
De resultaten van OBS De Opslach in Franeker
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van OBS De Opslach, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past OBS De Opslach bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS De Opslach bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing Fundamenteel Niveau op OBS De Opslach
Ontdek hoe onze leerlingen presteren op het fundamentele niveau, essentieel voor taal en rekenen aan het einde van de basisschool. Dit wordt gemeten met de eindtoets in groep acht. De inspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het fundamenteel niveau. Dit betekent dat een overweldigende meerderheid van onze leerlingen deze basisvaardigheden beheerst.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie en Prestaties: Het Streefniveau op OBS De Opslach
Naast het fundamentele niveau streven we ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen een hoger, het streefniveau, behalen. Dit niveau is specifiek afgestemd op de leerlingpopulatie van onze school. De inspectie stelt per basisschool een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de verwachte prestaties van de leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van OBS De Opslach?
De overgang van basisschool naar middelbare school is een belangrijke stap. Op OBS De Opslach begeleiden we leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Vanaf groep 6 houden we de ontwikkeling van elke leerling nauwkeurig bij met behulp van het leerlingvolgsysteem. Dit systeem, samen met de resultaten van de landelijke doorstroomtoets in groep 8, vormt de basis voor een passend schooladvies. Onze 'Plaatsingswijzer' is een essentieel instrument. Hierin documenteren we de vooruitgang van leerlingen op het gebied van begrijpend lezen, rekenen en wiskunde, technisch lezen en spelling vanaf groep 6. De prestaties in begrijpend lezen en rekenen wegen hierbij het zwaarst. Deze meerjarige ontwikkeling geeft ons een solide basis om een weloverwogen advies te geven voor het vervolgonderwijs. Gedurende groep 6, 7 en 8 bespreken we de voortgang en het verwachte uitstroomniveau met ouders. We gebruiken hiervoor observaties, het leerlingvolgsysteem, de plaatsingswijzer en aanvullende toetsen zoals de Niet-Schoolse-Cognitieve-Capaciteiten-Test (NSCCT). Vanaf schooljaar 2023-2024 zijn de procedures aangepast met één centrale aanmeldweek en de doorstroomtoets. Dit zorgt voor een eerlijke kans voor elke leerling op de school die het beste bij hen past.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op OBS De Opslach
Op OBS De Opslach stimuleren we de sociale ontwikkeling van elk kind actief. Kinderen leren essentiële vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfstandig functioneren, wat bijdraagt aan een positieve bijdrage aan de maatschappij. Deze vaardigheden creëren een veilige en prettige leeromgeving, wat direct de leerprestaties verbetert en kinderen voorbereidt op een actieve rol in de samenleving. Onze school is een warme, veilige ontmoetingsplek waar kinderen, ouders en leerkrachten samenwerken en leren. Respect voor elkaar en voor onze leefwereld staat centraal. Vanaf het moment dat u onze school binnenstapt, ervaart u een uitnodigende sfeer waar iedereen zich thuis voelt, deel uitmaakt van de groep en toch zichzelf kan zijn. OBS De Opslach is de ideale omgeving om nieuwsgierigheid te prikkelen, optimaal te leren en het beste uit uzelf te halen.
Veiligheid en geborgenheid
Vreedzaam samenleven
Respect voor iedereen
Hoe bevordert OBS De Opslach de sociale vaardigheden van leerlingen?
Wij volgen de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig via observaties, gesprekken met kinderen en ouders, en gestructureerde meetinstrumenten zoals Kindbegrip. In de klas besteden we structureel aandacht aan sociale competenties, gebruikmakend van de principes van KWINK. Deze aanpak is volledig geïntegreerd in het dagelijkse onderwijs. Zowel ouders als ons team beschouwen de veilige en leefbare schoolomgeving als een gedeelde verantwoordelijkheid.
Welke registratiemethoden hanteert OBS De Opslach voor sociale opbrengsten?
OBS De Opslach gebruikt de volgende registratiemethoden om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen:
- Zien
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden onderwezen op OBS De Opslach?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken wij gebruik van de volgende bewezen methoden:
- KWINK
Inspectierapport OBS De Opslach: Kwaliteit en Ontwikkeling
OBS De Opslach in Franeker wordt door de Onderwijsinspectie beoordeeld met een algemeen 'voldoende'. Uit het laatste inspectiebezoek in 2021 blijkt dat de school sterk verbeterd is op cruciale onderdelen, met name op het gebied van zicht op ontwikkeling, didactisch handelen, kwaliteitszorg en de algehele kwaliteitscultuur. De school scoort 'voldoende' op het gebied van zicht op ontwikkeling en didactisch handelen (indicatoren OP2 en OP3). Ook de onderwijsresultaten (indicator OR1) worden als voldoende beoordeeld, mede doordat de scores in 2018 en 2019 boven de signaleringswaarde lagen. De kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur (indicatoren SKA1 en SKA2) ontvangen zelfs een 'goed' oordeel, wat duidt op een proactieve en effectieve aanpak. Deze positieve bevindingen betekenen dat OBS De Opslach weer deelneemt aan de reguliere toezichtcyclus. De school toont hiermee aan zich continu te willen verbeteren en een hoge onderwijskwaliteit te waarborgen voor alle leerlingen in Franeker.