Basisschool Basisschool Onze Wereld in Den Haag

Het team van Basisschool Onze Wereld in Den Haag

Current section: team
Brandtstraat 87
2572 Den Haag

Zie hier hoe het team van Basisschool Onze Wereld is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Onze Wereld. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Onze Wereld bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Onze Wereld bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Onze Wereld zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.9%)
Man (22.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Onze Wereld. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (2.4%)
25-35 jaar (29.4%)
35-45 jaar (34.1%)
45-55 jaar (18.8%)
55-65 jaar (15.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Onze Wereld werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (54%)
Direct ondersteunend personeel (40.2%)
Indirect ondersteunend personeel (1.1%)
Management (4.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Onze Wereld gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Personeelsvervanging op Basisschool Onze Wereld

Op Basisschool Onze Wereld stellen wij de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs voorop. Daarom heeft onze school een proactief beleid voor personeelsvervanging, waarbij we streven naar interne oplossingen. Dit zorgt voor bekende gezichten en een stabiele leeromgeving voor uw kind. Onze toegewijde leerkrachten en ondersteunend personeel staan klaar om elkaar te vervangen, waardoor onderbrekingen in de lesprogramma's geminimaliseerd worden. Uw kind kan rekenen op consistente begeleiding.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Expertise en Ondersteuning: Specialisten op Basisschool Onze Wereld

7

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Gerichte Hulp
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Communicatieve Vaardigheden
Logopedist voor Spraakontwikkeling
Dyslexiedeskundige voor Lees- en Schrijfontwikkeling

Toelichting van de school:

Bij Basisschool Onze Wereld versterken we de rekenvaardigheid van elk kind met een gestructureerde aanpak. In de onderbouw (groep 1-3) stimuleren we leren door samenwerking binnen de eigen klas. Vanaf groep 4 implementeren we groepsdoorbrekend rekenen, waarbij leerlingen op hun eigen niveau en tempo werken aan rekenkundige vaardigheden. Voor kinderen die extra ondersteuning of juist verdieping nodig hebben, bieden we gespecialiseerde programma's en materialen zoals Meesterwerk, Rekentuin, Rekenroute en Bareka & Rekensprint. Dit zorgt voor een gepersonaliseerde leerervaring, afgestemd op individuele leerbehoeften. Leerlingen die extra tijd nodig hebben om rekenconcepten te beheersen, krijgen gerichte begeleiding in onze rekengroepen. Middels diagnostische toetsen (Bareka, LIB) identificeren we specifieke leerpunten. Door gerichte oefening en integratie in hun doelenmap, bouwen leerlingen stap voor stap een sterkere rekenbasis op. Bij aanhoudende rekenuitdagingen stellen we in samenspraak met ouders een individueel ontwikkelingsperspectiefplan op. Dit kan leiden tot een aangepast leerdoel, zoals het bereiken van het fundamentele niveau (<1F/1F), wat invloed kan hebben op het vervolgonderwijs. Ons doel is dat elk kind met plezier en vertrouwen leert rekenen. Nederlands als Tweede Taal: Een Wereld van Woorden Voor veel van onze leerlingen is Nederlands niet de moedertaal. Daarom leggen we bij de kleuters een sterke nadruk op woordenschatontwikkeling met programma's als ‘Logo 500’ en ‘Logo 3000’. Groep 3 gebruikt de methode Lijn 3, aangevuld met ‘Logo 3000’ voor schooltaalwoorden. Vanaf groep 4 implementeren we de methode ‘Taal Actief’, verrijkt met ‘Logo 3000’ schooltaalwoorden voor groep 4 en 5. Basisschool Onze Wereld, als opvanglocatie voor neveninstromers, biedt een gestructureerd programma om nieuwe leerlingen snel de Nederlandse taal machtig te maken. Kinderen in groep 1-4 leren de taal door dagelijkse interactie in reguliere klassen en specifieke Nederlandse taallessen met het Prisma-programma 'Een Wereld Vol Woorden'. Leerlingen vanaf groep 5 die de Nederlandse taal nog niet beheersen, volgen intensief onderwijs in onze Taalklas. Hier ligt de focus op taalverwerving, aangevuld met vakken als rekenen, gym, muziek en creatieve vakken. Na een gemiddelde verblijfsduur van een jaar stromen zij succesvol door naar de reguliere klassen.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welbevinden en Groei

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Gedragscoach
Intern Begeleider voor Brede Ontwikkeling
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Schoolmaatschappelijk Werk voor Ondersteuning
Kinder- en Jeugdpsycholoog voor Specialistische Hulp

Toelichting van de school:

Wij ondersteunen kinderen met specifieke sociaal-emotionele behoeften via onze gespecialiseerde teamleden. Daarnaast bieden we programma's zoals Rots en Water trainingen en WoWijs om hun welbevinden te bevorderen. Bij Basisschool Onze Wereld staat de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal, naast de cognitieve groei. We gebruiken het KWINK-programma voor sociaal-emotioneel leren, dat wekelijks in alle groepen wordt aangeboden. KWINK versterkt sociale vaardigheden, bevordert een positief groepsklimaat en draagt bij aan het voorkomen van gedragsproblemen. Sinds vorig schooljaar integreren we Positive Behavior Support (PBS), een schoolbrede aanpak die gericht is op het stimuleren van gewenst gedrag en het creëren van een voorspelbare, veilige leeromgeving. Door positief gedrag te belonen en te versterken, bouwen we aan een schoolcultuur waarin iedereen zich gewaardeerd voelt. Het team is volop in training om deze aanpak effectief te implementeren.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Positieve Sturing

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Gedragscoach
Intern Begeleider voor Leerstrategieën
Remedial Teacher voor Werkstructuren
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Basisschool Onze Wereld zet de komende twee jaar vol in op de certificering van een proactieve gedragsaanpak middels SWPBS. Dit versterkt onze focus op het creëren van een positief en gestructureerd leerklimaat voor alle leerlingen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde Vakleerkrachten Gymnastiek
Gezonde School Coördinator voor Vitaliteit

Toelichting van de school:

Tijdens de gymlessen maken we gebruik van Beweegbaas, een innovatief leerlingvolgsysteem. Dit systeem brengt de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen in kaart en biedt hen een positief en uitdagend bewegingsrapport, wat bijdraagt aan een holistische ontwikkeling.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Bedrijfshulpverleners (BHV)
Eerste Hulp Bij Ongelukken (EHBO) Gecertificeerden
Teamleiders voor Coördinatie

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over getrainde BHV'ers en EHBO'ers die eerste hulp kunnen verlenen indien nodig. Zij volgen jaarlijks herhalingscursussen om hun deskundigheid te waarborgen. De school voert tweemaal per jaar ontruimingsoefeningen uit. Wij verstrekken geen medicijnen, inclusief paracetamol, op school. Bij verzoeken van ouders voor het toedienen van voorgeschreven medicatie, beoordelen we de mogelijkheid in samenspraak met ouders en artsen. Hierbij volgen we een strikt protocol dat de verantwoordelijkheden en procedures vastlegt voor lichte medische handelingen, enkel indien dit verantwoord en passend is binnen het schoolse systeem. Leerkrachten hebben een keuze in het al dan niet uitvoeren van zorgtaken, waarbij directie goedkeuring vereist. Structurele medische handelingen zoals injecties vallen buiten onze zorg en vereisen externe hulp. Het volledige protocol is te vinden in ons Zorgplan op de schoolwebsite.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Wereld theater

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool Onze Wereld

Maatwerk en Ontwikkeling: Een Uitleg van Onze School

Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, vinden op Basisschool Onze Wereld een passend aanbod. We stellen een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op om de voortgang van elke leerling nauwkeurig te volgen en de effectiviteit van de ondersteuning te optimaliseren. Onze school werkt samen met het samenwerkingsverband SPPOH om de best mogelijke extra ondersteuning te garanderen. Dit kan variëren van arrangementen, jeugdhulp tot doorverwijzing naar speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO). Deze trajecten worden altijd besproken in een multidisciplinair overleg (MDO), waarbij ouders en, indien mogelijk, de leerling zelf actief betrokken zijn. De adviseur passend onderwijs van SPPOH (www.sppoh.nl) is nauw betrokken bij het vormgeven van deze extra ondersteuning. Onze intern begeleider fungeert als centraal aanspreekpunt voor ouders, leerkrachten en leerlingen. **Speciale Ondersteuningsgroepen op Onze Wereld** Vanaf leerjaar 5 bieden wij een interne SBO-groep, gefinancierd door SPPOH, met plaats voor 45 leerlingen. Toelating tot deze groep is gebaseerd op specifieke criteria, waaronder de resultaten van de IPO-toets (70-90 voor de E-groep). Afwijkende IQ-scores worden individueel beoordeeld. Leerlingen met een IQ onder de 65 worden doorverwezen naar regulier SBO of SO. Beslissingen over plaatsing in de reguliere groep, de E-groep of doorverwijzing worden genomen na zorgvuldige overweging van IPO-resultaten, onderwijsbehoeften, onderwijsachterstanden, veiligheid en welbevinden van de leerling. We kijken naar de leerroutes per vakgebied en de observaties van de intern begeleider. Bij plaatsing in de E-groep vindt overleg plaats met de adjunct-directeur van deze groepen. Doorverwijzing naar SBO/SO gebeurt via een extern zorgoverleg. **Doublures: Een Weloverwogen Keuze** Kinderen volgen in principe twee volledige kleuterjaren. 'Herfstkinderen' (geboren tussen 1 oktober en 1 januari) worden extra nauwlettend gevolgd. Op basis van observaties en toetsgegevens beoordelen we of een verkorte of verlengde kleuterperiode nodig is. Een verlengde kleuterperiode voor deze kinderen betekent geen doublure. Een kind dat 7 jaar wordt aan het begin van groep 3, heeft een doublure gehad in de kleuterperiode. In de groepen 3 tot en met 5 kan een doublure soms noodzakelijk zijn voor de algehele ontwikkeling. Vanaf groep 6 is dit alleen in uitzonderlijke gevallen aan de orde. Indien een kind leerstof beheerst, krijgt het extra uitdaging aangeboden. Voordat een doublure wordt besloten, zijn er meerdere gesprekken met ouders, leerkracht en intern begeleider. De uiteindelijke beslissing ligt bij de directeur, die het laatste woord heeft. **Toekomstplannen voor Extra Ondersteuning** Basisschool Onze Wereld streeft ernaar het aanbod voor extra ondersteuning uit te breiden. We willen een 'ontdekkersgroep' in de onderbouw starten, naast de huidige ondersteuningsgroep voor groep 3/4. Deze kleinere setting maakt nauwkeurige observatie van ondersteuningsbehoeften mogelijk. Daarnaast is het onze ambitie om een SO-ondersteuningsgroep op te zetten. Hiermee kunnen we meer leerlingen binnen onze eigen wijk onderwijs op maat bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: Basisschool Onze Wereld

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan?

Ons Schoolplan 2023-2027 legt de nadruk op een sterk pedagogisch klimaat. Dit wordt ondersteund door de implementatie van Positive Behavior Support (PBS) door de gehele school, startend in schooljaar 2024-2025. Het team is volledig betrokken bij deze aanpak. Daarnaast verkennen we 'bewegend leren' als een aanvullende methode. Onze focus ligt op de volgende kerngebieden: Speerpunt 1: Veiligheid en Pedagogisch Klimaat We streven naar een consistente benadering van gedrag en verwachtingen, zowel voor leerlingen als voor ouders en teamleden. Leerkrachten volgen ons gedragsprotocol en stimuleren de intrinsieke motivatie van leerlingen door passend en gedifferentieerd aanbod. Speerpunt 2: Onderwijsontwikkeling We borgen 'leren zichtbaar maken' op alle niveaus, met speciale aandacht voor basisvaardigheden rekenen en taal. We analyseren continu de effectiviteit van onze lesmethoden en passen deze aan op de behoeften van onze leerlingenpopulatie. Verbetering van woordenschatonderwijs en ondersteuning voor NT2-leerlingen zijn cruciaal. Daarnaast versterken we onze Handelings Gericht Werken (HGW)-cyclus, inclusief de communicatie met ouders, en investeren we in de didactische vaardigheden van ons personeel. Burgerschapsonderwijs wordt verder verankerd. Speerpunt 3: Personeelsbeleid en Professionalisering Om het lerarentekort tegen te gaan, organiseren we het onderwijs anders en versterken we 'Opleiden in de School'. We zetten in op een sterke schoolbranding en een professionele cultuur, met duidelijke verantwoordelijkheden en effectieve communicatie. Samenwerking aan vakinhoudelijke kennis en professioneel handelen staan centraal. We zorgen voor een evenredige verdeling van expertise en behoud van werkplezier. De gesprekscyclus wordt vernieuwd. Voor burgerschap is een beleidsplan opgesteld en de 'feesten en vieren kalender' is geïntegreerd in de jaarplanning.

Hoe evalueert de school de voortgang richting de gestelde doelen?

Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op dat aansluit bij ons schoolplan. Dit jaarplan vertaalt zich in concrete activiteiten in onze jaarkalender. De voortgang wordt jaarlijks geëvalueerd, wat resulteert in een jaarverslag, waarna de cyclus opnieuw begint. Binnen Lucas Onderwijs hanteren we een gestructureerde kwaliteitscyclus. Jaarlijkse gesprekken tussen de schoolleiding van Basisschool Onze Wereld en het bestuur van Lucas Onderwijs vormen hier een essentieel onderdeel van.

Stimuleren van Jonge Talenten: Ons Programma voor het Jonge Kind

Toelichting van de school

Basisschool Onze Wereld in Den Haag biedt een uniek en stimulerend programma, speciaal ontworpen voor de allerkleinsten. Wij geloven in een veilige en speelse omgeving waar jonge kinderen hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. Onze aanpak richt zich op zowel cognitieve als sociaal-emotionele groei, met aandacht voor de individuele behoeften van elk kind. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een leven vol leerplezier en succes. Ons toegewijde team staat klaar om uw kind een fantastische start te geven.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool Onze Wereld?

Basisschool Onze Wereld biedt diverse extra programma's om jonge kinderen optimaal te ondersteunen in hun ontwikkeling. Deze initiatieven zijn gericht op het verrijken van de leerervaringen en het bevorderen van een vroege taalontwikkeling en sociale vaardigheden. Ons schoolteam zet zich in om elk kind een vliegende start te bezorgen met deze gespecialiseerde programma's.

Basisschool Onze Wereld biedt diverse extra programma's om jonge kinderen optimaal te ondersteunen in hun ontwikkeling. Deze initiatieven zijn gericht op het verrijken van de leerervaringen en het bevorderen van een vroege taalontwikkeling en sociale vaardigheden. Ons schoolteam zet zich in om elk kind een vliegende start te bezorgen met deze gespecialiseerde programma's.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Onze Wereld samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Voor het versterken van ons aanbod voor jonge kinderen, werkt Basisschool Onze Wereld nauw samen met gerenommeerde partners. Deze samenwerkingen garanderen hoogwaardige educatieve programma's en een veilige, stimulerende omgeving die aansluit bij de behoeften van jonge kinderen. Door deze samenwerkingen bieden we een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden.

Voor het versterken van ons aanbod voor jonge kinderen, werkt Basisschool Onze Wereld nauw samen met gerenommeerde partners. Deze samenwerkingen garanderen hoogwaardige educatieve programma's en een veilige, stimulerende omgeving die aansluit bij de behoeften van jonge kinderen. Door deze samenwerkingen bieden we een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden.