Basisschool De Springplank in Etten-Leur

Het team van Basisschool De Springplank in Etten-Leur

Current section: team
Kraanvogel 22
4872 Etten-Leur

Zie hier hoe het team van Basisschool De Springplank is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Springplank. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Springplank bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Springplank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Springplank zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.7%)
Man (13.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Springplank. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.8%)
25-35 jaar (17.6%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (5.9%)
55-65 jaar (29.4%)
&ge;65 jaar (5.9%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Springplank werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (85.7%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Springplank gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten op De Springplank: Een Duidelijk Protocol

Op Basisschool De Springplank in Etten-Leur garanderen we de continuïteit van het onderwijs door middel van een zorgvuldig opgesteld vervangingsprotocol. Dit protocol, dat jaarlijks wordt geactualiseerd, vormt de basis voor het efficiënt regelen van leerkrachtvervanging bij ziekte of gepland verlof. Onze toewijding aan kwalitatief goed onderwijs betekent dat we altijd streven naar een passende oplossing, zodat uw kind ononderbroken kan leren en ontwikkelen. Bent u geïnteresseerd in de details van ons vervangingsbeleid? U kunt het volledige protocol opvragen via de schooladministratie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijs Specialisten voor Extra Ondersteuning op De Springplank

6

Taal en Rekenen: Succes met onze Leer Experts

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Hoogbegaafdheidsspecialist
Taalspecialist
Digicoach
Taal in Blokjes Coach

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Springplank geloven we in een sterke basis voor taal en rekenen. Onze specialisten, waaronder een rekenspecialist en taalspecialist, zijn extra geschoold en delen hun expertise met het hele team. Dit zorgt voor actuele en effectieve lesmethoden. We zetten gespecialiseerde programma's in zoals TAEL (Taalondersteuning Etten-Leur) voor gerichte hulp aan kleine groepen en individuele leerlingen. Deze experts bieden ook ondersteuning aan leerkrachten bij het vormgeven van het taalaanbod, met speciale aandacht voor jonge kinderen. Daarnaast gebruiken we 'Taal in Blokjes', een innovatieve methode die kinderen met lees- en spellinguitdagingen helpt. Door het visualiseren van klanken met gekleurde blokjes, maken we de complexe structuur van de Nederlandse taal begrijpelijk en toegankelijk.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Hoogbegaafdheidsspecialist
Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

Het welbevinden van onze leerlingen staat centraal in ons onderwijs. Naast academische resultaten hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Onze specialisten, zoals de gedragsspecialist en kanjercoördinator, zijn alert op de behoeften van elk kind. We bieden een gestructureerd lesaanbod via het Kanjer-programma, aangevuld met op maat gemaakte ondersteuning. Dit kan variëren van klassikale interventies tot individuele begeleiding, afgestemd op de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen. Onze interne specialisten werken nauw samen en schakelen indien nodig externe expertise in. We houden ouders altijd op de hoogte van de voortgang en de geboden ondersteuning, zodat we samenwerken aan een positief schoolklimaat.

2

Gedrag en Werkhouding: Focus op Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Hoogbegaafdheidsspecialist

Toelichting van de school:

Onze school besteedt veel aandacht aan het ontwikkelen van een positieve werkhouding en effectieve taakaanpak bij leerlingen. Onze kanjercoördinator en intern begeleider beschikken over ruime ervaring in het begeleiden van kinderen met gedrags- en motivatieuitdagingen. Binnen ons samenwerkingsverband Markant-Leersaam participeren we actief in een werkgroep van gedragsspecialisten. Dit stelt ons in staat om collectieve kennis te benutten en de kwaliteit van onze ondersteuning te waarborgen. Daarnaast kunnen wij, indien nodig, een beroep doen op de expertise van een bovenschoolse gedragsspecialist. Deze samenwerking zorgt ervoor dat elk kind de juiste begeleiding krijgt om succesvol te zijn in zijn of haar leerproces.

1

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Basisschool De Springplank erkent het belang van motorische ontwikkeling voor de algehele groei van een kind. Onze intern begeleider coördineert de ondersteuning op dit gebied en werkt nauw samen met ouders en externe professionals. Indien er specifieke behoeften zijn op het gebied van motoriek, neemt de intern begeleider proactief contact op met ouders. Dit om een geïntegreerde aanpak te waarborgen, waarbij schoolse ondersteuning wordt afgestemd op de zorg en begeleiding van specialisten buiten de school. Zo zorgen we ervoor dat elk kind de kans krijgt om zijn of haar motorische vaardigheden optimaal te ontwikkelen, wat bijdraagt aan een betere leerervaring en algeheel welzijn.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking met Professionals

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel Basisschool De Springplank geen eigen gediplomeerde medische specialisten, zoals een schoolverpleegkundige, in dienst heeft, nemen we onze verantwoordelijkheid serieus. We signaleren proactief de behoeften van leerlingen die medische handelingen of persoonlijke verzorging nodig hebben. We initiëren en onderhouden een constructieve dialoog met ouders en externe zorgverleners. Dit doen we om te onderzoeken hoe we de benodigde gespecialiseerde hulp effectief kunnen integreren binnen de schoolomgeving. Ons doel is om een veilige en ondersteunende omgeving te bieden waarin alle leerlingen, ongeacht hun medische situatie, zich optimaal kunnen ontwikkelen en deelnemen aan het schoolleven.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal

Maatwerk en talentontwikkeling: Extra ondersteuning voor elke leerling

Onze visie op zorg en begeleiding op De Springplank

Op Basisschool De Springplank bieden we iedere leerling de kans om zijn of haar talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. Eén dag per week staat onze toegewijde talentbegeleider klaar om leerlingen die extra uitdaging zoeken, lesstof op maat aan te bieden. Deze begeleiding richt zich niet alleen op inhoudelijke verdieping, maar ook op het versterken van executieve vaardigheden en een positieve mindset. Zo helpen we kinderen te excelleren in hun leerproces en daarbuiten. Daarnaast is onze talentbegeleider het aanspreekpunt voor de bovenschoolse Plusgroep 'De Sprong'. Hier krijgen leerlingen de gelegenheid om hun natuurlijke nieuwsgierigheid te volgen door middel van uitdagende onderzoeksprojecten, wat perfect aansluit bij hun behoefte aan ontdekkend en ontwerpend leren. Bij De Springplank geloven we in het zien van elk kind. We stemmen onze aanpak af op de unieke behoeften van elke leerling, zowel nu als in de toekomst. Dit inclusieve DNA is de kern van onze schoolfilosofie. We focussen op wat wél kan en bouwen daarbij op een sterke samenwerking met ouders en alle betrokkenen bij het welzijn en de ontwikkeling van het kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Focus op Excellente Resultaten

Wat zijn de kernonderwijsdoelen van Basisschool De Springplank?

Bij Basisschool De Springplank excelleren we in rekenen en taal, met een curriculum dat is afgestemd op de individuele behoeften van elke leerling. Onze toegewijde leerkrachten volgen voortdurende bijscholing om de meest effectieve lesmethoden te waarborgen. Structurele aandacht voor rekenen en taal in team- en bouwvergaderingen zorgt ervoor dat we continu de voortgang monitoren en bijsturen. De resultaten van onze leerlingen op het gebied van rekenen en taal bevinden zich op of boven het verwachte niveau. Specialisten binnen ons team ontwikkelen en bewaken het beleid, met speciale nadruk op het automatiseren van vaardigheden en de toepassing ervan in diverse contexten, zoals praktische situaties en real-world problemen. Daarnaast bieden we een sterk programma voor burgerschap en digitale geletterdheid, waarbij we jaarlijks ons beleid evalueren en aanpassen om onze educatieve doelen optimaal te realiseren. Dit alles wordt ondersteund door kwaliteitskaarten en kijkwijzers die onze voortdurende verbetercyclus waarborgen.

Hoe realiseert onze school de gestelde onderwijsdoelen?

Ons schoolbeleid rust op een fundament van vakmanschap en een cultuur van continue verbetering, waarbij de professionele ontwikkeling van ons team centraal staat. We geloven sterk in levenslang leren en bieden onze medewerkers volop kansen om kennis en vaardigheden te verdiepen. Wij hanteren de PDSA-cyclus (Plan-Do-Study-Act) om onze kwaliteitszorg te structureren. In de 'Plan'-fase definiëren we onze beloftes, vastgelegd in ons Schoolplan (SBP), jaarplannen, kwaliteitskaarten en schoolnormen voor resultaten en sociaal welzijn. De 'Do'-fase omvat de implementatie en ontwikkeling van ons onderwijs door middel van kinderraad, MR, nascholing en professionele leergemeenschappen (PLG). In de 'Study'-fase evalueren we onze prestaties door middel van gesprekkencycli, tevredenheidsonderzoeken en audits. De resultaten worden geanalyseerd, vergeleken met schoolnormen en gebruikt om actiepunten te formuleren voor de volgende cyclus. Onze meerjarenplanning en jaarplannen, inclusief de schoolanalyse, bieden inzicht in onze voortgang en resultaten. We betrekken hierbij zowel interne evaluaties als externe feedback en rapporteren transparant aan onze stakeholders, inclusief de Medezeggenschapsraad (MR) en het bestuur. Onze kwaliteitszorg is nauw verweven met ons personeelsbeleid, met een specifieke focus op de lesgevende competenties van onze leraren om zo schoolontwikkeling en persoonlijke groei te synchroniseren.

Programma Jonge Kind Basisschool De Springplank Etten-Leur

Toelichting van de school

Basisschool De Springplank in Etten-Leur investeert in een soepele overgang naar het basisonderwijs. We onderhouden uitstekende contacten met alle kinderopvangorganisaties in Etten-Leur, waaronder Kober kinderopvang die gevestigd is in ons schoolgebouw. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat we optimaal kunnen afstemmen op de behoeften van jonge kinderen. We geloven dat een sterke verbinding tussen kinderopvang en basisschool essentieel is voor een succesvolle start. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van uw kind stimuleren vanaf de vroegste leeftijd.

Veelgestelde vragen

Speciaal Aanbod Jonge Kind Basisschool De Springplank Etten-Leur

Basisschool De Springplank biedt diverse stimulerende activiteiten speciaal gericht op jonge kinderen. Ons doel is om spelenderwijs de ontwikkeling te bevorderen en een veilige leeromgeving te creëren. Leerlingen profiteren van programma's zoals Victor de Verkenner, die de nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang aanwakkeren. Daarnaast faciliteren we een soepele doorstroom via Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze initiatieven ondersteunen een vliegende start in het basisonderwijs.

Basisschool De Springplank biedt diverse stimulerende activiteiten speciaal gericht op jonge kinderen. Ons doel is om spelenderwijs de ontwikkeling te bevorderen en een veilige leeromgeving te creëren. Leerlingen profiteren van programma's zoals Victor de Verkenner, die de nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang aanwakkeren. Daarnaast faciliteren we een soepele doorstroom via Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Deze initiatieven ondersteunen een vliegende start in het basisonderwijs.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang Etten-Leur
Ontwikkelingsprogramma Victor de Verkenner

Samenwerkingspartners Jonge Kind Programma De Springplank Etten-Leur

Basisschool De Springplank werkt nauw samen met Kober kinderopvang om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen. Deze samenwerking is cruciaal voor een harmonieuze overgang van kinderopvang naar school. Door deze partnerschap kunnen we de individuele behoeften van elk kind beter begrijpen en ondersteunen. Dit leidt tot een meer geïntegreerde en effectieve aanpak voor jonge kinderen. Samen met Kober kinderopvang zetten we ons in voor optimale kansen voor elk kind.

Basisschool De Springplank werkt nauw samen met Kober kinderopvang om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen. Deze samenwerking is cruciaal voor een harmonieuze overgang van kinderopvang naar school. Door deze partnerschap kunnen we de individuele behoeften van elk kind beter begrijpen en ondersteunen. Dit leidt tot een meer geïntegreerde en effectieve aanpak voor jonge kinderen. Samen met Kober kinderopvang zetten we ons in voor optimale kansen voor elk kind.

Team | Basisschool De Springplank in Etten-Leur | [2025] Schoolregister