SBO De Bolder in Franeker

Het team van SBO De Bolder in Franeker

Current section: team
IJsbaanweg 2
8801 Franeker

Zie hier hoe het team van SBO De Bolder is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SBO De Bolder. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SBO De Bolder bij jullie?

Ontdek hoe goed SBO De Bolder bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SBO De Bolder zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68.2%)
Man (31.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.2%)
Man (14.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SBO De Bolder. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (13.6%)
35-45 jaar (22.7%)
45-55 jaar (36.4%)
55-65 jaar (27.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (19.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SBO De Bolder werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (22.7%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SBO De Bolder gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak bij SBO De Bolder

Bij SBO De Bolder zetten we ons dagelijks in voor de continuïteit van het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is, streven we ernaar om zo snel mogelijk een gekwalificeerde vervanger te vinden. Dit garandeert dat uw kind de aandacht en begeleiding krijgt die het verdient, zelfs tijdens tijdelijke afwezigheid van de vaste leerkracht. Onze prioriteit ligt bij het minimaliseren van onderbrekingen in het leerproces. In geval van ziekte van een leerkracht, doen wij er alles aan om een invaller te regelen. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan worden leerlingen vanaf groep drie tijdelijk verdeeld over andere klassen. Dit is een noodoplossing voor maximaal één dag, bedoeld om de lesdoelen te waarborgen. In uitzonderlijke situaties, waarbij een vervanger niet direct beschikbaar is, kan het voorkomen dat een groep tijdelijk naar huis moet, of dat groepen beurtelings een dag thuisblijven. Wij doen er alles aan om dit te voorkomen en zullen u te allen tijde proactief informeren via Social Schools over de situatie en de te verwachten duur. Uw begrip en medewerking zijn hierbij essentieel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Hoge verwachtingen We hebben zowel cognitief als sociaal emotioneel hoge verwachtingen van onze leerlingen. We gaan ervan uit dat we de leerlingen veel kunnen leren als we de goede manier vinden waarop de leerling leert. Dat betekent voor onszelf dat we alles uit de kast halen om het maximaal haalbare te behalen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op SBO De Bolder: Ons Deskundige Team

4

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op SBO De Bolder zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Ons team telt vier toegewijde specialisten, waaronder een dyslexiespecialist en taalspecialist, die nauw samenwerken met de intern begeleider en orthopedagoog. Deze experts maken deel uit van onze kwaliteitskringen die continu de onderwijskwaliteit bewaken en innoveren. Binnen deze kring, gericht op lezen, rekenen, taal/spelling, sociaal-emotionele ontwikkeling, burgerschap en ICT, streven we naar continue verbetering. Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met externe partners zoals Logopedie Friesland en Cedin voor gespecialiseerde dyslexiebegeleiding, en een fysiotherapeut voor aanvullende ondersteuning.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Positief Groeien

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rots en Water Begeleiders
Specialist Pesten

Toelichting van de school:

De Bolder hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele groei van elk kind. Ons team telt vijf specialisten, waaronder gedragsspecialisten, Rots en Water begeleiders en een pestpreventie specialist, die samenwerken met de intern begeleider en orthopedagoog. Deze specialisten zijn actief binnen onze kwaliteitskringen, die zich richten op het waarborgen en verbeteren van de onderwijskwaliteit binnen hun specifieke domeinen. Door deze focus op sociaal-emotionele ontwikkeling creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving waarin leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en weerbaar worden.

3

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Aanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Voor uitdagend gedrag en het bevorderen van een positieve werkhouding biedt SBO De Bolder gespecialiseerde ondersteuning. Ons team bestaat uit drie kernspecialisten: een gedragsspecialist, intern begeleider en orthopedagoog. Deze professionals werken binnen onze kwaliteitskringen om de kwaliteit te bewaken en te innoveren op het gebied van gedragsmanagement en taakaanpak. Zij ontwikkelen en implementeren strategieën die leerlingen helpen om effectief met hun gedrag om te gaan en een proactieve werkhouding te ontwikkelen, wat essentieel is voor succes op school en daarbuiten.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Buurtsportcoach
Special Heroes

Toelichting van de school:

SBO De Bolder stimuleert een gezonde levensstijl en optimale motorische ontwikkeling. Onze school werkt nauw samen met een fysiotherapeut, een toegewijde buurtsportcoach en het 'Special Heroes' programma. Deze samenwerking zorgt ervoor dat leerlingen deskundige begeleiding ontvangen op het gebied van beweging en fysieke vaardigheden. Door deze expertise in huis te halen, bieden we kinderen de kans om hun motorische capaciteiten te verbeteren en actief te participeren in sport en spel, wat bijdraagt aan hun algehele welzijn.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veilige Zorg

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Samenwerkende GGD Arts

Toelichting van de school:

Voor de zorg rondom medisch handelen en persoonlijke verzorging werkt SBO De Bolder samen met de GGD. Onze intern begeleider en orthopedagoog coördineren deze zorg, in nauwe samenwerking met de GGD-arts en verpleegkundige. Deze professionals zijn maandelijks op school aanwezig voor consultatie met kinderen en ouders. Deze samenwerking garandeert dat medische behoeften en persoonlijke verzorging op een professionele en veilige manier worden aangepakt, met aandacht voor het welzijn van elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Handvaardigheidslokaal
Behandelruimtes
Praktische Vaardigheden ruimte
Snoezelruimte

Ontdek de Extra Ondersteuning op SBO De Bolder

Gedetailleerde Toelichting van Onze School

SBO De Bolder biedt gespecialiseerd basisonderwijs aan leerlingen die gebaat zijn bij extra begeleiding. Wij richten ons op kinderen die in het reguliere onderwijs mogelijk niet de specifieke aandacht krijgen die nodig is voor hun leerontwikkeling. Onze aanpak garandeert dat elke leerling de ondersteuning krijgt die hij of zij verdient om succesvol te zijn. Onze school kenmerkt zich door kleine lesgroepen, met een maximum van 15 leerlingen per klas. Voor de jongste leerlingen, in de kleuterklassen, hanteren we zelfs een maximum van 12 leerlingen. Deze kleine groepsgrootte stelt ons in staat om persoonlijke aandacht te geven en optimaal in te spelen op de individuele behoeften van elk kind. Elke leerling binnen ons speciaal basisonderwijs beschikt over een persoonlijk Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit plan wordt gedurende de gehele schoolloopbaan bij ons gevolgd en regelmatig geëvalueerd. Het OPP vormt de basis voor ons onderwijs en beschrijft de specifieke leerroutes, met name voor de kernvakken lezen en rekenen. We werken hierbij met niveaugroepen, zodat de instructie en oefening altijd aansluiten bij het leerniveau en de leerlijn van de individuele leerling. Ons team is versterkt met deskundige professionals. We hebben drie onderwijsassistenten en twee leraarondersteuners die direct bijdragen aan de klassikale begeleiding. Bovendien zijn een orthopedagoog-generalist en een schoolmaatschappelijk werker onderdeel van ons team, wat zorgt voor brede expertise op het gebied van pedagogiek en welzijn. Dit team van experts staat klaar om leerlingen en hun ouders te ondersteunen. Naast onze interne expertise bieden we ook gespecialiseerde begeleiding. In samenwerking met externe zorgpartners kunnen wij dyslexiebegeleiding aanbieden. Tevens onderhouden we nauwe banden met de gebiedsteams van de Waadhoeke en Harlingen, de GGD en andere zorgaanbieders. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat tweede-lijns hulp, zoals voorzien in de Jeugdwet, snel en efficiënt geregeld kan worden. De school heeft een uitgebreid Schoolondersteuningsprofiel (SOP) dat u kunt raadplegen voor meer details over onze aanpak. U vindt dit profiel op http://www.scholenopdekaart.nl en op onze eigen website http://www.sbo-debolder.nl. Toekomstplannen voor Uitgebreide Ondersteuning: SBO De Bolder streeft ernaar haar aanbod continu te verbeteren. Door de samenwerking met Grutsk kijken we naar mogelijkheden om het onderwijs voor peuters (Pjutten fan Grutsk) en thuiszitters in de regio (Optimist) te versterken. Dit initiatief onderstreept onze ambitie om een breder scala aan educatieve behoeften te vervullen. Momenteel onderzoeken we de haalbaarheid van het opzetten van een speciale structuurgroep binnen SBO De Bolder. Deze groep zou gericht zijn op leerlingen die baat hebben bij een zeer gestructureerde leeromgeving. Meer informatie volgt zodra dit onderzoek is afgerond.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Continu Verbeteren voor Uw Kind

Welke Educatieve Doelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Bij SBO De Bolder streven we naar planmatige verbetering van ons onderwijs, continu getoetst aan de hand van diverse kwaliteitsmetingen. Onze evaluatiemethoden omvatten enquêtes via WMK-PO, onderzoeken naar leerling- en oudertevredenheid, en een tweejaarlijkse externe audit. Daarnaast analyseren we leerlingresultaten en observeren we lessen om onze aanpak te optimaliseren. Deze analyses vormen de basis voor onze strategische documenten, zoals het schoolplan, schooljaarplannen en een Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) met bijbehorend actieplan. Door deze plannen systematisch uit te voeren, te evalueren en waar nodig bij te stellen, creëren we een continue verbetercyclus: plannen, uitvoeren, controleren en aanpassen. Ook de professionele ontwikkeling van onze docenten is hierop afgestemd. Persoonlijke ontwikkelingsplannen (POP's), gebaseerd op klassenbezoeken en zelfonderzoek, zorgen ervoor dat teamontwikkeling naadloos aansluit bij de bredere schoolontwikkeling. Voor schooljaar 2024-2025 focussen we op: een nieuw beleidsplan voor burgerschap, de implementatie van het leerlingvolgsysteem Onderbouwd met een kwaliteitskaart, de aanschaf van een nieuwe taalmethode gekoppeld aan wereldoriëntatie, en het versterken van leesbeleid en technisch lezen. Tevens borgen we ons rekenonderwijs en geven we praktische vaardigheden, techniek en wetenschap een prominentere plaats, terwijl we onze professionele cultuur verder ontwikkelen. In schooljaar 2025-2026 ligt de nadruk op het doorontwikkelen van burgerschapsonderwijs met een meetinstrument, het ontwikkelen van thematisch onderwijs, en het stimuleren van leesplezier in samenwerking met de Bibliotheek op School. We betrekken leerlingen actiever bij hun ontwikkeling via het hoorrecht en een nieuw kindrapport, en introduceren Kwink voor een gestructureerde aanpak van handelings- en opbrengstgericht werken.

Hoe Zorgt SBO De Bolder Voor Het Bereiken Van De Gestelde Onderwijsdoelen?

De onderwijsdoelen van SBO De Bolder zijn helder vastgelegd in ons schoolplan en de bijbehorende jaarplannen, die we opstellen met het programma 'Mijnschoolplan'. Dit stelt ons in staat om doelen SMART te formuleren en te integreren in onze jaarlijkse planning. Jaarlijks evalueren we, in overleg met de Medezeggenschapsraad (MR) en het team, de relevantie en haalbaarheid van de gestelde doelen. Na afloop van elk schooljaar presenteert de directie een gedetailleerd schooljaarverslag. Hierin wordt uiteengezet hoe de doelen zijn behaald en worden eventuele afwijkingen van de planning of inhoudelijke doelen toegelicht. Dit schooljaarverslag, samen met de feedback van het team en de MR, en de evaluaties gedurende het jaar, vormt de basis voor het nieuwe schooljaarplan. Alle gemaakte afspraken en geborgde procedures worden vastgelegd in een uitgebreid document, het 'loodsboek', dat centraal beschikbaar is op SharePoint voor het gehele team.

Peutergroep en Kleuteronderwijs: De Start van Succes op SBO De Bolder

Toelichting van de school

Op SBO De Bolder bieden we een stimulerende omgeving voor jonge kinderen in kleine, overzichtelijke kleutergroepen. Wij volgen nauwlettend de ontwikkeling van elke leerling, net als in de hogere groepen, met behulp van de innovatieve methode Onderbouwd! Online. Dit observatie- en registratie-instrument stelt ons in staat om het onderwijs naadloos aan te laten sluiten bij het individuele ontwikkelingsniveau van elk kind. Ons doel is om voortdurend aan te sluiten bij wat een leerling al beheerst en hen vervolgens een stap verder te helpen. We besteden gerichte aandacht aan de ontwikkeling van essentiële vaardigheden, waaronder taal- en leesvoorwaarden, rekenvaardigheden, zelfredzaamheid, sociaal-emotionele groei en mondelinge communicatie. Zo leggen we een sterke basis voor toekomstig schoolsucces. Bovendien is op SBO De Bolder de gespecialiseerde peuteropvang 'Pjutten fan Grutsk' gevestigd. Deze opvang is speciaal bedoeld voor peuters uit de regio die extra ondersteuning nodig hebben bij hun ontwikkeling. De groep wordt met passie geleid door ervaren pedagogisch medewerkers van Gespecialiseerde Kinderopvang Wille, in nauwe samenwerking met het toegewijde zorgteam van Grutsk. Aanmelden voor 'Pjutten fan Grutsk' verloopt via het team integrale vroeghulp in de gemeente Waadhoeke.

Veelgestelde vragen

Biedt SBO De Bolder extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, SBO De Bolder biedt gespecialiseerde programma's voor het jonge kind, waaronder een unieke peuteropvang genaamd 'Pjutten fan Grutsk', gericht op kinderen met specifieke ontwikkelingsbehoeften in de regio.

Ja, SBO De Bolder biedt gespecialiseerde programma's voor het jonge kind, waaronder een unieke peuteropvang genaamd 'Pjutten fan Grutsk', gericht op kinderen met specifieke ontwikkelingsbehoeften in de regio.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang

Met welke organisaties werkt SBO De Bolder samen voor het jonge kind programma?

SBO De Bolder werkt nauw samen met Gespecialiseerde Kinderopvang Wille voor de begeleiding van peuters met ontwikkelingsuitdagingen via de peuteropvang 'Pjutten fan Grutsk'.

SBO De Bolder werkt nauw samen met Gespecialiseerde Kinderopvang Wille voor de begeleiding van peuters met ontwikkelingsuitdagingen via de peuteropvang 'Pjutten fan Grutsk'.