CBS De Sprankel in Dussen

Het team van CBS De Sprankel in Dussen

Current section: team
Wilhelminaplantsoen 1b
4271 Dussen

Zie hier hoe het team van CBS De Sprankel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS De Sprankel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS De Sprankel bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS De Sprankel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS De Sprankel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 100% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (100%)
Man (0%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS De Sprankel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (57.1%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS De Sprankel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS De Sprankel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Optimale Lescontinuïteit: Onze Aanpak voor Leerkrachtvervanging

Bij CBS De Sprankel zetten we ons maximaal in voor de continuïteit van het onderwijs. Ons primaire doel is om het aantal verschillende leerkrachten dat voor een klas staat tot een minimum te beperken, wat zorgt voor stabiliteit en herkenbaarheid voor de leerlingen. Daarom kiezen we er zoveel mogelijk voor om interne leerkrachten in te zetten voor vervanging. Dit bevordert een hechte schoolcultuur en zorgt ervoor dat de onderwijsaanpak en pedagogische visie consistent blijven. We minimaliseren externe invloeden om de vertrouwde leeromgeving te waarborgen. Hoewel we streven naar interne oplossingen, sluiten we externe vervanging niet uit wanneer dit absoluut noodzakelijk is. Dit gebeurt echter met grote zorgvuldigheid, zodat ook externe krachten passen binnen onze schoolse waarden en de specifieke behoeften van de leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Sprankel werken wij met 4 groepen. Meestal twee leerjaren bij elkaar of een enkele groep.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat bij CBS De Sprankel

4

Taal en Rekenen: Sterke Basis voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een toegewijde intern begeleider die leerlingen ondersteunt bij hun academische ontwikkeling. Daarnaast hebben we een gespecialiseerde rekenspecialist en een taalspecialist die zich richten op het versterken van deze cruciale vaardigheden. Voor leerlingen met een bijzondere aanleg is er ook een specialist meer- en hoogbegaafdheid beschikbaar.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Het welzijn en de sociaal-emotionele groei van elk kind staan centraal bij CBS De Sprankel. Onze intern begeleider is breed geschoold en biedt ondersteuning bij diverse sociaal-emotionele vraagstukken. Met de expertise van onze specialist meer- en hoogbegaafdheid en de pedagogisch educatief professional zorgen we voor een veilige en stimulerende leeromgeving.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Positieve Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

CBS De Sprankel hecht veel waarde aan een positieve werkhouding en een gestructureerde taakaanpak. Onze collega's, waaronder de intern begeleider en de pedagogisch educatief professional, hebben gespecialiseerde opleidingen gevolgd op het gebied van gedrag. De specialist meer- en hoogbegaafdheid draagt eveneens bij aan een effectieve ondersteuning voor alle leerlingen.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Pedagogisch Educatief Professional
Sportcoaches vanuit Gemeente Altena

Toelichting van de school:

Wij stimuleren een gezonde levensstijl en motorische ontwikkeling bij al onze leerlingen. Een ervaren intern begeleider en een pedagogisch educatief professional met een gespecialiseerde opleiding zijn aanwezig om dit te faciliteren. Daarnaast ontvangen leerlingen van groep 1 tot en met 8 wekelijks gymles van sportcoaches vanuit de gemeente Altena, die tweemaal per jaar een Motorische Vaardigheden Scan (MQ-scan) afnemen om de ontwikkeling in kaart te brengen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met externe professionals en ouders. We zorgen voor een veilige en passende omgeving, waarbij de individuele behoeften van elk kind worden gerespecteerd.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning op CBS De Sprankel

Ons Plan voor Uw Kind

Op CBS De Sprankel geloven we dat elk kind recht heeft op kwalitatief hoogstaand onderwijs. Wij zetten ons in om alle leerlingen, ook zij die extra hulp nodig hebben, een passende plek te bieden binnen ons vertrouwde basisonderwijs. Ons doel is om uw kind de beste kansen te geven voor toekomstig succes en actieve deelname aan de maatschappij. De school waar u uw kind aanmeldt, draagt de zorgplicht. Dit betekent dat wij, CBS De Sprankel, verantwoordelijk zijn voor het vinden van een passende onderwijsplek. Of dit nu binnen onze eigen schoolmuren is, of op een andere reguliere of speciale school, wij zorgen voor de juiste match. U als ouder wordt nauw betrokken bij deze beslissingen. Wij werken intensief samen met andere scholen om de benodigde ondersteuning te organiseren en te financieren, zodat u geen ingewikkelde procedures meer hoeft te doorlopen. We nodigen u van harte uit om het gesprek met ons aan te gaan. Samen bespreken we de specifieke behoeften van uw kind en hoe wij u en uw kind hierin optimaal kunnen ondersteunen. Ons streven is om het onderwijs steeds inclusiever te maken, zodat alle kinderen zich thuis voelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Streven naar Uitmuntend Onderwijs en Kwaliteitsborging

Welke Concrete Doelen Verwezenlijken Wij met Ons Schoolplan?

Bij CBS De Sprankel zetten we ons voortdurend in voor het evalueren en verbeteren van de onderwijskwaliteit. Ons primaire doel is het leveren van hoogwaardig onderwijs, waarbij we de resultaten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind centraal stellen. We streven ernaar om ons onderwijs naadloos aan te laten sluiten bij de individuele capaciteiten van onze leerlingen, een aanpak die we 'Handelingsgericht Werken' noemen. Om dit te realiseren, investeert ons team continu in professionele ontwikkeling door middel van trainingen, workshops en samenwerking met diverse onderwijsinstanties. Geplande nascholingsactiviteiten omvatten onder andere een visietraject, het borgen van kennis over kansrijke combinatiegroepen, onderzoek naar nieuwe rekenmethoden en studievaardigheden, de verdere ontwikkeling van ons leerlingvolgsysteem ParnasSys, vakoverstijgend werken met techniek en cultuur, typecursussen, en het toepassen van visual thinking. Onze kwaliteitszorg is geïntegreerd in het WMK-systeem, wat ons helpt om de kwaliteit van onze school te monitoren en verbeterpunten te identificeren. Deze worden vervolgens verwerkt in ons meerjarenbeleidsplan, in lijn met de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Tweemaal per jaar houden we tevredenheidspeilingen onder leerlingen, ouders en personeel om proactief de sterke punten en verbeterpunten van onze school in kaart te brengen. De resultaten worden geanalyseerd en verwerkt in ons actieplan, met transparante communicatie naar alle betrokkenen. Om de leerontwikkeling te volgen, maken we gebruik van diverse methodetoetsen voor begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en taal. Deze toetsresultaten vormen de basis voor gerichte groeps- en individuele besprekingen, en sturen bij op beleidsaanpassingen en verbeterpunten. Jaarlijks evalueren we de voortgang van onze plannen, waarbij we waar nodig bijsturen, plannen doorzetten of afronden. Ons schoolplan, opgesteld in 2019 en geldig tot 2023, beschrijft onze visie en de strategische ontwikkelingsdoelen voor de komende vier jaar. Daarnaast voeren we regelmatig ontwikkelings- en beoordelingsgesprekken met onze leerkrachten, die ook werken aan hun persoonlijke ontwikkeling via een Persoonlijk Ontwikkelingsplan. Ook de directie investeert in permanente professionele groei door middel van cursussen en intervisie.

Hoe Zorgt CBS De Sprankel Voor Het Bereiken van Haar Onderwijsdoelen?

Het managementteam, de leerkrachten en de intern begeleider monitoren gezamenlijk de voortgang van de doelstellingen uit het school- en jaarplan. Tijdens reguliere vergaderingen wisselen we ervaringen uit, bespreken we de voortgang en identificeren we eventuele knelpunten. Grote doelen uit het jaarplan worden gedurende het schooljaar meermalen geëvalueerd. De uiteindelijke evaluaties van alle vastgestelde doelen worden systematisch opgenomen in het jaarplan, wat zorgt voor een continue cyclus van monitoring en bijsturing om onze onderwijskwaliteit te waarborgen.

Downloaden

Ontdek ons Kindprogramma voor Jonge Kinderen bij CBS De Sprankel

Toelichting van de school

Bij CBS De Sprankel zorgen we voor een naadloze overgang voor onze jongste leerlingen. Er vindt een warme en zorgvuldige overdracht plaats tussen de deskundige leidsters van peutergroep Hoppas en onze toegewijde leerkrachten van groep 1/2. Dit waarborgt een vertrouwde start en een soepele ontwikkeling in de eerste schooljaren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt CBS De Sprankel voor jonge kinderen?

CBS De Sprankel zet vol in op een optimale start voor jonge kinderen door een nauwe samenwerking met onze partners. Onze focus ligt op het creëren van een stimulerende en veilige omgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. We bieden een gestructureerde aanpak die de nieuwsgierigheid prikkelt en de basis legt voor levenslang leren.

Met welke organisaties werkt CBS De Sprankel samen voor het programma voor jonge kinderen?

CBS De Sprankel werkt nauw samen met Kinderopvang Hoppas om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente aanpak en een warme overdracht, waardoor kinderen zich direct thuis voelen. Bezoek de website van Hoppas voor meer informatie over hun aanbod.

CBS De Sprankel werkt nauw samen met Kinderopvang Hoppas om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen voor jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente aanpak en een warme overdracht, waardoor kinderen zich direct thuis voelen. Bezoek de website van Hoppas voor meer informatie over hun aanbod.

Team | CBS De Sprankel in Dussen | [2025] Schoolregister