Basisschool Oecumenische Basisschool De Ark in Diemen

Het team van Oecumenische Basisschool De Ark in Diemen

Current section: team
Schelpenhoek 170
1112 Diemen

Zie hier hoe het team van Oecumenische Basisschool De Ark is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Oecumenische Basisschool De Ark. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Oecumenische Basisschool De Ark bij jullie?

Ontdek hoe goed Oecumenische Basisschool De Ark bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Oecumenische Basisschool De Ark zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Oecumenische Basisschool De Ark. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (12%)
35-45 jaar (32%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (28%)
&ge;65 jaar (8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Oecumenische Basisschool De Ark werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.5%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (8.3%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Oecumenische Basisschool De Ark gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op De Ark: Zo Blijven Wij Leren Garanderen

Bij Oecumenische Basisschool De Ark geloven we in een proactieve aanpak om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Ons zorgvuldig opgesteld stappenplan voor kortdurend ziekteverzuim zorgt ervoor dat we snel en efficiënt handelen. We starten het proces door direct vervanging aan te vragen via de gespecialiseerde vervangingspool van Stichting Florente. Dit garandeert toegang tot een netwerk van beschikbare en gekwalificeerde invallers. Mocht dit niet direct succesvol zijn, dan benaderen we actief invallers die niet direct aan onze pool verbonden zijn. Onze interne flexibiliteit is een kernwaarde. Daarom schakelen we parttime leerkrachten van De Ark in die beschikbaar zijn, of collega's die op de betreffende dag wel aanwezig zijn maar geen lesgevende taken hebben. Dit interne netwerk stelt ons in staat om snel te schakelen en de impact op de leerlingen te minimaliseren. Indien onverhoopt geen vervanging beschikbaar is, verdelen we de leerlingen van de betreffende groep, indien mogelijk, over de andere klassen. Dit zorgt ervoor dat elke leerling begeleiding blijft ontvangen. We communiceren deze situatie direct met de ouders via Social Schools, bij voorkeur de avond voorafgaand aan de afwezigheid, zodat zij zich hierop kunnen instellen. Bij afwezigheid die langer dan één dag duurt, vragen we ouders vriendelijk om hun kind thuis op te vangen en stellen we lesmateriaal beschikbaar voor thuisstudie. Voor langdurige afwezigheid zonder directe vervanging zoeken we actief naar duurzame oplossingsrichtingen om de onderwijskwaliteit te handhaven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Ark hanteert vanaf groep 3 een combinatie van het leerstofjaarklassensysteem en een combinatie groep 5/6. Dit houdt in dat leerlingen (behalve groep 5/6) van dezelfde leeftijd in een homogene groep zitten. De leerlingen van groep 5/6 zittten in een heterogene groep. De leerlingen krijgen les volgens het model van "expliciete directe instructie (EDI)" waarbij het aanbieden van verbredings- en verdiepingsstof of extra herhalen van leerstof extra tot de standaard werkwijze behoort. Dit wordt per vakgebied vastgelegd in een groepsplan en/of individueel handelingsplan. In de groepen 1 en 2 zitten de leerlingen van verschillende leeftijden in heterogene groepen door elkaar.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Ark: Ontdek Onze Specialisten

5

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Ouder-Kind Coach
Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Binnen Oecumenische Basisschool De Ark bieden wij gerichte ondersteuning op het gebied van taal en rekenen om elke leerling te helpen excelleren. Voor leesontwikkeling zetten we het 'BOUW'-programma in voor groep 2, 3 en 4, aangevuld met extra oefensessies in kleine groepen met specifieke AVI-boekjes. Dit zorgt voor een solide leesvaardigheid. Onze taalspecialisten focussen op woordenschatuitbreiding, essentieel voor begrip en communicatie. Op rekengebied stellen we persoonlijke doelen vast, zodat elke leerling op zijn of haar eigen tempo vooruitgaat. Daarnaast is er ondersteuning door een gemeente-brede Ouder-Kind Coach, een belangrijk aanspreekpunt voor ouders en leerkrachten bij opvoedingsvragen of thuisgerelateerde situaties. Voor jonge leerlingen uit groep 1 en 2 kan een deskundige van het Kabouterhuis ondersteuning bieden bij gedrags- of sociaal-emotionele vraagstukken.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Ouder Kind Coach

Toelichting van de school:

Bij De Ark stimuleren we een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling door speciale periodes zoals 'De Gouden Weken' en 'De Zilveren Weken'. De Gouden Weken aan het begin van het schooljaar leggen de basis voor een harmonieus leerjaar, waarin de klas leert functioneren als een hechte groep. Na de kerstvakantie volgen de Zilveren Weken, die deze positieve sfeer voortzetten. Gedurende het hele jaar bevorderen we dit door middel van kringgesprekken en de effectieve 'Kanjertraining'. Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, bieden we specifieke trainingen aan, zoals faalangsttraining, Rots en Watertraining of de 'Hoera ik durf'-training.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimalisatie

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Ouder Kind Coach
Leerkrachtondersteuner/onderwijsassistent

Toelichting van de school:

Wij zetten ons in voor een optimale werkhouding, taakaanpak en positief gedrag van elke leerling op De Ark. De 'Kanjertraining' vormt de kern van onze aanpak voor gedragsontwikkeling en sociale vaardigheden. Voor de instructie en verwerking van lesstof maken we gebruik van het bewezen EDI-model (Expliciete Directe Instructie). Daarnaast gebruiken we 'denkgewoontekaarten' om leerlingen te stimuleren effectieve denkstrategieën te ontwikkelen en toe te passen tijdens hun leerproces.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Specialistische Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment bieden wij geen gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van motorische en lichamelijke ontwikkeling door specifieke specialisten.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
BHV
EHBO

Toelichting van de school:

Oecumenische Basisschool De Ark zorgt voor een veilige omgeving met aandacht voor medische handelingen en persoonlijke verzorging. Onze intern begeleider coördineert de ondersteuning en zorgt voor de juiste afstemming. Daarnaast zijn er medewerkers met een BHV-certificaat (Bedrijfshulpverlening) en EHBO-diploma's (Eerste Hulp Bij Ongevallen) aanwezig om snel en adequaat te kunnen handelen bij calamiteiten.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gemeenschappelijke ruimte
Sporthal en zwembad Duran (naast de school)

Optimale Ontwikkeling: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op De Ark

Passend Onderwijs: Ons Toewijdingsproces aan Uw Kind

Oecumenische Basisschool De Ark gelooft in het principe van Passend Onderwijs. Dit betekent dat elk kind een onderwijsplek verdient die aansluit bij zijn of haar unieke talenten en mogelijkheden. Ons doel is om elke leerling de kans te geven het beste uit zichzelf te halen, met de juiste begeleiding. Als basisschool dragen wij de zorgplicht om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Dit doen wij binnen de grenzen van onze mogelijkheden, altijd in samenspraak met u als ouder. Bij aanmelding vragen wij u om eventuele behoefte aan extra ondersteuning direct te vermelden. Indien u uw kind bij meerdere scholen aanmeldt, draagt de school van eerste voorkeur de zorgplicht. Wij onderzoeken dan samen met u welke ondersteuning uw kind nodig heeft en hoe wij daarin kunnen voorzien. Dit kan variëren van extra hulp bij leerproblemen tot specifieke begeleiding bij gedragsuitdagingen. Elke school, waaronder De Ark, heeft een schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Hierin staat gedetailleerd beschreven welke specifieke ondersteuning wij kunnen bieden. Een sterke samenwerking tussen school en ouders is essentieel voor het succes van passend onderwijs. Mocht onze school niet de benodigde ondersteuning kunnen bieden, dan helpen wij u actief bij het vinden van een alternatieve passende plek. Dit kan een andere reguliere basisschool zijn, of een school voor speciaal basisonderwijs. Wij maken deel uit van regionale samenwerkingsverbanden, zoals Unita (Gooi e.o.), Amsterdam & Diemen, en Amstelronde (Duivendrecht). Deze samenwerkingen garanderen dat er voor elk kind in de regio een geschikte onderwijsplek beschikbaar is. Daarnaast zetten wij ons actief in voor de ontwikkeling van ons onderwijsaanbod. Dit schooljaar focussen we ons specifiek op het verbeteren van onze aanpak voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, om ook hen de uitdaging te bieden die ze verdienen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en het Schoolplan van De Ark

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan 2023-2026?

Ons uitgebreide Schoolplan 2023-2026 legt de strategische doelen voor de komende jaren vast. Dit plan is de leidraad voor onze onderwijsontwikkeling en kwaliteitsborging. Het document is op aanvraag beschikbaar bij de schoolleiding, zodat u inzage kunt krijgen in onze ambities en de geplande verbeteringen voor ons basisonderwijs.

Hoe garandeert De Ark de kwaliteit van het onderwijs en bevordert het burgerschap?

Op Oecumenische Basisschool De Ark zetten we ons dagelijks in voor hoogwaardig basisonderwijs, met een sterke focus op de ontwikkeling van elke leerling tot een verantwoordelijke burger. Onze kwaliteitszorg is verankerd in duidelijke teamafspraken en een continue bewaking van doorlopende leerlijnen. Professionele ontwikkeling staat centraal. Ons team investeert in zowel individuele als gezamenlijke groei door middel van regelmatige trainingen, intervisie en collegiale consultatie. We analyseren leerresultaten structureel om ons onderwijs continu te optimaliseren op alle niveaus: schoolbreed, per groep en individueel. Voor kwaliteitsborging maken we gebruik van geavanceerde systemen zoals Cito Leerling in Beeld en de KiVa-monitor. Jaarlijkse studiedagen voor het team versterken onze gezamenlijke aanpak en bieden ruimte voor innovatie. Dit alles draagt bij aan een stabiele en stimulerende leeromgeving voor al onze leerlingen. Burgerschapsonderwijs bij De Ark is integraal onderdeel van onze missie, kernwaarden en visie. We streven ernaar leerlingen op te voeden tot respectvolle, evenwichtige individuen die actief deelnemen aan de samenleving. Hierbij besteden we aandacht aan kennis, vaardigheden, houding en reflectie, met specifieke aandacht voor lichamelijk en mentaal welzijn, en sociaal-emotionele ontwikkeling. We leren kinderen wat democratie betekent en hoe ze hierbij kunnen participeren door samenwerking, actief luisteren en overleg. Kennis over de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger wordt op een begrijpelijke manier aangeboden. We stimuleren zowel fysieke als digitale participatie en maatschappelijke betrokkenheid. Het bevorderen van respect en begrip voor diversiteit, inclusief verschillende levensbeschouwingen in onze multiculturele samenleving, is essentieel. Door leerlingen in contact te brengen met kunst en cultuur verbreden we hun blik en helpen we bij de vorming van een eigen mening. Ook besteden we veel aandacht aan milieubewustzijn en duurzaamheid, zodat leerlingen leren zorgzaam om te gaan met onze planeet. Onze doelen bereiken we door heldere afspraken, moderne lesmethodes die aansluiten bij kerndoelen en differentiatie bieden, en regelmatige klassenbezoeken met collegiale consultatie. De ontwikkeling van leerlingen volgen we nauwgezet via een leerlingvolgsysteem, dat zowel cognitieve als sociaal-emotionele groei monitort. Tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en personeel helpen ons bij continue verbetering. We hechten groot belang aan een actief personeels- en arbobeleid, in nauwe samenwerking met het bestuur en de Medezeggenschapsraad, voor een veilige werkomgeving. Investeren in de professionele ontwikkeling van ons team is cruciaal. Minimaal tweemaal per jaar evalueren we onze streefdoelen en stellen we deze bij waar nodig. Het jaarplan, met specifieke speerpunten en doelstellingen, wordt voorafgaand aan elk schooljaar besproken met de Medezeggenschapsraad en het schoolbestuur. De voortgang wordt tweemaal jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd. We onderhouden een proactieve samenwerking met de Medezeggenschapsraad en het schoolbestuur. Jaarlijks evalueren we ons sociaal veiligheidsplan, onze pedagogische aanpak, de gedragscode en het anti-pestprotocol. De leerkrachten vormen het hart van onze school; hun consistente aanpak, samenwerking en voortdurende professionele ontwikkeling, inclusief nascholing en studiedagen, zorgen ervoor dat ons onderwijs altijd aansluit bij de maatschappelijke ontwikkelingen en de behoeften van onze leerlingen.

Optimale Start voor Jonge Kinderen: Ontdek ons Aanbod op De Ark

Toelichting van de school

Oecumenische Basisschool De Ark is trots op haar VVE-certificering (Vroeg- en Voorschoolse Educatie). Wij onderhouden een sterke en nauwe samenwerking met de peuterspeelzalen in Diemen-Zuid. Deze samenwerking garandeert een naadloze doorgaande leerlijn en optimale zorg voor elk kind. Onze kleuterklassen maken gebruik van de bewezen effectieve Schatkist-methode, die uitstekend aansluit bij de Uk en Puk-methode die veel peuterspeelzalen hanteren. Dit zorgt voor een soepele overgang en herkenbare leeromgeving. Een warme, persoonlijke overdracht van de peuterspeelzaal naar onze basisschool is essentieel. Wij zorgen voor een prettige start van elk kind in onze inspirerende leeromgeving.

Veelgestelde vragen

Biedt Oecumenische Basisschool De Ark extra educatieve programma's voor jonge kinderen?

Ja, Oecumenische Basisschool De Ark biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen. Deze programma's zijn ontworpen om een solide basis te leggen voor de verdere schoolcarrière van uw kind. Ontdek hoe wij de talenten van elk kind stimuleren door middel van onze VVE-aanpak en een rijke leeromgeving.

Ja, Oecumenische Basisschool De Ark biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen. Deze programma's zijn ontworpen om een solide basis te leggen voor de verdere schoolcarrière van uw kind. Ontdek hoe wij de talenten van elk kind stimuleren door middel van onze VVE-aanpak en een rijke leeromgeving.

Kinderopvang Diemen: Samenwerking voor een Complete Ontwikkeling
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) in Diemen: Onze Expertise

Met welke lokale partners werkt De Ark samen voor het jonge kind programma?

Oecumenische Basisschool De Ark werkt nauw samen met vooraanstaande lokale partners. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is 'De Peuterboot', een gerenommeerde kinderopvangorganisatie. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming van het onderwijs en een warme overdracht, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen.

Oecumenische Basisschool De Ark werkt nauw samen met vooraanstaande lokale partners. Een van onze belangrijkste samenwerkingspartners is 'De Peuterboot', een gerenommeerde kinderopvangorganisatie. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming van het onderwijs en een warme overdracht, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen.