
Het team van Openbare basisschool De Catamaran in Capelle aan den IJssel
Current section: teamZie hier hoe het team van Openbare basisschool De Catamaran is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare basisschool De Catamaran. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Openbare basisschool De Catamaran bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare basisschool De Catamaran bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Openbare basisschool De Catamaran zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare basisschool De Catamaran. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Openbare basisschool De Catamaran werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare basisschool De Catamaran gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool De Catamaran
Bij Openbare Basisschool De Catamaran streven we naar een stabiele en hoogwaardige leeromgeving voor alle leerlingen. Onze school biedt uitstekend basis-onderwijs aan 176 leerlingen in Capelle aan den IJssel. Wanneer een leerkracht door ziekte of gepland verlof afwezig is, zet de directie zich volledig in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Het huidige lerarentekort vormt een landelijke uitdaging, en ook wij ervaren de impact hiervan. Om deze reden maakt Basisschool De Catamaran, als onderdeel van het BLICK bestuur, optimaal gebruik van het speciaal opgerichte Flexteam. Dit team bestaat uit ervaren invallers die flexibel inzetbaar zijn. Bovendien zijn er duidelijke afspraken met onze toegewijde parttime-collega's om bij te springen wanneer nodig, zodat de werkdruk voor het aanwezige team beheersbaar blijft. In uitzonderlijke gevallen, wanneer directe vervanging niet mogelijk is, kan een klassengroep tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. De leerlingen werken dan onder begeleiding van een zelfstandig werkprogramma in een gastgroep. Dit biedt hen de mogelijkheid om zelfstandig aan opdrachten te werken, maar vaak worden ze ook actief betrokken bij de creatieve en educatieve activiteiten van de ontvangende groep. Indien deze opties ontoereikend zijn, kan het voorkomen dat we ouders met een voorafgaande melding vragen om hun kind(eren) thuis op te vangen. Voor kinderen die niet thuis kunnen worden opgevangen, wordt een oplossing op school gevonden. Zij worden dan als gastleerling in een andere groep geplaatst, waar zij hun schoolwerk kunnen voortzetten. Ondanks de aanhoudende uitdagingen van het lerarentekort, zetten alle medewerkers van Basisschool De Catamaran zich met hart en ziel in om de hoogst mogelijke kwaliteit en continuïteit van ons onderwijs te garanderen. Uw begrip en medewerking zijn hierbij van onschatbare waarde.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
In schooljaar 2025-2026 starten we met 2 gecombineerde kleutergroepen 1-2 en 6 enkelvoudige groepen 3 t/m 8. In totaal hebben we 8 groepen.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam op Basisschool De Catamaran
Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op obs De Catamaran werken onze specialisten voor taal en rekenen nauw samen met de intern begeleider, die tevens fungereert als remedial teacher. Samen met de directie sturen zij de onderwijsassistenten aan. Deze assistenten bieden essentiële ondersteuning, zowel in als buiten de klas, en begeleiden kinderen individueel of in kleine groepjes. Ze faciliteren preteaching, bieden uitdagendere leerstof en maken gebruik van innovatieve digitale programma's zoals BOUW! Tutorlezen, Rekentuin en Taalzee. Ons team neemt actief deel aan ontwikkelgroepen, leerkringen en kennisnetwerken van BLICK en het Samenwerkingsverband aan den IJssel, wat zorgt voor continue professionele groei. We onderhouden een sterke band met de Bibliotheek op school voor leesbevordering. Door middel van leerteams, collegiaal overleg en consultaties binnen de school versterken we elkaars expertise. Onze kleuterleerkrachten beschikken over jarenlange ervaring en blijven op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in het jonge kind onderwijs. Twee kleuterleerkrachten volgen in het schooljaar 2025-2026 een verdiepende scholing over 'Spel en spelen met kleuters'. De coördinator van het rekenteam volgt in het schooljaar 2026-2027 een gespecialiseerde opleiding om het rekenonderwijs op onze school verder te optimaliseren. Taal en lezen worden breed aangepakt, inclusief spelling en begrijpend lezen, met de implementatie van twee nieuwe methoden. Ook besteden we extra aandacht aan meertalige kinderen (NT2) en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Indien nodig werken we samen met taalklassen in Capelle aan den IJssel, het RID en Kidzwijs. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid stimuleert uitdagende leertrajecten voor begaafde leerlingen, in samenwerking met leerteams en de Plusklas. Logopedie vindt plaats buiten de school, maar kan in overleg met de directie en intern begeleiding ook tijdens schooltijd plaatsvinden.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Hoewel we geen formele gedragsspecialisten in dienst hebben, beschikken onze medewerkers over jarenlange ervaring, mede opgedaan in het speciaal onderwijs. Hun expertise is van onschatbare waarde bij gedragscasussen, waarbij ze nauw samenwerken met de intern begeleider en directie voor observaties en collegiaal advies. Door middel van collegiaal overleg en consultatie binnen het team bevorderen we gedeelde kennis en leren we continu van elkaar. Bij specifieke behoeften schakelen we het Samenwerkingsverband in, raadplegen we de schoolcontactpersoon van het CJG en maken we gebruik van de jongerencoaches van de gemeente Capelle. Onze coördinator burgerschap implementeert beleid voor sociale vorming en burgerschap, waarbij we continu evalueren wat we al doen op dit gebied. De specialist meer- en hoogbegaafdheid wordt ingeschakeld bij gedragsproblematiek die mogelijk verband houdt met hoogbegaafdheid. Ook de Plusklasleerkracht kan hierbij adviseren. Daarnaast wordt ons team versterkt door een HBO-student Pedagogisch Educatief Professional (PEP) die ondersteuning biedt aan leerlingen en leerkrachten.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Leerstrategieën
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor een gedetailleerde aanpak van gedrag, werkhouding en taakaanpak verwijzen we u graag naar de informatie onder 'Sociaal-Emotionele Ontwikkeling'. Onze specialisten werken hierin nauw samen om een optimale leeromgeving te creëren.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor de groepen 3 tot en met 8 verzorgt onze gespecialiseerde vakdocent bewegingsonderwijs twee keer per week een gymles, waarbij de motorische ontwikkeling nauwlettend wordt gevolgd en eventuele problemen worden gesignaleerd. De leerkrachten in deze groepen beschikken over algemene kennis en observeren de grove en fijne motoriek vanaf de kleuterfase. In de kleutergroepen is er structureel tweemaal per week bewegingsonderwijs gepland in de speelzaal. Deze lessen zijn gericht op de motorische ontwikkelingsdoelen conform de Doorgaande Leerlijnen van ParnasSys. De vakdocent bewegingsonderwijs, de HBO-student PEP en de kleuterleerkrachten werken hierin intensief samen. Kidsfysio heeft recent screenings uitgevoerd op de grove en fijne motoriek bij leerlingen van groep 1 tot en met 6. De resultaten hebben geleid tot op maat gemaakte behandelplannen en adviezen, die naar behoefte worden voortgezet. Ouders en het team worden hierover geïnformeerd. Groep 2 en 3 zijn recent ook gescreend, met passende vervolgacties waar nodig. Bewegend leren integreren we steeds meer in ons lesprogramma als een effectieve werkvorm die kennisoverdracht bevordert door actieve deelname.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Onze school beschikt over getrainde BHV-ers en EHBO-ers die verspreid over de week zorgdragen voor medische assistentie. Alle leerkrachten volgen jaarlijks een uitgebreide BHV-EHBO-opleiding inclusief brandpreventie, zodat op elke schooldag adequate hulp beschikbaar is. De vakleerkracht bewegingsonderwijs, een kleuterleerkracht en twee leerkrachten uit de bovenbouw bezitten aanvullend een uitgebreid EHBO-diploma. Het medisch protocol is gedetailleerd vastgelegd in het Veiligheidsplan van BLICK, waarin de procedures voor specifieke medische handelingen helder zijn omschreven.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op Obs De Catamaran
Ons Ondersteuningsaanbod: Een Duidelijke Uitleg
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan van Obs De Catamaran
Wat zijn de strategische doelen van Obs De Catamaran in het nieuwe schoolplan?
Hoe realiseert Obs De Catamaran haar onderwijsdoelen en waar baseert de school zich op?
Downloaden
Download Hier Ons SchoolplanOntdek het Voor- en Vroegschoolse Educatie Programma (VVE) op Basisschool De Catamaran
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Biedt Basisschool De Catamaran extra ondersteuning voor jonge kinderen?
Ja, Basisschool De Catamaran biedt een gespecialiseerd programma aan voor jonge kinderen, inclusief Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en voor te bereiden op een succesvolle schoolstart. De VVE-programma's worden in nauwe samenwerking met onze partners aangeboden.
Met welke partners werkt Basisschool De Catamaran samen voor educatieve programma's?
Voor de naschoolse opvang werkt Basisschool De Catamaran samen met de Buitenschoolse Opvang (BSO) "De Catamaran", een initiatief van KindeRdam. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende ontwikkeling en een veilige omgeving voor uw kind na schooltijd.