OBS De Pionier in Drachten

Het team van OBS De Pionier in Drachten

Current section: team
De Stoeken 1
9202 Drachten

Zie hier hoe het team van OBS De Pionier is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Pionier. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Pionier bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Pionier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Pionier zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.5%)
Man (9.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Pionier. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (26.3%)
35-45 jaar (31.6%)
45-55 jaar (26.3%)
55-65 jaar (10.5%)
&ge;65 jaar (5.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Pionier werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81%)
Direct ondersteunend personeel (9.5%)
Management (9.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Pionier gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Personeelsvervanging op OBS De Pionier

Bij school OBS De Pionier zorgen we voor een soepele continuïteit van het onderwijs, zelfs wanneer onze gewaardeerde teamleden tijdelijk afwezig zijn. De aanpak van personeelsvervanging is nauwkeurig vastgelegd volgens de geldende CAO-afspraken. We streven ernaar om eerst interne oplossingen te vinden door de taken binnen ons toegewijde team te verdelen. Indien interne opvang niet toereikend is, schakelen we de professionele vervangingspoule in, beheerd door het servicebureau van Adenium / OPO Furore. Dit garandeert dat er altijd gekwalificeerde krachten beschikbaar zijn om onze leerlingen te begeleiden. In uitzonderlijke situaties waarin geen directe vervanging mogelijk is, volgen we een duidelijk protocol om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Op de eerste dag van onvervulde vervanging blijven de leerlingen thuis, tenzij er geen alternatieve opvang mogelijk is. In dat geval worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen. Op de tweede dag kan de betreffende groep een dag vrij krijgen. Op de derde dag en verder wordt een roulatieschema gehanteerd, waarbij andere groepen om de beurt een dag vrij krijgen en de beschikbare leerkrachten flexibel worden ingezet. De directeur informeert ouders en verzorgers proactief via Social Schools over alle genomen maatregelen. Voor gedetailleerde informatie over ons protocol 'Voortgang onderwijs op De Pionier' kunt u altijd terecht bij de directie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op OBS De Pionier

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Boost je Kansen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gerichte hulp
Taalcoördinator voor taalbeleid
Leescoördinator voor leesvaardigheid

Toelichting van de school:

Op OBS De Pionier zetten we vol in op taal en rekenen. Onze gespecialiseerde leerkrachten, waaronder een toegewijde taalcoördinator, zorgen voor een solide basis en een effectief schoolbreed taalbeleid. De leescoördinator stimuleert leesplezier en leesvaardigheid bij alle leerlingen. Daarnaast bieden we, indien nodig, externe logopedische ondersteuning direct op school, zodat uw kind zonder extra reistijd de nodige hulp krijgt.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor sociaal-emotionele steun

Toelichting van de school:

Voor een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind is onze intern begeleider beschikbaar. Zij biedt ondersteuning aan leerkrachten en kan observaties uitvoeren om de behoeften van uw kind te signaleren. Daarnaast verwelkomen we tweewekelijks schoolconsulent Tine Nouta van Carins voor een laagdrempelig inloopspreekuur. Dit vindt plaats op vrijdagen van 08:30 tot 09:30 uur, met data die u terugvindt in de agenda van Social Schools. U kunt bij haar terecht met diverse vragen over opvoeding, ontwikkeling, gezondheid, financiën of woon- en werksituaties. Met uw toestemming kan zij ook individuele gesprekken voeren met leerlingen. Eventuele externe ergotherapeutische begeleiding wordt ook onder schooltijd aangeboden voor leerlingen die dit nodig hebben.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succes Garanderen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor gedrags- en werkhoudingsondersteuning

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider speelt een cruciale rol bij het verbeteren van de gedragspatronen, werkhouding en taakaanpak van onze leerlingen. Zij adviseert leerkrachten, voert observaties uit in de klas en begeleidt hen bij het implementeren van effectieve strategieën. Dit zorgt voor een gestructureerde leeromgeving waarin elk kind optimaal kan presteren.

0

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS De Pionier stimuleert de motorische ontwikkeling door middel van vakdocent gym, verbonden aan Sportbedrijf Drachten, voor de groepen 3 t/m 8. Deze lessen vinden wekelijks plaats. Jaarlijks wordt er een motorische screening uitgevoerd om de voortgang te monitoren. Bij eventuele achterstanden wordt er een persoonlijk plan van aanpak opgesteld. Ouders worden proactief geïnformeerd over de resultaten van deze screening. Daarnaast is het mogelijk dat een externe ergotherapeut gespecialiseerde begeleiding biedt aan leerlingen die dit nodig hebben, direct op school.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er geen specifieke interne specialisten voor medische handelingen en persoonlijke verzorging zijn aangewezen, werkt OBS De Pionier nauw samen met externe professionals. Indien nodig kan bijvoorbeeld een ergotherapeut onder schooltijd ondersteuning bieden, zodat uw kind de benodigde zorg ontvangt zonder onderbreking van het schoolritme.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Leerlingondersteuning op OBS De Pionier

Onze Visie op Educatieve Zorg en Groei

OBS De Pionier biedt een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden om elke leerling optimaal te laten ontwikkelen. Binnen ons samenwerkingsverband onderscheiden we basisondersteuning, extra ondersteuning, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs. Basisondersteuning is de kern van onze zorg. Elke school binnen het samenwerkingsverband Friesland is verantwoordelijk voor de kwaliteit en uitvoering hiervan. Wij werken cyclisch en handelingsgericht, waarbij de unieke ondersteuningsbehoefte van de leerling altijd centraal staat. Dit garandeert een proactieve aanpak. Onze basisondersteuning omvat preventieve maatregelen via de interne zorgstructuur om leer- en gedragsproblemen vroegtijdig te signaleren en te voorkomen. We hanteren protocollen voor dyslexie en dyscalculie en bieden onderwijsprogramma's die aansluiten bij diverse intelligentieniveaus. Fysieke toegankelijkheid en de beschikbaarheid van hulpmiddelen voor leerlingen met een lichamelijke handicap zijn eveneens gewaarborgd. Daarnaast zorgen we voor afstemming van leerstof, materialen, onderwijstijd, instructie en verwerking op de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling. Doorlopende leerlijnen en een dekkend aanbod zorgen ervoor dat kerndoelen altijd behaald worden. We werken opbrengstgericht, analyseren leerlingvorderingen systematisch en zorgen voor effectieve, aansprekende lessen. Het positieve en veilige pedagogische klimaat op school is essentieel voor de ontwikkeling van elke leerling. We waarborgen een soepele overdracht van informatie, zowel tussen scholen als binnen onze eigen school, en betrekken ouders actief bij de educatieve reis van hun kind. Wanneer de basisondersteuning niet toereikend is, onderbouwen we de noodzaak voor extra of intensievere zorg. OBS De Pionier streeft ernaar een ware wijkvoorziening te zijn. Hoewel het bestuur van Adenium de intentie heeft de school per 1 augustus 2025 te sluiten, blijft de school gedurende het schooljaar 2024-2025 open en toegankelijk voor externe partijen om onze leerlingen en leerlingen van buitenaf te ondersteunen. Kom ontdekken wat wij voor uw kind kunnen betekenen!

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitsborging en Schoolplan: Een Toekomstgerichte Aanpak

Welke ambitieuze doelen streven we na in ons schoolplan?

Ons Schooljaarplan 2024-2025 vormt de blauwdruk voor onze onderwijsontwikkeling, met concrete doelen en strategieën voor het komende schooljaar. Dit plan is opgesteld naar aanleiding van het kwaliteitsonderzoek van de Inspectie van Onderwijs in maart 2024, waarbij OBS De Pionier de beoordeling 'Voldoende' behaalde. De focus ligt op drie kerngebieden: **Woordenschatontwikkeling (Groep 1-4):** We bieden een rijk en gestructureerd woordenschataanbod, essentieel voor de taalontwikkeling van onze jongste leerlingen. Zowel leerkrachten als onderwijsassistenten zijn getraind om een doorlopende leerlijn te garanderen, waarbij elke leerling actief wordt ondergedompeld in nieuwe woordenschat. We streven naar een taalrijke omgeving die eventuele hiaten proactief aanpakt. **HGW-cyclus (Ontwikkelingsgericht werken):** Leerkrachten in groep 1-2 volgen de kennis- en vaardigheidsontwikkeling van leerlingen nauwgezet. Ze plannen gerichte interventies en passen hun aanpak aan waar nodig, conform de afspraken in onze kwaliteitskaart. Deze worden periodiek besproken en geëvalueerd tijdens studiedagen. **Burgerschap:** OBS De Pionier is een oefenplaats voor actief burgerschap. We bieden een samenhangend aanbod dat is verankerd in onze jaarkalender, met een focus op de ontwikkeling van sociale vaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid. De school voldoet aan de normen en heeft de herstelopdracht succesvol afgerond, waarbij het aanbod continu wordt geanalyseerd en geoptimaliseerd. **Afstemming Instructie en Verwerking:** Onze lesmethodieken, met name de EDI-lessen, zijn erop gericht om instructie en verwerking naadloos af te stemmen op de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling. Door gerichte observatie tijdens instructiemomenten maken leerkrachten een inschatting van de leerbehoeften en passen zij de lesinhoud en verwerkingsopdrachten dienovereenkomstig aan.

Hoe monitoren en borgen we de voortgang richting onze schoolplan-doelen?

Met behulp van het geavanceerde programma Schoolmonitor stellen we een gedetailleerde jaarplanning op voor ons schoolplan. Wekelijkse evaluaties volgen de voortgang op de gestelde doelen. Aan het einde van elk schooljaar voeren we een grondige eindevaluatie uit. Hierin beoordelen we de behaalde resultaten, identificeren we eventuele vervolgstappen en borgen we de succesvolle aanpakken voor de toekomst, zodat de kwaliteit van ons onderwijs continu gewaarborgd blijft.

Voor- en Vroegschoolse Educatie: Start uw Kind met Succes bij OBS De Pionier

Toelichting van de school

OBS De Pionier biedt een naadloze overgang van peuter naar basisschool door de nauwe samenwerking met Peuterspeelzaal 't Flinterke en BSO Kinderwoud, gevestigd in hetzelfde gebouw. Deze unieke opzet bevordert een warme en vertrouwde omgeving waarin peuters en kleuters regelmatig kennismaken. Dit zorgt ervoor dat uw kind zich snel thuis voelt en de leerkrachten al kent bij de start van het basisonderwijs. Ontdek hoe wij de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren met een soepele start.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft OBS De Pionier voor jonge kinderen?

OBS De Pionier biedt een rijk aanbod voor de allerkleinsten, inclusief kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met een focus op een soepele overgang naar het basisonderwijs. We zorgen voor een stimulerende leeromgeving waar elk kind kan groeien en ontdekken, met een warme en veilige start.

OBS De Pionier biedt een rijk aanbod voor de allerkleinsten, inclusief kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met een focus op een soepele overgang naar het basisonderwijs. We zorgen voor een stimulerende leeromgeving waar elk kind kan groeien en ontdekken, met een warme en veilige start.

Kinderopvang Drachten
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) peuteropvang

Met welke partners werkt OBS De Pionier samen voor het jonge kind?

OBS De Pionier werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Dit omvat de lokale peuterspeelzaal 't Flinterke en de buitenschoolse opvang van Kinderwoud. Deze samenwerkingen zorgen voor een geïntegreerde aanpak, waarbij de ontwikkeling en het welzijn van uw kind centraal staan, van de vroege kinderjaren tot aan de basisschoolleeftijd.

OBS De Pionier werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Dit omvat de lokale peuterspeelzaal 't Flinterke en de buitenschoolse opvang van Kinderwoud. Deze samenwerkingen zorgen voor een geïntegreerde aanpak, waarbij de ontwikkeling en het welzijn van uw kind centraal staan, van de vroege kinderjaren tot aan de basisschoolleeftijd.

Team | OBS De Pionier in Drachten | [2025] Schoolregister