Basisschool Willibrordus in Esch

Het team van Basisschool Willibrordus in Esch

Current section: team
Postelstraat 19 A
5296 Esch

Zie hier hoe het team van Basisschool Willibrordus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Willibrordus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Willibrordus bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Willibrordus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Willibrordus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Willibrordus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (40%)
35-45 jaar (30%)
45-55 jaar (10%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Willibrordus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Willibrordus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Personeel op Basisschool Willibrordus: Altijd Deskundig

Op Basisschool Willibrordus zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze leerkrachten. Onze school is strategisch aangesloten bij de gespecialiseerde vervangerspool van de Dommelgroep. Dit betekent dat bij ziekte of noodzakelijk verlof van personeel, dit direct wordt doorgegeven aan hen. De Dommelgroep garandeert de inzet van gekwalificeerde en ervaren invallers die direct inzetbaar zijn. Deze professionals ontvangen een uitgebreide briefing via ons specifieke vervangersmapje, zodat zij volledig geïnformeerd zijn over onze lesmethoden, klassenstructuur en schoolafspraken. Zo waarborgen we een naadloze voortzetting van het leerproces voor al onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen 1 tot en met 8 zijn onderverdeeld in twee bouwen:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek De Specialisten Die Extra Ondersteuning Bieden op Basisschool Willibrordus

3

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met Specialisatie
Gecertificeerde Rekenspecialist
Ervaren Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Onze toegewijde intern begeleider, gespecialiseerd in gedrag, vormt een cruciale schakel. Daarnaast beschikt een van onze leerkrachten over een masterdiploma en expertise als rekenspecialist, wat zorgt voor gerichte rekenondersteuning. Een andere leerkracht is actief betrokken bij bovenschoolse werkgroepen voor meer- en hoogbegaafdheid, en coördineert tevens onze succesvolle Kanjertraining voor een positief sociaal klimaat.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met Gedragsexpertise

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider beschikt over een masterdiploma en is een ware expert op het gebied van gedragsontwikkeling. Dit stelt ons in staat om kinderen optimale begeleiding te bieden bij hun sociaal-emotionele groei, wat essentieel is voor een positieve schoolervaring.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met Gedragsexpertise

Toelichting van de school:

De interne begeleider, versterkt met een masterdiploma, is onze specialist op het gebied van gedrag en werkhouding. Deze expertise garandeert een effectieve aanpak voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun taakuitvoering en algehele schoolgedrag.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Fit

Beschikbare specialisten:

Beweegkundig Gediplomeerde Leerkrachten (Groep 3-8)

Toelichting van de school:

Alle leerkrachten van groep 3 tot en met 8 zijn in het bezit van een erkend diploma voor het geven van bewegingsonderwijs. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen profiteren van kwalitatief hoogstaand gymonderwijs, wat bijdraagt aan hun algehele fysieke ontwikkeling en welzijn.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat Winkel

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Educatieve Ondersteuning op Basisschool Willibrordus

Ons Visie op Leerlingondersteuning

Bij Basisschool Willibrordus geloven we sterk in de kracht van kwalitatief hoogstaand onderwijs als fundament voor optimale leerlingontwikkeling. Ons onderwijs voldoet aan de inspectienormen en wordt vormgegeven vanuit de principes van handelingsgericht werken. Elke leerling ontvangt binnen ons samenwerkingsverband SWV De Meierij de best mogelijke basisondersteuning. Dit omvat een planmatige aanpak en een gestructureerde ondersteuningsstructuur op schoolniveau, afgestemd op de individuele behoeften. Naast deze basisondersteuning bieden we specifieke arrangementen, voornamelijk gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze zorg wordt met expertise geleverd door onze Intern Begeleider (IB-er) en de toegewijde leerlingbegeleider. Toekomstgericht Leren: Versterking van Ons Onderwijsaanbod Dit schooljaar focussen we op het verder ontwikkelen van de didactische vaardigheden van onze leerkrachten, met een speciale nadruk op de EDI-instructiemethode. Dit zorgt voor nog effectievere leerervaringen voor elke student. We investeren in de verdere professionalisering van ons team en de kwaliteit van ons onderwijs. Drie Professionele Leergroepen (PLG's) hebben zich gebogen over specifieke verbeterpunten: begrijpend lezen, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze PLG's, onder leiding van een kartrekker, hebben onderzoeksvragen geformuleerd en werken actief aan het verhogen van de kwaliteit. Na een tussenevaluatie halverwege het jaar, streven we naar een succesvolle afronding en verbetering van onze onderwijspraktijken. De PLG's voor begrijpend lezen en rekenen naderen hun afronding en zullen transformeren naar werkgroepen. De PLG gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling is succesvol afgerond en gaat over in een werkgroep. Hierbij introduceren we de 'Kanjertraining', een bewezen methode die dit schooljaar wordt geïmplementeerd. Ontwikkeling Volgen en Professionele Groei We implementeren een slimme aanpak om de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet te volgen en te stimuleren. Dit stelt ons in staat om tijdig de juiste ondersteuning te bieden waar nodig. Daarnaast is continue professionele ontwikkeling een kernwaarde binnen ons team. We leggen de nadruk op het effectief geven en ontvangen van feedback, wat bijdraagt aan een dynamische en lerende schoolcultuur.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Ons Schoolplan op Basisschool Willibrordus

Welke ambitieuze doelen streeft Basisschool Willibrordus na in het schoolplan?

Op Basisschool Willibrordus hebben we onze schoolambities vertaald naar vijf kernfactoren voor succes. Ten eerste is uitstekend onderwijs de onwrikbare basis van alles wat we doen. Ten tweede streven onze leerkrachten ernaar om de unieke onderwijsbehoeften en talenten van elke leerling te herkennen en hier effectief op in te spelen. Ten derde integreren we onderzoekend leren als een essentieel onderdeel van het leerproces, wat nieuwsgierigheid en diepgaand begrip stimuleert. Ten vierde bevorderen we eigenaarschap bij zowel leerlingen als personeel, wat leidt tot meer betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Ten vijfde verbinden we ons onderwijs actief met de directe omgeving, waardoor leren relevant en toepasbaar wordt. We geloven sterk in de kracht van Professionele LeerGemeenschappen (PLG's) om deze pijlers te versterken en het onderwijs continu te verbeteren. Momenteel richten we ons specifiek op PLG's voor rekenen en taal/lezen. Alle leerkrachten participeren actief in deze PLG's, waarbij de kartrekkers de doelen bepalen. Deze doelen worden aan het begin van het schooljaar besproken met het managementteam, halverwege het jaar geëvalueerd en indien nodig bijgesteld, en aan het einde van het schooljaar definitief geëvalueerd. Voor het schooljaar 2023-2024 ligt onze focus op het creëren van een positief schoolklimaat waarin leerlingen zich veilig en betrokken voelen. We benadrukken respectvolle omgang en stimuleren leerlingen om zich sociaal, weerbaar en kwetsbaar op te durven stellen. Duidelijke gedragsregels en afspraken vormen hiervoor de basis. De aandachtspunten uit de Veiligheidsmonitor 2021 vertalen we naar concrete actiepunten. Daarnaast geven we extra aandacht aan de manier van instructie geven, met een sterke focus op Expliciete Directe Instructie (EDI), met name in rekenen, en breiden we dit uit naar andere vakgebieden. Wat betreft de basisvakken: Bij rekenen implementeren we de nieuwe methode WIG5 tot en met groep 8 en zetten we RekenenXL in voor extra uitdaging. Vanaf groep 5 worden de WIG5-toetsen digitaal afgenomen. Voor aanvankelijk en technisch lezen combineren we 'Veilig Leren Lezen' met Jeelo en de LIST-methodiek om leesplezier en resultaten te verhogen. We breiden dit uit met technieken voor technisch voortgezet lezen. Bij begrijpend lezen, waar de resultaten extra aandacht vragen, focussen we op rijke teksten en EDI-instructie. Jeelo wordt verder ingezet voor kennis- en competentielijnen, met een specifieke focus op burgerschapsvorming vanaf 2023-2024. Executive functies zoals werkaanpak, plannen en concentratie krijgen aandacht in alle groepen. Onderzoekend leren is een ambitie die we via Jeelo verder willen ontwikkelen. Leerlingen stellen hun eigen doelen, die centraal staan in kind-oudergesprekken, en leerkrachten stellen groepsdoelen. De samenwerking met het kinderdagverblijf wordt versterkt, met een gezamenlijke pedagogische visie en de implementatie van de Kanjertraining. De huisvestingsplannen met de gemeente vorderen, met als doel nieuwbouw te realiseren voor schooljaar 2024-2025.

Hoe waarborgt Basisschool Willibrordus de ontwikkeling en zorg voor elke leerling?

Bij Basisschool Willibrordus evalueren we het onderwijsleerproces continu en zorgvuldig. We hanteren een cyclisch proces van planmatige zorg, waarbij we lesgeven op drie niveaus met dynamische groepsplannen voor rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spelling. De niveaus zijn instructie-onafhankelijk, instructie-gevoelig en instructie-afhankelijk. Na de Cito-toetsen in januari en juni worden deze plannen geëvalueerd en bijgesteld. Observatie door de leerkracht speelt een cruciale rol; leerlingen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben, worden geïdentificeerd. Leerlingen in groep 5-8 werken met een doelenmapje om persoonlijke leerdoelen vast te leggen. Voor de jongste leerlingen in groep 1-2 volgen we de "kleuterrevolutie"-doelen. De Cito-toetsen, die methode-onafhankelijk zijn, meten de voortgang en het niveau ten opzichte van landelijke gemiddelden. We analyseren niet alleen de resultaten, maar ook de ontwikkelingsgroei per kind en de effectiviteit van ingezette interventies. De cyclus van planmatige zorg begint met een warme overdracht aan het begin van het schooljaar, met een integraal groepsoverzicht dat belemmerende en stimulerende factoren per leerling aangeeft. Ouders kunnen de ontwikkeling van hun kind volgen via het ouderportaal, waar ook het instructieniveau van het kind wordt getoond. Geplande oudergesprekken vinden vier keer per jaar plaats, aangevuld met tussentijdse gesprekken indien nodig. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, ontvangen ondersteuning op basis van individuele doelen, vaak in groepsverband om meerdere leerlingen tegelijk te helpen. De afspraken over deze begeleiding worden gemaakt in gezamenlijke gesprekken met ouders en leerkrachten. De professionele ontwikkeling van leerkrachten staat centraal. Via een gesprekkencyclus worden individuele doelen besproken en gevolgd, gekoppeld aan de schoolontwikkeling. Klassenbezoeken en collegiale consultatie bevorderen continu leren. Het managementteam coacht actief, en er is aandacht voor feedbackvaardigheden binnen het team. We analyseren onderwijsresultaten op school- en groepsniveau om het onderwijsaanbod te optimaliseren. De schooldoelen worden gedeeld, besproken en geëvalueerd tijdens studiedagen en vergaderingen. Voor 2023-2024 ligt de prioriteit bij het versterken van de basisvakken en de implementatie van een sociaal-emotionele methode door het gehele kindcentrum.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool Willibrordus

Toelichting van de school

Basisschool Willibrordus in Esch hecht grote waarde aan een naadloze overgang voor jonge kinderen. Sinds schooljaar 2019-2020 werken we nauw samen met Kinderopvang Berenhuis, die gehuisvest is in ons schoolgebouw. Onze gezamenlijke speerpunten richten zich op het versterken van de samenwerking tussen kinderopvang en school. Dit doen we door het peuter-kleutercontact te optimaliseren en projecten en vieringen op elkaar af te stemmen. We streven naar één gedeelde pedagogische visie en een uniforme aanpak, mede gerealiseerd door de implementatie van de 'Kanjertraining'. Ons ultieme doel is het vormen van een integraal kindcentrum. Hierdoor bieden we opvang en onderwijs voor kinderen van 0 tot 13 jaar, vanuit dezelfde visie en met een consistente aanpak, wat zorgt voor een stabiele en vertrouwde omgeving voor elk kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Willibrordus extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Willibrordus biedt een speciaal programma voor jonge kinderen, in nauwe samenwerking met kinderopvang. Dit programma is ontworpen om de overgang van kinderopvang naar basisschool soepel te laten verlopen. We focussen op een gezamenlijke pedagogische visie en een afgestemde aanpak, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge leerlingen.

Met welke kinderopvangpartner werkt Basisschool Willibrordus samen voor het jonge kind?

Basisschool Willibrordus werkt nauw samen met Kinderopvang Berenhuis. Deze samenwerking is cruciaal voor het creëren van een doorlopende leerlijn en een consistente pedagogische aanpak. Door deze intensieve samenwerking kunnen we een geïntegreerd aanbod realiseren dat aansluit bij de behoeften van jonge kinderen, van de opvangfase tot aan de basisschoolleeftijd.

Basisschool Willibrordus werkt nauw samen met Kinderopvang Berenhuis. Deze samenwerking is cruciaal voor het creëren van een doorlopende leerlijn en een consistente pedagogische aanpak. Door deze intensieve samenwerking kunnen we een geïntegreerd aanbod realiseren dat aansluit bij de behoeften van jonge kinderen, van de opvangfase tot aan de basisschoolleeftijd.

Kinderopvang Berenhuis