Basisschool School voor Speciaal Basisonderwijs De Dijk in Druten

De resultaten van School voor Speciaal Basisonderwijs De Dijk in Druten

Current section: resultaten
Heuvel 61 - 63
6651 Druten

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van School voor Speciaal Basisonderwijs De Dijk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Dijk bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Dijk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Welk schooladvies kregen de leerlingen van School voor Speciaal Basisonderwijs De Dijk?

Bij Speciaal Basisonderwijs De Dijk in Druten volgen we de ontwikkeling van elke leerling nauwgezet. In juni ontvangen leerlingen in groep Oranje A een eerste, voorlopig schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies is gebaseerd op het gehele ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), waarin zowel de beoogde uitstroombestemming als de onderbouwing hiervan gedetailleerd worden beschreven. Dit OPP-plan wordt halfjaarlijks met u als ouder/verzorger besproken. Het advies wordt zorgvuldig bepaald door een team van deskundigen, waaronder de leerkracht, de intern begeleider en eventueel een gedragswetenschapper. In groep Oranje B ontvangen leerlingen in de laatste week van januari een tweede voorlopig schooladvies. Dit cruciale advies wordt altijd persoonlijk met u en uw kind besproken, zodat iedereen op één lijn zit. **De Doorstroomtoets: ROUTE 8** Alle leerlingen met een IQ van 75 of hoger zijn wettelijk verplicht deel te nemen aan de doorstroomtoets van de basisschool. Op SBO De Dijk maken we gebruik van de digitale en adaptieve ROUTE 8 toets, een betrouwbare meting van taal- en rekenvaardigheden. Leerlingen uit groep Oranje B maken deze toets op dinsdag 4 en woensdag 5 februari. De resultaten worden gebruikt om het meest passende schooladvies te formuleren. Houd er rekening mee dat de uitslag van de ROUTE 8 toets het schooladvies kan beïnvloeden. De uitslag van de ROUTE 8 toets wordt op dinsdag 10 maart bekend. Deze wordt in een gesloten envelop meegegeven aan uw kind. Vervolgens vindt tussen maandag 17 en vrijdag 21 maart het definitieve schooladviesgesprek plaats met u en uw kind. **Definitief Schooladvies en Aanmelding** Als de doorstroomtoets een lagere score laat zien dan het voorlopige advies, blijft het schooladvies van de school ongewijzigd. Bij een hogere score wordt het advies bijgesteld, tenzij de school kan motiveren waarom dit niet in het belang van de leerling is. De aanmelding bij de middelbare school met het definitieve advies vindt plaats tussen maandag 24 en vrijdag 28 maart. Voor leerlingen die doorstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) gelden andere procedures; het samenwerkingsverband is hierbij betrokken. Meer details over deze procedure worden gepresenteerd tijdens de informatieavond op woensdag 4 september. U ontvangt dan tevens een chronologisch overzicht van de schoolverlatersprocedure. Voor uitgebreide informatie over de ROUTE 8 toets, bezoek: https://a-vision.nu/route-8/ Meer informatie over de doorstroomtoets vindt u hier: https://www.leerplein055.nl/schoolgids/praktische-informatie/naar-het-voortgezet-onderwijs/

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling bij SBO De Dijk

Speciaal Basisonderwijs De Dijk biedt gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Wij creëren een veilige, voorspelbare leeromgeving met een duidelijke structuur en een positief pedagogisch klimaat, essentieel voor de groei van onze leerlingen. Om de veiligheid en het welzijn te waarborgen, hebben we een nieuw gedragsprotocol geïntroduceerd. Dit protocol biedt helderheid bij grensoverschrijdend gedrag, met duidelijke stappen voor leerlingen, ouders en leerkrachten. Het onderscheid tussen ordeverstorend en grensoverschrijdend gedrag is hierin expliciet gemaakt. Individuele behoeften staan centraal. Waar nodig, werken we nauw samen met gedragsexperts en bieden we extra begeleiding binnen de school om de sociaal-emotionele vaardigheden van elke leerling te versterken.

Samenwerken aan groei

Leren met plezier

Creativiteit en persoonlijke ontwikkeling

Hoe bevordert SBO De Dijk de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Bij SBO De Dijk streven we ernaar leerlingen te vormen tot zelfverzekerde individuen die volwaardig kunnen deelnemen aan de maatschappij. Jaarlijks brengen we de sociale vooruitgang van elke leerling in kaart met behulp van de Cito Leerling In Beeld (LIB) vragenlijsten voor SEO en executieve functies. De resultaten worden grondig geanalyseerd, zowel op schoolniveau als per groep, en vormen de basis voor het opstellen van gerichte groeps- of individuele leerdoelen. Leerlingen uit groep 5 tot en met 8 evalueren jaarlijks hun schoolklimaat en ervaren veiligheid via een specifieke vragenlijst, wat ons helpt prioriteiten te stellen. Leerkrachten observeren leerlingen actief en voeren regelmatig gesprekken over hun sociale ontwikkeling. Deze inzichten delen we openlijk met ouders tijdens de jaarlijkse oudergesprekken. Wekelijks besteden we minimaal één lesuur aan sociaal-emotionele vorming met de 'Leefstijl' methode. Voor groep 1 en 2 gebruiken we dagelijks het boek 'Het Kleurenmonster'. Daarnaast implementeren we 'Gouden, Zilveren, Bronzen Weken' en is groepsvorming een vast onderdeel van ons lesprogramma.

Welke instrumenten worden gebruikt om de sociale vooruitgang te meten?

Om de sociale opbrengsten accuraat in kaart te brengen, maakt SBO De Dijk gebruik van de volgende gestandaardiseerde registratiemiddelen:

  • Cito Leerling In Beeld (LIB) met modules voor Sociaal-Emotionele Ontwikkeling (SEO) en executieve functies.

Welke lesmethoden worden ingezet voor sociaal-emotionele educatie?

SBO De Dijk hanteert een gevarieerd aanbod van methoden om sociaal-emotionele vaardigheden te versterken:

  • De methode 'Leefstijl' wordt wekelijks gebruikt voor gerichte lessen.
  • Voor de jongste leerlingen (groep 1 en 2) is er dagelijkse aandacht via het boek 'Het Kleurenmonster'.

Inspectierapport Speciaal Basisonderwijs De Dijk: Inzichten en Resultaten

Speciaal Basisonderwijs De Dijk in Druten biedt een veilige en stimulerende leeromgeving voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Onze school richt zich op de individuele ontwikkeling van elke leerling, met aandacht voor zowel academische als sociaal-emotionele groei. We geloven in een aanpak waarbij talenten worden ontdekt en versterkt. Dit inspectierapport geeft u een helder beeld van onze onderwijskwaliteit en de voortgang die we boeken. Ontdek hoe wij ons inzetten voor excellent onderwijs en een positieve schoolervaring voor al onze leerlingen.