
De resultaten van Protestant Christelijke Basisschool De Fontein in Den Burg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Protestant Christelijke Basisschool De Fontein, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Protestant Christelijke Basisschool De Fontein bij jullie?
Ontdek hoe goed Protestant Christelijke Basisschool De Fontein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau door Leerlingen van De Fontein
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke basisschoolleerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze basisvaardigheden worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit fundamentele niveau behalen. Dit percentage dient als signaleringswaarde en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op De Fontein
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en is een belangrijke ambitie voor onze leerlingen aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor iedere basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een eigen streefpercentage vast. Dit gepersonaliseerde streefpercentage fungeert als de signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau, specifiek voor onze school, en biedt een waardevolle benchmark voor onze onderwijsprestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Protestant Christelijke Basisschool De Fontein?
De Protestant Christelijke Basisschool De Fontein in Den Burg hanteert een duidelijke procedure voor schooladviezen voor het voortgezet onderwijs. In januari, voorafgaand aan de IEP doorstroomtoets, ontvangen leerlingen van groep 8 een voorlopig schooladvies. Dit voorlopige advies wordt besproken in een persoonlijk gesprek met de leerkracht, de intern begeleider, de leerling en de ouders of verzorgers. Hierbij wordt gekeken naar zowel de toetsresultaten als specifieke kindkenmerken om een passend advies te geven. Na de uitslag van de doorstroomtoets, die in maart volgt, wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Dit definitieve advies kan alleen naar boven worden bijgesteld. Met dit advies kunnen ouders hun kind vervolgens aanmelden bij de gewenste vervolgschool. De uitstroomgegevens van de afgelopen jaren laten een stabiele ontwikkeling zien in de schooladviezen voor het voortgezet onderwijs, met een focus op doorstroom naar HAVO en VWO. 2021-2022: 0 PRO, 6 VMBO, 7 MAVO, 9 HAVO/VWO 2022-2023: 0 PRO, 8 VMBO, 4 MAVO, 10 HAVO/VWO 2023-2024: 0 PRO, 2 VMBO, 8 MAVO, 17 HAVO/VWO 2024-2025: 0 PRO, 4 VMBO, 11 MAVO, 14 HAVO/VWO
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Burgerschap op De Fontein
Op Protestant Christelijke Basisschool De Fontein stimuleren we een omgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en leert samenwerken met respect voor elkaars unieke eigenschappen. We zetten ons actief in voor een positief schoolklimaat, ondersteund door het erkende anti-pestprogramma 'Vreedzaam', zoals beschreven in hoofdstuk 3.2 over veiligheid. Burgerschapsvorming is integraal onderdeel van ons onderwijs en draagt bij aan de vorming van onze leerlingen tot actieve en betrokken burgers. We dagen hen uit na te denken over hun rol in de Nederlandse samenleving en het belang van participatie. Het gevoel van betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor de gemeenschap is essentieel voor hun identiteitsontwikkeling. Onze aanpak voor burgerschap is verweven in het lesaanbod voor alle groepen, met specifieke aandacht binnen levensbeschouwelijke vorming en wereldoriëntatie. Educatieve televisieprogramma's zoals 'Koekeloere', 'Huisje Boompje Beestje', 'Nieuws uit de natuur' en het 'TV-weekjournaal' verrijken dit. Bovendien versterkt ons anti-pestprogramma 'Vreedzaam' deze ontwikkeling. Leerlingen van groep 8 betrekken we actief bij de herdenkingsactiviteiten rondom een door ons geadopteerd monument voor oorlogsslachtoffers, wat hun maatschappelijk bewustzijn vergroot.
Vertrouwen in elkaar
Gedeelde verantwoordelijkheid
Samenwerken en respect
Hoe bevordert De Fontein een positieve sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Op De Fontein hanteren we drie duidelijke 'kapstokregels', die we voor iedereen, jong en oud, als leidraad voor gedrag gebruiken. Deze regels zijn creatief verwoord en voorzien van herkenbare pictogrammen, wat het onthouden en toepassen vergemakkelijkt. De kern is: "Voor groot en klein zullen we aardig zijn", "We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken morgen", en "De school is van binnen een wandelgebied en buiten hoeft dat lekker niet". Naast het programma 'Vreedzaam' en onze kapstokregels, gebruiken we 'Vensters' om de sociaal-emotionele ontwikkeling objectief te toetsen.
Welke methoden gebruikt De Fontein om sociale resultaten te meten?
Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen in kaart te brengen, maken we gebruik van de volgende registratievormen:
- IEP hart en handen
- PO Vensters
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden op De Fontein toegepast?
Voor het sociaal-emotioneel leren op onze school maken we gebruik van de volgende effectieve methode:
- Vreedzaam
Inspectierapport Protestant Christelijke Basisschool De Fontein: Inzichten en Resultaten
Protestant Christelijke Basisschool De Fontein, onderdeel van stichting Kopwerk, heeft in februari 2020 een positief inspectiebezoek ontvangen. Dit bezoek volgde op een algemene inspectie van het stichtingsbestuur in januari 2020. De inspectiebezoeken bevestigen de kwaliteit van ons onderwijs. We nemen de aanbevelingen van de onderwijsinspectie serieus en integreren deze in ons jaarlijkse schoolplan. Dit waarborgt een continue verbetering van de leerervaringen voor al onze 165 leerlingen. Voor gedetailleerde informatie over de bevindingen en ons streven naar excellentie, nodigen we u van harte uit contact op te nemen met de schoolleiding of de officiële documenten te raadplegen.