IKC Driemaster in Den Helder

De resultaten van IKC Driemaster in Den Helder

Current section: resultaten
Burg Houwingsingel 2
1781 Den Helder

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Driemaster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC Driemaster bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Driemaster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau: De basis voor succes op IKC Driemaster

Het fundamentele niveau vormt de essentiële basis voor taal en rekenen die alle leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode zouden moeten beheersen. Op IKC Driemaster meten we dit in groep acht met een doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage van 85% fungeert als de signaleringswaarde, een standaard die gelijk is voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school in Den Helder.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en prestatie op IKC Driemaster

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagend doel dat hoger ligt dan het fundamentele niveau. Ons streven op IKC Driemaster is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken. Voor elke basisschool, en dus ook voor IKC Driemaster, wordt door de onderwijsinspectie een specifiek streefpercentage vastgesteld. Dit percentage is afgeleid van de unieke leerlingpopulatie van de school en dient als de signaleringswaarde om de prestaties op het streefniveau te beoordelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Driemaster?

Bij IKC Driemaster begeleiden we leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Het schooladvies aan het einde van groep 8 is een cruciaal moment, waarbij we samen met ouders en leerlingen de beste vervolgstap bepalen. Ons adviesproces is gebaseerd op een brede evaluatie van de ontwikkeling van uw kind. We kijken hierbij naar de profielschetsen van de verschillende VO-niveaus, de persoonlijke groei van de leerling en diens prestaties op het gebied van taal, rekenen en leesvaardigheid. De leerkrachten van groep 8, in samenwerking met de intern begeleider en schoolleiding, stellen het advies op. Hierbij worden de resultaten van methodegebonden toetsen en de leerattitude van het kind meegenomen, met gebruik van het IEP uitstroomprofiel. Het traject omvat een voorlopig advies aan het einde van groep 7, open dagen en kennismakingsdagen in het najaar van groep 8, een definitief voorlopig advies in januari, en de doorstroomtoets in februari. In maart wordt het definitieve schooladvies vastgesteld, waarbij aanpassingen mogelijk zijn na overleg met ouders en leerlingen. De warme overdracht naar het VO vindt plaats in mei, gevolgd door kennismakingsdagen in juni/juli en een afscheidsavond in juli.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op IKC Driemaster: Bouwen aan Toekomstige Burgers

Bij IKC Driemaster geloven we dat sociale ontwikkeling de fundering legt voor levenslang leren en succesvol burgerschap. Onze leerlingen ontwikkelen essentiële vaardigheden om vol vertrouwen met anderen om te gaan en positief bij te dragen aan de maatschappij. Deze cruciale vaardigheden omvatten effectieve samenwerking, het oplossen van conflicten op een constructieve manier, en het vergroten van zelfredzaamheid. Door deze sociale competenties te versterken, creëren we een veilige en prettige leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en we pestgedrag actief tegengaan. Een sterke sociale basis leidt niet alleen tot betere leerprestaties, maar bevordert ook een dieper begrip van burgerschap en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ontdek hoe IKC Driemaster uw kind voorbereidt op een toekomst vol kansen.

Plezier: Leren en groeien in een omgeving waar plezier centraal staat.

Betrokkenheid: Actief deelnemen en zich verbonden voelen met school, medeleerlingen en leerkrachten.

Persoonlijke Ontwikkeling: Elk kind stimuleren om het beste uit zichzelf te halen.

Hoe bevordert IKC Driemaster de sociale ontwikkeling van uw kind?

IKC Driemaster koestert een warme en veilige schoolomgeving, verankerd in onze kernwaarden: Plezier, Betrokkenheid en Persoonlijke Ontwikkeling. Om de sociale groei van onze leerlingen maximaal te stimuleren, maken we gebruik van bewezen methodieken zoals de Kanjertraining en de Respect aanpak. Deze aanpakken vormen de basis voor onze drie kernregels, die verder worden uitgewerkt in negen specifieke schoolregels. Deze regels helpen kinderen positieve interacties aan te gaan en conflicten respectvol op te lossen. Meer gedetailleerde informatie over onze methoden en regels vindt u op onze website.

Welke instrumenten gebruikt IKC Driemaster om sociale vooruitgang te meten?

Om de sociale en emotionele groei van onze leerlingen te monitoren en te ondersteunen, hanteert IKC Driemaster gestructureerde registratiemethoden. Deze tools bieden ons waardevolle inzichten in de ontwikkeling van elk kind. We maken gebruik van de volgende registratievormen om sociale opbrengsten systematisch in kaart te brengen: * Sociaal Emotionele Vragenlijst * Observaties binnen de kleutergroep

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst
  • Kleutergroep

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC Driemaster?

IKC Driemaster zet zich actief in voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen door het toepassen van effectieve en erkende lesmethoden. Deze methoden zijn ontworpen om kinderen te helpen bij het herkennen en reguleren van emoties, het ontwikkelen van empathie en het aangaan van positieve relaties. Onze school maakt specifiek gebruik van de volgende methodiek: * Kanjer trainingen

  • Kanjer trainingen

Onderwijsinspectie Rapport IKC Driemaster: Kwaliteit en Ontwikkeling

De Onderwijsinspectie heeft in september 2022 een grondig thematisch onderzoek uitgevoerd bij IKC Driemaster. Dit onderzoek leverde waardevolle inzichten en praktische adviezen op voor ons jaarplan en schoolplan. Centraal in dit gesprek stond het belangrijke thema burgerschap, waarbij we concrete aanbevelingen ontvingen ter verbetering. Alle ontvangen tips zijn zorgvuldig geïntegreerd in ons meest recente jaarplan, wat onze voortdurende inzet voor kwaliteitsverbetering onderstreept. Dit rapport biedt inzicht in de bevindingen van de inspectie en de acties die IKC Driemaster onderneemt om een stimulerende en veilige leeromgeving te waarborgen voor al onze leerlingen.