Basisschool IKC Sint Radbodus in Dronryp

Het team van IKC Sint Radbodus in Dronryp

Current section: team
Ljouwertertrekwei 4
9035 Dronryp

Zie hier hoe het team van IKC Sint Radbodus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Sint Radbodus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Sint Radbodus bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Sint Radbodus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Sint Radbodus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 66.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (66.7%)
Man (33.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Sint Radbodus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (50%)
35-45 jaar (10%)
45-55 jaar (30%)
55-65 jaar (10%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Sint Radbodus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Sint Radbodus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Vervanging Leerkrachten: Zekerheid voor Kind en Ouder

Bij IKC Sint Radbodus zorgen we voor continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is, zetten we ons in om dit direct intern op te lossen. Dit garandeert dat uw kind altijd les krijgt van een vertrouwde gezicht. Daarnaast heeft de Bisschop Möller Stichting, waar IKC Sint Radbodus deel van uitmaakt, een samenwerking met SLIM Personeelsbemiddeling. Deze gespecialiseerde partner staat garant voor de snelle inzet van gekwalificeerde invallers bij elke vorm van ziekte of afwezigheid. Ondanks onze inspanningen om uitval te minimaliseren, kan het voorkomen dat er toch vervanging nodig is. Voor alle 32 scholen binnen de Bisschop Möller Stichting hanteren we een helder bestuursprotocol: 'Vervanging bij uitval leerkrachten'. Dit protocol waarborgt een gestroomlijnd proces en is inzichtelijk via onze directie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC Sint Radbodus: Specialisten voor Elke Uitdaging

4

Taal, Rekenen & Ontwikkelingsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op IKC Sint Radbodus zetten we ons in voor optimale leerresultaten. Onze leerkrachten zijn gespecialiseerd in taal en rekenen, en bieden gerichte ondersteuning. Daarnaast beschikken we over een specialist voor de ontwikkeling van jonge kinderen, talentontwikkeling en hoogbegaafdheid, inclusief de aanpak 'Ik leer Anders'. Onze intern begeleider, ook opgeleid als kwaliteitscoördinator PO, coördineert de ondersteuning, aangevuld door onze eigen logopediste voor specifieke taalontwikkelingsvragen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Gediplomeerde Kanjertraining Leerkrachten
The Leader in Me Coach
Ik Leer Anders & Kindertalentfluisteraars

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat centraal; een kind dat zich goed voelt, leert beter. Wij bieden een veilige en stimulerende omgeving waar elk kind tot bloei kan komen. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid zorgt voor uitdaging en verdieping, ook via Levelwerk en een externe plusklas. Leerkrachten zijn getraind in 'Kindertalentfluisteren' en de methodiek 'Ik Leer Anders', wat bijdraagt aan een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling.

3

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Alle leerkrachten getraind in The Leader in Me

Toelichting van de school:

Wij stimuleren eigenaarschap en verantwoordelijkheid bij zowel leerlingen als leerkrachten. Door middel van de Kanjertraining en 'The Leader in Me' bevorderen we een positieve groepsdynamiek en sterke werkhouding. Onze leerkrachten leren leerlingen proactief keuzes te maken en de regie te nemen over hun eigen leerproces. Dit draagt bij aan zelfstandigheid en een effectieve aanpak van taken en gedrag.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke motorische specialisten hebben, integreren we beweging en fysieke activiteiten in ons dagelijkse lesprogramma om de motorische ontwikkeling te stimuleren.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde BHV-ers

Toelichting van de school:

Voor de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn diverse teamleden opgeleid als BHV'er (Bedrijfshulpverlener). Zij zijn getraind om eerste hulp te verlenen bij calamiteiten en zorgen voor een veilige schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
invalidentoilet

Brede Ondersteuning Binnen IKC Sint Radbodus: Deskundigheid voor Elke Leerling

Ons Schoolbeleid voor Extra Ondersteuning

Bij IKC Sint Radbodus zetten we ons dagelijks in voor optimale ontwikkeling van elke leerling, met speciale aandacht voor diegenen die extra ondersteuning nodig hebben. Ons team van toegewijde professionals, aangevuld met externe expertise, zorgt voor een veilige en stimulerende leeromgeving. Wij werken nauw samen met gespecialiseerde partners om op maat gemaakte hulp te bieden. Orthopedagogenpraktijk Friesland (OPF) ondersteunt ons met deskundig advies voor zowel leerkrachten als ouders, gericht op specifieke zorg- en onderwijsvragen van kinderen en het bevorderen van inclusief onderwijs. Daarnaast is er ondersteuning van Kentalis voor leerlingen met taal- en ontwikkelingsstoornissen (TOS). Onze school beschikt ook over een logopedist die preventieve screenings uitvoert bij jonge kinderen en logopedische consulten aanbiedt, wat essentieel is voor een vlotte start in het onderwijs. IKC Radbodus is trots lid van Samenwerkingsverband Friesland. Dit lidmaatschap versterkt onze capaciteit om alle leerlingen, ongeacht hun specifieke behoeften zoals TOS, Syndroom van Marfan of Spina Bifida, effectief te begeleiden en te integreren. Voor de toekomst streven we ernaar ons team verder te scholen in de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Hiermee willen we ons bestaande aanbod, zoals het Levelwerk, borgen en verder uitbouwen, zodat we talenten optimaal kunnen laten bloeien. Inclusief onderwijs staat centraal in onze visie; we blijven onze kennis en vaardigheden continu aanscherpen. Ontdek hoe IKC Sint Radbodus met een proactieve en deskundige aanpak zorgt voor de ontwikkeling en het welzijn van al onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Wat Zijn de Belangrijkste Doelen in Ons Schoolplan voor 2023-2027?

Ontdek onze visie voor toekomstgericht onderwijs, gericht op eigenaarschap en een bloeiende professionele cultuur. We implementeren de principes van The Leader in Me (TLIM) voor gedeelde verantwoordelijkheid en een gemeenschappelijke onderwijstaal. Onze leeromgevingen zijn ontworpen om aantrekkelijk, opgeruimd en verrijkend te zijn, met effectief gebruik van groepsruimtes en leerpleinen waar leerlingen betrokken aan het werk zijn. Onze onderwijsstructuur omvat clusters voor informele en formele leermomenten, van 0-2 jaar tot 8-12 jaar, met een focus op geïntegreerd wereldoriëntatie-aanbod en het betrekken van de buitenomgeving. Kernvakken zoals rekenen (Met Sprongen Vooruit, Bareka rekenmuurtje) en taal (PIT-onderzoek) worden versterkt, evenals leespromotie (De Bieb op school) en fonemisch bewustzijn (De Glazen School in de onderbouw). Brede ontwikkeling omvat wereldoriëntatie met Blink, geïntegreerd Frysk (Spoar 8, profiel A), creatieve vorming via Ateliers, en een doorlopende lijn voor ICT-vaardigheden (SLO). De rijke leeromgeving in de onderbouw fungeert als de 'derde pedagoog'. We streven naar zichtbare kwaliteit door een passend lesmodel, coöperatieve werkvormen (Teach) en een effectieve HGW-cyclus (lange, korte, zeer korte cyclus). Het nieuwe leerlingvolgsysteem IEP ondersteunt onze aanpak, met geïntegreerde rapportages en waarderende kind- en oudergesprekken. We hebben beleid voor Burgerschap, ICT, Veiligheid en Taal/Lezen inclusief Frysk, met kwaliteitskaarten voor diverse vakgebieden. Borging vindt plaats voor rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, jonge kind, meer- en hoogbegaafdheid, en het lesrooster. Ouderbetrokkenheid is cruciaal; ouders participeren in activiteiten zoals ateliers en natuurprojecten, en ondersteunen via de oudercommissie. Veel mogelijkheden worden geboden voor betrokkenheid bij vieringen, kijkmiddagen en projectafsluitingen. Samenwerking met SKF voor IKC-vorming is gestroomlijnd, met een 'één-loket' aanpak voor inschrijvingen en gezamenlijke scholing. De BSO biedt wekelijks een toparrangement. We onderzoeken dorpsbrede samenwerking en vernieuwen continu onze websitecontent. Medewerkersontwikkeling is gebaseerd op waarderende gespreksvoering, leidend tot motiverende persoonlijke ontwikkelplannen, ondersteund door specialisten en coördinatoren. Ons IKC is uitgebreid met een dependance voor het jongste kind en verbouwde ruimtes voor integratie van peuters en onderbouw. De buitenomgeving is aangepast voor educatieve activiteiten.

Hoe Waarborgen Wij de Kwaliteit en Bereiken We Onze Educatieve Doelen?

Onze kwaliteitszorg volgt de PDCA-cyclus voor continue verbetering en borging, met Schoolmonitor als centraal instrument voor trajectbeheer. Het meerjarenplan vormt de basis voor jaarplannen, die jaarlijks worden geëvalueerd in het jaarverslag. Regelmatige evaluatiemomenten met de Kwaliteitsbalans bieden inzicht in de onderwijskwaliteit en bepalen toekomstige actiepunten. We gebruiken diverse instrumenten zoals gesprekken met leerkrachten, groepsbezoeken, tevredenheidsonderzoeken (ouders/kinderen), en het IEP-leerlingvolgsysteem. Bezoeken van de onderwijsinspectie en de RI&E dragen bij aan ons kwaliteitsbeeld. De HGW-cyclus (Huiswerkbegeleiding/Gedrag/Groei) helpt ons de ontwikkeling van leerlingen en het handelen van leerkrachten te monitoren. Opbrengsten en Volgsysteem: We streven ernaar dat leerlingen aan het einde van hun schoolloopbaan de nationale gemiddelde score behalen met de IEP-doorstroomtoets. Streefscores voor groep 8 worden jaarlijks vastgesteld op basis van eerdere resultaten. Het IEP-leerlingvolgsysteem wordt aangevuld met methodegebonden toetsen. Alle resultaten worden geanalyseerd om individuele leerdoelen te stellen en de lesaanpak te optimaliseren. Vanaf groep 7 gebruiken we de Friese Plaatsingswijzer voor advies richting voortgezet onderwijs, besproken met leerlingen en ouders. De resultaten van het leerlingvolgsysteem worden minimaal tweemaal per jaar geanalyseerd tijdens opbrengstvergaderingen om de voortgang op individueel, groeps- en schoolniveau te bespreken.

Ontdek Ons Uitgebreide Jonge Kind Programma bij IKC Sint Radbodus

Toelichting van de school

IKC Sint Radbodus biedt een geïntegreerde leeromgeving voor kinderen van 0 tot 13 jaar, waarbij kinderopvang en basisonderwijs naadloos op elkaar aansluiten. Onze dependance biedt opvang voor de allerkleinsten (0-4 jaar), direct grenzend aan het schoolplein. Vanaf 2,5 tot 3 jaar verwelkomen we kinderen in onze peutergroep binnen de school. Hier werken we intensief samen met de onderbouwgroepen, wat zorgt voor een soepele overgang. Aanmelden voor de opvang kan via onze partner, Stichting Kinderopvang Friesland. Kinderen vanaf 4 jaar stromen in bij onze basisschool. Wij adviseren om uw kind minimaal 10 weken voor de vierde verjaardag aan te melden, en niet eerder dan wanneer uw kind 3 jaar oud is. Neem contact op met onze directeur voor een persoonlijke rondleiding en inschrijvingsmogelijkheden. Een doorgaande ontwikkellijn voor jonge kinderen is essentieel voor een optimale start. Bij IKC Sint Radbodus waarborgen we een natuurlijke overgang van peuter naar kleuter en naar groep 3. Onze aanpak en het aanbod zijn hierop afgestemd, met gedeelde leerpleinen, gezamenlijke activiteiten en een uniform pedagogisch klimaat. We hanteren consistente routines, thema's en een gezamenlijk observatiesysteem om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Om de overgang te optimaliseren en open communicatie te verzekeren, organiseren we driehoeksgesprekken met ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers. Ons programma voor jonge kinderen is gericht op gezamenlijk leren, spelen en ontdekken in een veilige, uitdagende omgeving. Spel is de drijvende kracht achter de ontwikkeling. Wij stimuleren de brede ontwikkeling door een doordacht en gevarieerd aanbod. Voor peuters bieden we Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) met de Uk en Puk methode. Onze kleuters werken met SLO-doelen uit het Digikeuzebord, waarbij thema's aansluiten bij hun belevingswereld en eigen inbreng centraal staat. We volgen de ontwikkeling van kinderen via observaties, niet via toetsen. We creëren een rijke, meertalige leeromgeving met betekenisvolle hoeken en stimulerende dialogen. Meer details vindt u op de Kwaliteitskaart Jonge Kind op onze IKC-website.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC Sint Radbodus voor jonge kinderen?

IKC Sint Radbodus biedt een breed scala aan voorzieningen voor de jongste kinderen, waaronder gespecialiseerde kinderopvang en een gestructureerd VVE-programma. Dit alles binnen een stimulerend kindcentrumconcept.

IKC Sint Radbodus biedt een breed scala aan voorzieningen voor de jongste kinderen, waaronder gespecialiseerde kinderopvang en een gestructureerd VVE-programma. Dit alles binnen een stimulerend kindcentrumconcept.

Hoogwaardige kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Kindcentrum met doorlopende ontwikkeling

Met welke partners werkt IKC Sint Radbodus samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met Stichting Kinderopvang Friesland om een naadloze en kwalitatieve opvang en educatie te garanderen voor alle jonge kinderen.

Wij werken nauw samen met Stichting Kinderopvang Friesland om een naadloze en kwalitatieve opvang en educatie te garanderen voor alle jonge kinderen.