Basisschool De Hoeksteen in Groenlo

De resultaten van Basisschool De Hoeksteen in Groenlo

Current section: resultaten
Biss Philip Roveniusstr 8
7141 Groenlo

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Hoeksteen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool De Hoeksteen bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Hoeksteen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen van het Fundamentele Niveau op De Hoeksteen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht door middel van een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strikte norm: minimaal 85% van alle leerlingen moet dit basisniveau halen. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool De Hoeksteen.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op De Hoeksteen

Het streefniveau gaat verder dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Ons doel op Basisschool De Hoeksteen is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage weerspiegelt de verwachting voor de prestaties van onze leerlingen ten opzichte van vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Hoeksteen?

Op Basisschool De Hoeksteen begeleiden we leerlingen zorgvuldig naar het Voortgezet Onderwijs. Tussen groep 7 en groep 8 vinden er essentiële gesprekken plaats over het toekomstige schoolniveau, waarbij zowel leerling als ouders actief betrokken zijn. Factoren zoals leerprestaties, aangeboren talenten, een proactieve leerhouding en de algehele ontwikkeling op onze basisschool zijn hierbij leidend. Wij streven naar een passend advies dat de kansen van elk kind maximaliseert. De Doorstroomtoets is een cruciaal moment. Tussen 10 en 31 januari ontvangen leerlingen een voorlopig advies. Na de toetsafname begin februari, volgt medio maart de uitslag. Op basis hiervan stellen we uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies vast. De aanmelding bij het voortgezet onderwijs vindt plaats tussen 25 en 31 maart. Indien de Doorstroomtoets een hoger advies oplevert dan het voorlopige, passen we dit aan, tenzij dit niet in het belang van de leerling is. In dat geval bieden we een duidelijke motivatie. Meer weten over onze aanpak? Neem gerust contact op.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Hoeksteen: Samen Sterk!

Bij Basisschool De Hoeksteen staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal. Wij geloven dat autonomie, relatie en competentie de basis vormen voor een gezonde ontwikkeling. Kinderen leren hoe ze met zichzelf, anderen en de wereld om hen heen omgaan. Onze leerkrachten dragen normen en waarden uit die een warme, veilige en respectvolle omgeving creëren. Hierdoor voelen kinderen zich vrij om te leren en te groeien. We stimuleren samenwerking en zelfstandigheid, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Met de methode Kwink focussen we op sociaal-emotionele vaardigheden. Daarnaast verrijken we de wereldoriëntatie met de methode Blink, waarbij eigen leerervaringen centraal staan. Coöperatieve werkvormen zorgen ervoor dat kinderen zowel individueel als in teamverband leren, wat essentieel is voor hun sociale groei.

Motivatie door groei en uitdaging

Samenwerken met wederzijds vertrouwen

Waardering voor elk individu

Hoe bevordert Basisschool De Hoeksteen de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool De Hoeksteen stimuleert sociale ontwikkeling door kernwaarden te hanteren die door het hele team worden uitgedragen. We maken gebruik van de KWINK-methode, die uitgebreid ingaat op sociaal-emotionele thema's zoals zelfinzicht, omgang met anderen en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Onze 'Gouden Regels', gezamenlijk opgesteld, vormen de basis voor positief gedrag. We zijn trots op ons Gezonde School-vignet, met name op het onderdeel Voeding (behaald in 2019 en heraanvraag in 2022). Sinds schooljaar 2021-2022 werken we ook aan het vignet Welbevinden. Uit het leerlingtevredenheidsonderzoek van 2023 blijkt een waardering van 8.4, wat ons motiveert om het welbevinden van leerlingen blijvend te ondersteunen. Diverse activiteiten rondom dit thema staan gepland. We monitoren sociale veiligheid en welbevinden via programma's als ZIEN en leerlingtevredenheidsonderzoeken.

Welke tools gebruikt De Hoeksteen voor het meten van sociale groei?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maken wij gebruik van de volgende registratievormen: - Kijk! - Kindbegrip

  • Kijk!
  • Kindbegrip

Welke programma's ondersteunen het sociaal-emotioneel leren op De Hoeksteen?

Voor het sociaal-emotioneel leren op Basisschool De Hoeksteen zetten we de volgende effectieve methoden in: - KWINK

  • KWINK

Onderwijsinspectie: Inzichten in Basisschool De Hoeksteen

De onderwijsinspectie voert regelmatig bezoeken uit om de kwaliteit van basisscholen te beoordelen. In het schooljaar 2020-2021 vond op 28 juni een thematisch bezoek plaats, gericht op de impact van de coronacrisis binnen het basisonderwijs. Tijdens dit bezoek spraken vertegenwoordigers van de inspectie met het schoolmanagement en leerkrachten over de ervaringen en aanpak. In het voorgaande schooljaar, 2019-2020, voerde de inspectie in november 2020 een thematisch bezoek uit met als focus 'Op naar het Voortgezet Onderwijs'. Hierbij werd specifiek stilgestaan bij het proces van schooladviezen voor leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet onderwijs. De inzichten uit deze bezoeken dragen bij aan landelijke rapportages zoals de Staat van het Onderwijs.