Basisschool Ludgerus in Groenlo

Het team van Basisschool Ludgerus in Groenlo

Current section: team
Meddoseweg 21
7142 Groenlo

Zie hier hoe het team van Basisschool Ludgerus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Ludgerus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Ludgerus bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Ludgerus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Ludgerus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.9%)
Man (15.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Ludgerus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (20%)
25-35 jaar (60%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (6.8%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (29.9%)
45-55 jaar (19.5%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Ludgerus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (60%)
Direct ondersteunend personeel (40%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Ludgerus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Personeelsvervanging op Basisschool Ludgerus

Ontdek hoe Basisschool Ludgerus zorgt voor een naadloze continuïteit in het onderwijs. Bij afwezigheid van een leerkracht zetten wij direct de vervangingsmanager van Deltascholengroep in. Deze manager heeft toegang tot een uitgebreide eigen invalpool, waardoor wij snel de juiste vervanging kunnen regelen voor zowel ziekte als gepland verlof. Indien er onverhoopt een tekort aan beschikbare invallers is, garanderen wij dat de groep op de eerste dag van afwezigheid opgevangen wordt door het bestaande schoolteam. Tot op heden hebben we deze situatie succesvol kunnen voorkomen, waardoor de leerervaring van uw kind altijd gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Iedere vrijdagochtend is er een leesconsulent van de bibliotheek Oost-Achterhoek op school aanwezig om te helpen bij de uitleen van boeken.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal
19%
Bewegen
19%
Rekenen
19%
Kringactiviteiten
11.4%
Werken met ontwikkelingsmateriaal
10.5%
Voorlezen
7.6%
Vrij spel
4.8%
Pauze
4.8%
Sociaal emotionele ontwikkeling
3.8%

Leerjaar 3 t/m 8

Lezen
20.3%
Rekenen/wiskunde
19%
Overig
19%
Taal
18.7%
Wereldoriëntatie
8.9%
Bewegingsonderwijs
6.7%
Kunstzinnige en creatieve vorming
4.8%
Levensbeschouwing
1.9%
Engelse taal
0.6%

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind op Basisschool Ludgerus

2

Taal- en Rekenkundige Vooruitgang

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Specialist Jonge Kind Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool Ludgerus zetten we ons optimaal in voor de taal- en rekenvaardigheid van elke leerling. We werken nauw samen met de vier Deltascholen in Groenlo-Zwolle om specialistische expertise te delen. Waar nodig, schakelen we deze deskundigen in voor gerichte ondersteuning. Daarnaast faciliteren we externe hulp voor logopedie en dyslexiebegeleiding, zodat uw kind de best mogelijke begeleiding ontvangt op deze cruciale gebieden. Voor zeer specifieke onderwijsbehoeften maken we gebruik van de uitgebreide expertise binnen Stichting Brevoordt, aangesloten bij Samenwerkingsverband Oost Achterhoek. Ons zorgteam, dat minimaal driemaal per jaar bijeenkomt, bespreekt elke leerling. Samen met externe begeleiders stellen we individuele plannen en ontwikkelingsperspectieven op. Verder onderzoek of een aanvraag bij het Zorg-Advies-Team behoort tot de mogelijkheden voor een multidisciplinaire aanpak. We volgen hierbij de zorgroute van Stichting Brevoordt, waarbij ouders en leerlingen actief betrokken worden bij alle gesprekken en planvorming.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Kanjercoördinator voor Positief Gedrag

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind staat centraal op Basisschool Ludgerus. Onze Kanjercoördinator is toegewijd aan het coachen van medewerkers bij de effectieve implementatie van de Kanjertraining. Deze coördinator analyseert tevens school-, groeps- en leerlingresultaten uit de Kanvas enquêtes. Deze analyses worden gedeeld met de betreffende leerkrachten, waarna er, indien nodig, concrete plannen van aanpak worden opgesteld voor optimale begeleiding. Bij specifieke hulpvragen op sociaal-emotioneel gebied bieden wij een luisterend oor en professionele ondersteuning. We kunnen daarbij rekenen op de expertise van Stichting Brevoordt. In nauwe samenwerking met ouders en experts van Stichting Brevoordt identificeren we de meest passende ondersteuning voor uw kind.

2

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studie Succes
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool Ludgerus stimuleert een positieve werkhouding en effectieve studievaardigheden bij alle leerlingen. Onze twee begaafdheidsspecialisten bieden ondersteuning aan de leerkrachten van de vier Deltascholen in de Achterhoek. Zij adviseren proactief over de aanpak van leerlingen met specifieke talenten. Bovenschools is er wekelijks het inspirerende Groeilab, speciaal voor leerlingen uit groep 4 tot en met 8 met een hoge leerbehoefte. Dit initiatief vindt plaats binnen onze eigen school, Basisschool Ludgerus. Indien er specifieke vragen rondom gedrag, werkhouding of leerstrategieën spelen, staat Stichting Brevoordt voor ons klaar. In gezamenlijk overleg met ouders en deze experts zoeken we naar de meest effectieve ondersteuningsoplossingen voor uw kind.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Fysieke Groei

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind wordt nauwlettend gevolgd op Basisschool Ludgerus. Bij specifieke vragen of behoeften op dit gebied, werken we graag samen met u en de ouders. We faciliteren direct contact met gespecialiseerde fysiotherapeuten en ergotherapeuten om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen betreffende medische zorg en persoonlijke verzorging binnen de schoolomgeving, verwijzen wij u graag naar de daarvoor aangewezen instanties en professionals. Basisschool Ludgerus focust primair op het onderwijskundige aspect en werkt samen met externe partners voor specifieke zorgvragen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Peuterspeelzaal Klein Duimpje
Groeilab

Individuele Leerlingondersteuning op Maat bij Basisschool Ludgerus

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Op Basisschool Ludgerus in Groenlo zetten we ons volledig in voor de optimale ontwikkeling van elk kind. We begrijpen dat sommige leerlingen extra aandacht nodig hebben op gebieden zoals taal, motoriek, sociaal-emotionele ontwikkeling of gedrag. Deze leerlingen worden eerst zorgvuldig besproken binnen ons School Ondersteunings Team (SOT). Vanuit het SOT kunnen wij passende ondersteuning bieden, waaronder Integrale Vroeghulp (IVH), speciaal voor kinderen tot 7 jaar. Dit samenwerkingsverband met diverse professionals zoals logopedisten en orthopedagogen, zorgt voor een vroegtijdige signalering en snelle, effectieve hulp. Om de ontwikkeling en het gedrag van een leerling optimaal te kunnen beoordelen, maken we soms gebruik van korte video-opnames. Deze worden altijd met respect voor privacy gemaakt en helpen ons bij het analyseren van gedrag, het objectief vastleggen van interacties en het effectief monitoren van de geboden ondersteuning. Ouders geven hiervoor altijd schriftelijke toestemming, conform de AVG-wetgeving. Onze visie is om leerlingen niet alleen op cognitief gebied te laten groeien, maar ook oog te hebben voor hun talenten, interesses en sociaal-emotioneel welzijn. Voor het komende schooljaar richten we ons op drie speerpunten om deze visie te realiseren. Ons vernieuwde groene schoolplein fungeert als een verrijkte leeromgeving waar kinderen ontdekken, bewegen en samenwerken. Dit biedt uitstekende kansen voor leerlingen met ondersteuningsvragen om vaardigheden als zelfregulatie en sociaal gedrag te oefenen in een natuurlijke setting. Daarnaast versterken we reken- en leesonderwijs door te werken met contextrijke thema's en coöperatieve werkvormen. Met behulp van Snappet, Rapportfolio, kind- en talentgesprekken en observaties, kijken we verder dan toetsresultaten en sluiten we aan bij individuele leerstijlen. Tot slot blijven we talentontwikkeling, eigenaarschap en welbevinden stimuleren door middel van kind- en talentgesprekken. Door de krachten van elk kind te benutten en een veilige leeromgeving te creëren, versterken we hun zelfvertrouwen en eigen regie. Onze kernwaarden – betrokkenheid, groei en bloei, en verbondenheid – vormen de basis voor deze ondersteunende cultuur.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool Ludgerus: Uw Gids

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2028?

Voor het schooljaar 2023-2024 hebben we met zorg ons nieuwe schoolplan opgesteld, geldig voor de komende vier jaar (2024-2028). Dit plan omvat vier strategische doelen, nauw verbonden met de visie van Delta Scholengroep: een brede ontwikkeling van ieder kind, een inspirerende werkomgeving voor ons team, en een solide basis voor alle leerlingen. We streven naar een naadloze integratie van Oriëntatie op Jezelf en de Wereld (OJW) binnen alle vakgebieden, met uitzondering van rekenen. In onze 'Pleinen' bevorderen we een sterke samenwerking tussen de vier jaargroepen. Daarnaast hebben we de leerlijnen voor rekenen, taal, spelling en lezen (zowel technisch als begrijpend) gedocumenteerd in een hanteerbaar format. Dit stelt ons in staat om elke leerling proactief te begeleiden in plaats van reactief te volgen. Alle teamleden, inclusief onderwijsondersteunend personeel, volgen trainingen in Expliciete Directe Instructie (EDI) om de leskwaliteit te optimaliseren. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we met ons jaarplan op "Groei in Groen en Geletterdheid", met als motto: 'Samen groeien: buiten leren, binnen sterker!'.

Hoe waarborgt Basisschool Ludgerus de onderwijskwaliteit en doelrealisatie?

Bij Basisschool Ludgerus hanteren we een cyclische benadering voor continue kwaliteitsverbetering van ons onderwijs, gebaseerd op de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act), verrijkt met onze eigen borgingsmechanismen. De implementatie van onze schoolplanambities vindt plaats via gerichte overleggen en bijeenkomsten met ons toegewijde team en, waar nodig, externe expertise. Onze leerkrachten verdiepen zich gezamenlijk in de thematiek en ontwikkelen concrete plannen. Tijdens studiedagen en teamvergaderingen monitoren en evalueren we de voortgang gezamenlijk. Deze gestructureerde aanpak zorgt voor een consistente en effectieve ontwikkeling over alle onderwijsaspecten heen, met als resultaat een heldere doorgaande lijn in ons onderwijs.

Ontdek ons Vroeg- en Voorschools Educatie Programma voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij Basisschool Ludgerus in Groenlo geloven we in een sterke start voor elk kind. Ons programma voor vroeg- en voorschoolse educatie (VVE) is speciaal ontworpen om kinderen met een potentieel risico op ontwikkelingsachterstanden extra ondersteuning te bieden. Dit programma zorgt ervoor dat uw kind optimaal voorbereid is op de basisschool. Voorschoolse educatie vindt plaats op de peuterspeelzaal, terwijl vroegschoolse educatie geïntegreerd is in groep 1 en 2 van onze school. Deze aanpak wordt mogelijk gemaakt door nauwe samenwerking met het gemeentebestuur en legt een sterke nadruk op de actieve betrokkenheid van ouders. We zijn trots op onze samenwerking met peuterspeelzaal Klein Duimpje, die een eigen ruimte binnen onze schoolgebouwen heeft. Vanaf schooljaar 2024-2025 biedt Klein Duimpje, onderdeel van Stichting De Achthoek, vier dagdelen per week VVE-aanbod aan. Deze samenwerking garandeert een soepele overgang naar de basisschool voor onze 4-jarigen, dankzij regelmatige afstemming en overleg tussen onze school, de stichting en de pedagogisch medewerkers. Uw kind verdient de beste start. Voor meer details over peuterspeelzaal Klein Duimpje, bezoek www.deachthoek.com. We ontvangen gedetailleerde overdrachten van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, waarin de ondersteuning en eventuele behoeften van uw kind worden beschreven. Door middel van observaties, signaleringslijsten en, indien nodig, samenwerking met specialisten zoals logopedisten of artsen, brengen we de individuele ondersteuningsbehoefte in kaart. We volgen de ontwikkeling nauwgezet met het Ontwikkelingsvolgmodel (Digikeuzebord) en gebruiken de methodes Kleuterplein, het dyslexieprotocol en de Kanjertraining voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Ludgerus extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Ludgerus biedt een uitgebreid programma voor vroeg- en voorschoolse educatie, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen een vliegende start op de basisschool te geven.

Ja, Basisschool Ludgerus biedt een uitgebreid programma voor vroeg- en voorschoolse educatie, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen een vliegende start op de basisschool te geven.

Ontdek ons Vroeg- en Voorschools Educatie Programma (VVE)

Met welke partners werkt Basisschool Ludgerus samen voor het jonge kind programma?

Basisschool Ludgerus werkt nauw samen met Peuterspeelzaal Klein Duimpje om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuterspeelzaal naar onze basisschool, met aandacht voor de individuele ontwikkeling van elk kind.

Basisschool Ludgerus werkt nauw samen met Peuterspeelzaal Klein Duimpje om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang van de peuterspeelzaal naar onze basisschool, met aandacht voor de individuele ontwikkeling van elk kind.