Katholieke Brede School Carolus in Cothen

Het team van Katholieke Brede School Carolus in Cothen

Current section: team
Kerkweg 20
3945 Cothen

Zie hier hoe het team van Katholieke Brede School Carolus is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Katholieke Brede School Carolus. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Katholieke Brede School Carolus bij jullie?

Ontdek hoe goed Katholieke Brede School Carolus bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Katholieke Brede School Carolus zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.9%)
Man (11.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Katholieke Brede School Carolus. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (44.4%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Katholieke Brede School Carolus werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (22.2%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (11.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Katholieke Brede School Carolus gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op Katholieke Brede School Carolus

Op Katholieke Brede School Carolus zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Onze school, onderdeel van Stichting SKOR, werkt samen met de vervangingspool Ippon. Dit garandeert dat er altijd gekwalificeerde vervangers beschikbaar zijn om de lessen naadloos over te nemen. Bij gepland verlof van een leerkracht, zetten we eerst in op interne vervanging. Dit biedt de kinderen de vertrouwde gezichten en een stabiele leeromgeving. Als interne vervanging niet mogelijk is, dienen we tijdig een aanvraag in bij onze betrouwbare vervangingspool Ippon. Zo waarborgen we dat uw kind altijd les krijgt van een bevoegde professional.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groep 1 t/m 2:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten voor Optimale Leerlingontwikkeling

2

Taal- en Rekenen: Vakkundige Begeleiding voor Succes

Beschikbare specialisten:

Deskundige Intern Begeleider
Gespecialiseerde Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Op onze basisschool in Cothen zetten we vol in op de taal- en rekenvaardigheden van elke leerling. Wij werken nauw samen met Expertise Centrum 'T Past, dat ons ondersteunt bij zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling. Wanneer de standaard groepsinstructie niet volstaat, bieden we gerichte hulp buiten de klas. Een toegewijde onderwijsassistent biedt individuele begeleiding of werkt met kleine groepjes, en een gespecialiseerde remedial teacher versterkt de aanpak voor taal en rekenen, zodat elke leerling zijn potentieel volledig kan benutten.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Schoolervaring

Beschikbare specialisten:

Betrokken Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Bij Katholieke Brede School Carolus besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen. We gebruiken de methode Kwink om de sociaal-emotionele ontwikkeling van alle leerlingen nauwgezet te volgen en te stimuleren. Daarnaast profiteert onze school van de expertise van Centrum 'T Past, dat ons ondersteunt met gespecialiseerde kennis op sociaal-emotioneel gebied, naast de cognitieve vakken.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën voor Succes

Beschikbare specialisten:

Ondersteunende Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze school bevordert een sterke werkhouding en effectieve taakaanpak bij alle leerlingen. Met de methode Autometafoor leren leerlingen executieve functies aan, waarbij we periodiek een specifieke functie centraal stellen. Dit zorgt voor een gedeelde focus en begrip binnen de hele schoolgemeenschap. Onze samenwerking met Expertise Centrum 'T Past verrijkt onze aanpak op zowel cognitief als sociaal-emotioneel vlak, wat bijdraagt aan een optimale ontwikkeling van gedrag en werkhouding.

1

Motorische Ontwikkeling: Stimulatie voor Fijne Motoriek

Beschikbare specialisten:

Deskundige Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De Katholieke Brede School Carolus investeert in de motorische ontwikkeling van haar leerlingen. De afgelopen jaren lag de focus specifiek op de fijne motoriek. Hiervoor zijn aanvullende materialen aangeschaft, die ons in staat stellen om leerlingen binnen de groep extra gerichte ondersteuning te bieden. Deze gerichte aanpak helpt leerlingen om hun fijne motorische vaardigheden optimaal te ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Binnen onze school hanteren we strikte protocollen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging. Dit zorgt ervoor dat alle medewerkers weten hoe zij moeten handelen in specifieke situaties, met de grootst mogelijke zorg voor elke leerling.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Grote aula met podium
Groot en groen schoolplein
Computers voor alle leerlingen en leer/werkplekken
Bewegend leren: Trapleren en een Lü.

Ontdek de Uitgebreide Ondersteuning op Basisschool Carolus

Ons Toekomstgerichte Zorgbeleid

Basisschool Carolus werkt actief aan de ambitie om inclusief onderwijs te bieden. Dit initiatief wordt gedragen door ons Samenwerkingsverband ZOUT en focust op het realiseren van 'thuisnabij onderwijs'. Ons doel is om uiterlijk in 2035 alle kinderen, ongeacht eventuele beperkingen, de mogelijkheid te bieden om op hun eigen tempo en niveau regulier basisonderwijs te volgen, dicht bij hun vertrouwde omgeving en vriendjes. Het managementteam voert driemaal per jaar overleg met alle leerkrachten. Tijdens deze bijeenkomsten evalueren we continu of elke leerling de benodigde ondersteuning ontvangt en identificeren we mogelijke aanpassingen in ons onderwijsaanbod. Voor het komende schooljaar staat een teamtraining gepland gericht op het effectief omgaan met (on)gewenst gedrag. Daarnaast versterken we de evaluatie van handelingsplannen en de zorg die door onze ondersteuners wordt geboden. Zorgvraagstukken vormen een terugkerend agendapunt tijdens onze teamvergaderingen en studiedagen, zodat we continu kunnen blijven verbeteren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor een Betere Toekomst

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij Katholieke Brede School Carolus streven we naar continue verbetering van ons onderwijs. Kwaliteitszorg is een doorlopend proces dat we systematisch volgen, zoals uiteengezet in ons bijgevoegde schema. Via gerichte klassenbezoeken en een gestructureerde gesprekkencyclus monitoren we de effectiviteit van ons lesgeven. Elke leerkracht krijgt volop kansen voor professionele ontwikkeling via de SKOR-academie. Ons jaarplan biedt een helder overzicht van jaarlijkse activiteiten, inclusief evaluaties en concrete actiepunten voor het komende schooljaar. Jaarlijks actualiseren we onze kwaliteitskaarten, waarin onze werkwijzen, zoals het gebruik van specifieke lesmethodes, worden vastgelegd. Dit zorgt ervoor dat onze afspraken altijd actueel en relevant blijven. Deze zorgvuldige aanpak stelt ons in staat om onze vastgestelde doelen te realiseren. De specifieke speerpunten voor dit schooljaar omvatten de voortzetting van onze verrijkingsgroep, de integratie van 'Bewegend Leren' en buitenlessen, het bevorderen van zelfverantwoordelijk leren waarbij leerlingen mede-eigenaar worden van hun leerproces, het voeren van individuele kindgesprekken, het borgen van lopende ontwikkelingen en het versterken van onze culturele samenwerkingen met Kunstcentraal en het Kunstmenu.

Hoe garandeert de school het behalen van onderwijsdoelen?

We monitoren de voortgang van onze onderwijsdoelen nauwgezet. Bestaande afspraken zijn vastgelegd in duidelijke protocollen en worden actief geborgd. Dit doen we door deze afspraken regelmatig te evalueren en te verankeren tijdens teamvergaderingen en studiedagen. Ons jaarplan bevat een gedetailleerd vergaderschema dat bepaalt wanneer specifieke onderwerpen worden behandeld. Daarnaast bieden klassenbezoeken en observaties waardevolle inzichten in de praktische toepassing van onze werkwijzen. Deze methoden stellen ons in staat om te toetsen of de vastgelegde afspraken daadwerkelijk worden geïmplementeerd in de dagelijkse lessen, wat essentieel is voor het continu waarborgen van de kwaliteit van ons onderwijs.

Speciaal onderwijs en opvang voor jonge kinderen bij Carolus

Toelichting van de school

Bij Katholieke Brede School Carolus bieden we een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Ons kleuteronderwijs is thematisch opgezet, met boeiende onderwerpen als kunst, beroepen, ridders en kastelen, en de seizoenen. Elk thema strekt zich uit over meerdere weken, waarbij we de landelijke taal- en rekendoelen integreren in alle activiteiten. Onze rijke leeromgeving prikkelt jonge kinderen om te leren door spel, beweging, muziek en zintuiglijke ervaringen. Ze ontdekken de wereld door te voelen, proeven, kijken en luisteren. Samenwerking staat centraal; kinderen leren van en met elkaar tijdens diverse groepsmomenten. We focussen op een brede ontwikkeling, met aandacht voor: - Taalontwikkeling: Kringgesprekken, voorlezen en specifieke taalactiviteiten met materialen als 'Fonemisch bewustzijn'. - Rekenontwikkeling: Kennismaking met tellen en de kalender, ondersteund door 'Gecijferd bewustzijn'. - Expressie: Muziek, drama, dans, tekenen en handvaardigheid. - Sociaal-emotionele ontwikkeling: Met de digitale methode 'Kwink'. - Levensbeschouwing: Via de methode 'Trefwoord'. - Vroeg Engels: Met de digitale methode 'Blink'. - Voorbereidend schrijven: Voor groep 2 met de methode 'Pennenstreken'. Structuur en veiligheid worden gewaarborgd door duidelijke groepsafspraken en dagelijkse routines. Deze routines, zoals opruimen, tijdens speel- en werklessen, en bij persoonlijke verzorging, zorgen voor een voorspelbare en veilige sfeer. Een veilige omgeving is essentieel voor de optimale ontwikkeling van elk kind. De nauwe samenwerking met kinderopvang 'Careltje' zorgt voor een soepele overgang van peuter naar kleuter. Gezamenlijke activiteiten, zoals bezoekjes aan de klas, uitstapjes en buitenspelen, maken de start in groep 1/2 laagdrempelig. Thema's worden waar mogelijk op elkaar afgestemd, met een uitzondering op vrijdagen wanneer groep 1 vrij is en groep 2 aansluit bij groep 3/4.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor de jongste leerlingen op onze basisschool?

Katholieke Brede School Carolus biedt uitgebreide en gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, gericht op een brede ontwikkeling.

Katholieke Brede School Carolus biedt uitgebreide en gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, gericht op een brede ontwikkeling.

Kinderopvang services
Peuteropvang en VVE-programma's
Geïntegreerde kindcentra

Met welke partnerschappen werkt onze school samen voor het jonge kind?

De school onderhoudt een waardevolle samenwerking met kinderopvang 'Careltje' van Stichting KaKa om een naadloze doorgaande leerlijn te garanderen.

De school onderhoudt een waardevolle samenwerking met kinderopvang 'Careltje' van Stichting KaKa om een naadloze doorgaande leerlijn te garanderen.

Kinderopvang Careltje van Stichting KaKa
Team | Katholieke Brede School Carolus in Cothen | [2025] Schoolregister