ondersteuning voor dyslexie en dyscalculie, zodat elk kind optimaal kan profiteren van ons onderwijs.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Burgerschap

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

RK Basisschool Op Weg investeert in de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming van onze leerlingen. Met de methode Leefstijl ontwikkelen kinderen essentiële sociale vaardigheden, zelfstandigheid en betrokkenheid. Ons programma Leefstijl is ontworpen om kinderen te helpen uitgroeien tot zelfbewuste en sociaal vaardige volwassenen. De vaardigheden die hierbij centraal staan, zijn cruciaal voor succes op school, thuis en in de toekomst. We volgen de sociale competenties nauwgezet via Kleuter in Beeld en de Sociale Monitor binnen Leerling in Beeld, om een positieve ontwikkeling te waarborgen.

2

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Ons onderwijs op RK Basisschool Op Weg is ingericht om aan te sluiten bij de unieke ontwikkelingslijnen van elk kind, met een focus op maatwerk. We optimaliseren de structuur van dagelijkse werkzaamheden, hanteren een flexibel differentiatiesysteem en bevorderen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. We creëren een positief leerklimaat waarin kinderen zich gewaardeerd voelen met uitspraken als 'Ik ben iemand en ik kan wat'. Door gezamenlijke inspanningen en continue evaluatie van onze klassen- en pleinregels, zorgen we voor een veilige en stimulerende leeromgeving. De leerkrachten moedigen leerlingen aan om actief deel te nemen aan hun eigen leerproces, wat bijdraagt aan een sterke motivatie en een proactieve studiehouding.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

Op RK Basisschool Op Weg stimuleren we de motorische ontwikkeling door dagelijks bewegingsonderwijs. Groepen 1 en 2 genieten van zowel buiten spelen als gymlessen, waarbij aandacht is voor blote voeten en comfort. Groepen 5 tot en met 8 krijgen tweemaal per week gym in de sporthal, en maken bij goed weer gebruik van het speelveld. Onze methode 'Lessenplan' biedt een breed scala aan bewegingsactiviteiten en energizers, zowel voor de gymzaal als voor in de klas. Daarnaast volgen alle groepen zwemlessen in zwembad 't Ravijn, waarbij de focus ligt op plezier en veiligheid voor de jongsten, en het onderhouden van vaardigheden voor de oudere leerlingen.

1

Medische Ondersteuning en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Jeugdarts/Jeugdverpleegkundige/Doktersassistente

Toelichting van de school:

RK Basisschool Op Weg werkt nauw samen met een toegewijd team van Jeugdgezondheidszorg, bestaande uit een jeugdarts, jeugdverpleegkundige en doktersassistente. Zij volgen de ontwikkeling van alle kinderen in groep 2 en 7, en staan klaar voor ouderlijke vragen over gezondheid en ontwikkeling. U kunt altijd contact opnemen met hen voor persoonlijk advies, en meer informatie vindt u op www.ggdtwente.nl. Onze school volgt strikt de richtlijnen van het ‘Medisch protocol voor de scholen binnen SWV Twente Noord’. Dit protocol waarborgt dat medische handelingen conform de wet BIG worden uitgevoerd, waarbij leraren en schoolpersoneel zich richten op hun kerntaken. Het protocol is ter inzage beschikbaar op school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Wij hebben een grote centrale ruimte die voorzien
Kinderopvang Kriskras (KDV + BSO) is gevestigd teg
Rookvrije school Wij bieden onze leerlingen en pe

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij RK Basisschool Op Weg

Hoe RK Basisschool Op Weg Extra Ondersteuning Biedt

RK Basisschool Op Weg streeft naar passend onderwijs voor iedere leerling, zodat ook kinderen met specifieke behoeften een ambitieus ontwikkelperspectief krijgen. We zorgen voor een ononderbroken ontwikkeling op een plek die optimaal aansluit bij de individuele leerling. Ons onderwijs is zo inclusief en laagdrempelig mogelijk georganiseerd, dicht bij huis en in nauwe samenwerking met belangrijke partners in het onderwijs en de jeugdhulp. Dit met als doel vroegtijdige signalering van leer- en opvoedingsproblemen en het creëren van een veilig sociaal-emotioneel klimaat. We bieden specifieke ondersteuning voor leerlingen met dyslexie, dyscalculie en voor kinderen die meer of minder dan gemiddelde intelligentie bezitten. Ook zetten we actief in op het voorkomen van gedragsproblemen, door een duidelijk pedagogisch klimaat met heldere afspraken die voor iedereen inzichtelijk zijn. Onze school ontwikkelt een pedagogische aanpak die leerlingen met uitdagingen zoals ADHD en autisme ten goede komt. Leerkrachten worden hiervoor geschoold en we staan open voor gesprekken met ouders over intensievere zorgvragen. Hoewel we streven naar maximale ondersteuning, kan RK Basisschool Op Weg niet altijd alle zeer specifieke zorgvragen opvangen. Ons samenwerkingsverband helpt ons, indien nodig, bij het vinden van de juiste plek buiten de school. De complexiteit of veelvoud aan problematiek bij een leerling kan soms een grens stellen aan onze huidige mogelijkheden. Onze ambitie is om continu te investeren in de basisvaardigheden zoals taal, lezen en rekenen, met speciale aandacht voor rekenonderwijs en het Jonge Kind. We blijven ons inzetten voor een veilig pedagogisch klimaat, dat we in schooljaar 2023-2024 hebben herzien, zodat alle leerlingen kunnen uitgroeien tot sociaal en maatschappelijk vaardige individuen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsprogramma: Schoolplan en Jaarplan

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan?

Ontdek de ambitieuze onderwijskundige doelen van RK Basisschool Op Weg voor het schooljaar 2024-2025 en de daaropvolgende periode. We focussen op het verbeteren van de beheersing van referentieniveaus en streven continu naar het optimaliseren van factoren die hoge leerresultaten bevorderen. Onze kernambities omvatten een versterkt onderwijs aan het Jonge Kind, een rijker taalaanbod, en verbeterde rekeninstructies. We besteden ook aandacht aan digitale geletterdheid en burgerschap, waarbij we leerlingen actief betrekken en hen helpen met het opstellen van persoonlijke leerplannen. Met betrekking tot burgerschap ontwikkelen we een heldere visie, integreren deze in ons schoolbeleid, stellen concrete doelen en creëren een leerplan dat de voortgang monitort. Ons personeelsbeleid is gericht op het stimuleren van een cultuur van continue verbetering, wat de kwaliteit van ons onderwijs ten goede komt.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

RK Basisschool Op Weg vertaalt het schoolplan jaarlijks naar een gedetailleerd jaarplan. Dit plan beschrijft de specifieke doelen voor het schooljaar en de impact daarvan op ons onderwijs, met de leerlingresultaten als onze belangrijkste drijfveer. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we de behaalde resultaten. Deze evaluatie vormt de basis voor het jaarplan van het volgende schooljaar, aangevuld met relevante doelstellingen uit het overkoepelende schoolplan. Ook nieuwe initiatieven van ons team die de leerlingen ten goede komen, worden opgenomen. Deze cyclische werkwijze, waarbij evaluatie en planning centraal staan, garandeert een continue kwaliteitsverbetering en borgt dat we altijd werken aan het beste onderwijs voor uw kind.

Ontdek Ons Rijke Aanbod voor Jonge Kinderen: Spelend Leren bij RK Basisschool Op Weg

Toelichting van de school

Bij RK Basisschool Op Weg staan spel en betekenisvol leren centraal voor onze jongste leerlingen. We creëren een stimulerende omgeving waarin kinderen spelenderwijs ontdekken en ontwikkelen, waarbij elke activiteit wordt gekoppeld aan een boeiend thema. Ons team zet zich dagelijks in voor een gestructureerd en systematisch observatieproces, ondersteund door de methodes Kleuterplein en Kleuter in Beeld. Hiermee volgen we de voortgang van elk kind nauwkeurig en passen we ons onderwijsaanbod continu aan. Elk kind verdient een leerervaring die aansluit bij zijn of haar belevingswereld. Onze leerkrachten ontwikkelen themaplanningen die de leerdoelen voor taal, rekenen, motoriek en spel integreren. Deze planningen garanderen een rijke en gevarieerde aanpak, zodat alle kinderen de kans krijgen om zich optimaal te ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Biedt RK Basisschool Op Weg specifieke programma's voor jonge kinderen?

RK Basisschool Op Weg heeft een uitgebreid en zorgvuldig samengesteld aanbod speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Ons programma is ontworpen om spelenderwijs te leren en te ontdekken.

Met welke partners werkt RK Basisschool Op Weg samen voor het jonge kind programma?

Wij geloven in een sterke basis en werken daarom nauw samen met gespecialiseerde partijen en experts om het leer- en ontwikkelingsaanbod voor onze jongste leerlingen continu te verrijken en te optimaliseren.
Team | RK Basisschool Op Weg in Haarle (Gem. Hellendoorn) | [2025] Schoolregister