Basisschool De Raamdonk in Grave

Het team van Basisschool De Raamdonk in Grave

Current section: team
Burgemeester Ficqlaan 4
5361 Grave

Zie hier hoe het team van Basisschool De Raamdonk is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Raamdonk. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Raamdonk bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Raamdonk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Raamdonk zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 76.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (76.5%)
Man (23.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Raamdonk. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (23.5%)
35-45 jaar (23.5%)
45-55 jaar (5.9%)
55-65 jaar (29.4%)
&ge;65 jaar (11.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Raamdonk werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.3%)
Direct ondersteunend personeel (6.3%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Raamdonk gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Raamdonk

Ziekte of Afwezigheid van Leerkrachten: Uw Kind is Altijd Welkom. Bij Basisschool De Raamdonk zetten we alles op alles om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Bij onverwachte ziekte of afwezigheid van een leerkracht, zorgen wij voor een deskundige vervanger via onze samenwerking met de OPTMUS vervangerspool. Zo blijft de impact op de leerontwikkeling van uw kind minimaal. Strategieën bij Geen Invaller: Educatie voor Iedereen. In het zeldzame geval dat er geen directe vervanger beschikbaar is voor groepen 3 tot en met 8, worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen. Ouders worden direct geïnformeerd via e-mail of een schriftelijke mededeling. Bij langdurige afwezigheid zonder invaller, hanteren we een roulatiesysteem waarbij groepen om beurten thuis les krijgen. Dit zorgt voor een eerlijke verdeling van de beschikbare onderwijstijd. Speciale Regeling voor Kleuterklassen. Voor onze jongste leerlingen in groep 1 en 2 geldt een speciale regeling. Indien de leerkracht afwezig is en er geen vervanging mogelijk is, vragen wij u vriendelijk om uw kind die dag thuis op te vangen. Dit is om de kleintjes de aandacht te geven die ze verdienen en de veiligheid te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

buiten spelen
30%
taal
28%
rekenen en wiskunde
20%
zelfstandig werken
8%
bewegingsonderwijs
6%
Wereldoriëntatie
4%
Levensbeschouwing
2%
schrijven
2%

Leerjaar 3 t/m 8

Overig
23.7%
Rekenen/wiskunde
20%
Taal
19.4%
Lezen
15.9%
Wereldoriëntatie
6%
Kunstzinnige en creatieve vorming
6%
Bewegingsonderwijs
6%
Levensbeschouwing
2%
Engelse taal
1%

Extra Ondersteuning op Basisschool De Raamdonk: Ons Deskundig Team

4

Taal en Rekenen: Optimale Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Op basisschool De Raamdonk geloven we in 'ontmoeten, ontdekken, ontwikkelen' voor elk kind. We bieden op maat gemaakte ondersteuning om leerlingen met specifieke behoeften te helpen hun volledige potentieel te bereiken. Onze aanpak is gericht op het individuele kind, waarbij we rekening houden met zowel versnelde als vertraagde leerontwikkelingen. Extra hulp wordt als vanzelfsprekend ervaren, zodat leerlingen zich comfortabel en ondersteund voelen in hun leerproces. We hanteren handelingsgericht werken (HGW) en diagnostiek (HGD) binnen het kader van passend onderwijs. Dit betekent dat we de onderwijsbehoeften centraal stellen en een positieve wisselwerking creëren tussen kind, leerkracht, school en ouders. De leerkracht speelt hierin een cruciale rol, ondersteund door de interne begeleider. Leerlingen die extra instructie nodig hebben, ontvangen dit in kleine groepjes aan de instructietafel, bekend als de '1 ster, 2 sterren, 3 sterren' aanpak. Als de ondersteuning succesvol is, keren zij terug naar de basisinstructie. Blijven de resultaten achter, dan volgt een intern onderzoek en verdere begeleiding door de leerkracht en interne begeleider. Naast de basisondersteuning bieden we preventieve zorg en specifieke arrangementen, zoals beschreven in ons zorgplan. We adviseren ouders om externe Remedial Teaching (RT) buiten schooltijden te laten plaatsvinden om het schoolleerproces niet te verstoren. Indien gewenst, kan overleg plaatsvinden met externe RT'ers voor optimale afstemming.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positief Gedrag Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Basisschool De Raamdonk stimuleert een positief schoolklimaat door middel van een schoolbrede gedragsmatrix. Deze matrix, gebaseerd op onze kernwaarden respect, verantwoordelijkheid en veiligheid, schetst duidelijke gedragsverwachtingen voor leerlingen en personeel. Elke week besteden we aandacht aan een specifieke gedragsverwachting, waarbij we het gewenste gedrag actief bekrachtigen. Dit draagt bij aan een veilige en voorspelbare omgeving waarin ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Het doel is dat iedereen – leerlingen, leerkrachten en ondersteunend personeel – meedoet en bijdraagt aan een positieve sfeer. De gedragsmatrix is zichtbaar in alle ruimtes van de school, waardoor de verwachtingen voor iedereen duidelijk zijn. Leerkrachten nodigen leerlingen uit om mee te denken en belonen positief gedrag wekelijks met complimenten of andere stimulansen. Goed gedrag kan, net als taal en rekenen, geleerd worden. Deze gestructureerde aanpak, waarbij we de gedragsverwachtingen schoolbreed communiceren en bekrachtigen, is essentieel voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Dit helpt hen verantwoordelijkheid te nemen en versterkt het positieve schoolklimaat, wat ten goede komt aan alle leerlingen, inclusief die met specifieke onderwijsbehoeften.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Geoptimaliseerde Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Samenwerking met JIPA Ergotherapie

Beschikbare specialisten:

Jipa Ergotherapie voor Kinderen

Toelichting van de school:

Op basisschool De Raamdonk werken we nauw samen met JIPA kinderergotherapie om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind te ondersteunen. Kinderen kunnen soms hulp nodig hebben bij dagelijkse handelingen zoals aankleden, veters strikken of zelfstandig eten. Ook op school kunnen taken een uitdaging vormen. Uw kind kan moeite hebben met het aanpakken van opdrachten, concentratie of zelfvertrouwen bij het uitvoeren van werkzaamheden. JIPA kinderergotherapie helpt kinderen om deze vaardigheden te ontwikkelen, zodat ze zelfstandiger en met meer plezier kunnen deelnemen aan alle activiteiten. Door deze samenwerking bieden we gerichte ondersteuning die uw kind helpt om beter te functioneren in zowel de klas als daarbuiten. Met de expertise van JIPA streven we ernaar de zelfstandigheid en het welzijn van elk kind te bevorderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Extra Ondersteuning voor Leerlingen op Basisschool De Raamdonk

Gedetailleerde Schoolinformatie over Ondersteuningsmogelijkheden

Basisschool De Raamdonk biedt kwalitatief basisonderwijs aan leerlingen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. We zetten ons in voor alle kinderen, met speciale aandacht voor degenen die behoefte hebben aan extra begeleiding. Hiervoor hebben wij een breed scala aan lichte interventies ontwikkeld. Onze toegewijde leerkrachten beschikken over solide basiskennis op het gebied van taalontwikkeling, waaronder lezen, spellen en rekenen. Daarnaast zijn zij deskundig op het vlak van sociaal-emotionele ontwikkeling en gedragsmanagement, zodat elke leerling zich veilig en gesteund voelt. Binnen ons ervaren team is diepgaande expertise aanwezig op diverse cruciale gebieden. Dit omvat specialistische kennis van lezen, spellen, dyslexie, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, gedragsbegeleiding en het optimaliseren van groepsprocessen. Deze brede kennisbasis stelt ons in staat om leerlingen effectief te ondersteunen bij uiteenlopende leerbehoeften. Wij bieden adequate ondersteuning voor leerlingen met lichtere leer- en gedragsuitdagingen. Voor complexere of intensievere ondersteuningsvragen werken we nauw samen met ouders en externe partners om de best mogelijke ontwikkelingskansen voor elk kind te garanderen. De specifieke gebieden waarop wij gespecialiseerde, lichte ondersteuning bieden zijn: technisch lezen, spelling, begrijpend lezen, rekenen, taak- en werkhouding, hoogbegaafdheid en ondersteuning bij diabetes. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van deze dalton basisschool beschrijft gedetailleerd ons huidige aanbod, dat momenteel volledig voldoet aan de behoeften van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan

Wat zijn de kernpunten van ons schoolplan 2022-2026?

Ons schoolplan 2022-2026 is een uitgebreid document dat de visie van onze stichting Optimus en de specifieke ambities van Basisschool De Raamdonk op het gebied van onderwijskwaliteit uiteenzet. Het biedt een helder overzicht van onze doelstellingen voor de komende vier jaar, onderverdeeld in zes hoofdstukken. Hoofdstuk 1 introduceert onze stichting Optimus Primair Onderwijs, met een focus op de missie en het Koersplan ‘Optimus Wereld-scholen’. Dit deel bevat ook algemene informatie over Basisschool De Raamdonk, onze identiteit en waarden. Hoofdstuk 2 verdiept zich in het onderwijskundig beleid. Hierin worden de kernambities van Optimus uitgewerkt: het verhogen van het basisniveau, het bieden van een breed ontwikkelingsfundament en het garanderen van gelijke kansen. Dit hoofdstuk beschrijft tevens ons eigen onderwijskundig beleid, onze kwaliteitsnormen en hoe we voldoen aan de wettelijke basiskwaliteit. De standaarden van de onderwijsinspectie zijn hierin verwerkt, met aandacht voor het pedagogisch-didactisch klimaat en de veiligheid op school. In Hoofdstuk 3 ligt de nadruk op personeelsbeleid en de Optimus-ambitie ‘we blijven leren en zijn betrokken ambassadeurs’. Het personeelsbeleid van onze school wordt hier toegelicht, met koppelingen naar de basiskwaliteitseisen en de inspectienormen. Hoofdstuk 4 behandelt ons kwaliteitszorgsysteem, gebaseerd op de Optimus-ambitie ‘we zijn bewust van kwaliteit en sturen daar gericht op’. De Plan, Do, Check, Act cyclus wordt uitgelegd, evenals de specifieke Enigma kwaliteitsaanpak die we op Basisschool De Raamdonk hanteren. Hoofdstuk 5 schetst onze strategische ambities voor de periode 2022-2026. Hoofdstuk 6 bevat aanvullende, wettelijk verplichte informatie, zoals beleid rondom sponsoring en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Voor meer details kunt u het volledige schoolplan downloaden via de website van Basisschool De Raamdonk. Met vriendelijke groet, Michel van der Kraan, directeur.

Hoe implementeert Basisschool De Raamdonk de Enigma kwaliteitsaanpak?

Op Basisschool De Raamdonk maken we gebruik van de Enigma kwaliteitsaanpak, een schoolbrede methode die is ontworpen om onze schoolorganisatie te versterken en het onderwijs leuker, interessanter en effectiever te maken. Deze aanpak fungeert als een leidraad voor ons team en de schoolleiding, helpt ons de schoolvisie te realiseren, overzicht te behouden, werkdruk te verminderen en onze schoolprocessen te optimaliseren. De Enigma kwaliteitsaanpak is de basis voor continue verbetering en borging van de kwaliteit van ons onderwijs. Het biedt ons team houvast bij het stellen van doelen, het uitwerken ervan, de evaluatie en de borging. We waarderen dat Enigma een flexibele gedachtegang stimuleert, en we passen deze aanpak toe met onze eigen schoolspecifieke kwaliteits- en ambitiekaarten. Succesvolle implementatie van Enigma rust op vier kernprincipes die we integraal toepassen. Deze principes zijn gericht op het creëren van waardevolle processen, het nauwkeurig beschrijven van onze schoolorganisatie, het elimineren van onduidelijkheden en verspillingen, en het stimuleren van professionele autonomie bij onze leerkrachten, zodat zij effectief kunnen inspelen op specifieke situaties. De belangrijkste doelstellingen van het werken met Enigma zijn het collectief eigen maken van de aanpak, de praktische toepasbaarheid ervan, en het verlagen van de werkdruk voor onze teamleden. Het Enigma-traject bestaat uit twee sporen: Spoor 1 richt zich op de professionele ontwikkeling en het vakmanschap van onze medewerkers, zodat zij het verschil kunnen maken voor onze leerlingen. Spoor 2 legt de basis voor de kwaliteitsaanpak door waardevolle processen te beschrijven en vast te leggen, wat tevens dient als instrument voor interne en externe verantwoording. Dit leidt tot een cyclisch proces van doelbepaling, evaluatie en continue verbetering. Ambitiekaarten beschrijven onze schoolse doelen, de te nemen stappen en benodigde middelen, terwijl kwaliteitskaarten de dagelijkse processen en routines detailleren. Deze kaarten, samen met feedbackmechanismen, vormen de kern van onze kwaliteitszorg. U vindt het schoolplan, jaarplan, de ambities en de jaarverslagen op de website van Basisschool De Raamdonk.

Programma voor het Jonge Kind op Basisschool De Raamdonk: Een Vliegende Start

Toelichting van de school

Basisschool De Raamdonk werkt nauw samen met De Eerste Stap kinderopvang, een VVE-gecertificeerde organisatie. Deze samenwerking garandeert een veilige en stimulerende omgeving waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Wij geloven in een onbezorgde start voor elk kind, waarbij we een vertrouwde sfeer creëren die leren en ontdekken bevordert. Samen met onze partners zorgen we voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs. Ontdek hoe onze aanpak bijdraagt aan de brede ontwikkeling van uw kind, met aandacht voor spelenderwijs leren en sociale interactie.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Raamdonk specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Raamdonk biedt een speciaal programma voor het jonge kind, in nauwe samenwerking met onze partners. Dit programma is ontworpen om jonge leerlingen een uitstekende start te geven in hun educatieve reis.

Met welke partners werkt Basisschool De Raamdonk samen voor het jonge kind programma?

Basisschool De Raamdonk werkt voor haar programma voor het jonge kind samen met De Eerste Stap Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerde aanpak en een consistente ontwikkelingsondersteuning.

Basisschool De Raamdonk werkt voor haar programma voor het jonge kind samen met De Eerste Stap Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een geïntegreerde aanpak en een consistente ontwikkelingsondersteuning.

De Eerste Stap Kinderopvang