
Het team van Jenaplanschool Gorkum in Gorinchem
Current section: teamZie hier hoe het team van Jenaplanschool Gorkum is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Jenaplanschool Gorkum. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Jenaplanschool Gorkum bij jullie?
Ontdek hoe goed Jenaplanschool Gorkum bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Jenaplanschool Gorkum zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Jenaplanschool Gorkum. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Jenaplanschool Gorkum werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Jenaplanschool Gorkum gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van leerkrachten op Jenaplanschool Gorkum: Continuïteit verzekerd
Op Jenaplanschool Gorkum zorgen we voor een soepele gang van zaken, ook bij afwezigheid van onze stamgroepleiders. Bij ziekte of gepland verlof zetten we primair in op interne vervanging. Dit betekent collega-stamgroepleiders, onderwijsassistenten of geschikte stagiaires. Zo bieden we de kinderen vertrouwde gezichten en behouden we de veilige leeromgeving. Is interne vervanging niet direct mogelijk, dan zoeken we per specifieke situatie naar de beste oplossing. Dit kan betekenen dat groepen tijdelijk samengevoegd worden, of dat een teamlid ondersteuning biedt aan meerdere stamgroepen. Flexibiliteit binnen ons team is hierbij essentieel. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van de continuïteit van het onderwijs voor alle leerlingen. Mocht er onverhoopt toch een situatie ontstaan die afwijkt van de reguliere planning, dan informeren wij u als ouders proactief en transparant. Meer weten over ons onderwijs en hoe wij omgaan met dagelijkse uitdagingen? Neem gerust contact op met Jenaplanschool Gorkum in Gorinchem.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Kinderen op onze school worden geplaatst in een stamgroep. Dat is niet zomaar een groep kinderen op basis van leeftijd of leerjaar. In een stamgroep zitten kinderen van verschillende leeftijden en niveaus bij elkaar – bijvoorbeeld in een onderbouw- of middenbovenbouwgroep. Je zit dus niet “in groep 5”, maar in een middenbouwstamgroep of bovenbouwstamgroep.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Team van Ondersteunende Specialisten op Jenaplanschool Gorkum
Taal en Rekenen: Fundament voor Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Jenaplanschool Gorkum excelleren we in het bieden van gerichte taal- en rekenondersteuning, volledig geïntegreerd binnen ons Jenaplanonderwijs. Wij geloven in het ontwikkelen van zelfstandigheid, samenwerking en verantwoordelijkheid, en dit vertaalt zich in onze aanpak voor taal en rekenen. Onze aanpak is gericht op differentiatie. Met een uniek instructiemodel bieden we les op verschillende niveaus, waarbij kleine instructiegroepen de mogelijkheid bieden om optimaal aan te sluiten bij de individuele leerbehoeften. In de onderbouw integreren we rekenonderwijs in thematische projecten. Vanaf groep 4 gebruiken we effectieve methodes zoals Getal & Ruimte Junior voor rekenen en Taal op Maat en Spelling op Maat voor taalontwikkeling. Begrijpend lezen wordt zoveel mogelijk gekoppeld aan betekenisvolle projecten. Preventieve ondersteuning is essentieel. Bij de eerste signalen van leerproblemen grijpen we direct in. Voor lezen zetten we het bewezen succesvolle programma Bouw! in. Bij rekenen focussen we op het automatiseren van basisvaardigheden, zoals tafels en getalrelaties, om een solide basis te leggen. Voor intensieve begeleiding (zorgniveaus 2 en 3) bieden we extra ondersteuning, zowel binnen als buiten de groep. Dit gebeurt met extra modules en individueel maatwerk, afgestemd op specifieke taal- en rekenbehoeften. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zowel bij een ontwikkelingsvoorsprong als bij achterstanden, stellen we in overleg met ouders een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) op. Dit plan biedt een duidelijke route voor hun academische groei. Onze expertise wordt versterkt door een toegewijd team, waaronder een intern begeleider die de zorgstructuur coördineert en teamleden met specialisaties in taal, rekenen, gedrag en hoogbegaafdheid. Zij ondersteunen niet alleen leerlingen, maar coachen ook collega's. Bovendien werken we samen met het samenwerkingsverband Driegang, schoolmaatschappelijk werk, het jeugdteam en externe bureaus voor dyslexie, logopedie en Cesartherapie, om een compleet ondersteuningsnetwerk te garanderen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn als Basis
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Jenaplanschool Gorkum hecht enorm veel waarde aan het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen, naast hun academische vooruitgang. Onze Jenaplanvisie en kernwaarden – authenticiteit, respect, samenwerking en betrokkenheid – vormen de basis voor onze gestructureerde aanpak. We creëren een veilige en positieve leeromgeving waar elk kind zich gezien en gewaardeerd voelt. De stamgroepstructuur, dagelijkse kringgesprekken en onze omgangsvormen bevorderen sociale vaardigheden, respect voor verschillen en effectieve samenwerking. Kinderen leren hun mening te uiten en actief te luisteren naar elkaar. Sociaal-emotioneel leren (SEL) is verweven in ons dagelijks onderwijs met de methode Kwink. Deze methode ondersteunt de ontwikkeling van zelfvertrouwen, sociale competenties, empathie en zelfbeheersing. De Gouden Weken aan het begin van het jaar en de Zilveren Weken na de kerstvakantie versterken de groepsdynamiek en het groepsgevoel. We monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling nauwgezet via dagelijkse observaties van stamgroepleiders, het leerlingvolgsysteem IEP Hart & Handen en Kindbegrip in ParnasSys. Deze inzichten bespreken we in teamoverleggen en vertalen we naar passende ondersteuning. Vanaf groep 4 stimuleren we eigenaarschap door middel van kindgesprekken en portfolio's. Hierin reflecteren leerlingen op hun leerproces en persoonlijke groei, wat hun zelfinzicht vergroot en hen leert verantwoordelijkheid te nemen voor hun ontwikkeling. Ons team omvat sociale veiligheidscoördinatoren en een intern begeleider die gespecialiseerd zijn in sociaal-emotionele vraagstukken. We werken nauw samen met schoolmaatschappelijk werk en externe experts via het samenwerkingsverband Driegang, waaronder gedragsspecialisten en orthopedagogen. Ook het sociaal team en jeugdteam van de gemeente kunnen worden ingeschakeld voor complexe situaties. Zo waarborgen we een stevige sociale basis voor optimale groei.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren Leren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij Jenaplanschool Gorkum leren kinderen niet alleen de lesstof, maar ook hoe ze effectief kunnen leren. Goede werkhouding, plannen, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen zijn cruciale vaardigheden die we actief stimuleren binnen ons Jenaplanonderwijs. Vanaf de onderbouw werken we aan zelfstandigheid. Kinderen leren door spel en opdrachten op maat, en vanaf groep 3 gebruiken ze weekplannen om keuzes te maken, te plannen en eigenaarschap te nemen over hun werk. Dit legt een sterke basis voor toekomstig succes. Onze gestructureerde dagindeling met kring, werk, spel en viering biedt rust en voorspelbaarheid. Dit helpt kinderen om zelfstandig taken te starten, om te gaan met wachttijden en taken af te ronden, wat essentieel is voor kinderen die extra structuur nodig hebben. Reflectie en zelfinzicht worden gestimuleerd via kindgesprekken, portfolio's en klassikale reflectiemomenten. Kinderen leren hun eigen gedrag en werkhouding te evalueren, wat leidt tot continue verbetering. Indien nodig bieden we extra ondersteuning bij gedrag of werkhouding, in nauw overleg met ouders. Voor meer complexe vragen bundelen we expertise in het SchoolOndersteuningsteam (SOT), waar de intern begeleider, schoolmaatschappelijk werk en gedragsdeskundigen samenwerken aan optimale oplossingen, eventueel met externe hulp. Onze school beschikt over een gedragsspecialist die collega's ondersteunt bij specifieke hulpvragen. Het SOT komt regelmatig bijeen om leerlingen te bespreken die extra begeleiding behoeven. Praktische hulpmiddelen zoals time-timers en rustige werkplekken faciliteren concentratie. Door deze aanpak ontwikkelen kinderen taakgerichtheid, zelfstandigheid en sociale vaardigheden in een veilige en stimulerende omgeving.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Jenaplanschool Gorkum bevordert de algehele ontwikkeling, inclusief de motorische en lichamelijke aspecten. Beweging is cruciaal voor zelfvertrouwen, sociale interactie en schoolplezier, en sluit naadloos aan bij ons Jenaplanconcept van hoofd, hart en handen. Alle groepen ontvangen vakbekwame gymlessen van onze gespecialiseerde vakleerkracht gymnastiek. Voor de jongste leerlingen is er dagelijks extra ruimte voor buiten spelen, wat essentieel is voor hun motorische ontwikkeling. De gymlessen focussen op zowel bewegingsvaardigheid als belangrijke sociale aspecten zoals samenwerken en omgaan met winst en verlies. Onze stamgroepleiders observeren de motorische ontwikkeling nauwlettend en bespreken bevindingen met de intern begeleider. Bij signalen van uitdagingen op het gebied van fijne of grove motoriek, ondernemen we proactief actie. We zijn verheugd om twee zorgprofessionals in huis te hebben: Cesartherapeut Daan Dekker en Logopedist Noor van der Donck. Zij zijn wekelijks op vrijdagen aanwezig om kinderen met motorische uitdagingen, houdingsproblemen, bewegingsangst, spraakontwikkeling of mondmotoriek te ondersteunen. Deze begeleiding vindt plaats na verwijzing en in nauw overleg met ouders. Voor kinderen met specifieke lichamelijke beperkingen werken we samen met ouders om noodzakelijke aanpassingen te realiseren, binnen de mogelijkheden van ons team en de schoolomgeving. Onze samenwerking met externe partijen, zoals de jeugdarts (Jong JGZ) voor screenings en het samenwerkingsverband Driegang voor aanvullende ondersteuning, garandeert een compleet pakket aan zorg. Indien nodig verwijzen we door naar externe specialisten. Zo zorgen we ervoor dat elk kind zich fysiek sterk en vrij kan ontwikkelen.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Jenaplanschool Gorkum hanteert een strikt protocol voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, gericht op maximale veiligheid en professionele samenwerking. Hoewel we primair een onderwijsinstelling zijn, bieden we waar mogelijk ondersteuning in afstemming met ouders en externe professionals. Ons schoolbeleid volgt het protocol medisch handelen van Stichting OVO, dat duidelijke richtlijnen geeft voor medicatieverstrekking, allergieën, noodsituaties en eerste hulp. Leerkrachten voeren uitsluitend handelingen uit waarvoor zij bevoegd zijn en met schriftelijke ouderlijke toestemming. Voor kinderen met medische behoeften maken we gedetailleerde afspraken met ouders en eventuele hulpverleners. Deze afspraken, die vastleggen wat de school kan bieden en wat er nodig is, worden schriftelijk vastgelegd om duidelijkheid en continuïteit te garanderen. Hoewel de school geen gespecialiseerde medische voorzieningen kan bieden, zijn we oplossingsgericht. We bekijken per situatie wat haalbaar is binnen onze faciliteiten en teamcapaciteit. Het is belangrijk om de grenzen van onze dienstverlening te benoemen. De school biedt primair onderwijs en kan geen passende ondersteuning bieden aan kinderen die dagelijkse 1-op-1 medische begeleiding, gespecialiseerde zorg voor blindheid of doofheid (tenzij extern volledig geregeld), intensieve communicatieondersteuning, medische zorg door verpleegkundigen, of intensieve persoonlijke verzorging vereisen. Deze zorgvuldige werkwijze zorgt ervoor dat kinderen met beperkte medische ondersteuningsvragen veilig en volwaardig kunnen deelnemen aan ons onderwijs, binnen de gestelde kaders en mogelijkheden.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Extra Ondersteuning voor Elk Kind op Jenaplanschool Gorkum
Onze Visie op Leerlingbegeleiding
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Jenaplanschool Gorkum: Kwaliteitszorg en Visie voor de Toekomst
Wat zijn de kernambities in ons Jenaplan Schoolplan 2024-2027?
Hoe realiseert Jenaplanschool Gorkum de gestelde onderwijsdoelen?
Voorzieningen voor Jonge Kinderen bij Jenaplanschool Gorkum
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Jenaplanschool Gorkum extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Met welke kinderopvangorganisatie werkt Jenaplanschool Gorkum samen?
Jenaplanschool Gorkum werkt nauw samen met De Kinderkamer Vuren. Deze organisatie biedt professionele voorschoolse en buitenschoolse opvang. De samenwerking zorgt voor een prettige en consistente dagindeling voor uw kind. Meer informatie vindt u op www.kinderkamer-vuren.nl.