De Driebond in Groningen

Het team van De Driebond in Groningen

Current section: team
Woldjerspoorweg 5B
9723 Groningen

Zie hier hoe het team van De Driebond is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Driebond. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Driebond bij jullie?

Ontdek hoe goed De Driebond bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Driebond gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallersregeling: Ziektevervanging op De Driebond

Op Basisschool De Driebond zorgen we voor een soepele invallersregeling bij ziekte van onze toegewijde leerkrachten. Bij onverwachte afwezigheid zoeken we direct naar een geschikte vervanger binnen de invalpool van Openbaar Onderwijs Groningen. Dit garandeert continuïteit in de lessen voor uw kind. Momenteel ervaren we, net als veel andere scholen in Nederland, de uitdaging van een landelijk lerarentekort. Dit kan het vinden van invallers bemoeilijken. We zetten ons desondanks maximaal in om elke lesdag te kunnen garanderen. Indien een externe invaller niet beschikbaar is, schakelen we direct over naar een interne oplossing. Het welzijn en de educatie van onze leerlingen staan voorop. Een groep naar huis sturen willen we te allen tijde voorkomen. In het uitzonderlijke geval dat er toch een groep naar huis gestuurd moet worden, informeren wij u onmiddellijk via een bericht op Social Schools. Zo bent u altijd snel op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2025-2026 werken we met zes groepen op De Driebond:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Driebond

0

Taal en Rekenen: Focus op Doorlopende Leerlijnen

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Driebond zetten we intern sterk in op de ontwikkeling van taal en rekenen. Hoewel er geen specifieke specialisten voor deze vakken zijn aangesteld, werken onze toegewijde teamleden in werkgroepen. Deze werkgroepen richten zich op de vernieuwing van ons onderwijs. Ze besteden aandacht aan doorlopende leerlijnen, referentieniveaus en de praktische toepassing ervan in de klas. Zo waarborgen we een consistente en kwalitatieve aanpak voor taal en rekenen. Ons doel is om elke leerling de best mogelijke basis te bieden voor academisch succes. Door continu te evalueren en te innoveren, zorgen we ervoor dat ons onderwijs aansluit bij de behoeften van nu.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: De Vreedzame School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Driebond is een trotse Vreedzame School. Dit programma bevordert sociale competentie en democratisch burgerschap, waardoor onze school een veilige en prettige leeromgeving is. We zien onze school als een hechte leefgemeenschap. Hier krijgen kinderen een stem, leren ze conflicten op te lossen en ontwikkelen ze respect voor verschillen. Kinderen voelen zich gehoord, gezien en verantwoordelijk voor elkaar. Door de principes van de Vreedzame School toe te passen, dragen we bij aan de persoonlijke groei van elke leerling. Ze leren omgaan met elkaar en ontwikkelen belangrijke sociale vaardigheden voor de toekomst.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Een Positief Pedagogisch Klimaat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Een positief pedagogisch klimaat is essentieel voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Op De Driebond creëren we een sfeer van veiligheid, waardering en geborgenheid, waarin leren centraal staat. We hechten veel waarde aan normen, waarden en wederzijds respect. Onze basisregels, democratisch vastgesteld, bevorderen een constructieve omgang met elkaar en met conflicten. We stimuleren zorgzaamheid en verantwoordelijkheid voor onze schoolgemeenschap. Door open te staan voor verschillen, bereiden we onze leerlingen voor op een diverse samenleving. Daarnaast besteden we veel aandacht aan executieve functies, de 'dirigent' van ons brein. Door middel van scholing en specifieke aandacht, zoals de 'zes gouden weken', ondersteunen we leerlingen bij planning, zelfregulatie en taakuitvoering. Dit helpt hen om doelgericht en succesvol te werken.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Driebond stimuleren we een actieve levensstijl. Kinderen van groep 1 tot en met 8 ontvangen twee keer per week gymles van onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs. De lessen vinden plaats in de moderne gymzaal van het MFC in Engelbert. Bovendien organiseren we op woensdagmiddagen na schooltijd een gratis sportinstuif in sporthal Lewenborg, verzorgd door Bslim. Hier kunnen leerlingen kennismaken met diverse sporten en spelvormen. Onze interne begeleider fungeert tevens als motorisch remedial teacher. Zij biedt extra ondersteuning aan leerlingen die dit nodig hebben, om zo hun motorische vaardigheden optimaal te ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Gezondheid en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen werkt Basisschool De Driebond nauw samen met het Jeugd Gezondheidszorg (JGZ) team van de GGD Groningen. De jeugdverpleegkundige is uw eerste aanspreekpunt voor vragen over de gezondheid van uw kind. In groep 7 ontvangen ouders een uitnodiging voor een gezondheidsonderzoek, inclusief een digitale vragenlijst en metingen. In groep 1 en 2 vindt jaarlijks een logopedische screening plaats, waarvoor toestemming van ouders vereist is. Onze kwaliteitscoördinator onderhoudt contacten met de GGD en het WIJ-team Lewenborg. Daarnaast zijn er op school getrainde BHV'ers aanwezig voor eerste hulpverlening. Regelmatige herhalingscursussen zorgen ervoor dat zij up-to-date blijven. Een breed overleg, inclusief de leerplichtambtenaar, vindt tweemaal per jaar plaats om het welzijn van de leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
2
Totaal specialisten
2
Unieke specialismen

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling

Maatwerk en Individuele Aandacht bij De Driebond

Bij basisschool De Driebond geloven we in een onderwijsaanbod op maat, waarbij elke leerling de specifieke ondersteuning krijgt die nodig is om optimaal te presteren. Ons uitgangspunt is dat alle kinderen, ongeacht hun individuele leerstijl, talenten of uitdagingen, binnen hun eigen groep floreren. We streven ernaar dat elke leerling zich prettig voelt en de juiste begeleiding ontvangt, zodat deze volledig deelneemt aan het groepsleerproces. Onze leerkrachten hebben een scherp oog voor de individuele behoeften van elke leerling en de dynamiek van de groep. Zij creëren een veilige leeromgeving waarin verschillen de norm zijn en leren op diverse manieren wordt gestimuleerd met een breed scala aan materialen en werkvormen. Wanneer een leerling moeite heeft met lesstof, sociale interacties of executieve functies, bieden onze leerkrachten gerichte en planmatige ondersteuning. Dit proces is transparant; de leerling wordt betrokken bij de reden en aanpak van de begeleiding, wat bijdraagt aan een gevoel van gezien en gewaardeerd worden. Dit versterkt het zelfvertrouwen en bevordert de leerontwikkeling. Specifieke leesbegeleiding wordt verzorgd door onze klassenassistent, met name voor risicolezers en kinderen met dyslexie. Naast ondersteuning binnen de groep, ontvangen deze leerlingen individuele of kleinschalige begeleiding buiten de groep. Deze aanpak kan variëren afhankelijk van de specifieke situatie, zoals wanneer een leerkracht de ondersteuning effectief binnen de groep kan bieden of wanneer externe begeleiding minder wenselijk is voor een kind. Toelating en Passend Onderwijs: Een Zorgvuldige Afweging De Driebond staat voor toegankelijk onderwijs, maar we maken een zorgvuldige afweging om te garanderen dat we elke leerling de best mogelijke ondersteuning kunnen bieden. Na aanmelding heeft de school zes weken (verlengbaar met vier weken) de tijd om te beoordelen of wij een passende leeromgeving kunnen realiseren. Factoren zoals het welzijn van het kind, de groepsdynamiek, de veiligheid, het leerproces van andere leerlingen, de capaciteiten van ons team en de fysieke toegankelijkheid van de school spelen hierbij een cruciale rol. Indien de behoeften van een leerling te ver afstaan van wat wij verantwoord kunnen bieden, gaan we in samenspraak met de ouders en externe partners op zoek naar de meest geschikte onderwijsplek. Dit kan een andere basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs zijn. Grenzen aan Onze Ondersteuning: Wanneer Passend Onderwijs Uitdagend Wordt De Driebond kan de ondersteuning voor een leerling niet meer optimaal garanderen wanneer de onderwijsbehoeften niet langer toereikend worden gedekt, de extra benodigde aandacht het leerproces van andere leerlingen negatief beïnvloedt, of wanneer dit leidt tot verstoring van de rust en veiligheid binnen de school. Bij dergelijke situaties hanteren we het bovenschoolse beleid voor toelating, schorsing en verwijdering. Bij twijfel over de optimale ondersteuning, maken we een weloverwogen beslissing op basis van de leerlingbehoeften, groepsgrootte en teamervaring. Als we constateren dat wij geen passend onderwijsaanbod meer kunnen realiseren, zoeken we in overleg met het KCOO en ouders naar alternatieve oplossingen, zoals een andere basisschool of speciaal onderwijs. Stimuleren van Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden we uitdagende mogelijkheden binnen de eigen groep. Daarnaast maken onze leerlingen gebruik van de bovenschoolse Plusklas van Openbaar Onderwijs Groningen, specifiek gericht op hoogbegaafdheid. Ontwikkeling van Extra Ondersteuning: Een Continu Proces Vanaf schooljaar 2023-2024 investeren we in de expertise van ons team met intensieve begeleiding door Sylvia Venema-Eissens van SVE-onderwijsadvies. Dit traject, dat zich uitbreidt van de onderbouw naar de midden- en bovenbouw, omvat training op de werkvloer, observaties en feedbacksessies. Sylvia ondersteunt leerkrachten bij het formuleren van heldere leerdoelen, directe instructie en de koppeling met onze Daltonprincipes. De door ons ontwikkelde, rijke thema's stimuleren de betrokkenheid en creativiteit van leerlingen, zichtbaar in verdiepend spel en creatieve hoeken. We zijn bezig met de uitbreiding van deze creatieve leeromgevingen, de 'spots', naar de midden- en bovenbouw. Dit traject is gebaseerd op brede differentiatie en hoge verwachtingen, met de filosofie: "Wat noodzaak is voor de één, is waardevol voor de ander." Bovendien zetten we onze ontwikkeling op het gebied van traumasensitief onderwijs voort, wat een belangrijk fundament blijft voor onze schoolwerking.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Driebond Groningen

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij De Driebond hanteren we een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem. Dit systeem, verankerd in een meerjarenplanning, stelt ons in staat om continu de kwaliteit van ons onderwijs te beoordelen en te verbeteren. Onze kwaliteitszorg is nauw verbonden met ons integraal personeelsbeleid, wat zorgt voor een synchrone ontwikkeling van de school en onze medewerkers. We gebruiken specifieke instrumenten om zowel de kwaliteitszorg als het personeelsbeleid te optimaliseren. Deze methoden identificeren steevast aandachtspunten voor verdere groei. In samenwerking met ons toegewijde team, en met oog voor onze ambitieuze doelen en actuele onderwijsontwikkelingen, bepalen we concrete verbeterpunten. Hierbij maken we weloverwogen keuzes, volgens het principe: 'het goede is veel, niet het vele'. Voor de schoolplanperiode 2023-2027 richten we ons primair op: - Doelgericht onderwijs voor jonge kinderen, met nadruk op spel, rijke thema's, spontaniteit, autonomie en routines. - Een herkenbare, doorlopende lijn in het werken met rijke thema's en routines, afgestemd op de individuele onderwijsbehoeften van elk kind. - Het gebruik van leerlijnen, waarbij methodes dienen als waardevolle bronnen. - Burgerschap als een integraal derde kernvak, zichtbaar in alle facetten van ons onderwijs. Specifiek voor het schooljaar 2025-2026 hebben we de volgende doelen vastgesteld: - Gerichte aandacht voor de ontwikkeling van burgerschapsvaardigheden bij onze leerlingen. - Schoolbrede implementatie van routines die een breed scala aan kerndoelen dekken. - Betrokkenheid van het voltallige team bij het creëren van rijke, schoolbrede thema's. - Evaluatie en borging van de doorlopende leerlijn voor taalonderwijs. - Aanpassing van het schoolveiligheidsplan om te voldoen aan alle geldende vereisten.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

De vastgestelde doelen worden zorgvuldig verwerkt in ons jaarplan en verder uitgewerkt door het managementteam of specifieke werkgroepen. Door open dialogen en het koesteren van vertrouwen in groei en eigen verantwoordelijkheid, monitoren de werkgroepen de voortgang nauwgezet. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we de effectiviteit van onze verbeterplannen. De Driebond draagt zelf de volledige verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van ons onderwijs. We streven voortdurend naar verbetering en innovatie van het onderwijsaanbod. De professionele ontwikkeling van onze medewerkers is essentieel om onze missie en visie te verwezenlijken. Een gedeelde visie en ambitie stellen ons in staat proactief te handelen op het gebied van kwaliteitsverbetering. Daarnaast betrekken we diverse externe partijen bij het bepalen en beoordelen van onze onderwijskwaliteit. De adviseur 'onderwijs en kwaliteit' van Openbaar Onderwijs Groningen is nauw betrokken bij onze school. Elke vijf jaar ondergaat onze school een visitatie door de Daltoncommissie. De medezeggenschapsraad fungeert als een belangrijke gesprekspartner, en ook de stem van onze leerlingen is van groot belang, vertegenwoordigd door onze leerlingenraad. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op met onze specifieke doelen, gebaseerd op ons schoolplan. Het schooljaar ronden we af met een uitgebreid jaarverslag. Hierin verantwoorden we ons aan alle belanghebbenden over de realisatie van onze doelen en de behaalde resultaten. De opbrengsten van de doorstroomtoets voor groep 8 maken we openbaar via de schoolgids en Scholen op de kaart.

Downloaden

Ontwikkelingsgerichte Educatie voor Jonge Kinderen op De Driebond

Toelichting van de school

Op basisschool De Driebond bieden we op maat gemaakt onderwijs voor jonge kinderen, met speciale aandacht voor de overgang van kleuterklas naar groep 3. We begrijpen dat de leerbehoeften van jonge kinderen uniek zijn en vereisen een aanpak die aansluit bij hun ontwikkelingsfase. Sinds schooljaar 2023-2024 volgen we een intensief teamscholingstraject 'Het Jonge Kind'. Dit stelt ons in staat om het onderwijs te vernieuwen en beter af te stemmen op de motorische, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van elk kind. We stimuleren hun natuurlijke nieuwsgierigheid en creëren diepgaande leerervaringen. Onze vernieuwde groepsindeling omvat een combigroep 2/3. Dit bevordert een soepele overgang, waarbij tweejarigen op een speelse manier kennismaken met taal en lezen. Driejarigen profiteren van een leeromgeving waar spel centraal staat, met volop uitdaging door differentiatiemogelijkheden. Door kinderen veel ruimte te geven voor spel in thematische hoeken, met geïntegreerde taal- en rekenactiviteiten, stimuleren we hun zintuiglijke ontwikkeling. Dit creëert rijke leeromgevingen die aansluiten bij hun belevingswereld. De thematische aanpak, gebaseerd op bestaande leerlijnen, zorgt voor samenhang en een gedifferentieerd aanbod. Kinderen worden actief betrokken bij hun leerproces, wat hen helpt de wereld beter te begrijpen. Door spel te integreren in dagelijkse routines, bouwen we aan een sterke basis voor hun verdere schoolcarrière. Dit legt de fundamenten voor levenslang leren en succes.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen op De Driebond?

Basisschool De Driebond heeft een speciaal ontwikkeld programma voor de jongste leerlingen. Dit programma richt zich op een speelse en ontwikkelingsgerichte aanpak die de overgang naar het formele leren soepeler maakt. Het omvat thematische hoeken, geïntegreerde taal- en rekenactiviteiten en een focus op spel om de brede ontwikkeling te stimuleren.

Basisschool De Driebond heeft een speciaal ontwikkeld programma voor de jongste leerlingen. Dit programma richt zich op een speelse en ontwikkelingsgerichte aanpak die de overgang naar het formele leren soepeler maakt. Het omvat thematische hoeken, geïntegreerde taal- en rekenactiviteiten en een focus op spel om de brede ontwikkeling te stimuleren.

Sylvia Venema-Eissens van SVE-onderwijsadvies voor expertise

Met welke partners werkt De Driebond samen voor het jonge kind onderwijs?

Voor het jonge kind onderwijs werkt basisschool De Driebond nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Dit zijn SKSG Engelbert en Kids First Peuteropvang T Hummelhof Engelbert. Deze samenwerking zorgt voor een doorgaande leerlijn en een naadloze overgang tussen opvang en school, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen in Groningen.

Voor het jonge kind onderwijs werkt basisschool De Driebond nauw samen met gerenommeerde kinderopvangorganisaties. Dit zijn SKSG Engelbert en Kids First Peuteropvang T Hummelhof Engelbert. Deze samenwerking zorgt voor een doorgaande leerlijn en een naadloze overgang tussen opvang en school, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen in Groningen.

Team | De Driebond in Groningen | [2025] Schoolregister