Basisschool OBS De Tweemaster in Gorinchem

Het team van OBS De Tweemaster in Gorinchem

Current section: team
Oude Lombardstraat 21
4201 Gorinchem

Zie hier hoe het team van OBS De Tweemaster is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Tweemaster. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Tweemaster bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Tweemaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Tweemaster zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 69.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (69.2%)
Man (30.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Tweemaster. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15.4%)
25-35 jaar (15.4%)
35-45 jaar (23.1%)
45-55 jaar (15.4%)
55-65 jaar (30.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Tweemaster werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.2%)
Direct ondersteunend personeel (7.7%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (15.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Tweemaster gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invallers: Zo Garandeert De Tweemaster Continuïteit van Onderwijs

Bij OBS De Tweemaster streven we ernaar om lesuitval te minimaliseren en de educatieve continuïteit te waarborgen voor al onze leerlingen. We begrijpen dat een stabiele leeromgeving cruciaal is voor de ontwikkeling van uw kind. Onze prioriteit bij het invullen van vacatures is het benaderen van gekwalificeerde en bevoegde leerkrachten. Hiermee verzekeren we dat de lessen van hoge kwaliteit blijven, zelfs wanneer de vaste leerkracht afwezig is. Dit zorgt voor een consistente en effectieve leerervaring. Indien het niet direct lukt om een bevoegde leerkracht te vinden, zetten we onze toegewijde onderwijsassistenten of ervaren stagiaires in. Zij bieden professionele ondersteuning en begeleiding, waardoor de leerlingen tijdens de afwezigheid van de leerkracht optimaal worden opgevangen. Als laatste redmiddel, en uitsluitend voor een maximale periode van één dag, kunnen leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere klassen. Dit doen we om een volledige dag zonder onderwijs te voorkomen. Mocht er op de volgende dag nog steeds geen invaller beschikbaar zijn, dan kan het voorkomen dat een specifieke groep die dag geen lessen volgt. We evalueren dagelijks alle beschikbare opties om ervoor te zorgen dat het onderwijs zo min mogelijk wordt onderbroken. Uw betrokkenheid en begrip tijdens deze situaties wordt zeer gewaardeerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam: Specialisten op OBS De Tweemaster

3

Taal en Rekenen: Expert Ondersteuning voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op OBS De Tweemaster zetten we vol in op een passend onderwijsaanbod voor elke leerling, gebaseerd op handelingsgericht werken. Onze aanpak is proactief: we anticiperen op wat leerlingen nodig hebben om hun volgende ontwikkelingsstap te maken. Dit doen we via de 1-zorgroute, waarbij we onderwijsbehoeften centraal stellen, niet enkel kindkenmerken. Dit leidt tot effectievere begeleiding en een positieve leeromgeving. Binnen de 1-zorgroute werken we met groepsplannen om het klassenmanagement optimaal te houden en de sociale cohesie te bevorderen. Leerlingen worden gestimuleerd om elkaar te ondersteunen, wat bijdraagt aan een gezamenlijke groei. We streven naar een verschuiving van 'repareren' naar proactief denken, waarbij de leerkracht vooroploopt in het voorzien van de leerbehoeften. Ouders zijn hierbij cruciale partners; samen met hen werken we aan het beste voor elk kind. Deze gestructureerde aanpak geldt voor alle kernvakken zoals technisch en begrijpend lezen, rekenen en spelling. Niet inbegrepen in de basisondersteuning zijn langdurige, individuele trajecten voor leerlingen met specifieke leerproblemen zoals dyslexie of dyscalculie, en voor (hoog)begaafde leerlingen die intensievere, op maat gemaakte ondersteuning vereisen buiten het reguliere aanbod. Wij bieden geen voltijds onderwijs voor hoogbegaafden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positieve Groei met Kwink

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij vieren de uniciteit van elke leerling en creëren een omgeving waarin iedereen zich thuis voelt en verbonden is. Met de methode Kwink stimuleren we de sociaal-emotionele ontwikkeling (SEL) door te focussen op vijf kerncompetenties: zelfbewustzijn, sociaal bewustzijn, verantwoordelijke besluitvorming, zelfmanagement en relatievaardigheden. Dit helpt kinderen omgaan met zichzelf en anderen. De voortgang op sociaal-emotioneel gebied wordt nauwlettend gevolgd via CITO LIB SEL-vragenlijsten, zowel voor leerkrachten als leerlingen. Dit stelt ons in staat tijdig bij te sturen en ondersteuning te bieden waar nodig. Individuele ondersteuning voor leerlingen die ernstige sociaal-emotionele problemen ervaren en daardoor niet goed kunnen functioneren in de klas, valt buiten de basisondersteuning. Deze leerlingen hebben behoefte aan intensievere, langdurige en op maat gemaakte begeleiding.

2

Gedrag en Werkhouding: Structuur met Taakspel

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

In alle groepen stimuleren we gewenst gedrag en een taakgerichte werkhouding met behulp van Taakspel. Taakspel is een speelse methode die gericht is op het verhogen van de taakgerichtheid, het verminderen van onrust en het versterken van een positieve sfeer in de klas. Het moedigt leerlingen aan om elkaar te stimuleren tot goed gedrag, wat ook verlegen leerlingen helpt meer betrokken te raken bij het groepsproces. Deze aanpak, die regelmatig tijdens reguliere lessen wordt ingezet, draagt bij aan een effectievere leeromgeving voor iedereen. Het bevordert niet alleen de concentratie, maar ook de sociale interactie binnen de groep. Leerlingen die ondanks de basisondersteuning aanhoudende problemen ervaren met hun taak- of werkgedrag en daardoor niet optimaal kunnen functioneren in de klas, hebben baat bij langdurige, individuele begeleiding op maat. Dit valt buiten het reguliere basisondersteuningsaanbod.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Kleuters doorlopen een motorische screening in groep 2, met mogelijke doorverwijzing naar fysiotherapie indien nodig. De motorische ontwikkeling van kleuters wordt nauwgezet gevolgd via specifieke leerlijnen. Voor leerlingen in groep 3 tot en met 8 bieden we tweemaal per week een gymles van 45 minuten, waarbij één les verzorgd wordt door een gespecialiseerde gymdocent. Deze gestructureerde gymnastieklessen dragen bij aan de fysieke fitheid en de algemene ontwikkeling van onze leerlingen. We zorgen voor een gevarieerd aanbod dat aansluit bij de leeftijd en mogelijkheden van de kinderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor het toedienen van medicatie hanteren wij strikte richtlijnen, vastgelegd in een speciaal protocol. Dit protocol zorgt voor een veilige en verantwoorde omgang met medicijngebruik op school. Ouders worden nauw betrokken bij het informeren over en het beheren van medicatie voor hun kinderen. We waarborgen de gezondheid en het welzijn van alle leerlingen door duidelijke procedures te volgen. Dit creëert een veilige omgeving waarin zowel leren als persoonlijke verzorging optimaal kan plaatsvinden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Optimale Leerlingondersteuning op OBS De Tweemaster

Ontwikkelingsgerichte Ondersteuning voor Elke Leerling

Op OBS De Tweemaster geloven we in een ononderbroken ontwikkeling voor elk kind. Ons onderwijs is erop gericht om optimaal aan te sluiten bij de unieke behoeften van elke leerling, rekening houdend met individuele verschillen. Onze toegewijde leerkrachten volgen de voortgang van elke leerling nauwgezet, ondersteund door onze intern begeleider. Door middel van opbrengst- en handelingsgericht werken, analyseren we resultaten en leerdoelen om het onderwijs continu te verbeteren en kinderen de volgende stap in hun ontwikkeling te laten zetten. Onze belangrijkste ambities voor leerlingondersteuning omvatten het waarborgen van de aansluiting tussen SLO- en ParnasSys-doelen in groepsplannen, en het helder formuleren van einddoelen met 'Kind in beeld?'. Regelmatige klassenbezoeken door directie en intern begeleider, evenals collegiale consultatie, versterken onze aanpak. Daarnaast zetten we interventiegroepjes in voor gedragsmatige ondersteuning en werken we met een duidelijk SOP (Schoolondersteuningsprofiel) om onze capaciteiten voor complexe zorgvragen te definiëren en transparant te communiceren naar ouders. De CITO LIB groeimeter, rekenen en spelling worden ingezet als instrumenten voor leerlingondersteuning, altijd met oog voor de draagkracht van leerkracht en groep.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie van OBS De Tweemaster

Wat zijn de ambitieuze doelen van ons schoolplan?

OBS De Tweemaster streeft naar een leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd en geaccepteerd voelt. Onze school stimuleert het verkennen van diverse perspectieften en biedt volop kansen voor persoonlijke groei. Leerlingen krijgen eigenaarschap over hun leerproces, waarbij plezier en een positieve, inspirerende sfeer centraal staan. Burgerschapsvorming is een integraal onderdeel van ons onderwijs. We geloven dat het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het bevorderen van betrokkenheid bij de samenleving essentieel is. Dit doen we door leerlingen te leren respectvol samen te leven, actief deel te nemen aan schoolactiviteiten en verantwoordelijkheid te nemen voor hun omgeving. We stimuleren kritisch denken over onze democratie en het vormen van een eigen levensbeschouwing, met respect voor verschillende culturen en overtuigingen. Onze aanpak omvat het integreren van burgerschaps- en integratieonderwerpen in vakken als aardrijkskunde en geschiedenis, en het gebruik van methodes zoals Kwink voor sociaal-emotionele ontwikkeling en mensenrechten. Projecten van Schooltv en educatieve programma's, zoals die van HALT en verkeersonderwijs, vergroten de maatschappelijke betrokkenheid en verkeersveiligheid. Excursies naar belangrijke maatschappelijke instellingen en voorlichtingsprogramma's over gezonde keuzes verrijken de leerervaring. Ouderbetrokkenheid is hierbij cruciaal; we onderhouden laagdrempelig contact via gesprekken, informatieavonden en de medezeggenschapsraad om samen de opvoeding vorm te geven.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

Ons schoolplan schetst de algemene verbeterdoelen voor OBS De Tweemaster. Elk jaar werken we deze doelen verder uit in een gedetailleerd jaarplan, waarbij we gebruikmaken van de SMART-methodiek. Aan het einde van elk kalenderjaar evalueren we de voortgang en de behaalde resultaten. Deze evaluatie, inclusief een terugblik op de schoolopbrengsten, wordt vastgelegd in het jaarverslag, zodat we continu kunnen blijven verbeteren.

Speciaal Aanbod Jonge Kind OBS De Tweemaster Gorinchem

Toelichting van de school

OBS De Tweemaster in Gorinchem biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Wij geloven in een warme en veilige start voor elk kind. Ons team van toegewijde leerkrachten zet zich dagelijks in om een inspirerende leeromgeving te creëren. Ontdek hoe wij uw kind helpen groeien op onze basisschool in Gorinchem.

Veelgestelde vragen

Extra Ondersteuning en Ontwikkeling voor Peuters en Kleuters in Gorinchem

OBS De Tweemaster Gorinchem biedt uitgebreide mogelijkheden voor de allerkleinsten. Ons programma voor het jonge kind is speciaal ontworpen om een vliegende start te garanderen. Denk hierbij aan activiteiten gericht op taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en spelenderwijs leren.

OBS De Tweemaster Gorinchem biedt uitgebreide mogelijkheden voor de allerkleinsten. Ons programma voor het jonge kind is speciaal ontworpen om een vliegende start te garanderen. Denk hierbij aan activiteiten gericht op taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en spelenderwijs leren.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Gorinchem

Samenwerkingen voor de Beste Ontwikkeling van Jonge Kinderen in Gorinchem

Wij werken nauw samen met vooraanstaande partners om een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool te waarborgen. Deze samenwerkingen met Kindcentrum Alexandra en SKG garanderen dat uw kind toegang heeft tot de beste faciliteiten en expertise. Zo creëren we een doorlopende leerlijn voor optimale ontwikkeling.

Wij werken nauw samen met vooraanstaande partners om een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool te waarborgen. Deze samenwerkingen met Kindcentrum Alexandra en SKG garanderen dat uw kind toegang heeft tot de beste faciliteiten en expertise. Zo creëren we een doorlopende leerlijn voor optimale ontwikkeling.

Team | OBS De Tweemaster in Gorinchem | [2025] Schoolregister