
Het team van RK Basisschool Op Weg in Haarle (Gem. Hellendoorn)
Current section: teamZie hier hoe het team van RK Basisschool Op Weg is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK Basisschool Op Weg. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past RK Basisschool Op Weg bij jullie?
Ontdek hoe goed RK Basisschool Op Weg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij RK Basisschool Op Weg zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK Basisschool Op Weg. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij RK Basisschool Op Weg werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK Basisschool Op Weg gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.
Vervanging van Personeel: Zekerheid voor Ons Onderwijs
Bij RK Basisschool Op Weg zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Ons personeelsbeleid is conform de CAO Primair Onderwijs opgesteld, wat zorgt voor een duidelijke en eerlijke regeling. Wanneer een leerkracht verlof aanvraagt of onverhoopt ziek wordt, zetten we eerst in op interne oplossingen. Onze flexibele en toegewijde teamleden staan klaar om bij te springen waar nodig. Lukt het niet om intern een passende vervanger te vinden, dan schakelen we direct het mobiliteitscentrum van het Onderwijs Bureau Twente in. Het vinden van kwalitatief goede vervanging is een uitdaging waar veel scholen mee te maken hebben. Daarom hebben wij een doordacht protocol opgesteld, het 'Protocol vervanging bij ziekte'. Dit protocol garandeert een uniforme aanpak binnen onze stichting en waarborgt de kwaliteit van het onderwijs voor uw kind. Ons stappenplan voor vervanging bij ziekte is als volgt: Eerst wordt een digitaal verzoek ingediend bij het mobiliteitscentrum. Indien nodig informeren we of collega's intern extra uren willen werken. Als dit geen bevredigend resultaat oplevert, gaan we verder met de volgende stap. Om de werkdruk niet onnodig te verhogen, zetten we collega's met speciale taken of zonder eigen groep niet in als klassenvervanger. Ook de continuïteit van de zorg voor onze leerlingen met specifieke behoeften staat centraal. Een uitzondering hierop geldt voor de eerste dag van ziekte, waarvoor we wettelijk verplicht de opvang moeten garanderen. Alternatieve oplossingen zoals het tijdelijk samenvoegen van groepen, het verdelen van leerlingen over andere klassen, of de inzet van een onderwijsassistent of een bevoegde ouder zijn mogelijkheden. De inzet van een 'oppasouder' is echter uitgesloten, omdat wij de onderwijskwaliteit te allen tijde willen waarborgen. Als er na de eerste dag nog steeds geen vervanging beschikbaar is, zelfs na alle inspanningen, moeten we helaas overwegen leerlingen naar huis te sturen. Dit doen we zo evenwichtig mogelijk om de impact op specifieke groepen te minimaliseren. Ouders worden hierover tijdig en duidelijk geïnformeerd, inclusief de redenen voor de afwezigheid en de gemaakte vervangingspogingen. Het bevoegd gezag wordt hiervan op de hoogte gesteld.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op RK Basisschool Op Weg
Taalontwikkeling en Rekenen: Focus op Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op RK Basisschool Op Weg excelleren we in taal en rekenen met moderne lesmethodes die voldoen aan alle kerndoelen en referentieniveaus. Kleuterplein bereidt onze jongste leerlingen voor op taal- en rekenvaardigheden. Groep 3 focust op lezen met Veilig Leren Lezen, terwijl groepen 4 tot en met 8 gebruik maken van Atlantis voor lezen en Taal Actief 4 voor taal en spelling. Vanaf schooljaar 2023-2024 implementeren we Wereld in Getallen 5 voor rekenen, wat zorgt voor een consistente leerlijn. Deze doorlopende leerlijnen garanderen dat elke leerling de benodigde kennis en vaardigheden opdoet, aangepast aan hun individuele ontwikkeling. We signaleren vroegtijdig leerproblemen en bieden specifieke ondersteuning voor dyslexie en dyscalculie, zodat elk kind optimaal kan profiteren van ons onderwijs.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Burgerschap
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
RK Basisschool Op Weg investeert in de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming van onze leerlingen. Met de methode Leefstijl ontwikkelen kinderen essentiële sociale vaardigheden, zelfstandigheid en betrokkenheid. Ons programma Leefstijl is ontworpen om kinderen te helpen uitgroeien tot zelfbewuste en sociaal vaardige volwassenen. De vaardigheden die hierbij centraal staan, zijn cruciaal voor succes op school, thuis en in de toekomst. We volgen de sociale competenties nauwgezet via Kleuter in Beeld en de Sociale Monitor binnen Leerling in Beeld, om een positieve ontwikkeling te waarborgen.
Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Ons onderwijs op RK Basisschool Op Weg is ingericht om aan te sluiten bij de unieke ontwikkelingslijnen van elk kind, met een focus op maatwerk. We optimaliseren de structuur van dagelijkse werkzaamheden, hanteren een flexibel differentiatiesysteem en bevorderen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. We creëren een positief leerklimaat waarin kinderen zich gewaardeerd voelen met uitspraken als 'Ik ben iemand en ik kan wat'. Door gezamenlijke inspanningen en continue evaluatie van onze klassen- en pleinregels, zorgen we voor een veilige en stimulerende leeromgeving. De leerkrachten moedigen leerlingen aan om actief deel te nemen aan hun eigen leerproces, wat bijdraagt aan een sterke motivatie en een proactieve studiehouding.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op RK Basisschool Op Weg stimuleren we de motorische ontwikkeling door dagelijks bewegingsonderwijs. Groepen 1 en 2 genieten van zowel buiten spelen als gymlessen, waarbij aandacht is voor blote voeten en comfort. Groepen 5 tot en met 8 krijgen tweemaal per week gym in de sporthal, en maken bij goed weer gebruik van het speelveld. Onze methode 'Lessenplan' biedt een breed scala aan bewegingsactiviteiten en energizers, zowel voor de gymzaal als voor in de klas. Daarnaast volgen alle groepen zwemlessen in zwembad 't Ravijn, waarbij de focus ligt op plezier en veiligheid voor de jongsten, en het onderhouden van vaardigheden voor de oudere leerlingen.
Medische Ondersteuning en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
RK Basisschool Op Weg werkt nauw samen met een toegewijd team van Jeugdgezondheidszorg, bestaande uit een jeugdarts, jeugdverpleegkundige en doktersassistente. Zij volgen de ontwikkeling van alle kinderen in groep 2 en 7, en staan klaar voor ouderlijke vragen over gezondheid en ontwikkeling. U kunt altijd contact opnemen met hen voor persoonlijk advies, en meer informatie vindt u op www.ggdtwente.nl. Onze school volgt strikt de richtlijnen van het ‘Medisch protocol voor de scholen binnen SWV Twente Noord’. Dit protocol waarborgt dat medische handelingen conform de wet BIG worden uitgevoerd, waarbij leraren en schoolpersoneel zich richten op hun kerntaken. Het protocol is ter inzage beschikbaar op school.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij RK Basisschool Op Weg
Hoe RK Basisschool Op Weg Extra Ondersteuning Biedt
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.