IKC de Korendrager in Franeker

Het team van IKC de Korendrager in Franeker

Current section: team
Botniasteeg 16
8801 Franeker

Zie hier hoe het team van IKC de Korendrager is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC de Korendrager. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC de Korendrager bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Korendrager bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC de Korendrager zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC de Korendrager. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (42.9%)
35-45 jaar (35.7%)
45-55 jaar (7.1%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (7.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC de Korendrager werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (28.6%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC de Korendrager gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij IKC de Korendrager: Zekerheid voor Uw Kind

Bij IKC de Korendrager staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Indien een leerkracht onverhoopt afwezig is, streven wij ernaar om altijd voor passende vervanging te zorgen. Zo krijgt uw kind de aandacht en begeleiding die het verdient, zonder onderbreking van het leerproces. In zeer zeldzame, uitzonderlijke situaties, waarbij directe vervanging onmogelijk is, kunnen klassen tijdelijk worden samengevoegd. Uw kind blijft hierbij altijd onder toezicht van gekwalificeerd personeel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

02 Werken met ontwikkelingsmateriaal
33%
13 Bewegingsonderwijs / Muzikale vorming
33%
04 Taal
13.4%
01 Godsdienstige vorming
8.2%
03 Rekenen / Wiskunde
7.2%
Pauze
3.1%
08 Fries
1%
Sociaal emotionele vorming KiVa
1%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
21.2%
Overig
18.9%
Taal
14.8%
Lezen
12.7%
Levensbeschouwing
9.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.3%
Bewegingsonderwijs
7.2%
Wereldoriëntatie
5.9%
Engelse taal
1.3%

Deskundige Ondersteuning voor Elk Kind op IKC de Korendrager

0

Taal en Rekenen: Extra Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IKC de Korendrager zetten we ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Hoewel er momenteel geen specifieke specialisten voor deze gebieden zijn aangewezen, wordt de basis gelegd in elke les. Leerkrachten volgen de nieuwste methodieken en bieden gerichte oefeningen om ieder kind te stimuleren. We monitoren de voortgang nauwgezet en passen de aanpak waar nodig aan. Voor specifieke vragen over de individuele ontwikkeling, kunt u altijd terecht bij de leerkracht van uw kind.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

IKC de Korendrager hecht veel waarde aan een positief sociaal-emotioneel klimaat. Wij werken met het bewezen effectieve KIVA-programma, gericht op het versterken van sociale vaardigheden en het voorkomen van pesten. Onze gespecialiseerde KIVA-steungroep, bestaande uit een gedragsspecialist en een intern begeleider, biedt extra ondersteuning aan zowel leerkrachten als leerlingen. Zij hebben aanvullende training gevolgd binnen KIVA om de kinderen optimaal te begeleiden in hun persoonlijke groei.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, biedt IKC de Korendrager een gespecialiseerd team. Onze gedragsspecialist, intern begeleider en specialist meer- en hoogbegaafdheid werken nauw samen om een passende aanpak te ontwikkelen. Zij analyseren de individuele behoeften en implementeren strategieën die de leerling helpen succesvol te zijn. Dit draagt bij aan een gestructureerde leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen en zijn of haar potentieel kan benutten.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Sportcoaches

Toelichting van de school:

Bij IKC de Korendrager stimuleren we een actieve levensstijl en een gezonde motorische ontwikkeling. Onze sportcoaches, in samenwerking met de intern begeleider, spelen hierin een belangrijke rol. Jaarlijks voeren zij een motorische ontwikkelingstoets uit bij alle leerlingen. Deze meting geeft waardevolle inzichten in de fysieke vaardigheden van de kinderen, waarop gerichte aandacht kan worden besteed binnen het bewegingsonderwijs en daarbuiten.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Het welzijn en de persoonlijke verzorging van onze leerlingen staan centraal op IKC de Korendrager. Hoewel er momenteel geen specifieke medische specialisten aan de school verbonden zijn, werken wij nauw samen met externe professionals indien nodig. Voor vragen over persoonlijke verzorging of medische ondersteuning tijdens schooltijd, kunt u contact opnemen met de leerkracht of de directie. Wij zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin elk kind zich prettig voelt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Voor- en naschoolse opvang (VSO BSO)
Peutergroep

Extra Ondersteuning op Maat: Het Onderwijs van IKC de Korendrager

Ontdek Onze Visie op Leerlingenzorg en Begeleiding

Bij IKC de Korendrager bieden we een stevige basisondersteuning die gericht is op de ontwikkeling van elke leerling. Onze aanpak rust op vier pijlers: onderwijs, begeleiding, beleid en organisatie. Ons onderwijs kenmerkt zich door een veilige leeromgeving waar we handelingsgericht werken. We erkennen en waarderen de unieke eigenschappen van elk kind en stemmen ons aanbod, de instructie en de tempo's daarop af. Door continue analyse van leerresultaten en welbevinden, zorgen we dat ons onderwijs optimaal aansluit bij de individuele leerbehoeften. Ons leerlingvolgsysteem ondersteunt deze zorgvuldige aanpak, met een focus op doorlopende zorglijnen en kwaliteitsverbetering. Ons beleid is helder en onze visie op leerlingenzorg is vastgelegd in duidelijke procedures. Jaarlijks evalueren we onze ondersteuningsstructuren om steeds te kunnen blijven verbeteren. De organisatie van onze zorg is eveneens robuust. Een toegewijd zorgteam, met een interne begeleider die kan terugvallen op een bovenschools ZAT, staat klaar. Regelmatig intern zorgoverleg met de jeugdverpleegkundige en schoolmaatschappelijk werker zorgt voor een integrale aanpak. We zijn trots op de begeleiding die we bieden. Voor leerlingen met specifieke behoeften stellen we een ontwikkelingsperspectief op, waarin de ondersteuningsvraag gedetailleerd wordt beschreven. De overdracht tussen leerjaren en naar vervolgonderwijs is goed geregeld, net als de instroom vanuit de voorschool. Ouders zien we als essentiële partners in de ontwikkeling van hun kind. Onze school beschikt over interne expertise op gebieden als gedragsproblematiek, rekenen en excellentie. Bij specifieke uitdagingen zoals dyslexie of hoogbegaafdheid, kunnen leerlingen rekenen op de expertise van onze intern begeleider of gespecialiseerde teamleden. We versterken deze interne kennis continu en maken strategisch gebruik van externe deskundigen, waaronder ambulante begeleiders van cluster 3 en 4, en de orthopedagoog van ons zorgteam. Hoewel we geen specifieke voorzieningen zoals een plusklas of huiswerkklas op school hebben, verwijzen we leerlingen door naar de Plusklas van onze schoolvereniging. In schooljaar 2022-2023 introduceren we 'Gouden Handen', een project gericht op praktisch leren voor leerlingen van de bovenbouw. We zijn tevreden over de geboden ondersteuning, maar blijven streven naar verdere optimalisatie. Het versterken van de interne deskundigheid en het nog gerichter inzetten van de talenten van ons team zijn belangrijke aandachtspunten voor de komende jaren. Ons doel is een passend aanbod voor elke leerling, waarbij we de unieke kwaliteiten van onze teamleden optimaal benutten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitsgarantie: Schoolplan en Ontwikkeling bij IKC de Korendrager

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Het schoolplan 2019-2023 vormt de kompas voor onze schoolontwikkeling. Het document beschrijft gedetailleerd onze zorgstructuur en dient als basis voor de jaarlijkse schoolplannen en evaluaties. Binnen de vereniging CBO Noardwest Fryslân gebruiken we de 'Schoolmonitor' voor een gestructureerde aanpak. Voor het schooljaar 2022-2023 richten we ons primair op de volgende speerpunten: het verder uitwerken van onze onderwijsvisie, de succesvolle implementatie van een nieuwe rekenmethode en het versterken van ons taalbeleid. Daarnaast zetten we in op de doorontwikkeling van ICT, de invoering van een innovatieve methode voor ICT-vaardigheden en mediawijsheid, en een optimale leerlingenzorg. Met speciale aandacht voor de extra middelen verkregen naar aanleiding van de schoolscan, investeren we in teamscholing. Ook de verdere invoering van een nieuwe leesmethode voor technisch lezen en het bevorderen van leesplezier heeft onze prioriteit. Een visuele samenvatting van ons schoolplan vindt u in de bijgevoegde schoolplanposter.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen effectief?

Elk schooljaar wordt er een gedetailleerd jaarplan opgesteld waarin de specifieke doelen per schooljaar helder worden uiteengezet. Dit jaarplan is geïntegreerd in ons programma 'Schoolmonitor', een efficiënt instrument dat de planning, uitvoering en evaluatie van onze onderwijsactiviteiten nauwgezet bijhoudt. Via 'Schoolmonitor' monitoren we continu de voortgang, evalueren we de behaalde resultaten en plannen we de vervolgstappen. Deze systematische aanpak zorgt ervoor dat we proactief inspelen op ontwikkelingen en de kwaliteit van ons onderwijs constant optimaliseren. Het houdt ons scherp en gefocust op ons gezamenlijke doel: excellent onderwijs voor elk kind.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC de Korendrager

Toelichting van de school

IKC de Korendrager in Franeker biedt een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten, met een focus op een soepele overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Ons Integraal Kindcentrum (IKC) zorgt voor een doorlopende ontwikkeling, waarbij we de unieke behoeften van elk jong kind centraal stellen. Wij geloven in een speelse en educatieve aanpak die de nieuwsgierigheid prikkelt en de basis legt voor levenslang leren. Ontdek hoe wij uw kind begeleiden in de eerste, belangrijke jaren van hun onderwijsreis.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijs en opvang is er voor jonge kinderen op IKC de Korendrager?

IKC de Korendrager biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, dat essentieel is voor hun vroege ontwikkeling. Dit omvat hoogwaardige kinderopvang, waar kinderen veilig en gestimuleerd worden in hun spel en ontdekking. Daarnaast zetten wij ons in voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) via onze peuteropvang. Dit programma is speciaal ontworpen om kinderen met een taalachterstand een extra steuntje in de rug te geven en hun taalvaardigheid te bevorderen. Hierdoor wordt de start op de basisschool optimaal voorbereid.

IKC de Korendrager biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, dat essentieel is voor hun vroege ontwikkeling. Dit omvat hoogwaardige kinderopvang, waar kinderen veilig en gestimuleerd worden in hun spel en ontdekking. Daarnaast zetten wij ons in voor Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) via onze peuteropvang. Dit programma is speciaal ontworpen om kinderen met een taalachterstand een extra steuntje in de rug te geven en hun taalvaardigheid te bevorderen. Hierdoor wordt de start op de basisschool optimaal voorbereid.

Met welke organisaties werkt IKC de Korendrager samen voor het jonge kind programma?

Voor het programma voor jonge kinderen werkt IKC de Korendrager nauw samen met gespecialiseerde partners om een compleet en hoogwaardig aanbod te garanderen. Deze samenwerkingen zijn cruciaal voor de ontwikkeling en het welzijn van onze jongste leerlingen. Onze focus ligt op een geïntegreerde aanpak, waarbij we de expertise van onze partners benutten om de beste ervaring te bieden. Meer informatie over onze specifieke partners en hun rol vindt u op onze website.
Team | IKC de Korendrager in Franeker | [2025] Schoolregister