De Wegwijzer in Elst (Gelderland)

Het team van De Wegwijzer in Elst (Gelderland)

Current section: team
Forum 6
6661 Elst (Gelderland)

Zie hier hoe het team van De Wegwijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Wegwijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Wegwijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed De Wegwijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Wegwijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.6%)
Man (17.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Wegwijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.3%)
25-35 jaar (30.4%)
35-45 jaar (43.5%)
45-55 jaar (13%)
55-65 jaar (8.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Wegwijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (13.6%)
Management (4.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Wegwijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervangingsbeleid Basisschool De Wegwijzer: Continuïteit van Onderwijs Gegarandeerd

Bij Basisschool De Wegwijzer streven we naar optimale continuïteit van onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten en onderwijspersoneel. Wanneer een collega door ziekte of andere noodzakelijke redenen niet aanwezig kan zijn, zetten wij ons volledig in om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Onze school is aangesloten bij de Interne Pool Onderwijspersoneel (IPON), een samenwerkingsverband dat ons toegang geeft tot een flexibele schil van invallers. Ondanks de landelijke uitdagingen rondom het lerarentekort, doen we er alles aan om via deze pool gekwalificeerde vervanging te regelen. Flexibiliteit en proactief handelen staan hierbij centraal. Indien een directe vervanger via IPON niet beschikbaar is, onderzoeken we alternatieve oplossingen om de lessen zo goed mogelijk te laten doorgaan. Denk hierbij aan het inzetten van onze toegewijde onderwijsassistenten, die onder de professionele begeleiding van een collega-leerkracht de klas kunnen lesgeven. Ook het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere groepen behoort tot de mogelijkheden, hoewel we ons bewust zijn van de extra inspanningen die dit van ons team vraagt. In zeldzame en uitzonderlijke situaties, wanneer alle andere opties zijn uitgeput, kan het voorkomen dat een klas tijdelijk naar huis moet worden gestuurd. Dit is echter een laatste redmiddel dat we met alle mogelijke middelen proberen te voorkomen. Tot op heden hebben wij door de inzet, creativiteit en collegialiteit van ons team dit scenario succesvol weten te vermijden, met als doel een stabiele en vertrouwde leeromgeving voor uw kind te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundige Ondersteuningsteam voor Uw Kind

5

Taal en Rekenen: Meesterlijke Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Coördinator van educatieve ondersteuning.
Rekenspecialist: Expert in rekenvaardigheden en -methoden.
Hoogbegaafdheidsspecialist: Stimuleert talent en uitdagende leerpaden.
Taalspecialist: Verbetert lees- en schrijfvaardigheden.
Bouw! Specialist: Vroege interventie voor beginnende lezers.

Toelichting van de school:

Op De Wegwijzer zetten onze gespecialiseerde werkgroepen zich in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Zij ontwikkelen en borgen lesmethodieken, zoals ons 'Bouw!' programma. Dit programma richt zich op kinderen die extra ondersteuning nodig hebben bij het aanvankelijk lezen, al vanaf groep 2. Onze meer- en hoogbegaafdheidsspecialisten bieden daarnaast uitdagende leertrajecten buiten de klas, wat de intellectuele groei bevordert en aansluiting bij gelijkgestemde leeftijdsgenoten mogelijk maakt. Bij specifieke leeruitdagingen, zoals achterstanden in leesonderwijs of het automatiseren van rekenvaardigheden, bieden onze specialisten gerichte interventies en ondersteuning aan klassen en individuele leerlingen.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Ondersteuning bij gedragsuitdagingen en sociale vaardigheden.
Intern Begeleider: Zorgt voor een veilige leeromgeving.
Rots en Water Coach: Bevordert zelfvertrouwen en weerbaarheid.

Toelichting van de school:

Bij basisschool De Wegwijzer hechten we grote waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Met onze Kanjertraining stimuleren we preventief groepsverbinding door middel van interactieve rollenspellen, kringgesprekken en vertrouwensoefeningen. Kinderen leren zo effectief communiceren, conflicten oplossen en positieve relaties opbouwen. Onze werkgroep gedrag monitort de sociale veiligheid in alle klassen en biedt leerkrachten proactieve ondersteuning. Dit creëert een omgeving waarin kinderen zich gehoord en gewaardeerd voelen, wat essentieel is voor een gezonde ontwikkeling. Indien er toch uitdagingen ontstaan, bundelen de gedrags-, rots- en water specialisten en de intern begeleider hun krachten om passende oplossingen te bieden en de harmonie binnen de groep te herstellen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist: Begeleidt positieve gedragsontwikkeling.
Intern Begeleider: Ondersteunt bij leer- en gedragsvraagstukken.

Toelichting van de school:

De Wegwijzer stimuleert een positieve gedragscultuur door vertrouwen en opbouwende feedback centraal te stellen. Voor ongewenst of grensoverschrijdend gedrag hanteren we een duidelijk protocol, dat de aanpak en het verwachtingspatroon voor iedereen transparant maakt. Dit bevordert een veilige en respectvolle omgeving voor al onze leerlingen. We integreren werkhouding en taakaanpak in onze rapportages en zetten wekelijks zelfstandige werkblokken en het stoplichtsysteem in vanaf groep 4. Het stoplicht signaleert de lescondities, zoals stilte, vragen stellen of samenwerken, wat adaptief leren ondersteunt. De werkblokjes leren kinderen zelfstandig te werken en om te gaan met uitgestelde aandacht, essentiële vaardigheden voor academisch succes. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van discipline en zelfregulatie bij onze leerlingen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Lichamelijke Opvoeding: Deskundige in bewegingsonderwijs.

Toelichting van de school:

Op De Wegwijzer krijgt elke groep tweemaal per week bewegingsonderwijs, verzorgd door gekwalificeerde vakdocenten en leerkrachten met gymbevoegdheid, startend vanaf groep 3. Dit garandeert een gestructureerde en effectieve benadering van fysieke ontwikkeling. In de kleuterklassen wordt extra nadruk gelegd op buitenspelen. Deze activiteit bevordert niet alleen de motorische en lichamelijke vaardigheden, maar stimuleert ook de sociale interactie en het algemeen welzijn van de jongste leerlingen. Door deze gevarieerde aanpak zorgen we voor een holistische ontwikkeling, waarbij zowel fysieke gezondheid als sociale vaardigheden worden versterkt.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Wegwijzer biedt ondersteuning aan leerlingen die specifieke medische handelingen nodig hebben. In nauwe samenwerking met ouders stellen we individuele handelingsplannen op om de benodigde zorg te garanderen. Deze zorgplannen worden gedeeld met het voltallige schoolteam. Zo zorgen we ervoor dat alle betrokkenen op de hoogte zijn en adequaat kunnen handelen, wat essentieel is voor de veiligheid en het welzijn van de leerling. Ons doel is een proactieve en zorgzame benadering, waarbij de individuele behoeften van elk kind centraal staan en we samen met ouders een veilige en ondersteunende omgeving creëren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal

Maatwerk Ondersteuning en Ontwikkeling voor Elke Leerling

Ons School Ondersteunings Profiel Uitgelegd

Ontdek hoe De Wegwijzer een veilige en stimulerende leeromgeving creëert met specifieke ondersteuning voor al onze leerlingen. Ons uitgebreide School Ondersteunings Profiel (SOP), beschikbaar in de bijlage en op onze website, beschrijft gedetailleerd hoe wij inspelen op de individuele behoeften van elk kind. Veiligheid op school is onze hoogste prioriteit. Lees in de bijlage hoe wij een veilige leeromgeving waarborgen. Leren is krachtiger wanneer het gedeeld wordt. Daarom omarmen we coöperatief leren in alle groepen. Deze methode bevordert niet alleen het gezamenlijk leren, maar ook het verwoorden van gedachten, actief luisteren en rekening houden met elkaar. Dit zijn essentiële vaardigheden voor de toekomst. Door speelse elementen toe te voegen, vergroten we de betrokkenheid van de leerlingen. In plaats van eindeloos woorden overschrijven, gaan kinderen bijvoorbeeld op zoek naar woorden met specifieke klanken of wisselen ze vraagstukken uit met klasgenoten via interactieve werkvormen zoals 'wandel en sta stil'. Dit maakt leren dynamisch en effectief. **Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning op De Wegwijzer** Wij hanteren een gestructureerd leerstofjaarklassensysteem, waarbij elke groep een toegewijde groepsleerkracht heeft. Deze leerkracht monitort de voortgang van de leerlingen bij alle vakken nauwkeurig. Vanaf groep 3 streven we naar enkelvoudige groepen om optimale differentiatie binnen de lestijd mogelijk te maken. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen verlengde instructie of pre-teaching. Kinderen die gebaat zijn bij verdieping, krijgen een verkorte instructie gevolgd door meer tijd voor uitdagende opdrachten. We plaatsen leerlingen niet vast in instructiegroepen; onze aanpak is flexibel en gebaseerd op actuele observaties en resultaten. Onze instructiemethodiek is gebaseerd op het evidence-based model EDI (Expliciete Directe Instructie). Dit model begeleidt leerlingen stap voor stap door het leerproces. Tijdens de zelfstandige verwerking controleert de leerkracht het begrip met behulp van wisbordjes. Dit stelt ons in staat om direct te zien welke leerlingen de stof beheersen en wie extra ondersteuning nodig heeft, zodat de juiste hulp op het juiste moment wordt geboden. Soms hebben leerlingen extra begeleiding nodig buiten de reguliere les. Voor kinderen met dyslexie of voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, bieden onze onderwijsassistenten ondersteuning in kleine groepen of individueel. Dit zorgt ervoor dat elk kind de aandacht krijgt die het verdient. Daarnaast bieden we in ons creatief lab, onder leiding van een specialist begaafdheid, thematisch onderwijs aan. Hier staan de taxonomie van Bloom en onderzoekend leren centraal, speciaal ontworpen voor leerlingen die extra uitdaging zoeken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Wegwijzer naar Excellent Onderwijs

Welke Strategische Schoolplan Doelen Sturen Wij Aan?

Bij Basisschool De Wegwijzer waarborgen we de onderwijskwaliteit door een gestructureerde kwaliteitscyclus. Afspraken worden systematisch ingepland en geëvalueerd tijdens team- en groepsvergaderingen, met als doel voortdurende verbetering. Ons strategisch beleidsplan schetst de ambities voor de komende vier jaar, waarna specifieke jaarlijkse doelen worden geformuleerd. Voor het schooljaar 2024-2025 focussen we op: 1. Implementatie van 'Wetenswaardig': Een thematische, geïntegreerde methode voor wereldoriëntatie en tekstbegrip. Deze methode bevordert diepgaand leren door rijke teksten, woordenschatinzicht en strategisch denken. Begrijpend lezen wordt geïntegreerd in wereldoriëntatie, met nadruk op notitievaardigheden voor betere kennisopname. 2. Vernieuwde Rapportage- en Gesprekkencyclus: Na interne evaluaties en feedback van ouders, herontwerpen we onze rapportages om elk kind zich te laten herkennen in de voortgangsgesprekken. 3. Versterking van Rekenen: We optimaliseren het automatiseren van rekentaken. Na de ontwikkeling van een doorlopende leerlijn vorig jaar, implementeren we nu effectieve instrumenten om snelle en accurate beheersing van basisvaardigheden te garanderen, essentieel voor complexere rekenopgaven. 4. Burgerschap in de Praktijk: Burgerschap integreren we in diverse lessen, niet als losstaand vak. Domein B (Samenleving en democratie) en C (Maatschappelijke vraagstukken) zijn verweven in 'Wetenswaardig', met debatten en analyse van maatschappelijke thema's. Dagelijkse aandacht voor het Jeugdjournaal actualiseert de kennis. Domein A (Schoolcultuur) krijgt vorm via de Kanjertraining, die wederzijds respect en sociaal media-bewustzijn bevordert. Een werkgroep ontwikkelt een protocol voor verantwoord online gedrag. Daarnaast verrijken we het leerproces met schoolbrede projectweken, gastlessen, excursies, en muziekonderwijs via de 'blazersbende'. Ouderbetrokkenheid is cruciaal bij deze projecten, de Kinderboekenweek en andere schoolactiviteiten.

Hoe Monitoren Wij Onze Educatieve Doelstellingen en Voortgang?

Wij hanteren een cyclisch proces om onze schoolontwikkeling te waarborgen. Tussentijdse voortgang wordt gedocumenteerd in het schoolplan (november, februari, juni) op basis van diverse data. Deze data omvatten: - Observaties binnen de klaslokalen. - Besprekingen en vastlegging van afspraken in vergaderingen. - Voortgangsrapportages van werkgroepen ('genietroepen'). - Borging van procedures via onze kwaliteitskaarten. - Analyse van resultaten van methodegebonden toetsen. - Tweejaarlijkse evaluatie van onafhankelijke leerlingtoetsen.

Downloaden

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen in Elst

Toelichting van de school

Op basisschool De Wegwijzer in Elst bieden we een stimulerende omgeving voor jonge kinderen. Ons onderwijs is zorgvuldig georganiseerd om de ontwikkeling van elk kind te maximaliseren. Meer gedetailleerde informatie over ons specifieke aanbod voor de allerkleinsten vindt u in het hoofdstuk "Organisatie van het onderwijs" op onze website. Hierin lichten we toe hoe wij de eerste schooljaren vormgeven en welke methodes we hanteren om een veilige en leerzame start te garanderen.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Wegwijzer speciale programma's voor jonge kinderen?

Basisschool De Wegwijzer in Elst richt zich op een brede ontwikkeling voor alle kinderen. Hoewel we geen aparte, gespecialiseerde programma's aanbieden die exclusief gericht zijn op 'jonge kinderen' als een aparte groep buiten de reguliere klassen, zorgen we ervoor dat ons reguliere onderwijs uitstekend is afgestemd op de behoeften van jonge leerlingen. Dit betekent dat we veel aandacht besteden aan spelend leren, sociaal-emotionele ontwikkeling en een geleidelijke kennismaking met de basisschoolomgeving, passend binnen onze reguliere groepen.

Met welke partners werkt De Wegwijzer samen voor het jonge kind?

Momenteel werkt basisschool De Wegwijzer in Elst niet actief samen met externe partners specifiek voor het aanbod gericht op het jonge kind. Onze focus ligt op het optimaal benutten van onze eigen expertise en middelen om een hoogwaardige educatieve ervaring te bieden. We evalueren echter voortdurend mogelijkheden voor samenwerking die de ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen ten goede zouden komen.
Team | De Wegwijzer in Elst (Gelderland) | [2025] Schoolregister