
Het team van PCBS De Spoarsiker in Echtenerbrug
Current section: teamZie hier hoe het team van PCBS De Spoarsiker is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PCBS De Spoarsiker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past PCBS De Spoarsiker bij jullie?
Ontdek hoe goed PCBS De Spoarsiker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij PCBS De Spoarsiker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PCBS De Spoarsiker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij PCBS De Spoarsiker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PCBS De Spoarsiker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.
Vervanging van Leerkrachten bij PCBS De Spoarsiker: Een Betrouwbare Aanpak
Bij PCBS De Spoarsiker staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig is, zetten we alles op alles om passende vervanging te regelen. We prioriteren intern beschikbare leerkrachten om de vertrouwde gezichten en lesstijl te waarborgen. Indien er geen directe vervanging van buitenaf mogelijk is, lossen we de situatie intern op. De leerlingen van de afwezige leerkracht worden dan tijdelijk verdeeld over de andere klassen. Dit zorgt ervoor dat uw kind ononderbroken kan blijven leren in een veilige en vertrouwde omgeving, met de aandacht die het verdient.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Extra Ondersteuning op PCBS De Spoarsiker: Ons Gespecialiseerde Team
Taal, Rekenen en Brede Ontwikkeling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op PCBS De Spoarsiker zetten we vol in op de taal- en rekenontwikkeling van elk kind. In de kleuterklassen leggen we een speelse basis voor rekenen en lezen, met activiteiten die aansluiten bij SLO-leerlijnen. We gebruiken ontwikkelingsmateriaal en hoekspelletjes om jonge kinderen voor te bereiden op groep 3. Voor rekenen in groep 3 tot en met 8 maken we gebruik van de Pluspunt-methode. Deze methode bouwt kennis systematisch op, beginnend bij de basis. Elk kind leert eerst de kernstrategieën, waarna er veel aandacht is voor oefening en automatisering. De methode biedt ruime differentiatie, zodat ieder kind op zijn eigen niveau wordt uitgedaagd. We behandelen getallen, breuken, procenten, meten, tijd en meetkunde. Het lezen ontwikkelen we met de KIM-versie van Veilig Leren Lezen in groep 3, waarbij alle taal- en leesaspecten aan bod komen. Vanaf midden groep 3 focussen we op 'voortgezet lezen'. We streven ernaar dat alle leerlingen aan het einde van groep 6 technisch goed kunnen lezen. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, zetten we de FALFI-aanpak in. In alle groepen stimuleren we leesbegrip en kennisverwerving met de methode Focus op Begrip, die zaakvakken integreert met taal en lezen. Dit versterkt de woordenschat en het leesplezier, mede dankzij onze eigen schoolbibliotheek en deelname aan leesbevorderende activiteiten. Voor Nederlandse taal in groep 4-8 gebruiken we de methode Staal, met een effectieve spellingaanpak die spelling en grammatica combineert. Engels wordt aangeboden met Join In in groep 5-8. Frysk wordt onderwezen conform de kerndoelen, met methodes als Spoar8 en Tsjil, gekoppeld aan onze themaweken. Wereldoriëntatie verkennen we met Blink Wereld Geïntegreerd, waarbij leerlingen ontdekken en onderzoeken aan de hand van actuele thema's zoals klimaatverandering en culturen. Creatieve en muzikale vorming, evenals bewegingsonderwijs, vormen een vast onderdeel van ons curriculum, deels verzorgd door externe partners zoals 't Toanhús en via sportfaciliteiten zoals sporthal 'de Twilling'.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Actief Burgerschap
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij PCBS De Spoarsiker besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze dagopeningen met de methode 'Trefwoord' verbinden de belevingswereld van kinderen met bijbelse verhalen, wat leidt tot leren van en met elkaar en een open levenshouding. We stimuleren actief burgerschap en sociale integratie door leerlingen de basiskennis, vaardigheden en houding bij te brengen die nodig zijn voor een actieve rol in de samenleving. Deze aspecten integreren we in onze methodes zoals Trefwoord, Kanjertraining en Blink Wereld Geïntegreerd. Daarnaast richten we ons op technologie en wetenschap (W&T) met een focus op kennisontwikkeling, toekomstige vaardigheden en een onderzoekende houding. Kinderen werken met moderne techniek en doen ervaring op bij het STEAMpoint. Onze moderne ICT-voorzieningen, inclusief chromebooks en iPads, bereiden leerlingen voor op de digitale wereld. Ons onderwijs wordt verrijkt met diverse projecten en samenwerkingen, waaronder Natuur en Milieueducatie (Groen Doen), kunst en cultuur ( 't Toanhús) en activiteiten rondom het Tjeukermeer (Jong Tjûkemar).
Gedragsmanagement en Studievaardigheden
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Hoewel er geen specifieke specialisten zijn aangewezen voor gedrag, werkhouding en taakaanpak, integreren wij deze cruciale aspecten in ons dagelijks onderwijs. Onze leerkrachten zetten zich in voor een positieve leeromgeving en bieden individuele begeleiding waar nodig om optimale studievaardigheden te ontwikkelen.
Motorische Ontwikkelingsstimulatie
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Leerlingen in groep 2 ondergaan een jaarlijkse screening door onze gespecialiseerde MRT-bewegingsexpert. Op basis van deze beoordeling bieden we gerichte extra ondersteuning aan om de motorische vaardigheden van elk kind te optimaliseren en te bevorderen.
Medische Assistentie en Persoonlijke Verzorging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
In nauwe samenwerking met ouders kunnen onze leerkrachten, na schriftelijke toestemming, specifieke medische handelingen uitvoeren, zoals het toedienen van een EPI-pen of antibiotica. Dit gebeurt altijd met de grootst mogelijke zorg en volgens de geldende protocollen.
Overzicht ondersteuning
Passend Onderwijs en Extra Ondersteuning op PCBS De Spoarsiker
Ontwikkelingen in Ondersteuning voor Elke Leerling
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Spoarsiker's Toekomstvisie
Wat zijn de doelstellingen volgens het schoolplan van De Spoarsiker?
Hoe realiseert PCBS De Spoarsiker haar onderwijsdoelen?
Downloaden
Download Ons Schoolplan HierProgramma voor Jonge Kinderen bij PCBS De Spoarsiker
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal programma biedt PCBS De Spoarsiker voor jonge kinderen?
Met welke organisaties werkt PCBS De Spoarsiker samen voor het programma voor jonge kinderen?
PCBS De Spoarsiker hecht belang aan sterke samenwerkingsverbanden om de doorgaande lijn voor jonge kinderen te waarborgen. We werken nauw samen met lokale partners die dezelfde visie delen. Onze samenwerking met Kinderdagverblijf Madelief en Peuterspeelzaal Do-mijn zorgt voor een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. Deze partnerschappen verrijken het aanbod voor onze jongste leerlingen. Door deze samenwerkingen kunnen we een consistente en ondersteunende leeromgeving bieden, vanaf de vroegste kinderjaren tot aan de basisschoolleeftijd.