De Spiegel in Dalfsen

De resultaten van De Spiegel in Dalfsen

Current section: resultaten
Brethouwerstraat 4
7721 Dalfsen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Spiegel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Spiegel bij jullie?

Ontdek hoe goed De Spiegel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op De Spiegel

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Voor basisschool De Spiegel is dit essentieel. De resultaten, gemeten via de doorstroomtoets in groep acht, tonen aan dat onze leerlingen dit niveau ruimschoots halen. De door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 85% voor het fundamentele niveau wordt door De Spiegel met trots overtroffen. Dit bevestigt de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van ons team om elke leerling een solide basis mee te geven voor hun verdere schoolloopbaan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten: Ambitie en Succes op De Spiegel

Het streefniveau daagt onze leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en excelleren in taal en rekenen. Op basisschool De Spiegel streven we ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen dit hogere niveau bereiken. Onze aanpak is afgestemd op de individuele behoeften van elke leerling, wat resulteert in indrukwekkende prestaties. De signaleringswaarde voor het streefniveau, specifiek bepaald voor De Spiegel, wordt met een solide score behaald. Dit weerspiegelt onze focus op zowel brede ontwikkeling als academische excellentie, waardoor onze leerlingen optimaal voorbereid zijn op het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Spiegel?

Basisschool De Spiegel in Dalfsen streeft naar excellentie en monitort continu de onderwijsresultaten. We voldoen aan de inspectienormen, maar hebben ambitieuze eigen doelen gesteld, met name voor taal, lezen en rekenen. Onze focus op taal en lezen levert uitstekende resultaten op die de ambitie overtreffen. Voor rekenen zetten we extra in sinds schooljaar 2022-2023 met een gespecialiseerd leerwerkteam. Dit team analyseert oorzaken en implementeert verbeteringen, met vervolgonderzoek gepland voor 2024-2025. We hanteren realistische, hoge eisen. Het doel is dat alle leerlingen het fundamentele niveau 1F behalen en waar mogelijk het streefniveau 1S of hoger. Dit alles wordt getoetst met de IEP doorstroomtoets. Met een schoolweging van 27,4 (bron: Onderwijsinspectie) streven we naar 97% voor 1F en 65% voor 2F/1S op taal en lezen. Voor rekenen mikken we op 90% voor 1F en 45% voor 2F/1S. Afgelopen jaar behaalden onze leerlingen 100% op 1F voor taal en lezen, ruim boven het landelijk gemiddelde (98,5% lezen, 97,1% taal). Op rekenen scoorden we 90% voor 1F, vergelijkbaar met het landelijk gemiddelde (93,5%). Voor hogere niveaus (2F/1S) scoorden we 47,5% op taal (landelijk 62,2%), 80% op lezen (landelijk 77,3%) en 35% op rekenen (landelijk 46%). Deze resultaten liggen consistent boven de landelijke gemiddelden. De inspectie beoordeelt op basis van de laatste drie toetsmomenten en landelijke vergelijkingen. Onze prestaties tonen een bovengemiddelde prestatie op alle niveaus. Slechts één leerling vereiste afgelopen schooljaar een heroverwegingsgesprek na de eindtoets, in samenspraak met ouders.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Veerkracht en Persoonlijke Groei op Basisschool De Spiegel

Op Basisschool De Spiegel koesteren we de unieke identiteit van elk kind. We stimuleren een sterk gevoel van eigenwaarde en zelfrespect, zodat leerlingen trots kunnen zijn op wie ze zijn, hun achtergrond en hun overtuigingen. Onze school is een plek waar we actief werken aan een positieve en veilige schoolomgeving. We besteden veel aandacht aan het bevorderen van wederzijds respect en waardering voor elkaars verschillen, culturen en levensbeschouwingen. Kinderen leren hierdoor omgaan met diversiteit en ontwikkelen empathie. Dit draagt bij aan een harmonieuze schoolgemeenschap. Daarnaast leren onze leerlingen zorgvuldig om te gaan met hun persoonlijke bezittingen, die van klasgenoten en met hun directe leefomgeving. Dit bevordert verantwoordelijkheidsgevoel en respect voor gedeelde ruimtes en de natuur.

Ieder kind is uniek en waardevol

Respectvol omgaan met elkaar en de omgeving

Verantwoordelijkheid nemen voor de wereld om ons heen

Hoe bevordert Basisschool De Spiegel de sociale ontwikkeling van uw kind?

Onze christelijke levensvisie vormt de basis voor een omgeving waarin kinderen met plezier naar school gaan. We bieden individuele aandacht aan alle leerlingen, zowel aan hen die extra ondersteuning nodig hebben bij de lesstof als aan leerlingen die uitdaging zoeken. We streven naar kwalitatief hoogstaand onderwijs en bereiden leerlingen voor op de toekomst door middel van innovatieve leermethoden en digitale vaardigheden, zoals het werken met computers en internet. Een goede communicatie met ouders en aandacht voor normen en waarden staan centraal. Voor specifieke sociale en emotionele ontwikkeling maken we gebruik van de Kanjertraining. Voor lessen over relatie en seksualiteit zetten we de methode Lentekriebels in.

Welke methodes en registraties gebruikt De Spiegel voor sociale opbrengsten?

Basisschool De Spiegel monitort en bevordert de sociale ontwikkeling door middel van effectieve methodes en registraties. We zorgen voor een gestructureerde aanpak om de vooruitgang van onze leerlingen op sociaal-emotioneel gebied in kaart te brengen. Voor het registreren van sociale opbrengsten maken we gebruik van het systeem 'Kanvas'. Dit stelt ons in staat om de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig te volgen en waar nodig bij te sturen. Onze sociaal-emotionele leeractiviteiten worden ondersteund door de gerenommeerde 'Kanjer trainingen'. Deze trainingen zijn ontworpen om kinderen weerbaarder te maken en hen te leren omgaan met sociale uitdagingen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op De Spiegel?

Op Basisschool De Spiegel geloven we in een proactieve aanpak voor sociaal-emotioneel leren. We gebruiken bewezen methodieken om de persoonlijke groei en het welzijn van onze leerlingen te stimuleren. Voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden en emotionele intelligentie maken we gebruik van de effectieve 'Kanjer trainingen'. Deze trainingen bieden kinderen praktische handvatten om positieve relaties op te bouwen en uitdagingen in de omgang met anderen aan te gaan. Daarnaast zetten we voor specifieke lessen over relaties en seksualiteit de methode 'Lentekriebels' in, om op een verantwoorde en leeftijdsadequate manier deze belangrijke onderwerpen te behandelen.

Inspectierapport Basisschool De Spiegel: Inzicht in Onderwijskwaliteit

Het recente inspectierapport over basisschool De Spiegel belicht de methode 'Zicht op Ontwikkeling'. In het rapport werd destijds geconstateerd dat belemmerende factoren in kindkenmerken onvoldoende schriftelijk waren vastgelegd. Deze bevinding is inmiddels volledig verholpen. Binnen ons geavanceerde administratiesysteem worden deze factoren nu nauwkeurig gedocumenteerd. Dit zorgt voor een helder overzicht. De voortgang en effectiviteit van onze aanpak worden systematisch geëvalueerd. Zo waarborgen we continu de kwaliteit en de optimale ontwikkeling van elk kind op De Spiegel in Dalfsen.

Resultaten | De Spiegel in Dalfsen | [2025] Schoolregister