Basisschool Jenaplanbasisschool de Swoaistee in Groningen

Het team van Jenaplanbasisschool de Swoaistee in Groningen

Current section: team
Kiel 7
9733 Groningen

Zie hier hoe het team van Jenaplanbasisschool de Swoaistee is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jenaplanbasisschool de Swoaistee. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Jenaplanbasisschool de Swoaistee bij jullie?

Ontdek hoe goed Jenaplanbasisschool de Swoaistee bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jenaplanbasisschool de Swoaistee gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Deskundige Invulling van Afwezige Leerkrachten bij Jenaplan De Swoaistee

Bij Jenaplanbasisschool De Swoaistee waarborgen we de continuïteit van het onderwijs, zelfs wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is. Ons doel is een stabiele en kwalitatieve leeromgeving voor elk kind. We hanteren een zorgvuldig stappenplan om de best mogelijke vervanging te regelen. Hierbij prioriteren we interne oplossingen en maken we gebruik van een betrouwbare invalpoule van het Openbaar Onderwijs Groningen. Dit zorgt ervoor dat uw kind leskrijgt van een gekwalificeerde en vertrouwde professional. Daarnaast streven we ernaar om de belasting op bestaande stamgroepen te minimaliseren. Verdeeldheid over andere groepen gebeurt enkel in overleg en met oog voor het groepsproces en het leerproces van alle kinderen. Bij langdurige afwezigheid van een stamgroepleider, zoeken we proactief naar een structurele en duurzame oplossing, zodat de vertrouwde pedagogische lijn gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Buitenspelen
18.4%
Taal
16.3%
Werken/spelen/hoeken
16.3%
Bewegingsonderwijs
14.3%
Wereldoriëntatie
12.2%
Rekenen
8.2%
Drama
6.1%
Muziek
4.1%
Kring
4.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
23.5%
Rekenen/wiskunde
20.4%
Wereldoriëntatie
18.4%
Taal
12.2%
Lezen
11.2%
Bewegingsonderwijs
6.1%
Kunstzinnige en creatieve vorming
4.1%
Engelse taal
4.1%

Deskundige Ondersteuning op Jenaplanbasisschool de Swoaistee

4

Taal en Rekenen: Specialistische Hulp

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Jenaplanbasisschool de Swoaistee biedt op maat gemaakte ondersteuning voor elke leerling, conform het Passend Onderwijs. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft gedetailleerd welke basis- en extra ondersteuning wij bieden aan kinderen met diverse onderwijs- en zorgvragen. Wij streven ernaar om alle leerlingen, ook die met specifieke behoeften, uitstekend onderwijs te geven binnen onze schoolmuren. Indien onze mogelijkheden ontoereikend zijn, begeleiden wij ouders en kinderen zorgvuldig naar een passende school binnen ons samenwerkingsverband. Het volledige profiel is te raadplegen op onze website voor transparantie en informatie. Samenwerking met KCOO voor Inclusief Onderwijs: Het KCOO, een essentieel onderdeel van Openbaar Onderwijs Groningen, versterkt onze basisscholen bij het realiseren van passend en inclusief onderwijs voor alle leerlingen. Zij zetten proactief, duurzaam en oplossingsgericht in, met als doel inclusie te bevorderen en leerlingen zoveel mogelijk regulier onderwijs te laten volgen. Het KCOO ondersteunt op school-, groeps-, leerkracht- en leerlingniveau, met een focus op handelingsgericht werken. Dit doen zij door leerkrachten te voorzien van praktische handvatten en hen te ondersteunen in de uitbreiding van hun pedagogische en didactische repertoire. Binnen het KCOO werken ervaren ambulant begeleiders, orthopedagogen en een psychodiagnostisch medewerker. Elke basisschool heeft een vaste aanspreekpersoon in de vorm van een ambulant begeleider en een orthopedagoog, met ruimte voor specialistische inbreng in overleg. Deze KCOO-professionals onderhouden nauw contact met onze intern begeleider en de kwaliteitscoördinator. Zij bieden begeleiding en advies over passend onderwijs op alle niveaus, kennen de schoolcultuur en zijn snel inzetbaar. Bij onvoldoende effect van interventies of wanneer de Swoaistee de ondersteuningsbehoefte niet kan invullen, denken KCOO-medewerkers mee over de meest geschikte onderwijsplek. Een orthopedagoog-generalist van het KCOO stelt de benodigde deskundigheidsverklaring op voor een toelaatbaarheidsverklaring naar het speciaal (basis)onderwijs.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Brede Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op Jenaplanbasisschool de Swoaistee hechten we evenveel waarde aan sociaal-emotionele ontwikkeling als aan cognitieve vooruitgang. Observaties en toetsingen gaan hand in hand om de groei van elk kind optimaal te volgen en te stimuleren. Onze stamgroepleiders observeren dagelijks, voeren gesprekken met kinderen en ouders, en gebruiken observatie-instrumenten zoals KIJK! (onderbouw) en ZIEN! (midden- en bovenbouw). Wij geloven in een brede ontwikkeling, waarbij kinderen essentiële vaardigheden en attitudes ontwikkelen, zoals sociale competenties, creativiteit, een goede werkhouding en doorzettingsvermogen. Leerlijnen voor Basisvaardigheden en Toetsing: Voor alle basisvaardigheden zijn duidelijke leerlijnen opgesteld. Naast de dagelijkse observaties door de stamgroepleider, worden er twee keer per jaar gestandaardiseerde toetsen van Leerling in Beeld afgenomen. De leerlingen van groep 8 sluiten hun basisschoolloopbaan af met de doorstroomtoets van Leerling in Beeld, wat een waardevolle indicatie geeft voor de vervolgstap. Kwaliteitsborging en Teamoverleg: Onze kwaliteitscoördinator analyseert de leeropbrengsten en bespreekt deze met de directeur. In het managementteam (MT) worden strategische stappen geformuleerd om de onderwijskwaliteit te borgen en te verbeteren. Deze inzichten worden gedeeld met het hele team, waarna gezamenlijk prioriteiten worden gesteld voor het schooljaarplan, om zo continu te werken aan de beste leerervaringen.

1

Gedrag en Taakaanpak: Positief Schoolklimaat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Goed onderwijs op Jenaplanbasisschool de Swoaistee is een gedeelde verantwoordelijkheid van school en ouders, gebaseerd op wederzijds respect, open communicatie en vertrouwen. Onze gedragsregels vormen de basis voor een veilig en positief pedagogisch klimaat. Iedereen binnen onze schoolgemeenschap, van leerlingen en teamleden tot ouders en bezoekers, wordt geacht deze regels na te leven, zich verantwoordelijk te voelen en elkaar aan te spreken. Kernwaarden zijn: respect tonen, vertrouwen hebben in elkaar en zelfvertrouwen ontwikkelen, eerlijkheid, verantwoordelijk gedrag en zorgdragen voor veiligheid. Praktische Afspraken en Jenaplanvisie: Naast schoolbrede regels, hanteren we specifieke afspraken per leerjaar of bouw. Binnen onze Jenaplanschool ontstaan regels en afspraken organisch uit de dagelijkse praktijk van het samenwerken en leren. Dit leidt tot genormaliseerde situaties en een natuurlijke ontwikkeling in houding en gedrag van de kinderen. De stamgroepleider reageert hierop consequent en met openheid, wat bijdraagt aan een stabiele leeromgeving. Gedragsinterventies en Beloning: Bij incidenten of lichte gedragsproblemen stuurt de stamgroepleider het gedrag bij met directe en consequente correcties. Gesprekken met het kind zijn gericht op inzicht en het vinden van oplossingen. Extra aandacht en begeleiding in de groep, tijdens het werk of bij het samenspelen, ondersteunen de leerling. Positief gedrag wordt actief beloond, terwijl ongewenst gedrag zoveel mogelijk wordt genegeerd om de focus op groei te houden.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Jenaplanbasisschool de Swoaistee geloven we dat een gezonde geest in een gezond lichaam huist en dat beweging essentieel is voor de ontwikkeling van kinderen. Bewegen helpt kinderen hun lichamelijke capaciteiten te ontdekken, hun motoriek te verfijnen en hun uithoudings- en doorzettingsvermogen te vergroten. Het stimuleert ook durf, het nemen van gepaste risico's en het ontwikkelen van sportiviteit en teamwork. Wij bieden diverse bewegingsmogelijkheden om plezier in sport en spel te bevorderen. De grove motoriek, cruciaal voor de onderbouw, wordt gestimuleerd in het speellokaal en buiten. Bewegingsonderwijs en Zwemmen: De midden- en bovenbouwgroepen ontvangen tweemaal per week een uitgebreid bewegingsonderwijs in het gymnastieklokaal of de sporthal. Elke les duurt 50 minuten, wat zorgt voor voldoende beweging. Daarnaast krijgen de bovenbouwgroepen extra zwemlessen in zwembad Kardinge, wat bijdraagt aan hun lichamelijke vaardigheden en veiligheid. Individuele Aandacht en Sportactiviteiten: Bij alle bewegingslessen houden we rekening met de individuele verschillen tussen de leerlingen. Dit zorgt ervoor dat iedereen op zijn of haar niveau kan deelnemen en groeien. Via B-Slim organiseren we schoolsportdagen voor alle basisscholen in de wijk, en de jaarlijkse Groningse schoolsporttoernooien, met het schoolvoetbaltoernooi als een bijzonder populair evenement.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Jenaplanbasisschool de Swoaistee is toegewijd aan het welzijn van elke leerling. Hoewel we geen specifieke medische professionals in vaste dienst hebben voor deze gebieden, werken we nauw samen met externe experts en ouders. Onze school biedt een veilige en ondersteunende omgeving waar de persoonlijke verzorging en het welzijn van leerlingen centraal staan. We volgen hierin de richtlijnen van Passend Onderwijs en werken indien nodig samen met zorgverleners. Voor specifieke vragen rondom medische handelingen of persoonlijke verzorging, verwijzen we naar de expertise van onze intern begeleider en de mogelijkheden binnen het samenwerkingsverband. Transparante communicatie met ouders is hierbij van groot belang.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Gymlokaal
Kunst atelier

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij Jenaplanbasisschool de Swoaistee

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Bij Jenaplanbasisschool de Swoaistee geloven we sterk in een nauwe samenwerking met ouders. Goede communicatie en een gedeelde verantwoordelijkheid zijn essentieel voor het succesvol begeleiden van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Ouders worden actief betrokken bij elke stap van het ondersteuningsproces, van onderzoek tot besluitvorming. Ons gestructureerde proces voor het bieden van extra ondersteuning begint met het vastleggen van de beginsituatie. In vroegtijdige gesprekken tussen de stamgroepleider en ouders worden onderwijsproblemen en specifieke behoeften besproken. Indien nodig, worden ook de kindcentrummanager (KC'er) en externe deskundigen ingeschakeld, altijd in overleg met u. We identificeren nauwkeurig de redenen en gebieden waar extra hulp gewenst is. Ouders kunnen worden geadviseerd over externe diagnostiek of zorg. Met schriftelijke toestemming kunnen wij gespecialiseerde onderzoeken laten uitvoeren door bijvoorbeeld het KCOO, waarbij we ook stimulerende en belemmerende factoren in kaart brengen. Vervolgens bepalen we de benodigde extra ondersteuning, evalueren we reeds ingezette hulp en stellen we vast wat nodig is voor passend onderwijs. Vanaf groep 6 wordt, indien nodig, een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld, waarin de doelen en aanpak helder worden gedefinieerd. De praktische invulling van de ondersteuning wordt samen bepaald, inclusief wie de ondersteuning biedt, de evaluatiemomenten en de rol van ouders. Mochten de specifieke onderwijsbehoeften buiten het bereik van het reguliere basisonderwijs vallen, dan wordt een toelaatbaarheidsverklaring aangevraagd voor speciaal basis- of voortgezet onderwijs. Wij informeren ouders proactief wanneer er een signaal wordt afgegeven bij de verwijsindex (Zorg voor Jeugd Groningen). Ons schoolondersteuningsprofiel (SOP), vindbaar op onze website, beschrijft gedetailleerd onze basisondersteuning en extra ondersteuning. De Jenaplan-aanpak en onze stamgroepen vormen een sterke basis voor basisondersteuning. Onze extra ondersteuning richt zich onder andere op het ontwikkelen van een goede werkhouding bij leerlingen met gedragsproblemen, waarbij taakaanvaarding en initiatief centraal staan. Ook bieden we ondersteuning bij het begrenzen van externaliserend gedrag om een veilige leeromgeving te waarborgen. Daarnaast begeleiden we leerlingen met specifieke behoeften zoals visusproblematiek, taalontwikkelingsstoornissen (TOS) of fysieke beperkingen. Voor hoogbegaafde leerlingen en meerbegaafden bieden we uitdagende leermogelijkheden binnen onze stamgroepen en via bovenschoolse plusklassen. Voor het komende schooljaar streven we ernaar om via het programma Lewenborg XL de ontwikkeling van leerlingen te versterken door intensievere samenwerking met externe partners, wat leidt tot meer aanbod buiten schooltijd voor sociale en vrijetijdsontwikkeling. Daarnaast ontwikkelen we een protocol voor hoogbegaafdheid en meerbegaafdheid om deze leerlingen nog beter te kunnen ondersteunen en hun individuele ontwikkelingsbehoeften te faciliteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op Jenaplanbasisschool de Swoaistee

Welke ambitieuze doelen stelt Jenaplanbasisschool de Swoaistee voor de komende schoolplanperiode?

Jenaplanbasisschool de Swoaistee formuleert vier kernambities voor de komende schoolplanperiode, gericht op optimale ontwikkeling en kansengelijkheid voor alle leerlingen. Ambitie 1: Een sterke basis leggen voor toekomstig succes. We streven ernaar dat alle leerlingen de Swoaistee verlaten met een brede kennis en vaardigheden, passend bij hun individuele mogelijkheden. Dit garandeert een kansrijke doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Onze stamgroepleiders creëren een veilige en betekenisvolle leeromgeving waarin kinderen met plezier leren en zich ontwikkelen. We zetten in op het behalen van referentieniveaus in lezen, taal en rekenen, en versterken burgerschapsonderwijs. Differentiatie, gebaseerd op de behoeften van elk kind, is hierbij essentieel. De doorlopende lijn in rekenvaardigheden wordt ook toegepast op andere basisvaardigheden, met een focus op een ononderbroken ontwikkelingslijn van peuter tot groep 3. Ambitie 2: Een professionele kwaliteitscultuur bevorderen. We willen een cultuur waarin medewerkers hun kwaliteiten optimaal benutten en talenten ontwikkelen. Flexibiliteit en het inspelen op actuele onderwijsontwikkelingen staan centraal. Dit omvat reflectie op ons handelen, leren van en met elkaar, en openheid voor feedback. Een planmatige aanpak via gesprekkencycli en professionaliseringsplannen is cruciaal. We identificeren de scholingsbehoeften op vakinhoudelijk en pedagogisch gebied, zowel individueel als teambreed. Collegiale consultatie en het delen van kennis binnen onze professionele leergemeenschap versterken dit proces. We werken vanuit een consistente Jenaplan-mindset en zetten iedereen in zijn of haar kracht. Ambitie 3: Talentontwikkeling stimuleren door een rijk aanbod. We moedigen leerlingen aan om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen via een breed binnen- en buitenschools aanbod. Dit aanbod, onderdeel van de verlengde schooldag (VSD), sluit naadloos aan bij het binnenschoolse curriculum. Minimaal twee keer per week nemen doelgroepkinderen deel aan het VSD-aanbod. Onze teamleden zijn erop gericht om talenten te signaleren, stimuleren en zelf ook professionele ontwikkeling te doormaken. Ambitie 4: Een gedragen Jenaplanvisie implementeren. Het Swoaistee Jenaplanconcept moet duidelijk zichtbaar en geborgd zijn in de school, met een prominente rol voor stamgroepwerk. De ontwikkelde rekenwerkwijze wordt ook toegepast op andere basisvaardigheden, met versterking van het leesonderwijs. We streven naar verhoogde ouderbetrokkenheid bij zowel het schoolbeleid als de leer- en ontwikkelprocessen van hun kinderen. De brugfunctionaris speelt hierin een optimale rol, ondersteund door een duidelijke visie op ouderbetrokkenheid en een ouderbeleidsplan. Resultaten afgelopen schooljaar: We hebben ons Jenaplanonderwijs verder ontwikkeld, gewenst schoolgedrag gestimuleerd en groei laten zien in ons didactisch handelen, wat positief terug te zien is in de lessen en instructies.

Hoe meet Jenaplanbasisschool de Swoaistee de voortgang en effectiviteit van haar onderwijsdoelen?

Jenaplanbasisschool de Swoaistee hanteert een breed scala aan meetinstrumenten om de voortgang en effectiviteit van haar onderwijsdoelen te evalueren. We maken gebruik van de periodieke Jenaplanscan 'Goed-beter-best' om onze ontwikkeling te volgen. De vastgelegde ambities op diverse opvoedings- en onderwijsgebieden vormen een belangrijke leidraad. Tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en medewerkers geven inzicht in de beleving binnen de school. De analyse en bespreking van toetsresultaten, zowel op individueel niveau als binnen de groepen, helpt ons om gerichte verbeteringen door te voeren. Daarnaast vinden er structurele overleggen plaats, zoals de besprekingen binnen het kernteam (ondersteuning H&R en O&K) en de Q-gesprekken met het College van Bestuur. Deze gesprekken zorgen voor afstemming en kwaliteitsborging. Monitoring via 'De Vreedzame School', de monitoring van Lewenborg XL door het Lectoraat Jeugdbeleid, en het eventuele Inspectie-arrangement dragen bij aan een compleet beeld van onze onderwijskwaliteit.

Jenaplan Onderwijs Groningen: Stimuleren van Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij Jenaplanbasisschool de Swoaistee in Groningen ontdekken kinderen hoe ze samen spelen, werken, spreken en vieren. In driejarige stamgroepen, begeleid door een stamgroepleider, ontwikkelen onze jonge leerlingen zich op unieke wijze. Ons onderwijs voor de allerkleinsten is afgestemd op hun specifieke leerbehoeften en wordt gevormd door tien ankers voor kindgericht werken. Binnen wisselende, inspirerende thema's besteden we veel aandacht aan taal en rekenen. We integreren deze kernvakken in een doordacht aanbod, zoals beschreven in onze beleidsplannen. We halen de wereld naar onze school, gaan eropuit en prikkelen de natuurlijke nieuwsgierigheid en verwondering van elk kind. Ons onderwijs is gebaseerd op drie pedagogische pijlers: het kind zelf en medeleerlingen, de volwassen leerkracht, en een rijke leeromgeving. In de stamgroep leren kinderen van elkaar, spreken elkaars taal en delen hun ontdekkingen. Door hun onderlinge verschillen verrijken ze elkaar, stimuleren ze ideeën en ontwikkelen ze zelfstandigheid. De stamgroepleiders begeleiden waar nodig, sluiten aan bij het spel en dagen kinderen uit om zelf oplossingen te bedenken. De uitnodigende binnen- en buitenruimtes van onze school prikkelen de creativiteit en inventiviteit. Kinderen worden aangemoedigd om initiatief te nemen en te experimenteren. Thema's worden levendig vormgegeven in de stamgroepen, zichtbaar in de hoeken en de aankleding, wat bijdraagt aan een stimulerende leeromgeving.

Veelgestelde vragen

Biedt Jenaplanbasisschool de Swoaistee extra programma's voor jonge kinderen in Groningen?

Jenaplanbasisschool de Swoaistee in Groningen biedt een speciaal, kindgericht programma voor de jongste leerlingen. Dit programma is ontworpen om spelenderwijs de basis te leggen voor hun verdere schoolontwikkeling, met aandacht voor zowel sociale als cognitieve vaardigheden.

Jenaplanbasisschool de Swoaistee in Groningen biedt een speciaal, kindgericht programma voor de jongste leerlingen. Dit programma is ontworpen om spelenderwijs de basis te leggen voor hun verdere schoolontwikkeling, met aandacht voor zowel sociale als cognitieve vaardigheden.

Samenwerking met kinderopvang in Groningen
Integratie met kindcentra voor een doorlopende ontwikkeling

Met welke externe partijen werkt Jenaplanbasisschool de Swoaistee samen voor het jonge kind?

Jenaplanbasisschool de Swoaistee werkt momenteel niet samen met externe organisaties voor het specifieke aanbod gericht op jonge kinderen. De focus ligt op de interne expertise en de rijke leeromgeving binnen de school.
Team | Jenaplanbasisschool de Swoaistee in Groningen | [2025] Schoolregister